Tento blog napsal Radek Ćmiel na základě své přednášky v Elementu, kterou měl 2.9.2012
Jsme jako následovníci Krista
opravdu svobodní? Určitě jste si již tuto otázku někdy položili, ne? Nebo pokud
jsi následovníkem Krista, pak jsi už určitě někdy od svých přátel,
spolupracovníků a vrstevníků slyšel narážky, že proto, že jsi křesťan, jsi o něco
ochuzený – zkrátka nemáš svobodu se rozhodnout podle své vůle, ale musíš
poslouchat vůli Boží.
Jak je tedy možné, že navzdory
těmto názorům o naší domnělé nesvobodě my, kteří Krista následujeme, naopak
tvrdíme, že jsme svobodu paradoxně získali? Jako křesťané totiž opravdu rádi
mluvíme o svobodě a osvobození. Tak, jak to tedy vlastně s tou svobodou
je? Máme svobodnou vůli, možností se rozhodovat sami za sebe a nebrat na nikoho
ohled?
Upřímně, myslím si, že něco na
těch narážkách bude. Možná mají nakonec pravdu! Když se konkrétně zamyslím nad
tím, co mi tím chtějí naznačit a jak to vlastně myslí: „Že musím žít střídmý
život, být omezený morálními pravidly, nekoukat se na cokoli mě napadne,
nemluvit co chci a kdy chci, že nemám svobodu se rozhodnout autonomně, jak sám
chci…“ Někteří říkají, že křesťanství prý omezuje osobní růst a potenciál,
protože nám brání svobodně si volit přesvědčení a praktické zvyklosti podle
našeho gusta.
Na první pohled jim musím dát
zapravdu… musím ovšem rovněž říct ALE, a to s velkým „A“. To co vám teď
předložím, to jak je to s tou svobodou nás, kteří následujeme Krista, bude
osvobozující.
Zkusme se na tuto otázku podívat
z druhé strany. Byli bychom slepí, kdybychom neviděli, jak často jsou lidé
svázaní různými problémy, závislostmi, žádostmi, dokonce i malichernostmi a
jejich život se někdy doslova točí ve spirále, ze které není úniku. Víc lidí,
než bych si přál, je zotročováno hříchem, hanbou, bezmocností, nemocemi,
neodpuštěním a to je činí nesvobodnými. A tito lidé potřebují zažít svobodu,
potřebují osvobodit. Mohou prožít uvolnění v církvi? Církev je naprosto
jedinečné a úžasné místo k tomu dojít poznání Toho, který osvobozuje a
zažít svobodu. A je jedno, kde jsi na své cestě, jestli momentálně jsi ateista,
agnostik, či jednoduše hledající, církev může být místem osvobození pro tebe!
Element nevznikl jako církev pro dlouhodobé křesťany, kteří přijdou jen proto,
že jim něco v jejich původní církvi nevyhovuje. Rozhodli jsme se jinak.
Element je místem osvobození. Jinými slovy, chceme, aby nedělní setkání v
Elementu bylo místem a prostředím, kde lidé budou praktikovat to, co uslyší,
protože je to naučí žít život ve svobodě. Chceme, aby to bylo místem, kde
dojdeme naplnění, kde budeme moci sloužit svými dary a mít naprosto skvělý
osvobozující vztah s Ježíšem.
Podívejme se na jeden verš z
Bible. Je to v parafrázovaném překladu Bible, který se jmenuje Slovo na cestu,
protože vyjadřuje daleko lépe mou myšlenku principu, kdy se z nás
nesvobodných, budou moci stát lidé plní nové naděje a svobody.
Jakub 1:25 SLOVO na Cestu: Kdo se však pozorně zahledí do Božího zákona (tím
je myšlena Bible) a pochopí, že ho jím Bůh nechce svázat, nýbrž osvobodit,
nezůstane jen zapomnětlivým posluchačem, ale vede ho to k činům, které mu
přinesou radost a štěstí.
A zde je v jiném překladu Bible21: Nezapomíná
totiž, co slyšel, ale naplňuje to skutkem… to znamená, že co slyšel - aplikuje.
