úterý 16. ledna 2024

Mých 10 nejlepších knih roku 2023



Je tady leden, čas bilancování. Jak jsem řekl v první letošní přednášce v Elementu, vždycky jsem miloval tvořit seznamy, a seznam nejlepších knih předchozího roku je vždy radostí. Moje zvolnění v četbě pokračovalo druhý rok po sobě, kdy jsem v roce 2023 přečetl pouze 45 knih. V letošním roce jich bude určitě víc, jen momentálně nyní čtu najednou šest knih (věc, kterou jsem dříve nikdy nedělal, ale naučil jsem se to od Dity, která to dělá již léta). Pořád je toho dost, co se dá učit. Každopádně, ať nezdržuju, tady je mých deset nejlepších knih roku 2023 (podotýkám, že jsou to dočtené knihy, takže některé vydané v druhé půlce roku 2023 se u mě objeví až za rok). 

 

1. Marty Solomon

Asking Better Questions of the Bible 

(NavPress, 240 stran)


Mám kamaráda, který Martyho poslouchá na podcastech, které mi taky častokrát doporučoval. Od covidových let ovšem trpím jistou podcastovou resistencí, vlastně je to u většiny digitálního obsahu. Nezbývalo než si počkat na jeho knihu (papírovou, samozřejmě!). Když jsem ji zahlédl v létě, hned jsem ji koupil a musím říct, že naprosto nezklamala. Tato kniha je jedna z nejlepších knih o Bibli, co jsem kdy měl v ruce (těch jsem měl v rukou hodně, to mi věřte). Marty v knize probírá způsob, jak porozumět Bible v jejím kontextu, rozebírá skvěle chiasmus ve starozákonních textech, výborně pracuje se stoly proroků (to si převzal od Waltera Brueggammana)… Je tam tolik skvělého materiálu, že se k tomu budu vracet léta. 

 

2. Brian Zahnd

Když je všechno v plamenech 

(Křesťanský život, 184 stran)


Tato kniha v angličtině byla mou knihou roku v roce 2021. Jsem nadšený, že vyšla na konci roku 2022 v češtině. Když je vše v plamenech považuji za Brianovu dosud nejlepší knihu. Píše se srdcem pastora, vhledem proroka, a zápalem kazatele, a kniha samotná je poetickým dílem o kráse živé víry v Ježíše ve světě, kde se vše může obrátit v popel. Vypořádává se zde s celou myšlenkou dekonstrukce víry, tak oblíbené v dnešní době, a nabízí alternativu přestavby a rekonstrukce svého teologického domu. Nádherné příběhy, důraz na Dostojevského, Nietzscheho, Kierkegaarda. A na to, jak spojit intelektuální rovinu víry s mystickým přístupem Ducha. Svěží kniha. A z čeho jsem ještě nadšenější je to, že jsem Briana v roce 2023 potkal osobně v Izraeli, a že přijal mé pozvání, a přijede na toto téma přednášet v září do Hradce Králové (více na konference24.element.cx). Kéž se tato konference vyprodá, tohle téma prostě potřebujeme slyšet!

 

3. Pete Enns

Curveball 

(HarperOne, 237 stran)


Před několika lety jsem začal číst knihy Petea Ennse o Bibli, protože mi dávaly velký smysl – svým obsahem, ale také velmi zábavným stylem psaní. Curveball je trochu jiná kniha – více než o Bibli je o životních zkušenostech. Jak se vyrovnáváme ve své víře s různými myšlenkami nebo objevy? Jak se víra vyvíjí a mění. V knize jsem se setkal mimo jiné s myšlenkami katolické vědkyně Illia Delio ohledně kvantové fyziky, což mi vydatně pomohlo v mé podzimní sérii Bůh je…, kde jsem hledal způsob, jak o Bohu hovořit v době kvantové fyziky. Illiu Delio jsem pak v létě potkal osobně na teologické konferenci, seděl jsem s ní u stolu v diskusní skupině, tak jsme Ennsovo téma pořádně probrali. Fascinují mě knihy, které mi v mozku otevřou nové dveře a nové cesty. Pete Enns takové knihy píše.

