Léto
pro většinu z nás symbolizuje čas rezervovaný na odpočinek, letní
aktivity, a cestování, (i když někteří léto stráví v přípravě na zkoušky
nebo usilovnou brigádou). Léto má příchuť cestování. Doufám, že ho máte rádi. Jedním z míst, které stojí někdy za to navštívit, je
určitě Řím. Znáte to: kafíčko, vínečko, těstoviny… A navíc ty památky:
Koloseum, které navštíví 4 milióny turistů ročně, Panteon, Treviho fontána. Čtvrtou
největší památkou v Římě, kterou každoročně navštíví 3 milióny lidí, je
pouhá jedna jediná nevelká místnost, na kterou si zkrátka musíte vystát frontu.
Tou místností je Sixtinská kaple, kterou vyzdobili renesanční umělci, včetně
Michelangela (ten namaloval 1100 m2 mezi lety 1508-1512). Je to
romantické místo, kde se všichni dívají směrem nahoru na strop, kde malby jsou.
Romantická
místa dávají příležitosti k romantickým činům. Můj švagr, kterého jsem měl
tu poctu oddat před dvěma lety, již nějakou dobou chodil se svou dnešní
manželkou, ale pořád se nevyjádřil, zda by si ji chtěl vzít. Udělal to stylově,
a třeba vám jeho příběh dá námět, jak na to. Každopádně, vzal ji na výlet do
Říma, a připojili se k milionům turistů, kteří se vydávají do Sixtinské
kaple. Rozhodl se, že ji požádá o ruku právě tam. Když dorazili do kaple,
stejně jako všichni ostatní vytočili hlavu směrem vzhůru, protože tam jsou ty
nejhezčí obrazy. Sixtinská kaple je v tomto vůbec legrační, klidně se vám
může stát, že když se tak s hlavou upřenou nahoru pohybujete, narážíte do
podobných lidí, kteří se také dívají vzhůru. Můj švagr se rozhodl, že tohle je
přesně ta pravá chvíle. Poklekl před svou přítelkyní, která (jak si jistě
vzpomínáte) měla hlavu zakloněnou dozadu, a z kapsy vytáhl krabičku
s prstýnkem a natáhl svou ruku k ní. Jeho přítelkyně nám později
řekla, že si všimla periferním viděním, že si čapl na zem, ale měla za to, že si
pouze zavazuje tkaničku. Najednou se ale ozval šum a takové ty romantické
povzdychy. To byli ostatní turisté, kteří si všimli mého švagra, jak klečí před
svou přítelkyní s prstýnkem na natažené ruce, zatímco ona hledí
k nebi, tedy, chci říci ke stropu. Hluk ji vyrušil a podívala se dolů, kde
klečí její přítel, který se pořád nevyjádřil, ale najednou tam je a ptá se jí:
„Vezmeš si mě?“ Romantické, že? Co byste tak asi mohli říct? Je to přece
Sixtinská kaple! Takže mu řekla ano, lidé se roztleskali a na tomto romantickém
místě došlo k novému a šťastnému spojení dvou životů.
Je
to vlastně symbolické, požádat někoho o ruku na místě, kde je jeden
z ikonických obrazů vyjadřující spojení člověka a Boha. Je to tento obraz
Adama a Boha, kdy Bůh dává Adamovi život. Jenže, podívejte se na tento obraz
pozorně.
Všimněte si, co vyjadřují pozice těl Adama a Boha. Zamyslete si, co
oba vyjadřují řeči svého těla. Podívejte se nejdříve na Boha, jaké úsilí dává
do toho, aby se přiblížil k Adamovi. Celý se ohýbá směrem k Adamovi,
jeho hlava je natočená k Adamovi, dívá se mu do očí, jeho ruka je
natažená, jeho prst napnutý, každý sval je aktivní. Říkalo se, že před
Michelangelem se obrazy stvoření malovaly jako Boha majestátně stojícího na
místě a pomáhajícího Adamovi na nohy ze země. Ale tady ne. Tady Bůh spěchá na
oblacích, podpíraných anděly. Skoro jako že nechává stvoření napospas, aby
spěchal být s Adamem. Podívejte se pořádně na Adama. Ten je fyzicky
již stvořen, oči má otevřené, a Bůh mu vdechuje život. Bůh se natahuje
k Adamovi, ale nechává maličký kousek mezery, aby si Adam mohl vybrat. Bůh
čeká na Adamův pohyb směrem k němu. Jenže, postavení Adamova těla je
poněkud laxní, skoro lenivý posed, skoro jako že nemá zájem spojení navázat. Možná,
že očekává, že když už Bůh přišel takhle blízko, udělá i ten poslední pohyb, a
dotkne se ho. Možná, že neví, co má udělat, aby se dotkl svého Stvořitele.
Možná na to nemá sílu. Nicméně, všechno, co potřebuje udělat, je jen a jen
pořádně zvednout prst. Tento obraz nám připomíná, že Bůh je blíž, než se nám
zdá. Je jen o kousek dál, o jednu modlitbu dál, jen o kus zdviženého prstu.