Zůstaňme teď chvíli u slova „osvobodit“ – a tady je ta část, která pro
tebe bude asi trošku obtěžující. Proč obtěžující? Mojí domněnkou je, že dokud
jsi mladší – třeba pokud jsi teenager, nebo zatím věříš v Boha kratší dobu, pak
pravděpodobně slovu „osvobodit“ úplně nerozumíš ve světle obvyklého kulturního
pohledu na Bibli. Je to zřejmě něco, co tě spíše omezuje, a nakonec to tedy ani
neaplikuješ. Protože to zkrátka pochází z Bible.
Čím mladší jsi ve víře, nebo jsi
obecně vzato mladý věkem, tím více máš tendenci to vidět opačně.
Nejpravděpodobnější názor který se Ti ohledně Bible honí hlavou, je ten, že je
to strašně hrubá, stará a nudná kniha, která je plná nějakých příkazů nebo
zákazů. A dáváš si otázku, proč to vůbec má tolik stránek a proč je tam tolik
slov, a vše je napsáno malým zdrobnělým písmem, když by bohatě stačilo, aby
bylo celé poselství Bible na kartičce o velikosti 10x10 cm na které je napsané
slovo NE. „NE... co si o tom, či tamtom
myslí Bůh?“ „NE.... Bože je tato věc v
pořádku?“ „NE....“
Když je tedy Bible tak moudrá
kniha a je tam taková spousta slov, tak proč je na ně vždy odpověď NE? A tak si
říkám... není to super být křesťanem, když máme takovou obrovskou svobodu? A ty mi odpovíš... co jsem to za křesťana,
který mluví o svobodě, když mi to připadá, že neexistuje žádná svoboda? Když
jsem byl ještě mladším, než jsem teď, tak jsem si to taky myslel, ale teď jsem
starší a mám nějaké životní zkušenosti. Které jsou, věř mi, opačné.
Jako teenager jsem se rozhodl,
že nebudu svým rodičům odmlouvat, a že je budu ctít a prokazovat jim úctu.
Někdy to bylo těžké a byl jsem v situacích, kdy jsem musel sám sebe hodně
zapřít, ale dneska s nimi mám velmi dobré vztahy, můžu si jich vážit, a můžu
čerpat ovoce svých rozhodnutí v minulosti právě až teď, když jsem starší.
Skrze jejich podporu, starosti, dobrý vztah. Stalo se to proto, že jsem četl
různé verše v Bibli např. o rodičích, tak jsem nad nimi přemýšlel a aplikoval
je do svého života.
Víte co...? mnoho veršů v Bibli
učí o odpouštění. A ty namítneš... Odpuštění? To si děláš srandu, ne? Oni mě
zraní a ty jim dáš za to nějaký dárek…? „Díky, že jste mě zranili, tady bych
Vám chtěl dát nějaký dárek – dárek odpuštění – je to zdarma. Nechci ti to
počítat a nechci, aby neodpuštění bylo mezi námi a nějak Ti to neustále
vyčítat. Taková reakce, ale vůbec není intuitivní. Vůbec nedává smysl.
Taková reakce je naprosto zpátečnická. Vždyť
ale já nevěřím v odpouštění. Já věřím v pomstu – v odplatu. Když si ode mě
něco vezmeš, tak mi to taky zaplatíš. A do té doby, když mi to nezaplatíš, tak
mi za to dlužíš... dlužíš.... dlužíš! Jsi mým dlužníkem! A i kdyby to trvalo třeba
celý život, tak ti to nikdy neodpustím a nikdy tě nepřijmu. A prostě mi dlužíš
a tečka – přes to nejede vlak.
Ale Boží slovo mluví o svobodě.
O tom, že odpustíš. Prostě vezmeš razítko, na kterém je napsáno – ODPUŠTĚNO – a
už to necháš být. Odpuštění ale není o tom druhém člověku. Tomu to je většinou
úplně jedno, a třeba ty věci, které řešíš ty, a které prožíváš, on vůbec
neřeší. Dělám to kvůli sobě. Jemu to neubližuje, že se na něj zlobím, nebo jsem
na něj zahořklý. Mě to ubíjí. Já jsem spoutaný – nesvobodný.