 

4. N.T. Wright

A Moment of Prayer 

(Lion, 64 stran)


Toma Wrighta jsem v loňském roce také potkal osobně, byl to pro mě velmi plodný rok na setkání s mými oblíbenými autory. Tuto malou knížečku jsem našel v knihovně svého přítele Normana na jihu Anglie. Přečetl jsem ji na jeho balkoně jedno ráno před snídaní a byl jsem z ní nadšený. Krátké citáty a myšlenky o modlitbě na šedesáti stránkách maličkého kapesního formátu, ale co stránka, to perla. Nakonec jsem si skoro celou knížečku ofotil a po návratu objednal celou sérii (byla to série čtyřech maličkých knížeček). Moc mě to povzbudilo.

 

5. Thomas Jay Oord

The Death of Omnipotence and Birth of Amipotence

(SacraSage, 161 stran)


Další můj oblíbený autor, kterého jsem měl velkou čest v roce 2023 osobně potkat tváří v tvář. Tom je velice milý člověk s ohromnou myšlenkovou kapacitou a schopností jednoduše vysvětlit komplikovanou teologii a hledat nový způsob, jak mluvit o Bohu. V této knize, která do jisté míry rozvíjí myšlenku jeho bestselleru God Can’t (číslo 7 roku 2019), se snaží odpovědět na to, jak Bůh působí na světě svou mocí skrze lásku. To vše se zpochybněním klasického pohledu na všemohoucnost, kde si Bůh dělá (nebo naopak nedělá), co chce.

 

6. Matthew Perry

Přátelé, lásky a ten ohromný průšvih 

(Bourbon, 333 stran)


Perryho skvělý životopis se stal na konci minulého roku bestsellerem, za což smutně může především jeho úmrtí. Já si knihu přečetl hned jak vyšla, protože mě v ní zaujal naprosto fantastický popis jeho duchovní zkušenosti s Bohem, ze kterého jsem byl dojatý a nadšený. Matthew byla mnohem více mnohovrstevná osobnost, než se na první pohled zdá. 

 

7. Pavel Hošek

Chasidské příběhy 

(CDK, 216 stran)


Pavlova série zaměřená na konkrétního spisovatele (nebo v tomto případě na skupinu spisovatelů) je úžasná (a to nás brzy čeká další o Hrabalovi). Především díky ní si Pavel u mě v knihovně zasloužil vlastní poličku v sekci oblíbených autorů. Při čtení příběhů chasidských autorů jsem si uvědomil tři věci: Skoro všichni židovští autoři v mé knihovně mezi ně patří (neměl jsem tušení!). Mezi křesťanstvím a chasidským židovstvím jsou silné styčné plochy. A nakonec, radost je skutečně Boží hodnota (a taky tanec!).

 

8. Noa Tishby

Izrael – Země, kterou nikdo nechápe 

(Zeď, 300 stran)


Izrael je téma od loňského října po celém světě, tuto knihu jsem ale četl na jaře přímo v Izraeli. Noa má velmi zajímavý přístup a slouží jako most mezi svými liberálními, levicově zaměřenými přáteli v uměleckých kruzích, a mezi Izraelem, který je snadné hodnotit zpovzdálí, ale přitom nerozumět kontextu, ve kterém se nachází. S jejími východisky ne vždy stoprocentně souzním, vždy si ale zaslouží respekt a uznání za to, jak je vysvětluje. Výborný úvod do Izraele pro jeho kritiky a pochybovače.

