Nová
série, kterou dnes startujeme, bude odpovídat právě na otázku kdo vlastně jsme. Odpovědi
budeme společně hledat v různých částech Bible. Jak uvidíme, odpovědí není jen
jedno slovo, ale hned několik. Pokud bych se vás dnes zeptala na to, kdo si
myslíte, že jste, pravděpodobně začnete odpovídat něco ve smyslu: Jmenuji se...
Pracuji jako... Někteří by zmínili své akademické tituly. Jiní by zmínili svou
rodinu - rodinný původ. Jsem student. Jsem maminka na mateřské dovolené apod. A
na tom není nic neobvyklého. Všechny tyto odpovědi tvoří obraz o tom, kým jsme
a jak se vnímáme. Nicméně my se společně v těch následujících 4 týdnech
podíváme na čtyři důležitá prohlášení, která zazněla v NZ a všechna se nás
týkají a jak postupně poznáme, měla by se stát přirozenou součástí toho, kým
jsme. Jak sami sebe vnímáme.
V
jedné z předchozích sérii - Praktický
ateista - jsme si řekli, že už si velmi těžko dokážeme vybavit pravý význam
toho, co znamená, když o sobě někdo řekne, že je křesťan. Zdá se, že pod tento
pojem, se vejde mnoho definic, které si můžou protiřečit a znamenat protichůdné
věci. Za křesťany se někdy považují lidé, kteří už zdaleka neberou bibli jako
měřítko svého života. Může to být matoucí a nepříjemné vysvětlovat. Jak to, že
jeden křesťan věří a jedná takto a jiný dělá úplný opak? Proto jsme si
poukazovali na fakt, že mnohem přesnější definice pro člověka, který následuje
Krista, je v Bibli slovo učedník.
Věřte
mi, že nejde jen o malichernou terminologii - hrádky se slovy. Protože platí
pravidlo: To, za koho se považujeme,
ovlivňuje také to, co děláme. Pokud vím, kdo jsem, pak také vím, co se ode
mne očekává. Co mám v určitých situacích dělat. Jak mám reagovat. Nebo co
naopak dělat nemám. Bible nám je v tom nápomocná, protože zmiňuje rovnou
několik konkrétních rolí, které odvozují konkrétní hodnoty a jednání. Bible je
velmi konkrétní. Dokonce se neomezuje pouze na slovo učedník. Pokud čtete NZ,
tak to pro vás nebude překvapení, pokud s Biblí začínáte, chtěla bych vás na
tuto věc nasměrovat. Konkrétně se podíváme na tyto příměry: Velvyslanec, Přemožitel,
Otrok, Mistrovské dílo
Velvyslanec
je naše první téma, a znamená to ambasador, posel, zástupce, propagátor nebo diplomat.
Místo, z kterého dnes budeme citovat, je: 2
Kor. 5:17-18: Kdo je v Kristu, je nové stvoření. Co je staré, pominulo, hle je
tu nové! To všecko je z Boha, který nás smířil sám se sebou skrze Krista a
pověřil nás, abychom sloužili tomuto smíření. Neboť v Kristu Bůh usmířil svět
se sebou. Nepočítá lidem jejich provinění a nám uložil zvěstovat toto smíření.
Jsme tedy posly Kristovými, Bůh vám domlouvá našimi ústy, na místě Kristově vás
prosíme, dejte se smířit s Bohem! Toho, který nepoznal hřích, kvůli nám
ztotožnil s hříchem, abychom v něm dosáhli Boží spravedlnosti.
Co
si máme představit pod slovem ambasador? Ambasador je člověk, kterému byla dána
autorita (mandát - akreditovaný diplomat), a který byl jmenován oficiálním
zástupcem své země. Je vysílán, aby v zahraničí reprezentoval vládu své země. Dále
můžeme definici také doplnit a rozšířit i o tzv. ambasadory dobré vůle, kteří pracují pro charitativní či
humanitární a nevládní organizace po celém světě. Jejich úkolem je strhnout
pozornost na nějaký problém, pomoci svými přímluvami u oficiálních vlád v
nejrůznějších zemích - především se
věnují chudým, nemocným, uprchlíkům, obětem válečných konfliktů,
pronásledovaným menšinám apod. Ambasador není formální papírová funkce - čestná
funkce. Ambasador je vždy na místě, kde je potřeba. Ambasador jedná v něčí
prospěch. Opouští své pohodlí bezpečné země, bezpečného domova a vydává se na
misi. Ambasador reprezentuje určité hodnoty. Ambasador se přimlouvá za dobro
druhých. S tímto obrazem se pojďme vrátit k tomu, co říká ap. Pavel ve svém
dopisu církvi v Korintu.
