Dnes
končíme náš třídílný seriál o neuvěřitelném příběhu Jonáše, který se rozhodl utéct
Bohu, ale pustil se do závodu, který nemohl vyhrát. V tomto příběhu se všichni dokážeme najít. Všichni jsme útěkáři. Dokonce se můžeš dostat do situace, že se oprávněně zlobíš na někoho
ve tvém životě, kdo utekl od Boha nebo od toho, co Bůh reprezentuje, protože tě
zranil (každý útěkář zraňuje lidi, kteří jsou mu nejblíže), ale to nic nemění
na faktu, že ty sám jsi útěkář nebo ex-útěkář. Každý z nás totiž má nebo
měl tendenci utéct od Boha. Utíkáme, protože si myslíme, že když neutečeme,
přijdeme o něco dobrého. Všichni útěkáři dělají podobné chyby. Schováváme se na
hloupá a nebezpečná místa, zraňujeme lidi, děláme hloupá rozhodnutí. Bůh tě ale
nepronásleduje, on tam (ať už to „tam“ znamená kdekoliv na cestě) na tebe čeká.
Čeká a dává ti „okno příležitosti“ k nápravě a cestě zpět. Musíš ale uznat
porážku a vzdát se či zamávat pomyslnou bílou vlajkou. Minule jsme si řekli, že
když Jonáše spolkla velká ryba, udělal přesně to, co bychom udělali na jeho
místě i my, kdyby nás spolkla velká ryba: začal se modlit. V této
modlitbě, a v beznadějné situaci se Jonáš naučil, že když se na útěku rozhodne
modlit k Bohu, on ho uslyší, on ho zastaví, on ho přivede zpět i za cenu
bolesti a důkladné výchovy. To vše je proto, že Bůh Bible je Bohem druhých
šancí. To je opravdu skvělá zpráva, protože se v tomto příběhu dozvídáme,
že nezáleží na tom, jak daleko jsi od Boha utekl nebo jak dlouho utíkáš. Když
se nakonec rozhodneš to vzdát, když nakonec narazíš do zdi a víš, že jsi
skončil, zjistíš, že Bůh má stále plán pro tvůj život. Bůh povolává Jonáše znovu
ke stejnému úkolu, protože Bůh nám neodplácí, ale přivádí nás zpět.
Náš příběh se však najednou obrací velmi zvláštním směrem. Jonáš 3:1-3 A Jonáš podruhé dostal slovo od Hospodina:
"Vstaň, a jdi do Ninive, toho velikého města, a provolávej v něm, co ti
uložím." Jonáš tedy vstal a šel do Ninive, jak mu Hospodin uložil. Ninive
je nepřítelem Izraele, je to také velmi důležité město. Podle záznamů to trvalo
tři dny, než jste městem prošli, což je na starověk úžasné místo. Žilo tam přes
sto tisíc lidí. Jonáš 3:4 Ninive
bylo veliké město před Bohem, muselo se jím procházet tři dny. Jonáš vešel do
města, procházel jím jeden den a volal: "Ještě čtyřicet dní, a Ninive bude
vyvráceno." Tady máme muže z nepřátelského národa, který prochází
městem a volá: Konec světa je blízko! Jak si myslíte, že na to lidi reagují?
Asi jako v naší kultuře, když potkáte takového člověka s cedulí "The End Is Near!" na ulici, ne?
Raději přejdete na druhý chodník. Jenže se stalo něco zvláštního a naprosto
nečekaného.
