Nejsem si jistý, jestli si všichni pamatujete svou první modlitbu, kterou jste kdy Bohu řekli. Záleží to asi na tom, z jakého prostředí pocházíte. Já jsem se narodil v křesťanské rodině, ale ve své třídě na Základní škole jsem tehdy měl 35 spolužáků, z nichž ani jeden nebyl ani trochu nábožný (někteří se o to začali zajímat až později). Přestože ale všichni moji spolužáci byli de facto nevěřící, o to víc mě překvapila jednou před důležitou písemkou slova jednoho z nich. Říkal, že jestli mu Bůh pomůže, pak se na tu víru určitě dá. No, nevím. Já jsem to taky zkoušel. Pravidelně jsem se modlil za dobré známky, ale jaksi jsem Bohu zapomněl říct, jestli jsem se taky učil. Spíš to bylo tak, že jsem doufal, že Bůh udělá zázrak a vloží mi do hlavy i to, co jsem se neučil, ale učit bych se chtěl, kdybych jen míval čas a neměl tolik povinností, jako byl třeba fotbalový zápas, návštěva modelářského kroužku nebo lidušky, kde jsem maloval. Ale protože jsem tak vnitřně věděl, že bych měl do seznamu svých povinností přidat i něco duchovního, připomněl jsem Bohu, že jsem pravidelně chodil s rodiči v neděli do církve (Bůh ví, že mě to nebavilo), a dokonce jsem se obětoval, a chodil i na setkání mládeže v sobotu odpoledne. Prostě jsem se snažil, tak by to Bůh měl vzít v potaz, no ne?
Moje
první modlitba, na kterou se doopravdy pamatuji, ale byla mnohem dříve. Byly mi
asi čtyři roky a modlitbu si pamatuji mlhavě. Protože ale byla radikální,
v naší rodině zdomácněla a můj otec mi ji mnohokrát připomněl. O co šlo?
Z nějaké příčiny jsem měl neshodu se svou babičkou. (Osobně si myslím, že
jsem zlobil, tak mi plácla. To bylo ještě v době, kdy kvůli plácnutí
vlastního vnoučete nebyly opletačky s úřady.) Nicméně, ať už byl spor
v čemkoliv, já jsem neváhal, odešel jsem z kuchyně, kde se ten
incident stal a na chodbě jsem se nahlas modlil něco jako: „Pane Bože, prosím
tě, aby se babička napravila a odpusť ji, co mi udělala.“ Rodina seděla
v té kuchyni a jen tam tak lapala po dechu. Takový duchovní vhled! Už ve
čtyřech věděl, že se babička má změnit! Obě historky z mého dětství
symbolizují nejčastější důvody našich modliteb. Většinou se naše modlitby
skládají z toho, že po Bohu něco chceme, říkáme mu: „Dej, dej, udělej,
udělej.“ A pak taky Bohu vysvětlujeme, proč vlastně není naše vina to, jak jsme
se zachovali, že jsou zkrátka objektivní příčiny, proč to nešlo dělat jinak, a
snažíme se ospravedlnit a druhé očernit, protože k Bohu podvědomě
přistupujeme jako k lidskému soudci, kterého musíme přesvědčit o vině nebo
nevině. Upřímně, je velký div, že většina našich modliteb zůstává hluchá? Není
totiž, jen tak náhodou, problém v našem chápání modlitby? Co když je náš
problém v tom, že jsme se nikdy nenaučili modlit tak, jak si Ježíš přeje?
Jednou
Ježíš dokončí svou modlitbu a když se vrátí ke svým učedníkům, jeden
z nich se na něj podívá a řekne mu: „Pane, naučil bys nás, jak se máme
modlit? Nauč nás to.“ To není obvyklá žádost, protože toto byli židovští kluci,
kteří vyrostli v modlitbě a modlili se na základě míst ve Starém Zákoně, které
my dneska čteme. Nebyli to tedy nováčci v modlitbě, ale přesto, když se
podívali na Ježíše, a na to, jak se Ježíš modlí, připadalo jim, že to tak
správně jako on nedělají. Proto o něm chtějí, aby je to naučil. Zkuste se na to
podívat ještě z druhé strany. Představte si, že přijdete na jednu
z našich ranních modliteb během této kampaně, a tam se ve dvojici nebo
trojici budete s někým modlit, když tu vás dotyčný přeruší a řekne:
„Poslyš, vidím, že se neumíš moc modlit. Dám ti pár rad, jak se máš modlit.“
Cítili byste to skoro jako urážku, ne? Nevím, jestli jste to někdy udělali, že
jste přišli za někým a požádali ho nebo ji, aby tě učili, jak se modlit. Ale
tato skupina židovských chlapců viděla Ježíše se modlit a proto ho požádala,
aby je to taky tak naučil. Kdo ví, možná ani my, možná ani já, možná ani ty
nevíme, co děláme, když se modlíme. Možná to neděláme správně. Možná jsi
pochyboval o tom, zda se vůbec máme modlit, jestli to někdo slyší, k čemu
to vlastně je. Možná je to proto, že ses nikdy nenaučil správně se modlit.