Jsme
tedy posly Kristovými. My jsme ti, které Bůh vysílá do mise. Reprezentujeme to,
co Ježíš nazývá v evangeliu Boží království a jeho hodnoty. Problém je, že nám
to může znít mírně přehnaně. Na křesťany přeci v dnešním světě není nikdo
zvědavý. Na co si to tu budeme hrát? Jenže,
pamatujme si: To, za koho se považujeme, ovlivňuje také to, co děláme.
Pojďme
si tedy něco říci o Kristově velvyslanci. Pavlova slova mají geniálně zvolené
pořadí. Dokonalá posloupnost. My to někdy přecházíme a nevěnujeme tomu
pozornost. Pavel ne náhodou začíná slovy:
Kdo je v Kristu, je nové stvoření. Co je
staré, pominulo, hle je tu nové! Pokud by totiž apoštol Pavel nezmínil to,
co jsme si právě četli, mohli bychom se pouze částečně domnívat, co znamená, být
Kristovým ambasadorem. Dělali bychom všechno to, co vidíme u ambasadorů dobré vůle, kteří se vydali
do Bolívie, Číny, Sýrie, Nigeru. Ničím co bude následovat, nechci nijak snížit,
co tito lidé dělají. Nesmírně si jich vážím. Jediný problém - a možná to není ani problém, je to fakt
– je ten, že častokrát bojují s bezprávím, nemocemi, násilím a neuvědomují
si širší souvislosti. Zlo má hluboké kořeny a to ne jen v tom, co vidíme
okolo sebe, ale také v tom, co vidíme v sobě.
V úvodním
prohlášení Kdo je v Kristu, je nové stvoření se Pavel vrací k tomu
nejzákladnějšímu - což je evangelium. Opakuje nám tím své vyznání, svůj postoj z Řím 1:16 Nestydím se za evangelium, je to
moc Boží ke spasení pro každého... Evangelium je zpráva o tom, co pro nás
Bůh udělal a čím se můžeme v Kristu stát. Je to zpráva o tom, že osobní vztah s
Kristem je odpovědí na naše nejhlubší potřeby.
Častokrát
si nedokážeme představit, co to znamená být Kristovým vyslancem. Zní to krásně,
ale nedostižitelně. Považujeme se více za obyčejného křesťana, který není ničím
zvláštní než Kristova ambasadora. Ruku na srdce, když jsem se ptala na začátku:
Kdo si myslíš, že jsi?, kdo z vás si v duchu řekl sám sobě mezi těmi
ostatními tituly: “Jsem Kristův
ambasador?“ Všimněme si, že Pavel nedává žádné požadavky. Žádný požadavek na
věk – starý/mladý, na sociální postavení – chudý/bohatý, duchovně zralý/právě
obrácený, vzdělání apod. Nejlepší
ambasador je ten, který má zkušenost s evangeliem, kdo zažil odpuštění,
naději, uzdravení, nasměrování, vysvobození.
Vy jste uchopili nataženou Boží ruku a smířili jste se s Bohem. To samotné
vám dalo zakusit kvalitu života, která se dá popsat jako světlo v temnotě. Nová
kvalita života, hluboký pokoj, který má základ v přátelství s Bohem. Dalo by se
to přirovnat ke stejné zkušenosti, jako mají ambasadoři z našich úvodních
příběhů. Přicházejí ze zemí, kde není normální, aby někdo unášel nezletilé dívky
do otroctví, aby se dětem nedostalo vzdělání, nebo je někdo verboval do války,
aby lidé umírali na nedostatek pitné vody.
Každý ambasador se musí naučit žít v napětí dvou odlišných realit: Temnota
versus světlo. Kdo je v Kristu, je
nové stvoření. Co je staré, pominulo, hle je tu nové! To všecko je z Boha,
který nás smířil sám se sebou skrze Krista a pověřil nás, abychom sloužili
tomuto smíření.
To
znamená, že je to Bůh sám, který nás pověřil, abychom byli Jeho ambasadory. Pochybuju,
že lidé ve tvé rodině, nebo škole, nebo práci za tebou přijdou a požádají tě,
abys byl ambasadorem evangelia. Proč ne? To pověření není od lidí, ale od Boha.
