Jak
mnozí z vás potvrdí, modlitba sklouzává pouze k roli nákupního
seznamu všeho, co všechno od Boha chceme. Máme za to, že naším hlavním úkolem
je přesvědčit Boha, aby chtěl to, co my. Navíc si myslíme, že když se budeme
modlit těmi správnými slovy, a budeme vyznávat správné formulace (například, že
vždycky přidáme formuli „ve jménu Ježíše“, protože to přece on sám řekl, že
když se budeme modlit v jeho jménu, určitě nám naše prosby splní), naše
modlitba bude účinná, protože Bůh si nebude pomoci jinak, než nám dát to, co
chceme. I když pomineme, že nakonec jsme někdy rádi, že jsme nedostali to, za
co jsme se modlili, protože by se náš život vydal úplně jinou cestou, než
nakonec šel, hlavní problém s tímto přístupem k modlitbě je ten, že
se nijak neliší od modliteb v jiných náboženstvích. Tam přece také je
modlitba rituál, často doprovázený oběťmi, ale také správnými formulkami, který
slouží k naklonění božské přízně naším směrem. A podle Ježíše samotného si
pohané myslí, že budou vyslyšení pro množství svých slov. Ježíš ovšem jasně
říká, že nemáme být jako pohané, protože náš Otec ví, co potřebujeme, ještě předtím,
než ho poprosíme. Jinými
slovy, nemusíš být hlasitý, nemusíš
manipulovat Bohem. Co když tedy modlitba primárně neslouží k informování
Boha o tom, kolik toho chceš, jak to má vypadat, kolik to stojí?
Tahle
otázka, která nás logicky napadá kdykoliv čteme tyto Ježíšova slova,
zaměstnávala také mnoho jiných mužů a žen v dějinách. Gordon MacDonald,
proslulý americký pastor, k tomu napsal: Co když Bůh ví, že ze všeho
nejvíce potřebujeme právě modlitbu?
Co když na modlitbě, jak ji Bůh chápe,
je nejdůležitější právě to, že naplňuje naši velkou a nekonečnou potřebu –
potřebu Boha samotného? Hlad může přivést nazpět dítě, které uteklo
z domova. Možná nedostane najíst hned, ale svou maminku potřebuje víc než
svou večeři. Duše nemá větší potřebu než je potřeba obecenství s Bohem.
Toto obecenství začíná modlitbou a nějaká potřeba může být motivem této
modlitby. Tak začíná obecenství, rozhovor s Bohem, cesta ke spojení
s ním – a to je jediný smysl modlitby.
To je přesně ten důvod,
proč jsme si minulý týden řekli, že když se modlíme, potřebuje přistupovat
k Božímu království a jeho vůli jako hlavnímu zdroji našeho života dlouho
předtím, než se modlíme za své potřeby. Čím déle zůstaneme v této části
modlitby, tím menší se stane všechno ostatní, co řekneme pak. Čím rychleji tuto
část přeskočíme, tím větším zůstane všechno ostatní v našem životě. Když Ježíš vzkřísil Lazara po čtyřech
dnech z mrtvých, což byl jeho vrcholný zázrak, modlil se za to tak
půlminutku. Prostě řekl Bohu, že ví, že ho vždycky vyslyší a pak zavolal Lazara
ven. Zatímco, když se modlil za svou vlastní budoucnost v Getsemane,
modlil se celou noc. Tvá modlitba bude mít takovou účinnost, jak moc budeš
schopen celým srdcem, a celou silou, a celou myslí, říct: Ať se stane tvoje
vůle, dokonce i tehdy, když se mi to vůbec nelíbí. Nebudu se snažit přinutit
Boha, aby udělal, co chci, ale nakloním se k jeho vůli. Cílem modlitby je
kalibrovat naše srdce k vůli Otce, ne přesvědčit Otce, aby udělal to, co
chceme.
To ovšem
nijak nesnižuje tvou hodnotu, a už vůbec to neznamená, že nemůžeš odvážně
prosit Boha o velké věci. Vůbec ne! Je to přesně naopak. K Bohu můžeš
přistupovat svobodně a s odvahou právě proto, že tě Bůh nebe a země
pozval, abys jej oslovil jako svého nebeského Otce. Snad vám pomůže malý příklad.
Minulou neděli jsem šel na hokej do Pardubic se svým přítelem Ondrou Touškem.
