úterý 17. července 2012

Pochyby, když se Bůh zdá nepřítomný


Všichni bez výjimky, ať už jsme věřícími nebo nevěřícími lidmi, sdílíme zkušenost různých životních etap, kdy jsme Boha o něco žádali, a on to pro nás neudělal (možná dokonce to je důvodem, proč jsme někteří zůstali nebo se naopak stali nevěřícími). Pravděpodobně jsme použili jednu ze třech charakteristik toho, jak moc blízko nebo spíše daleko se nám Bůh zdá. Je to téměř, jako by Bůh byl nepřítomný, nespolupracoval, a když už něco udělal, udělal to pozdě. Navíc máme za to, že takové momenty prožíváme jen my, že se dějí jen nám. Kdybyste ale byli na setkání s více lidmi, byli byste překvapeni, kolik z nás podobnou zkušenost má. Proč si myslíme, že jen nám se Bůh zdá daleko? Možná za to můžeme my, co o Bohu vyprávíme či kážeme. Děláme to tak jednoduché, že když se tobě zdá, že ve tvém životě Bůh mlčí, od dobře mínících křesťanů uslyšíš odpověď, že bys měl mít větší víru, nebo se měl zbavit hříchu, nebo měl přestat něco dělat, nebo naopak měl začít něco dělat. Jeden můj dobrý přítel, který je také pastorem, mi vyprávěl o svém otci, který vyrůstal v takovém prostředí, kde se věřilo, že pokud máš nějakou nemoc, je to následek hříchu, malé víry nebo prokletí. Můj přítel mi řekl: „V tomto prostředí bylo pro mého otce velmi těžké zemřít. Ke konci života bojoval s různými nemocemi, ale protože všechny měly podle jeho přesvědčení být následkem nevíry, hříchu nebo prokletí, neustále se zkoumal a neustále hledal na sobě důvody, proč Bůh jeho modlitby nevyslýchá.“ 

Tento postoj se dá shrnout do slov: Je to tvoje chyba, protože všem ostatním Bůh jejich modlitby vyslýchá, ale tobě ne. A skutečně, když se podíváš okolo sebe, určitě najdeš lidi, kterým se daří lépe než tobě. A víš co? Tihle lidé ani nejsou dobří lidé! Máš pocit, že jsi lepší než oni, ale jim se daří víc. A úplně nejhorší jsou ti duchovní křesťané, kteří se s tebou sejdou na kafe a vyprávějí ti, jak spěchali do obchodu a neměli čas, a tak se rychle pomodlili, aby našli místo u vchodu na parkování, a pak, světe div se, zrovna když na parkoviště vjeli, vyjela paní hned od vchodu, a tví přátelé si řeknou: Díky Bože! Vyslyšel jsi moji modlitbu. Zatímco ty posloucháš jejich vyprávění a vaří se v tobě krev: Takže tobě Bůh vyslyšel modlitbu o parkovací místo? Já nemám práci! Mám nemocné dítě! Moje manželství se rozpadá! Nenaštvalo by vás to? Možná to je dokonce jeden z důvodů, proč jsi to s věřícími vzdal. 

Někde podvědomě totiž věříme, že jestli je Bůh ticho, pak to znamená, že není přítomný. To ovšem nemusí být pravda. Je to podobné, jako když se snažíme sledovat hvězdy uprostřed bílého dne. Hvězdy tam jsou, ale naše oči nejsou schopné prohlédnout atmosféru se světlem, abychom viděli realitu, kterou sice tušíme nad našimi hlavami, ale nevidíme ji svýma očima. Hvězdy nezmizely, jen naše perspektiva je jiná. V následujících třech postech vám povyprávím tři příběhy z Nového Zákona o třech mužích, které Bůh miloval, znal jejich jméno, a přesto v jejich životě byly chvíle, kdy se jim Bůh zdál nepřítomný, nespolupracující a pozdě. O jednom z nich dokonce Ježíš říká, že je to největší člověk, který kdy na zemi žil. Dalšího si Bůh mocně používal, a třetí měl takové postavení, že je pojmenovaný jako někdo, koho Ježíš miloval. Všichni tři měli vztah s Bohem, ale u žádného z nich to neznamenalo život prostý pochybnostem a naprostou jistotu, že všechno vědí. Těžkosti života se nemusí promítat do tvého chápání Božího charakteru, ale naopak, uprostřed nich můžeš mít pevnou důvěru v někoho, kdo ti dává naději navzdory tvým okolnostem. Hvězdy svítí i v bělobě tvého druhého dne, i když je nevidíš. 