Možná je to proto, že jsi vždycky slyšel, že modlitba je jen to, jak mluvíš
k Bohu. A Ježíš ti asi odpoví: „Modlitba není jen mluvení k Bohu...“
Matouš 6:5-6 Také
když se modlíte, nebuďte jako pokrytci. Ti totiž při modlitbě rádi postávají v
synagogách a na nárožích ulic, aby se ukazovali před lidmi. Pochybuji, že se někdo s vás modlí
hlasitě na nárožích ulic v Hradci Králové dnešní doby, a pokud ano, stejně
si všichni myslí, že jste blázni. Ale v Ježíšově době to lidé dělali, aby
dostali kredit. Lidé jim říkali: „Vy se tak krásně modlíte!“ Ježíš na to říká:
Přestaň se modlit tak, aby to někdo viděl, aby tě někdo za to chválil. Amen, říkám vám, že už mají svou odměnu. Ježíš tady implikuje, že modlitba přináší
odměnu. Raději, když se modlíš, vejdi do
svého pokojíku, zavři dveře a modli se ke svému Otci, který je vskrytu. Ježíš
předpokládá, že se budeš modlit. Většina z nás se modlí, když máme nějakou
urgenci a někde nám něco hoří. Ježíš nás tu učí se modlit tak, že máme být o
samotě, kde nás nikdo nevidí. Když se modlíš, potřebuješ se izolovat od světa
okolo sebe. A modlíš se k neviditelnému Otci. A pak: Tvůj Otec, který vidí vskrytu, tě odmění. Co kdyby jsi věděl, že když se modlíš, Bůh tě vidí?
Možná je to právě to, co nejvíce potřebujeme. Vědomí, že Bůh nás vidí a slyší,
když jsme sami, když se k němu modlíme, a on zná naše jméno a naslouchá
nám. A tehdy tě Bůh odmění. Myslíme si, že odměna je to, že dostaneme, za co se
modlíme. Všichni ale víme, že to tak úplně nefunguje, protože kdyby ano, každý
chlap v této místnosti by řídil sporťáka a vzal si nejhezčí holku ze školy
za manželku, každá žena by měla toho nejlepšího kluka za manžela, a všichni
bychom vyhráli losování jackpotu. Tohle nefunguje.
Pak se
Ježíš dostává víc do naší kultury. Matouš
6:7-9 Když se tedy modlíte, neříkejte prázdná slova jako pohané, kteří si
myslí, že budou vyslyšeni pro množství svých slov. Nebuďte jako oni. Pohané
se modlili tak, že doufali, že správná modlitba spočívá ve správných slovech
nebo množství slov. Mysleli si, že si tou květnatou řečí nakloní božstva tak,
aby chtěly splnit přesně to, co oni požadovali. Mysleli si, že vyslyšení
modlitby spočívá v rituálech, obětech, v napojení se na zákony víry,
na jakési tajemství, prostě, že to spočívá na technice a hlasitosti modlitby.
Prostě, že Boha ukecali, aby se ohnul jejich směrem. Ale Ježíš nás učí: Takhle
se nemodlete. Nemyslete si, že Boha budete ohýbat, jak se vám zlíbí. Nakonec,
nejste náhodou vděční, že Bůh některé tvé modlitby nevyslyšel? Váš Otec ví, co potřebujete, ještě předtím,
než ho poprosíte. Nemusíš bát hlasitý, nemusíš manipulovat Bohem, protože
Bůh ví, co potřebuješ dokonce ještě předtím, než se za to modlíš. Když to čteš,
nemůžeš si pomoci, aby tě nenapadlo přesně to, co napadlo mě, když jsem to
četl. Jestli Bůh už dopředu ví, co potřebuješ, a co chceš, a za co se budeš
modlit, proč se tedy vůbec modlit? K čemu to je, pokud modlitba neslouží
k informování Boha o tom, kolik toho chceš, jak to má vypadat, kolik to
stojí? Pokud se nemodlíme, abychom Boha informovali nebo přesvědčovali,
k čemu vlastně modlitba slouží? Pokud tě vědomí, že Bůh už zná potřeby
předtím, než se modlíš, odrazuje, pak je to možná proto, že se modlíš špatně. A
pokud jsi v této skupině, pak potřebuješ s učedníky říct stejnou
žádost: Nauč nás se modlit. Proto se
modlete takto: Co následuje není formule, není to magická modlitba, kterou
když vyslovíš, věci se změní. To by byla pověra. Není to ani předepsaný skript,
kdy musíš vyslovit ty slova přesně tak, jak je Ježíš učí, jinak nedostaneš to,
co chceš. Ježíš nám dává model a cestu, jak se v modlitbě máme pohybovat.