Ondra je jeden z lidí, kterým zcela důvěřuju a vím, že je na něj
v jakékoli chvíli spolehnutí. Proto neváhám ho požádat o pomoc, když
potřebuji, protože vím, že je ochotný, schopný a věrný přítel. Přesto, jak by
se Ondra cítil, kdybych celý zápas neustále říkal: „Ondro, potřeboval bych
tohle, a taky tamto. Raději si to napiš do bločku, abys na to nezapomněl.“ Kdy
si myslíte, že by se mnou zase někam zašel? Asi dlouho ne, že? Je něco
v povaze vztahu s lidmi, kterých si opravdu vážíme, co nám nedovoluje zneužívat jejich ochoty pomoci.
Tahle úcta ovšem neznamená, že se
stydíme požádat o pomoc, kterou potřebujeme. Chápete? Přesně tohle učí Ježíš o
modlitbě. Primárním cílem modlitby je nakrmit naší duši obecenstvím
s Bohem, ale to neznamená, že se máme bát o něco požádat. Naopak. Můžeme
být připraveni na jeho NE, ale také nás častěji než se zdá překvapí se svým
ANO. Dopředu nevíme, co nám odpoví, ale nezjistíme to, když se nebudeme modlit.
Minule
jsme si řekli, že Ježíš učil své následovníky modlitbu (ta je zachycena ve více
evangeliích), která měla v jádru tři různé části. První část se dá shrnout do slova: Boží velikost. Druhá část zahrnuje
slovo: podřízení. Uznáváme, že Bůh
je první, že on je skutečně Pán a my se chceme v našem životě podřídit
jeho vůli. Pak tahle modlitba končí tím, čím obvykle naše modlitby začínají,
prosbami. Tato část se dá shrnout do slova: závislost. Ale pak se děje něco zajímavého. Lukáš ve svém popisu
této modlitby vypráví, že Ježíš ve své řeči pokračuje a vypráví podobenství,
aby ilustroval řešení nevětší frustrace, kterou v modlitbě zažíváme.
Totiž, že se modlíme, ale zdánlivě se nic neděje. Nebo ještě hůř. Děje, ale jde
to k horšímu. Už jste to zažili? Modlíte se za nějakou věc, nebo někoho
konkrétního, a po modlitbách je ten člověk na tom ještě hůř než byl před
modlitbou? Všichni to známe. Není to ovšem proto, že by s Bohem, nebo
s tebou bylo něco špatného. Je-li modlitba primárně o vztahu, pak musíme
uznat, že ve vztahu fungují obě strany a někdy je odpověď ne. Ale podívejme se
podrobně na to, co Lukáš píše.
Lukáš 11:5-6 Řekl
jim: "Někdo z vás bude mít přítele a půjde k němu o půlnoci a řekne mu:
‚Příteli, půjč mi tři chleby, protože můj přítel ke mně přišel z cesty a nemám,
co bych mu předložil.' Zkuste si představit to scenário. O půlnoci tě navštíví
přítel a ty máš holou ledničku. Protože jsi v orientální kultuře, kde
prostě musíš hosta pohostit, neváháš a jdeš za jiným svým dobrým přítelem, tlučeš
na dveře, vzbudíš ho a žádáš ho o chleba. Lukáš 11:7-8
A on zevnitř odpoví: ‚Neobtěžuj mne! Dveře jsou již zavřeny a mé děti jsou se
mnou na lůžku. Nemohu vstát a dát ti to.' Pravím vám, i když nevstane a nedá mu
kvůli tomu, že je jeho přítel, pro jeho neodbytnost se zvedne a dá mu vše, co
potřebuje. Musíte pochopit, že
v tehdejší době lidé obvykle spali s celou rodinou v jedné
místnosti, takže vstát znamenalo vzbudit celou rodinu. Je proto pochopitelné,
že tento přítel říká: Neobtěžuj mě! Nicméně, říká Ježíš, pro jeho neodbytnost
mu vyhoví, protože jinak by ho umořil ke smrti.
V
podobenstvích, což jsou Ježíšovy fiktivní příběhy, které mají ilustrovat
nějakou pointu, vystupuje Bůh skrytě. V tomto případě (protože je to
podobenství o modlitbě), je Bohem onen spící přítel. Není to někdy tak, že když
Boha o něco žádáme, že máme pocit, jako by se z nebe ozývalo: Neobtěžuj
mě? Co tady vlastně Ježíš říká? Že Bůh pro tebe některé věci udělá ne proto, že
by tě tak miloval, ale že jsi ho prostě unavil svou neodbytností. Ježíš pak
hned dodává: Lukáš 11:9-10 A já vám
pravím: Žádejte, a bude vám dáno, hledejte, a naleznete, tlučte, a bude vám
otevřeno. Neboť každý, kdo žádá, dostává, a kdo hledá, nalézá, a tomu, kdo
tluče, bude otevřeno.
Pamatuji
se, že když jsem byl ještě dítě (a vy, kteří máte své děti, si to jistě
vybavujete ze současnosti), že jsem něco po rodičích chtěl, oni nechtěli, ale
já jsem je tak dlouho otravoval, až to udělali. Prostě jsem je umořil.
