V následující sérii blogů se společně podíváme na několik aplikací z Bible pro křesťany. Důvod, proč říkám, že
je to pro křesťany, je ten, že tyto aplikace se týkají životního stylu
následovníků Krista. Pokud tedy tuto sérii budeš číst, a nejsi křesťanem, pak se můžeš
v klidu natáhnout na své křeslo a můžeš si tato témata užít, protože tě
nikdo nebude nutit, aby ses podle nich choval. Nicméně pokud nejsi křesťan, ale
chtěl bys tyto aplikace hrát s námi, budu rád. Jsem totiž
přesvědčen, že uplatnění těchto aplikací učiní tvůj život moudřejším, lepším a
zdravějším. Nemusíš být profesionální věřící, abys tyto aplikace mohl
začít používat ve svém životě. V sérii se dozvíš, že
aplikace je všechno. Věřit je fajn,
chodit do církve nezaškodí, ale jen to, co děláš, co aplikuješ, je skutečně
život měnící. Aplikace je program pro fungování, který dnes požíváme běžně v
telefonech nebo tabletech, a je překvapující, že jsme ochotní hledat správnou
aplikaci pro mobil libovolně dlouho, ale nedáváme zdaleka tolik úsilí
v ustanovení a používání aplikací pro náš život, které nám pomohou žít
dobře a zdravě, a přitom na tom záleží celá tvoje budoucnost. Podle jakých
aplikací, programů, principů, funguje tvůj život?
Hned
na začátku naší série musíš vědět, že všechny aplikační principy, které Bůh
v Bibli dává, jsou určeny pro lidi, kteří už byli v závazném vztahu
s Bohem. Platí to jak pro Starý Zákon (například pro Desatero), tak také
pro Nový Zákon, kde principy pro život byly dány těm, kteří měli vztah
s Bohem skrze Ježíše Krista. Když se nad tím zamyslíme, dává to přece
smysl. Pokud máte děti, budete rozumět následujícímu příkladu: Představte si,
že obcházím sousedy a říkám jejich dětem, co mají dělat: kdy mají dopsat úkoly,
kdy mají jít do postele, a jak se mají chovat. Nebo třeba zavolám tady Pavlovi,
a řeknu mu: „Poslyš, mohl bych mluvit s tvým synem Kubou? Rád bych se ho
zeptal, jestli už má domácí úkoly a taky bych chtěl, aby šel spát nejpozději
v devět, tak chci zjistit, jestli se nepoflakuje.“ Umíte si představit
reakci? Nikdo z nás to nedělá! Proč to neděláme? Protože to není moje
starost. Proč to není moje starost? Nejsou to moje děti! A tak někdy zapomínáme
na to, že všechna ta pravidla v Bibli, včetně Desatera, nebyla dána všem
lidem na světě ve v celé historii. Ne, byla dána konkrétním lidem, se kterými
měl Bůh už vztah. Byla dána národu, který Bůh zachránil z otroctví,
zázračně se o ně staral, krmil je, chránil je – a pak jim řekl: „Rád bych,
abyste dodržovali má pravidla.“ Mojžíš nikdy nevyhlásil univerzální platnost
Desatera pro všechny lidi, i pro ty, se kterými Bůh vztah nemá. To neznamená,
že pokud nevěříš v Boha, nemůžeš dodržovat tato pravidla, ale to je na
tobě. Pokud ovšem máš vztah s Bohem, pokud jsi Boží dítě, pak jsou to
pravidla, která platí pro tebe, a ty bys je měl dělat. Naneštěstí někde
v historii začali někteří křesťané soudit ty, kteří Krista nenásledují
podle pravidel, která se mají týkat jen jich. Je to přesně tak, jako bych já
říkal tvým dětem, jak se mají chovat nebo co mají dělat. To však není naše
starost, co tvoje děti dělají, pokud to nedělají u mě v obýváku, že? Nový
Zákon jasně říká, že ti, kteří jsou věřící, nemají soudit životní styl těch,
kteří nejsou.
Dnes se budu chtít
zamyslet nad důležitostí aplikace, protože nakonec, jsou to naše skutky, na čem doopravdy záleží. Dokud nebudeš
praktikovat to, čemu věříš, pak je ti samotná víra víceméně k ničemu. O
tom hodně mluví Ježíš, a pak taky o tom hodně mluví Ježíšův bratr Jakub. Jakub dává důraz na aplikaci. Jakub 1:22: Tím slovem je
ale potřeba se řídit - nenamlouvejte si, že mu stačí naslouchat! Jakub
mluví o tom, že si můžeme namlouvat, že stačí naslouchat: to je přesně to, co
děláme právě teď. Někde jsme dostali do hlavy, že Bůh nám dá kredit za to, že
jsme přišli do církve, nebo že jsme si poslechli nějakou přednášku, nebo jsme
přečetli nějakou knihu. Myslíme si,
že hodnota spočívá v tom, že známe více učení, více doktrín, více všeho.