Však ty i já jsme už určitě
starší a máme zkušenosti a určitě jsi potkal lidi, kteří v sobě nosí zahořklost
kvůli neodpuštění. Možná jsi vyrostl v domácnosti s otcem, který se rozhodl, že
nikdy neodpustí svému otci nějakou křivdu. Možná jsi vyrostl se svou matkou,
která nechtěla odpustit své sestře. Možná jsi vyrostl mezi lidmi, kteří byli
tak naštvaní a tak zahořklí, že prostě s někým nemohli vydržet v jedné
místnosti a ty jsi nevěděl proč. A ptal ses... „Lidi, co je to s vámi?“ A vůbec
jsi netušil, že existuje nějaké odpuštění. Ale Bible o tom mluví... mluví to
tom co to je odpuštění, a že odpuštění přináší svobodu. A není to jenom tak, že
když odpustíš někomu, tak mu dáš dar. Když někomu odpustíš, tak dáš dar i sobě.
Dáš sobě svobodu.
V Bibli se také píše, že máme
Bohu vzdávat čest svým tělem... Když ti je třeba 16 let... jaká je to teda
svoboda? Když ti je 16, tak to není svoboda, ale je to jako bys dostal nasazeno
pouta, je to vězeňská cela. Bible říká: „Vzdávej Bohu čest svým tělem... vzdávej
Bohu čest tím, čím se cpeš... Vzdávej Bohu čest tím, na co se koukáš, kam
chodíš, co si necháš vpustit do své hlavy.“ Udržuj své tělo co se týče tvé
sexuality čisté a neposkvrněné. Prostě vzdávej Bohu čest svým tělem....
„Děláš si srandu? Vždyť jsi mě zavřel do malé cely. O jaké svobodě to mluvíš?“
Ale jsem teď starší...my oba jsme teď starší. Mnoho z nás, možná že všichni z
nás bychom si přáli mít tu možnost se vrátit zpátky v čase. A řekli bychom si,
že je moudré říct na mnoho věcí NE. Říct třeba, že teď ne, a ANO až později.
Žel, už známe následky.
Najednou ten verš začíná dávat
smysl. Jenže dává smysl pouze tehdy, když uděláme něco... A to něco je? Když zkrátka nebudeme pouze
posluchači... Moc bych chtěl, abyste měli svobodu. Jen těžko ovšem budete svobodní,
když budete pouze pasivními posluchači.
Kdo se však POZORNĚ
ZAHLEDÍ do Božího
zákona a pochopí, tak nebude jen nějakým pasivním posluchačem, ale bude
člověkem, který bude to co slyší aplikovat a přinese mu to radost a štěstí.
Křesťanství
prý omezuje osobní růst a potenciál, protože nám brání svobodně si volit
přesvědčení a praktické zvyklosti.
Immanuel Kant definoval osvíceného člověka jako bytost, která se
nepodřizuje autoritě či tradici, ale důvěřuje spíše své vlastní schopnosti
myslet. Odpor k autoritám v etických otázkách se v naší současné
kultuře úspěšné šíří. Svoboda určit si svoje vlastí morální normy se dnes
považuje za nezbytný předpoklad, aby se člověk stal plně člověkem. Aby měl
člověk plnost svobody.
Jde však o značné zjednodušení.
Svobodu nelze definovat čistě na základě negativních faktorů, jako je třeba
nátlak a omezení. Ve skutečnosti působí v mnoha případech nátlak a omezení
jako prostředek k osvobození.
Pokud
máte hudební dispozice, můžete se rozhodnout cvičit na piano, cvičit a cvičit
celá léta. Je to omezení, vytvářejí se meze vaší svobody. V důsledku času
investovaného do cvičení, nemůžete dělat spoustu jiných věcí. Pokud se však ve
vás SKRÝVÁ talent a disciplína, omezení vám uvolní pouta, jenž by jinak
svobodný projev vašich schopností omezovala navždy. Co musíte udělat?