Jonáš 3:5-9 I uvěřili
ninivští muži Bohu, vyhlásili půst a oblékli si žíněné suknice od největšího až
po nejmenšího. Když to slovo proniklo k ninivskému králi, vstal ze svého trůnu,
odložil svůj plášť, zahalil se do žíněné suknice a sedl si do popela. Potom dal
v Ninive rozhlásit: "Podle vůle krále a jeho mocných rádců! Lidé ani
zvířata, skot ani brav ať nic neokusí, ať se nepasou a nepijí vodu. Ať se
zahalí do žíněné suknice, lidé i zvířata, a naléhavě ať volají k Bohu. Každý ať
se odvrátí od své zlé cesty a od násilí, které mu lpí na rukou. Kdo ví, možná
že se Bůh v lítosti obrátí a odvrátí od svého planoucího hněvu a
nezahyneme." Jonáš musel být šokovaný. Fungovalo to! Tady jsem já,
cizinec, Žid, který chodí po městě a vyhlašuje konec tohoto města, a lidé,
včetně krále, se takto pokořují před mým Bohem, ve kterého nevěří, a kterého
neuctívají! Neuvěřitelné.
Možná
vám tato rychlá změna nálady připadá až podezřele rychlá, ale z historie
víme, že se udály tři věci, které Ninive připravily pro Jonášovo poselství. Za
prvé, během té doby nastalo úplné zatmění
slunce. V té době věřili, že zatmění slunce je hodně špatná karma. Za
druhé, zhruba 150 kilometrů na sever se spojily tři kmeny dohromady a začaly dobývat města a země jen kousíček na
sever od Ninive a vydali se směrem na jih. Ninivští o tom slyšeli, a rozhodně
to nebyla dobrá zpráva. Za třetí, dvakrát během posledních pěti let oblast
Ninive postihl mor, a stovky, ne-li
tisíce lidí zemřelo během epidemie. Takže, když Jonáš dorazil na místo, a ještě
s čerstvými vzpomínkami na rybinu vyhlašuje, že konec je blízko, nikdo
nemá problém mu věřit. Tady se učíme důležitou lekci: Bůh
pracuje v zákulisí, aby připravil lidská srdce pro své poselství. Všichni
známe lidi, o kterých si říkáme, že jim nikdy nemůžeme říct o Bohu, že je nikdy
nemůžeme pozvat do církve, jsou tak proti víře, a tak, ale neuvědomujeme si, že
Bůh často právě s těmi lidmi pracuje v zákulisí, takže když ty cítíš
Boží šťouchnutí jejich směrem, překvapivě narazíš na otevřené dveře a připravenou
půdu. Není snad právě to i tvůj příběh? Kolik z nás měli období, kdy se o
víru a Boha nezajímalo? Jak to, že se to změnilo? Bůh připravuje věci
v zákulisí.
Nebylo by hezké, kdyby tady příběh Jonáše skončil? Jonáš utíká
od Boha, Bůh na něho čeká, Jonáš končí v rybě, kde přijde k sobě a
kaje se ze svých vin. Bůh mu dá šanci znovu, Jonáš dostane podruhé stejné
povolání od Boha, jde do Ninive, které už Bůh předem připravil. Město přijímá
Jonášovo poselství, kaje se, Bůh mu odpouští. A to je konec příběhu! Nebylo by
to hezké? Ale tam to nekončí. Příběh získává zvláštní směr.
Jonáš 3:10 I viděl Bůh,
jak si počínají, že se odvracejí od své zlé cesty, a litoval, že jim chtěl
učinit zlo, které ohlásil. - A neučinil tak. Je to tedy síla, ale co byste čekali, že Jonáš udělal? Měl
radost, že jako kazatel měl úspěch? Měl radost, že stejně jako jemu dal Bůh
nový start a druhou šanci i Ninive? Ani omylem! Jonáš 4,1 Jonáš se velice rozezlil a planul hněvem. Time out!
Planul hněvem? Jonáši, proč? Jsi přece hrdina! Tvé poselství zafungovalo. Jsi
úspěšný kazatel. Rozhodně úspěšnější než já. Po mém kázání si ještě žádný král
do popela nesedl. Tak co máš za problém? Najednou zjišťujeme, proč sem Jonáš
nechtěl jít poprvé, a vidíme, že taky Jonáš Boha dobře zná a ví, jaký má Bůh
charakter. Má skvělou teologii, ale přesto je na Boha úplně vytočený.
