pátek 4. prosince 2015

Rozhovory: Tvůj cíl

Všichni je známe, ale všichni se jich – do jisté míry – bojíme. Mnozí se jim snažíme vyhnout. Doufáme, že problémy zmizí samy a my je nebudeme muset mít. O čem mluvím? Mluvím o rozhovorech, specificky o těžkých rozhovorech, nebo ještě jinak, mluvím o konfrontačních rozhovorech. Minulý měsíc jsme v Elementu mluvili na téma záporných hodnot, které tu nechceme dovolit. Patřil tam rasismus, předuchovnělost, manipulace a pomluvy. Říkali jsme si, že pomluva může být lživá a hodně zlá, s cílem ublížit a zničit. Pomluva ale může být také pravdivá a na první pohled nevinná. Mluvit s někým o někom není pomluvou jen v případě lži a nactiutrhání. Ve skutečnosti pomlouváme pokaždé, když se nám něco na někom nelíbí, ale nechceme to řešit s danou osobou, ale vnitřní tlak řešíme tím, že se svěříme někomu třetímu. Testem pomluvy je otázka: Chci, aby se to objekt mého vyprávění dozvěděl? Jinými slovy: Kdy a jak budu dotyčného konfrontovat? Jsou situace, kdy ten, na kom nám záleží, dělá něco, říká něco, nebo má postoje, skrze které mu hrozí nebezpečí, nebo které nejsou správné. Správně bychom měli druhého konfrontovat. Jenomže, každý z nás ví, že konfrontace vede ke konfliktu, a konfliktu se mnoho z nás celkem přirozeně bojí a je nám nepříjemný. A tak máme tendence spíše nemluvit otevřeně. V lepším případě naznačujeme. V horším případě to dusíme v sobě nebo to řekneme někomu jinému – vypustíme páru. Takže, z mnoha důvodů spolu nemluvíme a ani nechceme. Když už promluvíme, všechno se jen zhorší – naše pocity hněvu, uraženosti a viny eskalují konflikt. Díky tomu si ještě více myslíme, že máme pravdu, ale totéž si myslí i druhá strana konfliktu. Proto je tak důležité, abychom se v této nové sérii zamysleli nad několika oblastmi těžkých a obtížných rozhovorů. V této sérii se podíváme na tři důležité oblasti těžkých rozhovorů: (1) Co je mým cílem? (2) Co je mou strategii? (3) Co je mou odměnou?

Co je na těchto rozhovorech tak zvláštní, že se jich děsíme? Je to náš strach z důsledků, které budou mít, ať už dané téma nastolíme nebo o něm pomlčíme. Víte, proč je tak těžké se rozhodnout, zda do konfrontace jít nebo ne? Někde uvnitř nás totiž dřímá nepohodlná pravda: Pokud se problému pokusíme vyhnout, bude nás hníst, jak nás někdo zneužívá, naše vlastní nečinnost nás bude trýznit, budeme se dokolečka sami sebe tázat, proč právě my se nejsme schopni postavit problému zpříma. Když se ale vybereme konfrontaci, může to být ještě horší. Můžeme být odmítnuti a neuspět, nebo se stát terčem protiútoku, můžeme druhým nechtěně ublížit a naše vztahy už nikdy nemusí být jako dříve. A tak se uchylujeme k taktnímu naznačování a doufáme, že ten druhý to pochopí a udělá to, co potřebuje. Jenže, takt sám o sobě nic neřeší. Taktnost nezaručí, že rozhovor s tátou bude otevřenější, ani nezaplaší rozčílení zákazníka z vyššího účtu. Stejně tak neexistuje jednoduchý diplomatický způsob, jak vyhodit z práce svého kamaráda, vyloučit přítele z církve, sdělit tchýni, jak strašně vás vytáčí nebo se vypořádat z urážlivými poznámkami svého kolegy. Sdělování nepříjemné pravdy je jako hození granátu. Ať už jej obalíme sladkou polevou, hodíme zlehýnka nebo prudce, vždycky nadělá škodu. A nechat si věci pro sebe není řešení. Tím, že se rozhodneme nechat si pro sebe nějaké sdělení jen proto, že je obtížné ho vyslovit, je jako nechat si odjištěný granát v ruce.

