V naší sérii Kdo si myslíš, že jsi?, kterou dnes končíme, se díváme na čtyři
zdroje identity Kristových následovníků, která by se měla stát přirozenou
součástí toho, jak se vnímáme. Zdroj naší identity je velmi důležitý, protože to, za koho se považujeme, ovlivňuje také
to, co děláme. Pokud vím, kdo jsem, pak vím, co se ode mne očekává a co mám
v určitých situacích dělat. Jak mám reagovat, nebo co naopak dělat nemám. Autoři
Nového Zákona používají mnoho příkladů a příměrů, které měly za úkol budovat
jejich identitu. Mluví o následovnících Krista jako o občanech nebe, světlu
světa, dědice Kristovy, údy jeho těla. Přirovnává nás k atletům nebo
vojákům, k větvím vinného kmene, dokonce i nemluvňatům, které touží po
mléku Božího slova. Dita o dvou těchto přirovnáních pro naši identitu mluvila
v prvních dvou týdnech: jsme ambasadory nebo velvyslanci a přemožitelé. Já
jsem minulý týden mluvil na téma, které se zdánlivě zdá těžké a nepříjemné,
totiž, že o nás autoři Bible píší, že jsme otroci Kristovi.
Upřímně, to nezní
dost dobře, ale opak je pravdou. Pokud
jsme otroky Krista, jsme svobodní sami od sebe. Naše kultura a doba nás neustále
tlačí do stále větších a lepších věcí; do krásnějších vztahů a zábavnějších zkušeností.
Křesťané tomuto tlaku nejsou imunní: Hledáme stále větší požehnání, stále větší
Boží blízkost, stále větší a slavnější dny! Jenže jsme z toho už někdy
unaveni. Není to skoro jako závody ve zbrojení? Nestali jsme se při tom vším
hledání větších a lepších a lesklejších a zábavnějších, otroky sebe sama?
Nakonec, neovlivní to naši identitu, když se nás někdo zeptá, kdo jsme? Příliš mnoho lidí totiž neví,
kdo jsou. Tolik touží po přijetí, lásce a významu,
až se z toho unaví. Když jsi otrokem Kristovým, pak jsi svoboden od sebe
sama. Není nakonec otroctví Kristovo tím nejsvobodnějším místem na planetě, kde
můžeš přijít takový, jaký jsi?
Dneska se ovšem podíváme na poslední díl naší
série, ve kterém budu mluvit o tom, že jsi mistrovské
dílo. Upřímně, nevím, jestli se považuješ za mistrovské dílo. Možná si
myslíš, že jsi skvělý, ale upřímně, většina lidí, a to včetně těch, kteří jsou
navenek strašně namachrovaní, uvnitř vědí, že skvělí až tak nejsou. Nevím ovšem,
jestli víš, že si o sobě můžeš myslet, že jsi skvělý, a přitom nebýt naivní
jako kapitán hvězdné pěchoty ze Superstar, který je přesvědčený, že umí zpívat
a má na to být hvězdou showbyznysu, zatímco všichni okolo vědí, že
v showbyznysu by prorazil pouze jako komik z trapného divadla!
Ne,
pravé a zdravé sebevědomí je situace, kdy si jsi velice dobře vědom svých
omezení a slabých stránek, a přesto
nebo snad navzdory tomu víš, že ve
skutečnosti jsi mistrovské dílo. Má to hodně společného s tím, že tvůj
zdroj identity je v tom, jak tě vidí Bůh, ne jak se vidíš ty, jak tě vidí
rodiče, jak tě viděla tvá učitelka ve škole (přesně ta, která ti řekla, že
z tebe nikdy nic nebude), nebo jak tě vidí tvojí cool kamarádi, kteří na první pohled mají víc. Vždycky máme
kamarády, kteří mají víc, ale naše identita nespočívá ve srovnávání a
v pocitech sebelítosti nebo nejistoty. Naše identita a vědomí spočívá
v tom, co si o nás myslí Bůh. A aby bylo jasno, Bůh není naivní a nezavírá
oči nad našimi slabostmi, ale mluví do našeho života navzdory naším slabostem a pak je transformuje.
Jak jinak chápat
slova apoštola Pavla v 1.
Korintským 1:26-30 Podívejte se, bratři, jak vás Bůh povolal: podle
lidských měřítek mezi vámi není mnoho moudrých, mocných nebo urozených. Bůh ale
vyvolil bláznivé tohoto světa, aby zahanbil moudré. Bůh vyvolil slabé tohoto
světa, aby zahanbil silné. Bůh vyvolil neurozené a opovržené tohoto světa, ba
dokonce to, co nic není, aby obrátil vniveč to, co je, aby se před Bohem nikdo
nechlubil. Jen díky němu jste v Kristu Ježíši, který se stal naší moudrostí od
Boha, naší spravedlností, posvěcením a vykoupením.