 

9. Fredrik Backman

Co by můj syn měl vědět o světě 

(Host, 191 stran)


Romány a fikce patří do mého seznamu literatury v posledních letech jen okrajově. Vlastně mám v současnosti rád dlouhodobě jen tři autory fikce: Johna Grishama, jehož jsem velký fanoušek a mám vše, co od něj v češtině vyšlo; Andy Weira, od něhož vyšlo mnohem méně, ale taky mám a četl jsem všechno; a Fredrika Backmana, který mě baví a vždy dojme. Backman dokáže balancovat s emocemi v přesných dávkách, aby to nepůsobilo pateticky, aby se člověk zasmál, a aby nakonec v ně zůstal silný pocit. Tato kniha je kolekcí dopisů jeho synovi, a je to zkrátka milá kniha.

 

10. N.T. Wright

The Way of the Lord 

(SPCK, 140 stran)


Druhou polovinu loňského března jsem strávil jako poutník v Izraeli se skupinou vedenou Brianem Zahndem. Byl to jeden z největších zážitků mého života. Jako přípravu na cestu jsem si přečetl tuto starší knihu od Toma, která pojednává o poutnictví do Zaslíbené země, a proč je důležité i z pohledu protestantů. Hodně mi pomohla, především k uvědomění si, jak fyzický prostor nese duchovní obsah díky modlitbám generací před námi. Fyzický prostor nese vzpomínky, moc a naději. Tuto knihu by si měl každý duchovní poutník do Izraele před svou cestou přečíst.

 

Doufám, že tyto knihy budou pro vás inspirací, co byste si třeba mohli přihodit na svůj seznam literatury. Těším se na knihy, které přečtu v tomto roce. Už jsem zmínil, že momentálně čtu hned několik knih najednou, například dočítám novou knihu od N.T. Wrighta o srdci listu Římanům, žasnu nad výborným Jurgenem Moltmannem a jeho Ukřižovaným Bohem, užívám si klasiku Abrahama Heschela Šabat, a tak podobně. Bude to silný rok. Možná taky něco napíšu :-)

 

Jaká byla vaše kniha roku, kterou jste v roce 2022 přečetli? 

 

* Poznámka: Podotýkám, že je to seznam knih, které jsem četl já, není to tedy reprezentativní vzorek knih vydaných v tomto roce. V přehledu také chybí Bible, kterou čtu průběžně celý život a je tak v kategorii sama o sobě. Na závěr pro zajímavost přehled medailistů z minulých ročníků.

 

2022

1. Bono: Surrender (Knopf, 574 stran). 

2. Gonzales Macias: Atlas majáků na konci světa (65.pole, 159 stran).

3. Jared Byas: Jonah for Normal People (B4NP, 90 stran). 

 

2021

1. Brian Zahnd: When Everything’s on Fire (IVP, 191 stran). 

2. Peter Frankopan: Hedvábné stezky (Vyšehrad, 590 stran).

3. Alan Kreider: The Patient Ferment of the Early Church (Baker, 336 stran). 

 

2020

1. Michal Kubal a Vojtěch Gibiš: Pandemie (Kniha Zlín)

2. Rob Bell: Láska vítězí (Biblion)

3. N. T. Wright a Michael F. Bird: The New Testament in Its World (Zondervan)

 

2019

1. Andy Stanley: Irresistible (Zondervan) 

2. N.T. Wright: Podstata křesťanství (Biblion)

3. Pete Enns a Jared Byas: Genesis for Normal People (B4NP)

 

2018

1. Pavel Kosatík: Jiný TGM (Paseka) 

2. Gideon Hausner: Spravedlnost v Jeruzalémě (Paseka)

3. Clark H. Pinnock: Most Moved Mover (Barker)

 

2017

1. Brian Zahnd: Sinners in the Hands of a Loving God (Waterbrook)

2. N. T. Wright: Jednoduše Ježíš (Návrat domů)

3. Rob Bell: What is the Bible? (HarperOne)

 

2016

1. N. T. Wright: The Day Revolution Began (HarperOne)

2. Brent Schlender: Steve Jobs: Zrození vizionáře (Grada) 

3. Timothy Snyder: Černá zem (Prostor)

 