Není to rituál ani trest za pokání.
Matouš 6:9 Proto se modlete takto: Otče náš,
který jsi v nebesích, ať se posvětí tvé jméno! To je hodně jiný začátek, než Díky Bože za
tenhle den, tak to bychom měli a teď se můžeme podívat na to, co potřebuju. Je
to jakoby Bůh chtěl, abychom se hned na začátku zastavili a popřemýšleli, ke
komu vlastně mluvíme. Abychom popřemýšleli, jak velký Bůh je. On je tvůj
Stvořitel, on je všechno, on je velký a věčný Bůh, který nás zve, abychom jej
nazývali Otče. Když přistupujete k prezidentovi nebo králi, musíte dodržet
protokol v oslovování a (kdysi) v úklonách. Ježíš nás učí správný
protokol k přistupování k Bohu: Otče. Čím déle zůstaneme v této
části modlitby, tím menší se stane všechno ostatní, co řekneme pak. Čím
rychleji tuto část přeskočíme, tím větším zůstane všechno ostatní v našem
životě. Zastav
se, a přemýšlej, s kým mluvíš. Otec znamená respekt, úctu, zájem, cokoliv
řekneš, udělám, i když nechápu. Autorita. V následující části se
potřebujeme zastavit ještě déle. Matouš
6:10 Ať přijde tvé království! Ať se stane tvoje vůle jako v nebi, tak i na
zemi. Ježíš nás učí, že dřív než se dostaneme k sobě, potřebujeme se
dostat k jeho království. Protože, jak jistě všichni víte, každý z nás má své království.
Problém s naším královstvím je ten, že ne všichni lidé v něm chápou,
že jsem králem. Ne všichni tě respektuji jako královnu. A tak se modlíme, aby
jim Bůh otevřel oči, protože určitě Bůh a já vidíme věci stejně. Kdyby tak jen
více naslouchali mě a hlasu mého království, tenhle svět by byl lepším místem. Ale
mé království je v ohrožení, nepřítel je před branami, zachraň moje
království, Bože. Mé království financí, svobody, manželství, práce, dětí,
zdraví, vztahů, mé království je ohroženo. Ale Ježíš říká, před tím, než se
dostaneme k tvému království, kde většinou směřují naše modlitby, jsi
ochoten říct, že ať se ve tvém království děje cokoliv, zajímáš se o to, aby
jeho království přišlo na tuto zemi? Je to porozumění, že nepřistupuji
k Bohu, abych jej naklonil svým směrem, ale přistupuji k němu, abych
se naklonil jeho směrem. Cílem modlitby je podřídit svou vůli Bohu, ne vnutit
Bohu svou vůli. Víte, kolik je lidi a církvi, kteří kážou přesný opak?
V jejich podání je modlitba přinucení Boha udělat to, co chcete vy, a to
se nám líbí, ne? Napojíme se na zákon víry, protože požehnání nám náleží! Ježíš
nám jinými slovy říká: Fakt chceš Boha, se kterým můžeš manipulovat?
Neměla
by spíše tahle modlitba definovat, jak dlouho se modlíme? Jen se na to
podívejme. Když Ježíš vzkřísil Lazara po čtyřech dnech z mrtvých, což byl
jeho vrcholný zázrak, jak dlouho mu trvalo se modlit za tenhle zázrak? Tak
půlminutku. Prostě řekl Bohu, že ví, že ho vždycky vyslyší a pak zavolal Lazara
ven. Zatímco, když se modlil za svou vlastní budoucnost v Getsemane,
modlil se celou noc. Tvá modlitba totiž bude mít takovou účinnost, jak moc
budeš schopen celým srdcem, a celou silou, a celou myslí, říct: Ať se stane
tvoje vůle, dokonce i tehdy, když se mi to vůbec nelíbí. Nebudu se snažit
přinutit Boha, aby udělal, co chci, ale nakloním se k jeho vůli. Tolik
našich modliteb se týká našich potřeb, ale naše vydání Bohu je základ. Bez
dosažení tohoto bodu není důvod jít k další části modlitby. Tuhle modlitbu
nás Ježíš učí, a tahle modlitba vždy funguje. Víte proč? Protože cílem modlitby je kalibrovat naše srdce k vůli Otce, ne
přesvědčit Otce, aby udělal to, co chceme. To tě nesnižuje, protože Bůh nebe a země tě
pozval, abys jej oslovil jako svého nebeského Otce. Co by se stalo, kdybychom
každý den říkali Bohu, že na všechno, co on chce říkáme rovnou ano? Když se
modlíš upřímně, jsi odměněn: pokojem.