Jonáš 4:2-3 Modlil se k Hospodinu a řekl:
"Ach, Hospodine, což jsem to neříkal, když jsem byl ještě ve své zemi?
Proto jsem dal přednost útěku do Taršíše! Najednou vidíme, že Jonáš neutekl
do Taršíše proto, že se bál Boha, ale proto, že se bál, že Bůh udělá to, co
dělá, když se lidé obracejí k němu. Nebál se Ninivských, bál se, že se Bůh
bude chovat jako Bůh. Jonášův strach není tak neoprávněný. Zkuste si
představit, že zítra svolá Syrský prezident Asad tiskovku, kde oznámí, že
opravdu vyvíjel nukleární zbraně, a že se všem omlouvá a předává vládu svému
lidu, se kterým právě teď bojuje v ulicích. Většina světa by mu nevěřila,
a kdyby ano, měli by pocit, že takhle jednoduše se z toho přece nemůže
vykroutit. Tak nějak podobně se cítil Jonáš.
V Česku právě teď dokonce prožíváme ekvivalent této zkušenosti. Na Nový rok prezident ČR vyhlásil amnéstii, která naštvala prakticky každého člověka v naší zemi. Je to něco v nás vrozeného, kdy chceme, aby spravedlnosti bylo učiněno zadost. Pro sebe chceme milost, ale pro všechny ostatní chceme spravedlnost. Amnestie je z principu nespravedlivá. Je to závan milosti. Chápu, že nevěřící lidé jsou na projevy milosti alergičtí. Je, koneckonců, nespravedlivá. Ale jak si vysvětlit křesťany, kteří jsou z amnestie naštvaní stejně tak? Proč u nás touha po spravedlnosti zastíní touhu po milosti? Není to proto, že v každém jednom z nás žije jeden malý Jonáš? Právě ten Jonáš, kterého tento skandál milosti dost štve? Jonáš tvrdí: Věděl jsem, že jsi Bůh milostivý a plný slitování, shovívavý a nesmírně
milosrdný, že tě jímá lítost nad každým zlem. Nyní, Hospodine, vezmi si prosím
můj život. Lépe abych umřel, než abych žil." Jeden z důvodů, proč
Jonáš by nejraději zemřel je fakt, že se jen tak nemůže vrátit domů. Ptali by
se ho: Kde jsi byl? Tys byl v Ninive a unikl jsi živý? No, víš, Bůh mi dal
pro ně slovo, a oni se káli, takže jim Bůh dal víc času. Cože?
Jonáš 4:4 Hospodin se však otázal: "Je dobře, že tak planeš?" Jonáši,
chlape, máš úplnou pravdu. Skutečně jsem Bůh milostivý a plný slitování,
shovívavý a nesmírně milosrdný, a jímá mě lítost nad každým zlem. Právě proto,
že jsem takový Bůh, tady vlastně jsi! Copak jsi zapomněl? Jak můžeš být
nazlobený, když jenom díky mému charakteru jsi naživu? Jonáš 4:5-6 Jonáš pak odešel z města a usadil se na
východ od něj. Postavil si tam budku a sedl si do jejího stínu, aby vyhlížel,
co se s tím městem stane. Hospodin Bůh zařídil, aby vzešla jedna popínavá
rostlina a rozprostřela se Jonášovi nad hlavou. Dávala mu stín, aby se mu
ulevilo a nebylo mu zle. Jonáš měl z té rostliny opravdu velikou radost.