Bojíme se, že když řekneme pravdu, ztratíme vztah (je nutno říct, že se to někdy opravdu stává). Přesto je jen máloco tak důležité, jako mluvit pravdu. Není to ovšem jednoduché. Většinou uškodí, když řekneme, co máme na srdci bez ohledu na to, jak to říkáme. Apoštol Pavel proto popisuje v listu Efezským 4:15 princip:  Místo toho máme mluvit pravdu v lásce. Pravda bez lásky je tvrdá a suchopárná, a láska bez pravdy je plná přetvářky a snahy se zalíbit za všech okolností. Milující lidé by měli mluvit pravdu a pravdomluvní lidé by měli milovat. Naše spojení, náš vztah, je nejlepší, když je pravdivé, a naše pravda je nejlepší, když vede ke spojení, ke vztahu. Úspěšná konfrontace bude vždy zahrnovat správný poměr milosti a pravdy. Milost znamená, že stojíme na straně toho druhého a našeho vztahu (jsme pro druhého a pro náš vztah). Pravda se týká skutečnosti, co potřebujeme říct o konkrétním problému. Pokud jsme konfrontováni bez lásky, cítíme se napadeni, souzeni nebo odsouzeni. Musíme však vědět, že málokdy máme pravdu – nejde totiž o faktickou správnost. Jde o protikladné vjemy, interpretace a hodnoty. Díky tomu nejen, že neznáme úmysly druhých, ale ještě si domýšlíme, že jsou nejhorší. Proto se v konfrontaci uchylujeme k obviňování – hledáme, kdo za to může. Výsledkem je nesouhlas, odmítání a nulová šance se poučit. Nikdo nechce být vinen a proto veškerá energie jde na vlastní sebeobranu. Obtížné rozhovory jsou totiž o pocitech – a to i když se snažíme zachovat racionalitu.

V rozdílu mezi tím, co si skutečně myslíte a cítíte, a co říkáte, tkví velká část toho, co činí rozhovory tak těžkými. Každý rozhovor má skrytou strukturu našich pocitů a myšlení. Ve skutečnosti, zahrnují tři různé sdělení: (1) Co se stalo? (2) Co jsem cítil? (3) Kdo jsem? Ve všech třech oblastech chybujeme: Nezjistíme si ani, zda víme všechno, co potřebujeme vědět ohledně situace, která se stala. Místo, abychom si byli vědomi svých emocí a pracovali s nimi, buď je skrýváme nebo je ventilujeme upouštěním páry. Místo, abychom se zamysleli, co je skutečnou příčinou našich obav, pokračujeme v rozhovoru, jako by šel okolo nás a vlastně se nás netýkal. Snažíme se oddělit od problému, ale protože konfrontace je emocionální povahy, vždy se cítíme posuzováni. Týká se to naší hodnoty. Možná proto, že se cítíme neustále někým posuzováni, rozhodně nechceme, aby nás naši přátelé, rodina, nebo dokonce naše církev (tedy místa, kde se máme cítit bezpečně) jakkoliv posuzovali. Rádi tedy souhlasíme s tím, že bychom nikdy, za žádných okolností neměli nikoho soudit. 

Je to paradox, na jedné straně o sobě nechceme slyšet pravdu a na druhé straně chceme vědět, co si o nás lidé myslí. Odpovídá to na fundamentální spor dvou našich základních potřeb: (1) Potřebu se učit a zlepšovat. (2) Potřebu být přijímán takový, jaký jsem. Pravda proto působí emocionální konflikt. A tak se zkoušíme tvářit, že žádný konflikt vlastně neexistuje, nebo si stěžujeme a poměřujeme se, jen to děláme pokoutně u jiných lidí. Pomlouváme. Konflikty ale nejsou zlé, naopak, měli bychom je vítat, protože nejlepším přínosem dobré konfrontace je zachování lásky v daném vztahu. Což je paradox vzhledem ke strachu, který lidi z konfliktu mají. Slovo konfrontace v latině znamená obrátit svou tvář k, podívat se na někoho. Je to komunikace tváří v tvář. Jak můžete konfrontace zachovat lásku? V podstatě tak, že chrání vztah před faktory, které ho ničí. 