Proč vůbec máme za to, že Bůh bude oceňovat naše
naslouchání slovu? Proč tak zdůrazňujeme účast na bohoslužbě než aktivní
jednání mimo ni? Je to proto, že z nějakého zajímavého důvodu máme rádi
pocit viny za to, že nežijeme podle Božích pravidel. Fakt si
myslíme, že pocit viny za to, že něco neděláme, je definice náboženské
zkušenosti. Máme za to, že když jsme v církvi, měli bychom se cítit vinní.
Není to přesně to, co jsi čekal, nebo čeho ses bál, když jsi poprvé do církve
šel? Že se budeš cítit vinný?
Jakub
ale říká, že to celé je postavené na hlavu. Tvrdí totiž, že se tím slovem máme
řídit – jenže, když se jím budu řídit, pak mi to nadělá ve všem zmatek. Mnohem
raději bych dostal od Boha pochvalu za to, že jsem do církve přišel a slyšel
slovo. Když se jim budu řídit, nebudu se moct cítit vinný za to, že to nedělám
a budu se cítit blízko Bohu. Budu vůbec mít nějakou náboženskou zkušenost? Je
to paradox, ale tak moc jsme si zvykli na kolotoč omluv z pocitu viny, že
něco neděláme, že si nejsme jistí, jestli s námi Bůh vůbec bude něco mít
do činění, když budeme žít podle jeho slova. Jakub totiž říká, že pokud si
myslíš, že ti stačí naslouchat, pak sis namluvil něco, co je od začátku velký
nesmysl.
Jakub
pak pokračuje s úžasným příkladem. Jakub
1:23-24: Kdo Slovu naslouchá, ale
neřídí se jím, podobá se člověku, který se vidí v zrcadle, ale když
odejde, hned zapomene, jak vypadal. Současná zrcadla jsou tvořena často tenkou
vrstvou hliníku nanesenou na
zadní stranu skleněné tabule,
díky čemuž máme hodně dobrý obraz a vidíme detaily (což bývá problém). Když to
ale Jakub psal, jediné zrcadla, která měli, byly desky z leštěného kovu. Obvykle
to bylo tak, že měli tento kus kovu vedle nádoby s vodou, kde se ráno
opláchli. Neměli takové ta velká zrcadla, kde prohlížíte celí. Prostě se při
oplachování mrkli, jak vypadají.
Jakub říká, že člověk, který chce neustále
slyšet slovo, ale neaplikuje jej do svého života, je jako člověk, který se
naklonil nad zrcadlo, ale hned potom hned zapomněl. Jakub 1:25: Kdo však zahlédl
dokonalý zákon svobody a drží se jej, blaze jemu ve všem, co dělá! Nezapomíná
totiž, co slyšel, ale naplňuje to skutkem. Pamatujete se, přesně o tom
mluvil Radek minulý týden. Slovo na cestu to překládá: Kdo se pozorně zahledí do Božího zákona a pochopí, že ho jím Bůh nechce svázat, nýbrž
osvobodit, nezůstane jen zapomnětlivým posluchačem, ale vede ho to k činům,
které mu přinesou radost a štěstí.
Zahlédneš
zákon svobody, jehož naplňování ti přinese radost a štěstí? Když si přečteš o
jakýchkoliv Božích aplikacích, nemáš na první pohled pocit, že by tě Bůh
osvobodil: Přečteš si například o štědrosti, a nezdá se ti to jako osvobozující
slovo. Připadá ti to, že od tebe někdo chce vytáhnout peníze. Jenže pak jednoho
dne zjistíš, že pokud nejsi štědrý, jsi chamtivý. Nemůžeš být nic mezi tím. Je
to základní nastavení. Aby sis nemyslel, že tě považuji za někoho zlého, chamtivost
a štědrost mají jednoduché definice: Chamtivost
je přesvědčení, že všechny peníze, které přicházejí tvým směrem, jsou určeny
pro tvou spotřebu. Štědrost je přesvědčení, že jsi více správce než vlastník
života. Pokud jsi chamtivý, má to nějaké konsekvence: žiješ pro sebe,
závidíš jiným to, co mají víc než ty, a navíc máš strach, abys nepřišel o to,
co máš. Jsi snad svobodnější, když si můžeš se svými penězi dělat, co chceš?
Ani omylem.