Aby Jonášovi vysvětlil jeho postoj,
udělal s ním malé divadlo. Nechal vyrůst keř, který vyrostl nad Jonášem,
aby mu stínil hlavu a zbavil ho zloby. Jonáš měl z toho velikou radost. Třeba
Bůh změní názor, potrestá naše nepřátele, a všechno bude v pohodě. Jonáš 4,7-9 Příštího dne za svítání
nastrojil však Bůh červa, který skočec
nahlodal, takže uschl. Když pak vzešlo slunce, nastrojil Bůh žhavý východní
vítr a slunce bodalo Jonáše do hlavy, až úplně zemdlel a přál si umřít. Řekl:
"Lépe abych umřel, než abych žil." Bůh se však Jonáše otázal:
"Je dobře, že pro ten skočec tak planeš?" Jinými slovy, Jonáši, snažil jsem se
tě něco naučit. Tobě jde o blbý keř víc, než ti jde o to, co udělám s tím
velkým městem?
Jonáš 4,9-11 Odpověděl: "Je to dobře. Planu hněvem až k
smrti." Hospodin řekl: "Tobě je líto skočce, s kterým jsi neměl
žádnou práci, jemuž jsi nedal vzrůst; přes noc vyrostl, přes noc zašel. A mně
by nemělo být líto Ninive, toho velikého města, v němž je víc než sto dvacet
tisíc lidí, kteří nedovedou rozeznat pravici od levice, a v němž je i tolik
dobytka?" Jonáši, ty se štveš s věcmi, které jsem
ti dal, a mě nemá být líto lidi, které jsem stvořil? Jasně, jejich hřích mě
uráží, ale oni mě na rozdíl od tebe neznají, a v polovině případů ani
neví, že hřeší. Jsou jako děti. A tobě to je jedno, protože ti je více líto
keře? A mimochodem, koukni se na to, kolik je tam dobytka! Upřímně? Nevíme,
proč je tam ta část o dobytku. Vypadá to jako vážná věc a najednou dobytek?
Možná Bůh tím Jonášovi říká: Když už máš Ninivské za méně důležité než tvůj
keř, třeba bys mohl vzít na milost aspoň krávy, ne? Jonáši, máš špatné
starosti. Dělá ti starost, že oni
nedostanou, co si podle tebe zaslouží; a máš strach, že nedostaneš, co si podle
sebe ty zasloužíš. Myslíš si, že oni si zaslouží trest a ty si zasloužíš
pohodlí. Víš, co dělá starost mě, Jonáši? Aby nikdo nedostal to, co si
zaslouží. To je důvod, proč jsi skončil v rybě, a proč jsem tě poslal do
Ninive: Aby nikdo v tomhle příběhu nedostal to, co si zaslouží.
Tohle známe, ne? Jonášův postoj je totiž
skrytý v mém srdci. Je skrytý ve tvém srdci. Dokážu se zlobit nad řízením
lidí, nebo nad obsluhou v restauraci rozhodně více, než nad tím, kde tihle
lidé stráví svou věčnost. Jasně, obecně je mi líto lidí, záleží mi na nich, ale
v konkrétních situacích, malé věci, které se týkají mě, zastíní životy
druhých. Je to takový malý Jonáš v našem srdci. Tady je poslední princip,
který se z příběhu Jonáše učíme, a to je, že Znakem duchovní zralosti je to, že věci, na kterých záleží Bohu,
jsou i naší starostí. S hanbou musíme přiznat, že je nám
líto mnoho jiných věcí, než na kterých záleží Bohu. Co to může být ve tvém
životě? Možná to je reputace, na které ti záleží. Možná to je pracovní úspěch,
na kterém ti záleží. Možná to je tvůj čas, na kterém ti záleží. A protože ti
záleží na některých věcech více, než na lidech, na kterých záleží Bohu, Bůh
nechává někdy některé věci v našem životě uvadnout. Proč je to tak velký
problém, projevit lítost nad druhými, kteří si zaslouží trest a odsouzení? Nevadí nám projevit lítost na těmi,
kteří jsou dobří, ale co nad těmi, kteří jsou naši nepřátelé?
Jonáš měl pravdu,
Bůh je milostivý a plný slitování, shovívavý a nesmírně milosrdný. Jen díky
němu ses mohl vrátit ze svého útěku, tak na čem ti dneska záleží úplně nejvíce?
Žádné komentáře:
Okomentovat