Podívej se na tyhle slova pozorně a pomalu. Bůh
jednoznačně usuzuje, že mezi námi není, podle klasických lidských měřítek
zdůrazňujících bohatství, krásu a moc, mnoho urozených a skvělých lidí. Jenže,
Bůh si schválně vybral ty, kteří vědí, že něco nejsou; ty, kteří jsou slabí;
ty, kteří nemají moc; aby zahanbil celé systémy tohoto světa postavené na identitě
falešných slibů štěstí na bohatství nebo statusu. Přesně takové lidí si Bůh vybírá,
protože těmto lidem dává novou identitu a novou sílu. Studijní překlad Bible
verš 28 překládá jako: …co je u světa
neurozené a méněcenné, to si vybral Bůh, takže pokud se někdy v životě
cítil méněcenný, jsi kandidátem na Ježíše a všechno, co on reprezentuje, a co
s tebe může udělat.
Je totiž faktem,
že si neuvědomuješ, jak moc potřebuješ Krista, dokud Kristus není to jediné, co
máš. A když máš Krista, pak ti s ním Bůh dal všechno: v naší
pasáži je vyjmenována moudrost, spravedlnost, posvěcení a vykoupení. Zkrátka
nová identita a s ní spojené nově probuzené schopnosti a obdarování, o
kterých jsi ani netušil, že je máš. A to ne proto, že jsi skvělý, ale proto, že
je máš darem. Dík tomu se nechlubíš svou skvělostí, ale Bohem, který je dárcem.
To je přesně ten důvod, proč následovníci Krista tak často odkazují
k Bohu: ví, kdo je zdrojem síly a identity.
Abychom si to shrnuli: Následovníci Krista vědí, že
sami o sobě mnoho neznamenají, a je jedno, zda mají nebo nemají pozlátko
identity tohoto světa. Pokud ses někdy cítil, že uvnitř nejsi zase tak skvělý,
měl jsi úplnou pravdu. Bez Krista je to s tebou totiž opravdu špatné. Ve
verši, který ti za chvíli přečtu, je apoštol Pavel velmi přímý ohledně toho,
v čem je to s tebou zlé bez Krista. Ve zkratce říká, že bez Krista
jsi ve svých hříších, jsi duchovně mrtvý a jsi předmět Božího hněvu. Jak se
dneska cítíš? Pokud jsi dneska tady nový, tak bys měl vědět, že se opravdu
v Elementu snažíme, aby ses cítil dobře. Znáš to, ne? Křesťané přece
vždycky říkají věci jako: „Bůh tě miluje, Bůh tě strašně moc miluje a má úžasný
plán pro tvůj život!“ Tohle jsi chtěl slyšet, ne? Jenže, bez Krista jsi
předmětem Božího hněvu. Jak se cítíš?
Poslechni si to, co Pavel píše přímo
v dopise Efezským 2:1-3 I
vy jste byli mrtví ve svých vinách a hříších, jimž jste se kdysi věnovali
podle způsobu tohoto světa, pod vlivem onoho ducha, který mocně ovládá ovzduší
a který nyní působí v neposlušných lidech. My všichni jsme kdysi spolu s
nimi podléhali svým tělesným žádostem. Plnili jsme přání těla a mysli, a tak
jsme svou přirozeností byli odsouzeni k Božímu hněvu stejně jako ostatní.
Bůh
není ohledně našeho stavu naivní. On ví, co jsme a co nejsme. Bez Krista nás
čeká život plný boje o pozlátka tohoto světa, kterými budujeme svou identitu
založenou na slávě, moci, bohatství a fyzické atraktivitě. Jasně, na těchto
věcech není nic špatného. Jenže pokud naše identita spočívá na těchto věcech,
pak přijde dříve nebo později den, pravděpodobně přijde dříve, než se naděješ,
kdy se tvoje identita zhroutí jako domek z karet. Bohatství je vratké,
dnes ho máš a zítra můžeš být bez něj, jak by ti mohlo potvrdit mnoho lidí,
kteří v době nedávné krize přišli o všechno. A fyzická atraktivita? Jak
dlouho si ji udržíš? Všímáš si, že čím jsi starší, tím více její udržení stojí
peněz? Všechny ty krémy a mastičky, operace, a šatičky. Všechny to pozlátka,
které mají zastřít skutečnost, že už jsme za zenitem. A sláva nebo vliv? Copak
neznáš lidi, kteří bývali známí a úspěšní, ale pak se něco pokazilo a najednou
se jim jejich high society začíná
vyhýbat? Zkrátka, pokud si svou identitu stavíš na měřítcích světa, pak se
koleduješ jen o boj o uznání. Podle Pavla navíc jsi odsouzený k Božímu
hněvu. Tak možná proto se ti nedaří. Možná tohle vysvětluje puzení, proč se
zajímáš o změnu, i když vlastně toužíš po dobrém životě.