Podobně bychom mohli mluvit o jakémkoliv jiném principu, od
sexuality až po komunikaci nebo práci. Když totiž žiješ podle Božích aplikací, na
první pohled to vypadá jako omezení. Vypadá to jako těžká práce. Vypadá to jako
břemeno. Omezení je to ovšem zdánlivé a dočasné, protože život je
nekonzistentní, a my se v něm dostáváme do bouří, které prověří, na jakých
základech stojí náš život. Přesně tohle totiž vyučuje Ježíš.
Ve
své promluvě, kterou dneska známe pod kódovým označením Kázání na hoře, řekl
Ježíš přirovnání, jak velkou moc má aplikace Božího slova na náš život
v porovnání s jeho pouhou znalostí. Matouš 7:24-25: Každý, kdo slyší tato má slova a plní je, bude
podobný moudrému muži, který postavil svůj dům na skále. Pak padl déšť, přišly
záplavy, strhly se vichřice a udeřily se na ten dům; ale ten nespadl, protože
byl založený na skále. Message překlad to hezky popisuje slovy, že máme zapracovat Ježíšova slova do svého života.
Zapracovat Ježíšova slova do svého života vyžaduje poslušnost. Bůh si této
poslušnosti cení, protože vlastně vyjadřuje něco na způsob: „Ježíši, já ti
důvěřuji, proto udělám to, co po mně chceš. Udělám to proto, že to po mně chceš
ty.“
Důvěra je víra v akci. Jsme totiž postaveni tváří v tvář různým
situacím a etickým otázkám, kde uplatnit Ježíšova slova nemusí být jednoduché.
Je to jako kopat do skály: velmi těžká práce. Ale pokud to uděláme, Bůh na to
reaguje. Naše aplikace jeho slova přináší pevné základy návyků do našeho
života, které vytvářejí opravdovou svobodu. Před rokem jsem v sérii Nepřátelé srdce mluvil o tom, že na každý zlozvyk existuje dobrozvyk. To
je přesně to, co dělá aplikace Ježíšova učení do našeho života: Odnímáme
negativní zlozvyky, které jsme si vypěstovali do života z času, kdy jsme
žili bez Krista a místo toho ustanovujeme nové dobrozvyky tím, že zapracováváme
Ježíšova slova do svého života.
V Ježíšově
podobenství je člověk, který naslouchá Ježíšovým slovům a zároveň je zapracovává
do života, nazvaný rozvážným, moudrým mužem, který má své základy vytepané do
skály. Každý z nás, kdo v posledních letech sledoval ve zprávách
následky povodní, kdy voda dokáže strhnout dům jako domeček z karet, musí
uznat, že mít dům na skále, na vyvýšeném místě, je rozhodně bezpečnější. Přesně
to totiž platí u duchovního domu. Dokud je totiž počasí mírné a v našem
životě pořádně nefouká, i dům na písku se zdá bezpečný. Jakmile ale zadují
špatné dny, a upřímně, každý z nás má špatné dny, pak tvé základy
rozhodnou, zda obstojíš nebo se sesypeš. Podle Ježíše obstojíš tehdy, když se
naučíš jeho slova nejen slyšet, ale zároveň je uplatníš do svého života. Tak
bude tvá víra dostatečně silná a živá, abys obstál v jakýkoliv čas. Ježíš
ale zároveň říká, co se stane těm, kteří slovo slyší, ale nijak je neaplikují. Matouš 7:26-27: Každý, kdo slyší tato
má slova a neplní je, bude však podoben bláznu, který svůj dům postavil na
písku. Pak padl déšť, přišly záplavy, strhly se vichřice a udeřily se na ten
dům; a ten spadl a jeho pád byl hrozný.
Není
přesně tohle naše zkušenost? Copak to neznáme z vlastního života i ze
života od jiných lidí? Stavíme si svůj život na jednoduchých základech,
uplatňujeme jen to, co se nám líbí, a pak přijdou bouřky do našeho života a
najednou se náš život sype. Najednou máme pocit, že život je komplikovaný.
Upřímně, když si žiješ podle svých vlastních měřítek, když si nevytváříš
dobrozvyky podle Ježíše, najednou zjistíš, že to, co vypadalo jako úžasná
svoboda dělat si, co uznáš za vhodné, je hodně nejistý základ. Zjistíš, že tvůj
základ tvůj život rozhodně komplikuje, a radost a štěstí, po kterých jsi
toužil, jsou už pryč. Nedávalo by to smysl si vytvořit dobrozvyk v dobách
klidu, abys v době bouře obstál? Podle Jakuba pak budeš požehnaný!
Žádné komentáře:
Okomentovat