2015

1. Keith Lowe: Zdivočelý kontinent (Paseka)

2. Adam Hamilton: Making Sense Out of Bible (HarperOne) 

3. Pavel Kosatík: Emil Běžec 00:100 (Prostor)

 

2014

1. N.T. Wright: Surprised by Scripture (HarperCollins)

2. Gregory Boyd: Is God to Blame? (IVP)

3. Philip Yancey: The Vanishing Grace (Zondervan)

 

2013

1. Rodney Stark: The Triumph of Christianity (HarperOne)

2. Larry Osborne: Innovation's Dirty Little Secret (Zondervan)

3. Ken Segall: Šíleně jednoduché (Cpress)

 

2012

1. Andy Stanley: Deep and Wide (Zondervan)

2. Patrick Lencioni: The Advantage (Jossey-Bass)

3. Tim Keller: Králův kříž (Biblion)

 

2011

1. Henry Cloud: Neccessary Endings (Harper Business)

2. Andy Stanley: Enemies of the Heart (Multnomah)

3. John Eldredge: Beautiful Outlaw (FaithWords)

 

2010

1. Larry Osborne: The Sticky Teams (Zondervan)

2. George W. Bush: Decision Points (Century)

3. Andre Agassi: Open (Kopf)

 

2009

1. Andy Stanley: The Principle of the Path (Thomas Nelson)

2. Geoff Surratt: 10 Stupid Things that Keep Church from Growing (Zondervan)

3. Christopher Witt: Real Leader Don't Do Powerpoint (Crown)

 

2008

1. Jim Kouzes & Barry Posner: The Leadership Challenge (Jossey-Bass)

2. Craig Groeschel: It (Zondervan)

3. Bill Hybels: Just Walk Across the Room (Zondervan)

 

2007

1. C. Peter Wagner: Your Spiritual Gifts Can Help Your Church Grow (Regal)

2. Michael Duduit: Preaching with Power (Baker)

3. Elmer Towns, Bird, Stetzer: 11 Innovations in Today´s Church (Regal)

 

2006

1. Andy Stanley: Communication for a Change (Multnomah)

2. Craig Groeschel: The Confessions of a Pastor (Multnomah)

3. Larry Crabb: Rozbité sny (Návrat domů)

 

2005

1. Andy Stanley: The Best Question Ever (Multnomah)

2. Mishka Assayas: Bono: in conversation (Riverhead)

3. John C. Maxwell: Winning with People (Thomas Nelson)

 

2004

1. Bill Hybels: The Courageous Leadership (Zondervan)

2. Andy Stanley: Seven Practices of Effective Ministry (Multnomah)

3. C. Peter Wagner: Churchquake (Regal)

 

2003

1. Rick Warren: The Purpose Driven Life (Zondervan)

2. George Barna: Grow Your Church from the Outside In (Regal)

3. Bill Hybels: Courageous Leadership (Zondervan)

 

2002

1. George Barna: User Friendly Churches (Regal)

2. Ted Haggard: The Life Giving Church (Regal)

3. Ralph Moore: Starting a New Church (Regal)

 

2001

1. George Barna: The Habbits of Highly Effective Churches (Regal)

2. C. Peter Wagner: Acts of the Holy Spirit (Regal)

3. Philip Yancey: Nekončící milost (Návrat domů)

 

2000

1. John C. Maxwell: 21 Irrefutable Laws of Leadership (Thomas Nelson)

2. C. Peter Wagner: Churchquake (Regal)

3. Larry Crabb: Uvnitř (Návrat domů)

 

1999

1. C. Peter Wagner: Leading Your Church to Growth (Regal)

2. Bill Hybels: Honest to God (Zondervan)

3. Jaro Křivohlavý: Sdílení naděje (Návrat domů)

 


Žádné komentáře:

Okomentovat