Tohle je nadčasový moment doteku s neviditelným.
Jenže
to není tak jednoduché, že? Copak všichni neprožíváme momenty naděje, kdy se
tak moc přiblížíme kráse a slávě, že máme doslova pocit, že Bůh (a pokud v něho
nevěříme, tak aspoň nějaké transcendentno) je tady, přímo tady? Ten moment může
mít různé podoby: Vidíme krásný kout přírody, slyšíme nádhernou hudbu, cítíme
vánek větru, čteme dojemnou knihu, pozorujeme silný filmový příběh, jsme u
narození dítěte. Jsou to momenty slávy. Jenže, copak všichni neprožíváme také
momenty pochybností? Momenty, kdy se zdá, že nebe je ocelové, nikdo nás neslyší
a nikdo nám nerozumí. Momenty bolesti, momenty trápení, momenty nezodpovězených
otázek, momenty samoty, momenty umírání. Jsou to momenty prázdnoty. Kupodivu,
momenty slávy a momenty prázdnoty jsou velmi často blízko sebe a někdy se
dokonce prolínají. Je to paradox lidské zkušenosti, přesně jak nám v Elementu vyprávěl Simon Cunningham. Vidíte narození dítěte a prožíváte dotek nebe a
moment slávy. U stejného dítěte najdou nevyléčitelnou nemoc, a vy cítíte moment
ticha a prázdnoty. Oceňujete slávu přírody, a v tom vás píchne vosa.
Koukáte na dojemný film a najednou vypadne elektřina. Posloucháme hudbu a
najednou nám začne přehrávač drhnout. Smůla? Nebo paradox? Jak s tímhle
žít? S nadějí a prázdnotou? Jak věřit a pochybovat zároveň? Myslíme si, že
pochyby a víra, nebo naděje a prázdnota jsou protiklady, ale to je matoucí,
protože lidská zkušenost zná stavy, kdy momenty slávy a prázdnoty, momenty
naděje a momenty pochybností jsou tak úzce propojené, že mezi nimi nedokážeme
vidět rozdíl. Mate nás to. Ale všichni chceme naději.
Naděje
je životodárná. Nemůžeme si pomoct, ale nedokážeme přestat doufat. Sbíráme
čtyřlístky pro štěstí. Něco si přejeme, když padá hvězda, nebo když sfoukáváme
svíčky na narozeninovém dortu, či když z láhve šampaňského tečou bublinky.
Píšeme si přání, a doufáme v nejlepší. Naděje je víra, která čeká na
zítřek. Víra vyžaduje něčemu uvěřit, což je záležitost naší mysli. Víra
vyžaduje závazek, což děláme skrze svou vůli. Víra však potřebuje také naději,
což je záležitost našeho srdce. Ve filmu Vykoupení
z věznice Shawshank říká po několikátém odmítnutí podmínečného
propuštění postava Morgana Freemana: „Naděje je nebezpečná věc. Může ti zlomit
srdce.“ Skutečně, naděje může zlomit srdce. Když vložíme svou naději do něčeho,
nakonec se pravděpodobně zklameme. Život je těžší, než se zdál; vztah vydržel
méně, než jsme čekali; odpovědí máme méně, než jsme čekali. Ale možná, že
můžeme doufat nejen ve štěstí, které říká: Doufám, že to nebude rakovina.
Doufám, že se vrátí. Doufám, že to projdu. Doufám, že se budu mít lépe. Doufám,
že se vdám. Doufám, že mě pustí dřív. V poslední větě zmíněného filmu říká
Freeman na cestě do Mexika za svým přítelem, který se zkrátka odmítl poddat
beznaději: „Doufám…“ Možná totiž můžeme doufat v někoho.
Ve
Starém Zákoně je jeden pozoruhodný příběh věřících, skeptiků a možná prvního
ateisty. V tomto příběhu se Izrael po strastiplném putování po poušti
konečně dostává do zaslíbené země, ale moc se jim nedaří. Je to ještě před
příběhy králů, národ bojuje s nepřátelským kmenem Filištínů. Doufají ve
vítězství, ale prohrávají. Říkají si, kde je Bůh? Vždyť nám měl požehnat! A pak
je napadne, že by měli do bitvy vzít schránu úmluvy, Boží truhlu, kde měli
desky s Desaterem a trocha many z pouště. Tato truhla symbolizovala
Boží blízkost a Izraelci ji měli skoro jako Boha v krabici. Vezmeme-li ji
s sebou, pak nám určitě Bůh požehná. Jenže, Boha nemůžeš zavřít do
krabice. V další bitvě je armáda na hlavu poražena, a Boží truhla padne do
rukou nepřátel. Pro Izraelce je to pohroma. Bez truhly s nimi není ani
Bůh. Jejich kněz a jeho dva synové umírají a zpráva o tom zastihne knězovu
snachu v okamžiku porodu. 1. Samuelova 4:21-22 Chlapce pojmenovala Ichabod, Nesláva, neboť řekla: "Sláva opustila
Izrael." To kvůli zajetí Boží truhly a kvůli svému tchánu a manželovi
řekla: "Sláva opustila Izrael, Boží truhla je pryč!" Sama pak
umírá.