Pěkně to může vidět na Pavlově osobní zkušenosti: Ananiáš se bojí ujmout Pavla,
protože nikdo nevěří, že se skutečně stal následovníkem Krista. Bůh k němu
promlouvá: Jdi, neboť on je mým
nástrojem, který jsem si zvolil, aby nesl mé jméno. A nejenom pověření je od
Boha, ale je to i Jeho příběh.
Neboť
v Kristu Bůh usmířil svět se sebou. Nepočítá lidem jejich provinění a nám
uložil zvěstovat toto smíření. Když byl Ježíš na této zemi, smíření bylo jeho
mise od začátku do samotného konce. Ježíš nepřišel svět soudit, Ježíš přišel
svět zachránit, přinést smíření. A smíření zahrnovalo i jeho oběť na kříži. Toho,
který nepoznal hřích, kvůli nám ztotožnil s hříchem, abychom v něm dosáhli Boží
spravedlnosti. Ježíš miloval lidi, naplňoval jejich potřeby. Pokud vyučoval,
bylo jeho učení k věci. Vidíme, jak se lidé dokázali ztotožnit s tím,
co říkal. Žasli nad jeho moudrostí. Žasli nad způsobem, jak přiblížil obraz starozákonního Boha, kterého oslovuje Abba -
tati, tatínku, Otče nebeský... Chtěla bych nám všem připomenout, že naše
poselství je právě o smíření. My jsme povolání, abychom sloužili tomuto
smíření.
Ale
je tu každodenní rozpor: Pravda versus úleva. Většina nevěřících nehledá
pravdu, to co ale hledají, je úleva. Evangelium řeší (přináší úlevu) naši minulost, dává nám jistotu do budoucnosti,
dává smysl našemu nynějšímu životu. To nám poskytuje možnost vzbudit v nich
zájem i o pravdu. Lidé hledají někoho, kdo jim dá naději, kdo jim pomůže, kdo
je povzbudí. Ježíš tomu rozuměl a soucítil se zástupy. Není právě toto důvod,
proč Ježíš přitahoval zástupy? Někteří lidé považují zástupy v evangeliu
skoro za zlo. Víme, že zástupy v několika důležitých momentech Ježíše
opustily. Byly – kam vítr, tam plášť. Přesto! Bez srocení zástupu bychom nikdy
nečetli příběhy, jakými byly např.: uzdravení posedlého chlapce, vzkříšení
Jairovy dcery, uzdravení ochrnutého spuštěného střechou, uzdravení ženy
s krvotokem a další jim podobné. Nikde u Ježíše nevidím znechucení, nad
tím, že ne všichni ze zástupu uvěří. Že by se otočil a řekl, že to nemá cenu,
že ho stejně zradí. Ne, tenhle postoj máme možná někdy spíše my. Zvěst, která
je nám svěřena, je příliš vzácná na to, abychom s ní zacházeli s postojem
"berte, nebo nechte být".
Nedokážu
to vysvětlit, ale kdekoliv byl okolo Ježíše zástup, Ježíš začal jednat
s konkrétním člověkem a jeho potřebou, dělal zázraky, vyháněl démony. To
je důvod, proč věřím, že je i dnes nezbytné vytvářet okolo Ježíše zástup.
Protože tehdy uvidíme Ježíše, jak pracuje v lidských životech. Uvidíme
zázraky, o kterých čteme v evangeliu. My někdy děláme chybu, že lidem
dáváme dlouhé diagnózy, ale málo léčení. Nadáváme na temnotu, místo abychom
zapálili svíčku. Pokud nemám k druhým lidem lásku, pokud mě nezajímají, pokud
mi jde jen o mé vlastní potřeby, měl bych si položit otázku, je-li opravdu v
mém životě Kristus!
Pokud
nejsme Kristovými ambasadory, kým tedy jsme? Co nebo koho jiného
reprezentujeme? Ježíš přesně věděl, koho reprezentuje. Koho zastupuje. Čí
vypráví příběh. Neboť jsem sestoupil
z nebe, ne abych činil vůli svou, ale abych činil vůli toho, který mě poslal.
Stejný postoj učí své následovníky v modlitbě: Přijď tvé království. Staň se tvá vůle jako v nebi, tak i na zemi.
Žádné komentáře:
Okomentovat