Z tohoto
pokoje vyvěrá další část Ježíšovy modlitby. Matouš 6:11 Dej nám i dnes náš denní chléb. Izraelce okamžitě
musela napadnou vzpomínka na putování do zaslíbené země, kdy jim každý den
padal z nebe chléb, který nazývali mana, a tento chléb byl vždy tak akorát
na jeden den. Mojžíš je varoval, že jednou budou bohatým národem, a jiné národy
si přijdou kupovat chléb od nich. Bůh je tehdy varoval, aby nikdy nezapomněli,
že všechen chléb mají od něj. Tato prosba je uznáním, že vše, co máme, pochází
od Boha. Nebereme to jako samozřejmost. Matouš
6:12 a odpusť nám naše viny, jako i my odpouštíme našim viníkům. Tato část
je uznáním, že víme, že jsme zhřešili. Děkuji ti za Spasitele, skrze kterého
jsou mé hříchy odpuštěny. A protože jsou odpuštěny, pak mohu to odpuštění
rozšířit také na lidi okolo mě. Nezvednu se ze svých kolenou, dokud neodpustím
všem, kdo mi ublížil, stejně tak, jako se nezvednu, dokud nebudu vědět, že jsi
odpustil ty mě. Tahle část nás ale zase přinutí se odlit déle, že? Odpustit
totiž není ani lehké, ani rychlé. Když se tato slova pozorně modlíme, obličej
té osoby, které máme odpustit, se objeví před našima očima. To, co nás Ježíš
učí, je uvědomovat si každý den, že jsme lidé, kterým bylo odpuštěno.
Matouš 6:13 A
neuveď nás do pokušení, ale vysvoboď nás od zlého. Neuveď nás do
pokušení? Tam většinou najdeme cestu docela sami! Ne, říká se tam, aby nás Bůh
vysvobodil od zlého, tedy, že když se modlíme, nechceme podlehnout zlu. Nechci
hřešit proti Bohu. Modlitba není bianco šek na hřích, je to ochota poslechnout
Boha. Pokud si myslíš, že modlitba ti dá šanci dál hřešit, pak se nemodlíš
správně. Modlitba je pak jen hra nebo schéma. Modlitba je touha po odpuštění a
prosba za ochranu před hříchem a zlem. Pokud plánuješ hřešit, ani se raději
nemodli. Tradičně se tady ještě modlíme: Tvoje
je království, moc i sláva na věky věků. To je úžasný závěr, ale
v původních manuskriptech tuto část nemáme. Byla dodána později, asi
proto, že když čtete kontext, vypadá to, že Ježíš končí své učení o modlitbě
rychle, a hned se přesouvá na téma odpuštění. Tak to tam někdo připsal jako
závěr a shrnutí Ježíšovy modlitby. Není to ale špatné shrnutí, vlastně tím
říkáme, že Ježíšova vzorová modlitba má v jádru tři části: První část se dá
shrnout do slov: Boží velikost. Modlit se za potřeby je fajn, ale zapomínáme na
uznání Boží velikosti, on je Pán, on je ten silný. Druhá část, která zahrnuje
prosbu, ať přijde Boží království, je celá schovaná ve slovech: naše podřízení.
Jinými slovy, uznáváme, že Bůh je první, že on je skutečně Pán a my se chceme
v našem životě podřídit jeho vůli. To je moment, kdy se pro nás Ježíš
stává dennodenním Spasitelem. Děláme to, co si Bůh přeje, zajímá nás, jaký má
názor na to, co chceme. Modlitba Páně končí tím, čím obvykle naše modlitby
začínají, prosbami. Tato část se dá shrnout do slov: naše závislost. Dnešní chleba nám dej, evokuje moment závislosti na Bohu na poušti,
kdy Izraelity po čtyřicet let krmil nebeskou manou, chlebem padajícím
z nebe. Neuveď nás do pokušení,
evokuje Ježíšovo vlastní pokušení na poušti, stejně jako zbav nás od Zlého. Modlitba Páně tak zahrnuje tři oblasti, uznání
Boží velikosti, ochotu se podřídit jeho plánu, a vyjádření závislosti na Bohu.
Je o vztahu, ne o technickém popisu potřeb. Nezměnilo by se hodně, kdyby přesně
tohle byly naše modlitby?
Žádné komentáře:
Okomentovat