Náš dnešní příběh začíná v době panování krále Heroda Velikého. Nejmenoval se Velký, protože udělal něco skvělého, ale proto, že stavěl velké budovy. Byl to král Židů, i když sám Židem nebyl. Byl to docela otřesný chlapík: měl spoustu manželek, z nichž dvě zavraždil. Nechal také zabít tři své syny a jednu tchýni. Byl to ten Herodes, který poslal vojáky do Betléma zabít dětí, když se dozvěděl, že se tam měl narodit budoucí král. Císař Augustus o Herodovi řekl, že jeho prase se má lépe než jeho syn. Herodes byl čiré zlo. Když měl umřít, nechal zajmout vůdčí osobnosti Galileje a posadil je do věznice v Jerichu, aby je popravili v den jeho smrti. Důvod? Aby lid plakal, protože mu bylo jasné, že když zemře jen on, nikdo z toho trauma mít nebude. To se ale nestalo, vězně propustili a oslavovali. Po smrti Heroda jeho království rozdělili na dvě části. Herodes Archelaos zdědil Samaří a Judsko na jihu, což moc dlouho netrvalo, a Řím mu jeho království vzal. Herodes Antipas zdědil Galileu (kde trávil nejvíce času Ježíš) a Pereju. Třetí syn se jmenoval Herodes Filip, který dostal nevýznamné území na severovýchodě, ale i tak byl bohatý a měl moc. Pak tady byla neteř Herodias, která si vzala svého strýce Heroda Filipa, se kterým měla dceru Salome. Jednoho dne navštívil svého bratra Filipa Herodes Antipas, a když byl u nich doma, řekl Herodiadě, že se do ní zamiloval. Zamiloval se do ženy svého bratra a spolu utekli do Galileje, rozvedla se se svým méně významným manželem a vzala si jeho bratra, krále Galileje. 

Všechno je skvělé, až do doby, než do našeho příběhu přichází další důležitá postava, a tou je Jan Křtitel. Ten měl taky docela známého příbuzného, byl bratrancem Ježíše. Bůh posílá Jana do Galileje s jediným poselstvím: „Přestaňte s tím, co zlého děláte! Čiňte pokání!“ Jan je prorok se vším, co k tomu patří: rád se obléká do kůže a má zajímavou dietu. Bůh ho poslal a běžný lid ho miloval, protože se ničeho nebál, mluvil zpříma a křtil lidi v Jordánu na znamení jejich hříchů. Problém nastal, když si Antipas do svého paláce nastěhoval svou novou manželku, ještě nedávno švagrovou. To bylo proti židovskému zákonu, a tak Jan o tom začal mluvit jako o hříchu Herodiady a Antipase. To je samozřejmě dost naštvalo! Jak ale víme z nebiblických zdrojů, Antipas se bál povstání. Tohle je scéna pro náš příběh. 

Marek 6:17-20 
Herodes totiž osobně poslal pro Jana, dal ho zatknout, spoutat a uvěznit kvůli Herodiadě, s níž se oženil, ačkoli byla manželkou jeho bratra Filipa. Jan Herodovi říkal: "Tvůj sňatek s bratrovou manželkou je nezákonný!" Herodias mu to měla za zlé a chtěla ho zabít, ale nemohla. Herodes se totiž Jana bál, neboť věděl, že je to spravedlivý a svatý člověk, a tak ho chránil. Když ho slyšel, býval velmi znepokojen, ale přesto mu rád naslouchal. 

To je zajímavé, Jana přivedli z vězení a Jan kázal Herodovi jen tak pro zábavu. Herodes ví, že na tomto muži něco, ale zároveň ho docela štvalo, co Jan říká. Jan je přesně ten člověk, který oznámil příchod Mesiáše. Je to člověk, který jasně řekl, že Mesiášem není, ale že ten přichází. Dokonce pokřtil Ježíše. Svým učedníkům řekl, že mají jít za Ježíšem, protože on se musí umenšovat. Zkrátka, Jan udělal všechno to, co po něm Bůh chtěl, ale přesto skončil ve vězení. Pokud by Bůh měl něco udělat, tak teď je příhodná chvíle. Za Janem chodily návštěvy a slyšel o svém bratranci Ježíšovi, který dělal neuvěřitelné věci: uzdravoval, vyháněl démony, křísil mrtvé, dokonce uzdravoval úplné cizince jako třeba sluhu od Římského vojáka, ale pro svého bratrance neudělal vůbec nic. A Jan začal pochybovat a posílá své přátele za Ježíšem s dotazem. 

Matouš 11:2-3 
Jan se ve vězení doslechl o Kristových skutcích a poslal za ním své učedníky s otázkou: "Jsi Ten, který má přijít, anebo máme čekat jiného?" 

Všimněte si té otázky. Vždyť to byl právě Jan, který lidi posílal za Ježíšem, že on je ten vyvolený, že on je Mesiáš! Opravdu chceš se zeptat tuto otázku? Jan si najednou nebyl tak jistý. Rychlá změna podmínek změnila rychle tvou víru. Není to i náš příběh, kdy se zdá, že věci jsou najednou horší a tobě se zdá, že Bůh je nepřítomný? Skoro jako by se Bůh změnil jen proto, že se změnily moje okolnosti. Není to ale trochu sobecké, ztratit víru, když se změní naše okolnosti? Když vidíš katastrofy někde ve světě, je ti to líto, pomodlíš se, ale víru neztrácíš; ale když se změní tvé okolností, tak ano. 