S plným vědomím se musíte zříci svobodného vykonávání různých věcí, abyste
si uvolnili ruce pro bohatší formu svobody, která vám umožní věnovat se něčemu
jinému.
V naší
společnosti najdeme spoustu lidí, kteří extrémně tvrdě pracují a dělají kariéru
v oboru, kde se dobře platí, nikoliv v oboru, který by odpovídal
jejich nadání a uspokojoval by jejich zájmy. Takové kariéry jsou „svěracími kazajkami“, jež nás dlouhodobě
dusí a odlidšťují.
Disciplína
a omezení nás tudíž osvobozují pouze tehdy, odpovídají-li naší reálné povaze a
schopnostem. Jinými slovy: „Když na něco mám, že k něčemu mám určité vlohy
nebo obdarování, tak tím, že na sobě budu dřít, dosáhnu toho, že se osvobodí
reálně takový potenciál, který mám. Ryba, protože získává kyslík z vody,
ne ze vzduchu, je svobodná jen ve svém životním prostředí, ve vodě. Pokud rybu
položíme do trávy, svobodu jejího pohybu a života neposílíme - zničíme ji.
Pakliže nebudeme ctít realitu rybí podstaty, ryba zahyne.
Co je
to tou realitou, kterou je nutné uznat, aby se nám vedlo lépe? O které
prostředí tedy jde, ve kterém se cítíme být svobodní? Když pro ryby je to voda,
tak pro nás je to co? LÁSKA. Je to paradoxní, ale přesto, že láska nám přináší
ztrátu svobody, zároveň nás osvobozuje více než cokoli jiného.
Jedním
z principů lásky – ať už lásky k příteli, či lásky romantické – je
skutečnost, že v zájmu dosažení větší důvěrnosti člověk dobrovolně
odevzdává svoji nezávislost. Láska totiž zavazuje. Pokud se člověk jako jsem já
nebo ty zamiluje do Ježíše, a chce s ním navázat hluboký vztah, nemůže
pokračovat pouze v jednostranném rozhodování. Musíme se naučit
v zájmu prožívání radosti a svobody lásky vzdávat se osobní autonomie
osobního sobectví. Představme si, že by například v milostném vztahu
nebylo oboustranné rozhodnutí se milovat vzájemně? Co kdyby jedna strana řekla,
že se pro druhého neobětuje? Že se pro druhého nezmění? Jakmile se obětuje
pouze jedna strana a druhá se rozhodne nezměnit se, pouze přikazuje a bere, a
to je pak vykořisťovatelský vztah.
Jan 3:16 Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého
jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něj věří, nezahynul, ale měl věčný život.
Na
první pohled se zdá, že vztah s Bohem je bytostně odlidštěný. Vypadá to
tak, že člověk se podřizuje Boží vůli. Protože Bůh – božská bytost, soustřeďuje
veškerou moc. Taková představa, že se Bůh nemůže nebo nechce přizpůsobit, platí
pro jiné formy náboženství a víry v Boha, ale v křesťanství to takto
neplatí. Bůh se nám již přizpůsobil, a to nejradikálnějším způsobem – vlastní
inkarnací a vykoupením. V Ježíši Kristu se stal jedinečnou a zranitelnou
lidskou bytostí, vystavenou utrpení a smrti. Na kříži podstoupil náš úděl –
úděl hříšníků – a zemřel místo nás, aby nám odpustil. Právě v Kristu nám
Bůh úplně nejvíce jak jen to jde sdělil: „Přizpůsobím se vám, i když to bude
znamenat, že se pro vás obětuji.“ Jestliže to pro nás udělal, měli bychom říci
totéž Bohu i my. I my se přizpůsobíme. Další verš z Bible říká: Že nás Kristova
láska zavazuje. (Korintským 5:14) A tímto
my vlastně dáváme svoji svobodu do rukou Boha. Moje otázka dneska k tobě
zní: K čemu tě zavazuje láska Kristova?
Žádné komentáře:
Okomentovat