(Mimochodem, některé děti jsou v tom opravdu dobré.) Není to snad opravdu
tak, že Modlitba Páně začíná slovy „Otče, tati…“? Ale taky si pamatuji, že jsem
něco chtěl a rodiče mi to dát nechtěli a já místo, abych je umořil, jsem uznal
jejich roli. A najednou, aniž bych to čekal, oni změnili svůj názor kvůli
postoji, který jsem měl. Není to opravdu tak, že když my uznáme Boží velikost,
rozhodneme se mu podřídit a dáme mu najevo svou závislost na něm, že tento
postoj změní jeho odpověď na modlitbu? Nevidíme to tak i v biblických příbězích?
Není to tak, že naše modlitby vyplývající ze správného postoje mají sílu
pohnout Božím srdcem? A když v nich zůstaneme vytrvalí, tak vlastně Bohu
jasně ukážeme, že bez něho nemůžeme nic a jsme na něm závislý, protože on je
velký? Je-li modlitba vztah, pak Bůh reaguje pružně, přesně jako rodiče, ne
jako automat. Není právě to tajemství modlitby? Máme svobodu mluvit
s Bohem otevřeně!
Takže, aby bylo jasno, vůbec nejsem proti prosbám za
potřeby. Ježíš své následovníky jasně učí, že mají své žádosti a prosby Bohu
předkládat. Možná ty prosby, jak řekl na začátku v našem citátu MacDonald,
jsou pro nás nutné, abychom k modlitbě vůbec přistoupili, ale když jsme
v ni, zjistíme, že opravdovým smyslem modlitby je nakrmit svou duši, svého
vnitřního člověka, Boží blízkostí. Každopádně, prosby nejsou špatným druhem
modlitby, a v naších modlitbách mají své místo. Nicméně, mají své místo po
několika jiných druzích modlitby. V Bibli vidíme přinejmenším pět způsobů,
jak můžeme s Bohem komunikovat skrze modlitbu. Můžeme s ním budovat
vztah, můžeme ho uctívat, děkovat mu za to, kým je a co pro nás udělal, můžeme
se přimlouvat za jiné lidi a můžeme prosit Boha za požehnání, po kterých
toužíme.
Začínáme
se vztahovou
modlitbou. To je modlitba, kdy jen jsme s Bohem, a je nám
s ním dobře. Pokud nám tam dojde, s kým vlastně vztah máme, přirozeně
přecházíme k uctívání. Bůh, Stvořitel a vládce, je nám skrze Krista blízko,
a my se modlíme, aby jeho jméno bylo vyvýšeno. Uctívání nás přirozeně vede
k děkování. Děkujeme mu za to, kým pro nás je a co pro nás
udělal. Jenže, pokud Bohu děkujeme bez vztahu s ním a bez postoje
uctívání, naši vděčnost poznamenává chtivost, kdy sklouzáváme k tomu,
abychom Boha jen ocenili, že naplňuje náš program. Jen díky uctívání máme
správný pohled na vděčnost, která je tak zbavena chtivosti se stavět do centra
svého vlastního příběhu.
Když však s Bohem máme vztah, uctíváme jej a
děkujeme mu, přirozeně se začne měnit náš pohled na jiné lidi, na kterých nám
najednou záleží více, a tak přirozeně přecházíme k přímluvné modlitbě za
jiné lidi. Podobně jako u děkování, pokud se přimlouváme za jiné bez vztahu,
tíhneme k tomu, že do přímluv projektujeme své touhy po změně jiných lidí.
Když se však přimlouváme za jiné s postojem uctívání, pak zcela přirozeně
můžeme přejít k prosbám za naše vlastní potřeby. Můžeme
přistoupit směle a s odvahou, protože Bůh není náš prezident, ale je dobrý
Otec, který ví, že modlitbu potřebujeme víc než si myslíme, protože
v modlitbě upevňujeme svůj vztah s ním a kalibrujeme své nitro na
jediný zdroj opravdového života.
Ze vztahové modlitby plyne vše, včetně proseb,
a proto Ježíš říká (Jan 15:5-7): Já jsem
vinná réva a vy ratolesti. Kdo zůstává ve mně a já v něm, ten nese mnoho
ovoce; beze mě nedokážete nic. Jestliže někdo nezůstane ve mně, bude odhozen
pryč jako ratolest a uschne. Pak budou posbírány, hozeny na oheň a shoří.
Jestliže zůstanete ve mně a má slova ve vás, proste o cokoli chcete, a stane se
vám to.
Tohle je Ježíšova škola!
Žádné komentáře:
Okomentovat