Chabod je krásné slovo a
znamená „sláva“, když však před něj dáte písmenko I, obrátíte význam podobně, jako ateista je opak teisty. Tato žena
v jediném okamžiku ztratila všechno: její muž a tchán je mrtev, truhla je
pryč, sama umírá, takže všem dává najevo, co si o tom všem myslí: Nesláva. Bůh
zemřel. Žádná naděje. Žádný smysl. Nedoufej, protože naděje ti zlomí srdce. Možná
i ty žiješ ve světě Ichaboda, kde
víra není ničím jiným, než zbožným přáním. Žiješ ve věku, který si cení
pochybností více než naděje. Mluvíme o „slepé víře“ a „upřímných
pochybnostech“, jenže jak víra, tak i pochybnosti mohou být upřímné nebo slepé,
přesto skoro nikdy nemluvíme o „upřímné víře“ a „slepých pochybnostech“.
Potřebujeme víru i pochybnosti, ale víra je důležitější. Vždyť musím dříve
něčemu věřit, abych o tom mohl pochybovat. Pochyby jsou pro víru totéž, jako je
nemoc pro zdraví. Nemoc může být absence zdraví, ale zdraví je víc než absence
nemoci.
V
příběhu dochází k zajímavému zvratu. Filištíni berou truhlu úmluvy do
svého města Ašdodu, kde ji postaví v chrámu svého boha Dágona. Všichni
jsou nadšeni, že jejich bůh je silnější než Bůh Izraelců. Pak jsou domů a nikdo
tak nevidí, co se stalo přes noc v chrámu. Druhý den přišli do chrámu, a
k jejich šoku Dágon leží tváří k zemi před truhlou! Možná se to stálo
náhodně, možná to byla nějaká sabotáž. Nicméně, nevypadá to dobře, že se jejich
bůh klaní truhle poraženého národa. A tak Dágona zvedli, oprášili a vrátili na
místo. Jenže, nazítří se jdou podívat zpět do chrámu, a tentokrát naleznou
spoušť: 1. Samuelova 5:4 Dágon leží
tváří k zemi před Truhlou Hospodinovou a Dágonova hlava i obě ruce leží ulomeny
na prahu. Zůstal z něj jenom trup. A to nebylo všechno. Obyvatelé Ašdodu
jsou ranění nádory, které někteří spíše překládají jako hemeroidy, zkrátka, je
to takové malé poselství Izraelitům: Filištini jsou vaši nepřátelé z doby
železné: mají zbraně. Ale podléhají stejným lidským omezením jako kdokoliv
jiný, kdo dostane hemeroidy. A když máte hemeroidy, jste až trapně lidští, to mi
věřte!
Je
to poselství naděje třetího dne. V Bibli je takových poselství docela
dost. Když čtete Bibli, všimněte si, že příběhy jsou často čtyřicetidenní (Noe
v arše, Izrael u Sinaje, Eliáš se ukrývá před Jezabel, Ježíš začíná svou
službu po čase na poušti, a po vzkříšení tráví přesně tolik dní se svými
učedníky). Čtyřicetidenní příběhy jsou o trpělivosti a vytrvalosti. Ale
třídenní příběhy jsou o urgentní krizi, kdy je důraz na Boží průlom (za tři dny
tě farao povýší; pusť Izrael na třídenní cestu; posvěťte se, než přijde Bůh
třetího dne; za tři dny překročíme Jordán; za tři dny půstu Ester bude mít
příběh vysvobození; po třech dnech je Jonáš vyplivnut z velké ryby).
Třídenní příběhy jsou příběhy osvobození. Ozeáš to řekl skvěle (6:1-2) Pojďme se vrátit k Hospodinu! …Po dvou
dnech nám život navrátí, třetího dne nás znovu postaví, abychom před ním mohli
žít. Prvního dne to vypadalo, že je Izrael zcela poražen. Je to den Ichabod: den, kdy Bůh není. Den neslávy,
kdy vládla prázdnota bez špetky naděje. Jsou takové dny. Druhý den je dnem
tajné bitvy, kdy Dágon padá na pusu. Je to den starostí a očekávání. Jsme
nervózní. Jsou takové dny. Ale třetí den se situace zásadně mění. Třetí den je
dnem slávy. Třetí den je dnem nové naděje. Jsou takové dny.
Třetího dne
přichází ne Bůh v krabici, ne truhla, kde Bůh bydlí, ale slovy Jana (Jan
1:14) Slovo se stalo tělem a přišlo žít
mezi nás (přistěhovalo se do sousedství). Spatřili jsme jeho slávu. Spatřili
jsme znovu dny Chabod! Momenty slávy,
momenty naděje. Prvního dne vládne temnota, druhého dne naše pochyby. Bůh je
ale Bohem třetích dní. Nikdy nevíš, co se stane třetího dne. Toho se držím.
Doufám v Boha třetích dní. Jenže žiju ve světě druhého dne. V této
sérii si ukážeme jak najít Boha v druhém dni.
Žádné komentáře:
Okomentovat