Naštěstí,
Bůh si nás vybral a zachránil nás. Pavel pokračuje: Efezským 2:4-9 Ale Bůh je tak nesmírně
milosrdný! Zamiloval si nás tak velikou láskou, že spolu s Kristem obživil i
nás, mrtvé ve vinách - jste spaseni milostí! Spolu s ním nás vzkřísil a posadil
na nebesích v Kristu Ježíši, aby svou laskavostí k nám v Kristu Ježíši
projevil v budoucích dobách nepřekonatelné bohatství své milosti. Touto milostí
jste skrze víru spaseni. Není to z vás - je to Boží dar; není to ze skutků, aby
se nikdo nechlubil. Bůh
je dárce nového života: on nás v Kristu obživil a dal nám zcela nové místo
pro naši identitu: Posadil nás na nebesích spolu s Kristem. Bůh nás vidí
nově skrze Krista. Ježíš se stal pro Boha brýlemi nové reality. Bůh povolává
mrtvé a hříšné, kteří si zasluhují jeho hněv, a transformuje je do nové
identity Božích dětí se zaslíbením budoucí nepřekonatelné bohatství milosti. A
to vše bez našich zásluh.
Bez Krista je s námi něco špatně. Ale
s Kristem máme novou identitu, která zahrnuje poslání. Podívej se na to: Efezským 2:10 Jsme přece
jeho dílo! Bůh nás v Kristu Ježíši stvořil k dobrým skutkům, které předem
připravil, abychom se jim věnovali.
Jsi jeho mistrovské dílo a máš své místo v historii. Ty jsi historymaker.
Ty tvoříš dějiny. Právě tohle je jádrem identity následovníků Krista, kteří
podle toho žili a změnili svět, který kolem sebe vidíš. Kristovi následovníci se
nikdy nechovali jako oběť, byť byli pronásledování až na smrt, ale místo toho
žili radikální láskou, která plynula z jejich nově nalezené a darované
identity: patří Kristu, a díky tomu jsou více než vítězové; díky tomu jsou
Božími velvyslanci kamkoliv přijdou; díky tomu jako Kristovo dílo dělají,
cokoliv jim Bůh říká. Nic není dost těžkého nebo složitého, nic se nemůže
postavit do cesty, co by je zastavilo. Kristova identita jim umožňuje se starat
o chudé a nemocné, což bylo, podle historika Rodneye Starka, jedním
z hlavních důvodů, proč se víra v Krista šířila jako požár.
Víte,
být ve starověku malomocným bylo jisté odsouzení ke smrti v izolaci.
Pamatujete si na Otce Damiena z minulého příspěvku? Ten nebyl zdaleka první,
kdo pomáhal lidem s leprou. Už ve čtvrtém století po Kristu měl církevní
otec Basil takový malý nápad, že by mohl postavit dům pro malomocné, kde by se
o ně mohli starat, přestože malomocní nemají peníze. Jeho bratr Řehoř
z Niceje kázal proslulé kázání, aby na tento dům vybral peníze.
V tomto kázání dal důraz na to, že lidé s leprou jsou také stvořeni k Božímu
obrazu, a proto jim budou sloužit jako by to byl Kristus sám. Tyto domy byly
přímými předchůdci dnešních nemocnic. Nicejský koncil tehdy ustanovil, že u
každé katedrály musí být postaven dům, ve kterém se budou starat o nemocné a
chudé. Do té doby lékaři chodili jen domů k bohatým lidem. Kdykoliv tedy půjdeš
do nemocnice, vzpomeň si, že za ni vděčíš následovníkům Krista, kteří se
rozhodli, že jako mistrovské dílo udělají to, co po nich Ježíš chce.
Jiný
následovník Krista, který se jmenoval Jean Henri Dunant, nemohl snést křik
zraněných vojáků na bitevním poli, tak se tento švýcarský filantropista
rozhodl, že bude těmto vojákům pomáhat ve jménu Ježíše. S několika přáteli
tedy v roce 1863 začal organizaci, kterou nazval Červený kříž. Kdykoliv
vidíš vlajku Červeného kříže, vidíš stopu Ježíšova povolání jako mistrovského
díla. Mimochodem, Dunant v roce 1901 za to získal úplně první Nobelovu
cenu míru. Protože jsi mistrovské dílo stvořené k proměně tohoto světa.
A
je jedno, co přesně po tobě Ježíš chce: Udělej to, co pro tebe připravil. On si
tě vybral ze smrti, hříchu a hněvu: jako své mistrovské dílo!
Žádné komentáře:
Okomentovat