V konfrontaci si ovšem musíme klást jen realistické cíle. Víme, že se lidské vztahy mohou různě zašmodrchat a i když máme nejlepší úmysly, vztahy se mohou nepředvídatelně zaplést. Naše duše a srdce jsou křehké. Nedokážeme se zbavit úzkosti z rozhovorů, ale můžeme snížit strach a zvládat to, co nám z úzkosti zůstalo. Jeden z problémů, na který se ve zbývajícím čase chci podívat, je mít špatný cíl konfrontace. Někdy totiž přistupujeme k rozhovorům naivně: máme špatné cíle, strategie i výsledky. Co je příklad špatného cíle? Doufáme, že když řekneme pravdu a velmi dobře ji podložíme fakty a informacemi, naše pravda bude pozitivně a radostně přijata. Jak ovšem všichni, kdo jsou v manželství vědí, tohle je vtipný a naivní mýtus. Ne, ve skutečnosti můžeme mít přesné a správně propracované argumenty, takže spor vyhrajeme, a přesto jsme nakonec prohráli. Minuli jsme se totiž cíle konfrontace. Cílem konfrontace totiž rozhodně není souhlas nebo nadšení. Cílem je změna chování. Cílem je správné chování. Pokud ovšem máme jako cíl přijetí, jsme odrazeni od rozhovorů proto, že první reakce druhého byla negativní. Blbě se zatvářil. Odmítla kritiku. Vysmál se našim důvodům. Vyplakala se z našich důvodů. Argumentoval zpátky. Začala být hrubá. Zkrátka, všichni známe, jak chutná (nebo spíše nechutná) negativní první reakce na konfrontaci. Co když je ale náš cíl jiný? Co když je naším cílem změna? Jak a kdy budeme hodnotit reakci konfrontovaného?

Na jednom místě, zachyceném v evangeliu Matouše, vypráví Ježíš jeden ze svých proslulých příběhů, tentokrát o otci se dvěma syny. V tomto příběhu otec něco potřebuje nebo chce od svých synů a jejich reakce byla velmi odlišná, ale nakonec, v delším horizontu, vyzněla zcela opačně od první reakce. Podívejme se na tento příběh (Matouš 21:28-31): „Co myslíte? Jeden člověk měl dva syny. Šel za prvním a řekl: ‚Synu, jdi dnes pracovat na vinici.‘ Odpověděl: ‚Nechce se mi,‘ ale pak si to rozmyslel a šel. Potom šel za druhým a řekl mu totéž. Ten odpověděl: ‚Ano, pane, půjdu,‘ ale nešel. Který z těch dvou naplnil otcovu vůli?“ „Ten první,“ řekli. V příběhu první syn zareaguje zcela nesprávně – odmítne otcovu žádost, nehodlá mu pomoci. Pak se rozmyslí a udělá to. Druhý syn zareaguje tak, jak se sluší a patří, ale jen verbálně. Neudělal nic. Ježíš se ptá: „Který z nich naplnil otcovu vůli?“ Ten, který zareagoval správně, tak jak se sluší a patří? Nebo ten, který se usmál, poděkoval za zájem, slíbil změnu – ale neudělal nic? Ano, ten který nereagoval správně – ale přemýšlel nad tím, a nakonec se rozmyslel a udělal, co bylo potřeba.

Když budeš někoho konfrontovat, co nakonec oceníš více? Když ti ten druhý poděkuje, slíbí nápravu, ale nic neudělá? Nebo oceníš někoho, kdo nebude souhlasit, ale nakonec se rozmyslí a udělá, co je potřeba? Samozřejmě, všichni bychom chtěli kombinaci obou: V ideálním světě bychom chtěli někoho, kdo zareaguje přívětivě a udělá to, co potřebuje udělat. Jenže, žel, nežijeme v ideálním světě. Musíme být realističtí a strategičtí. Když někoho konfrontujeme, máme někdy představu, že ten člověk bude nadšený ze zpětné vazby. Jenže, pro něj situace může být komplikovanější (důvody, proč je zpětná vazba někdy odmítaná v první reakci). Cílem však není souhlas a následné nic. Cílem je správné chování, a to i za cenu negativní první reakce. Až příliš často se necháváme odradit první reakcí. Samozřejmě, potřebujeme mít i správnou strategii, na to se podíváme příště. Pro dnešek bych vás ale chtěl inspirovat k tomu, abyste se nenechali odradit první reakcí na konfrontaci, ale s modlitbou a láskou byli ochotni zkusit říct pravdu znovu a znovu. Jak, o tom příště.

Žádné komentáře:

Okomentovat