Dříve nebo později budete všichni mít někde veřejný
proslov. Třeba na oslavě, ale taky ve škole, a určitě jednou v práci. Máme
z toho strach, ale z čeho vlastně? Z obsahu nebo formy? Při tom
proslovu budete moci zaujmout nebo odradit, strašně moc záleží na tom, jak
působíte. Veřejná prezentace nejen předává informace, ale také pomáhá
přesvědčit lidi, aby udělali něco, co považujete za důležité. Dnes se
s vámi podívám na několik zásad prezentace.
(1) Co ti přináší největší radost jako řečníkovi?
Největší radost pro vedoucího je to, když lidé reagují na slovo a jednají podle
něj. To znamená, že aplikace je cílem jakéhokoliv řečnění.
(2) Jenže, jak povýšíme řeč na motivaci
k aplikaci? Klíčem je jednoduchost, protože pouze to,
co je zapamatovatelné, je také aplikovatelné. Ve světě dnešních
informací, kdy slyšíte podněty neustále, není informace zásadní. Zásadní je
naučit se informace třídit, a tedy je říct tak, aby byly zapamatovatelné. Což
samozřejmě znamená, že si musíme své poselství pamatovat my sami. Jde jen o
cvik.
(3) Jak si tedy můžeme připravit zapamatovatelnou řeč?
Potřebujeme se připravovat předem s otázkami v naší mysli
ohledně svých posluchačů:
·
Co potřebují vědět? (Informace – 1 klíčová myšlenka)
·
Proč to potřebují vědět? (Motivace – vytvoření napětí)
·
Co potřebují udělat? (Aplikace – konkrétní kroky)
·
Proč to potřebují udělat? (Inspirace – představa
uskutečněného)
·
Co mohu udělat proto, aby si to pamatovali?
o
Příběh?
o
Obrázek?
o
Věc?
(4) Základní součástí komunikace
·
SKVĚLÁ OSOBA
o
Ty jsi poselství
o
Identifikuj, ovlivni, inspiruj
o
Stůj s, pro, proti
o
Řekni něco jiného nebo řekni něco jinak
o
Tvůj příběh
·
PAMÁTNÁ UDÁLOST
o
Připrav si místo a akci
o
Kdo? Co? Kdy? Kde? Proč?
o
Neboj se říct ne
o
Kontrola pozadí
o
Problém, cíl, potřeba
·
PŮSOBIVÉ POSELSTVÍ
o
Myšlenka, která mění životy
o
Myšlenka, struktura, slova
o
Příprava, pauza, pointa
o
Spojení s lidmi
o
Skvělý start: příběh, otázka, fakt, citát, událost
·
MISTROVSKÝ PŘEDNES
o
Způsob, jak mluvíme
o
Zaměření
o
Buď sám sebou
(5) Mistrovský přednes trochu blíže
·
Buď sám sebou. To zabere hodně času, odučit se imitovat ostatní a
najít svůj vlastní styl a svůj vlastní hlas. Uč se od ostatních, ale buď sám
sebou.
·
Buď větší a hlasitější. Buď
sám sebou, jen trochu větší a hlasitější – jinými slovy, na podiu musíš trochu
přehánět, abys zůstal sám sebou. Lidé mají tendenci se při veřejném projevu
zmenšit a ztišit. Takže, dělej svá obvyklá gesta, ale trochu je přeháněj. A
hlavně, mluv hlasitěji než při běžném rozhovoru.
·
Buď nakažlivý. Nemluv o něčem, co ti je jedno. A když ti to není
jedno, pak to dokaž svým projevem. Musíš se naučit, že ty a tvé poselství musí
splynout.
·
Buď dramatický. To vždy lidi upoutá.
(6) Co dělat, když máš strach nebo jsi nervózní?
·
Buď připravený. Pokud ses postavil před
lidi bez přípravy, pak bys měl být nervózní. Tvé tělo ti tím říká: Tohle mi už
nedělej!
·
Dýchej. Strach způsobuje, že se zadýcháváš, takže se
zhluboka nadechni a dýchej.
·
Zkoušej před bezpečnými posluchači.
Hledej možnosti mluvit v situacích, kdy na tom nijak závažně nezáleží.
Všechno je to totiž o praxi.
·
Staň se přítelem svých posluchačů. Představ
se lidem ještě předtím než začneš přednášet. Hledej v davu spřízněnou duši
a přátelskou tvář.
·
Nezaměřuj se na nervozitu a neříkej lidem, že jsi
nervózní.
·
Nasaď si svou pokerovou tvář. Lidé
nevědí, jak se cítíš uvnitř, dokud jim to neukážeš na svém obličeji.
(7) Jak správně u projevu stát?
·
Postoj. Nechceš stát v postoji ušlápnutém, ale ani
v tlačícím. Chceš vypadat jako někdo, kdo stojí pevně s nohama na
zemi a nenechá se zviklat.
·
Gesta. Buď sám sebou a dělej to se záměrem. Nedělej nic jen
pro nic za nic.
·
Oblečení. Pravidlem je obvykle, že se oblečeš o jeden stupeň
stylověji (nebo formálněji) než jsou tví posluchači. Nicméně, obleč se tak, jak
od tebe tví posluchači čekají. Jinými slovy, ať to zapadá.
Super článek :-) Díky za něj :-)
OdpovědětVymazatJsem v CR 13 let. Nepamatuju si ani jednu vec co jsem aplikoval od kazani (500 kazani jsem absovoval). Premyslim co mam s tim delat. Nechat...hlasit muj zkusenosti...verit ze bude zmena...ignorovat... Zatim motivuju lidem k aplikaci skrze koucingu (pisu o tom v knize "Build Each Other Up" Diky za tenhle post. Je to velka potreba!
OdpovědětVymazat-Mark Krupa
https://dl.dropbox.com/u/23295427/Build%20Each%20Other%20Up%20%20by%20Mark%20Krupa.pdf
Dekuji za feedback. Pokud jsi, Marku, za tolik let nebyl veden nebo priveden k aplikovani jedineho kazani, je to smutne, ale ne prekvapujici. Vetsina vyucovani je v cirkvi zamerena na znalosti a informace, ne na transformaci ci zmenu. Chce to zmenu stylu, protoze jsem presvedcen, ze to mozne je a funguje to, pokud je komunikace zamerena prakticky. I za cenu toho, ze je kritizovama za plytkou, coz je komentar, ktery od "hlubsich" slychavame. Kazdopadne, diky.
OdpovědětVymazatZrovna čtu knížku Communication for a change od Andy Stanley a doporučuji všem kazatelům/vedoucím mládeží.
OdpovědětVymazatDavid
Díky Davide, ano, to je výborná kniha. Pro čtenáře v angličtině také doporučuji Real Leaders Don't Do Powerpoint od Christophera Witta a Platform od Michaela Hyatta. Pro čtenáře v češtině a angličtině pak ještě Everyone Communicates, Few Connect od Johna Maxwella (vyšlo také v češtině).
OdpovědětVymazat