VidíšKdyž se dějí špatné věci tobě, já se modlím; ale když se dějí špatné věci mně, pak pochybuji. Ztrácím víru v Boha, když zasahuje do mého štěstí, ne do tvého. Proč tomu tak je? V sezóně bolesti se zmenšujeme do velikosti nás samotných. Když se nám nedaří, náš svět a náš světonázor nás zmenšuje do naší vlastní velikosti. To se stalo také Janovi, jehož celý svět, celá víra a celé očekávání se zmenšilo na velikost jeho vězeňské cely. A to také dělá z Ježíšovy odpovědi tak úžasnou věc. Ježíš neodpověděl: Jasně, že jsem ten vyvolený! Ani neřekl, že Jana dostane z vězení. 

Matouš 11:4-6 
Ježíš jim odpověděl: "Jděte a vyprávějte Janovi, co tu slyšíte a vidíte: slepí vidí, chromí chodí, malomocní jsou čistí, hluší slyší, mrtví se křísí a chudým se káže evangelium. A blaze tomu, kdo se nade mnou nepohoršuje." 

Jan nemůže vidět a slyšet to, co je mimo jeho vězeňskou celu. Proto mu musíte říct, co vidíte, že Bůh dělá. A blaze tomu, kdo se nepohoršuje? Jak to Ježíš myslí? Copak dělá něco, co může někoho pohoršit? Ano, blaze tomu, kdo se nepohoršuje nad tím, co dělám, nebo co nedělám. Ježíši, a proč vlastně pro Jana něco neuděláš? Udělal ti snad něco jako dítě, a ty se mu teď mstíš? Nebo si ho snad nevážíš? Nebo ho nemáš rád? Ale ne, poslechnete si, co Ježíš říká: 

Matouš 11:11 
Amen, říkám vám, žádné ženě se nenarodil nikdo nad Jana Křtitele, ale kdo je nejmenší v nebeském království, je větší než on. 

Jan Křtitel je ve vězení bez ohledu na to, jak velkou víru má, jak moc vyznává, nebo jestli má nebo hřích. Ježíš se prostě rozhodl, že ho z vězení nedostane ven. Když jsme my v nějakém svém vlastním vězení, kdy se zrovna nedaří, máme tendenci vidět jen své zdi, ale naše okolnosti neříkají nic o tom, jaký Bůh je. Jan Křtitel, největší člověk, jaký se kdy narodil, je ve vězení, protože Ježíš pro něj neudělal nic. 

Co by Ježíš poradil tobě, kdy se zdá, že jsi zapomenutý ve vězení? Ježíš by ti poradil, aby sis vzpomněl na momenty slávy, než ses dostal do dne, kdy vládne temnota a do dne, kdy vládnou pochybnosti. Podívej se na to, co Bůh dělá po celém světě. Víš, možná, že když zvedneš oči ze své situace a podíváš se, co se na tomto světě děje mimo zdi tvého světa, budeš překvapený. 

Víte, pro Jana to moc dobře neskončilo. Herodes měl narozeniny, Salome tančila, všichni pili, a Herodes, trochu napitý a hodně potěšený, nabízí Salome cokoliv do půlky království. Je to teenagerka, co by tak asi mohla chtít? Ale Salome se zeptá své maminky a pak chce hlavu Jana Křtitele na talíři ještě dnes večer. Kvůli pýše před přáteli, kvůli pijácké párty, Herodes posílá vojáka, aby Jana ve vězení popravil. Nedlouho poté se nejistí náboženští vůdcové rozhodnou zaplatit za odstranění Ježíše, a Bůh je nezastaví ani tehdy. Protože jen proto, že se nám právě teď zdá, že Bůh je zticha, to neznamená, že je nepřítomný nebo se na tebe vykašlal. 

Když Bůh je zticha, neznamená to, že je pryč. Potřebujeme se ale podívat mimo zdi našeho vlastního vězení. Požehnaný je ten, kdo se nepohoršuje nad tím, co Bůh dělá, nebo zrovna teď nedělá. Když se ti zdá, že právě teď Bůh toho moc nedělá, když se zdá, že pochyby tě přemáhají, protože jsi v druhém dni, přesto můžeš zůstat věrný a můžeš ho najít uprostřed svého druhého dne plného pochybností. Chápu, že to neodpovídá na všechny tvoje otázky, ale víš, co se děje ve vězení tvé bolesti? Nejsi v něm schopen vidět smysl v utrpení, nejsi schopen vidět nějaký plán, nejsi schopen vidět hvězdy nad hlavou. Což ale neznamená, že tam ony nesvítí. Přijde ovšem chvíle, kdy se setmí a najednou se hvězdy vyloupnou znovu nad tvou hlavou, protože ony tam byly vždy!

Žádné komentáře:

Okomentovat