pondělí 18. června 2012

Praktický ateista: Lepší naděje


V předchozích týdnech jsme si ukázali, že křesťanský ateista je někdo, kdo věří v Boha, ale žije tak, jako by Bůh nebyl. Alternativou ke křesťanskému ateismu je skutečně Boha znát. Křesťanský ateista může v Boha věřit, ale učedník Krista jej zná. Jenže, znáš ho? Jak můžeš vědět, že ho znáš? Apoštol Jan tvrdí, že můžeme vědět, že ho známe podle toho, zda dodržujeme jeho přikázání, což bylo nové Ježíšovo přikázání: Milujte jedni druhé přesně tak, jak jsem miloval já. Jan pak ještě dodává, že v lásce není žádný strach, protože láska zahání strach pryč. Pokud milujeme, pak se nebojíme. Láska zahání strach, protože láska je zaměřená na druhého. Je odvážná. Opravdová láska je charakterizována odvahou. Odvahou zlepšit život druhého. Odvahou odpustit. Odvahou neodsoudit. A odvahou se obětovat.

Jenže přesně tady narážíme. Okamžitě nás napadá logická otázka, jak se můžeme obětovat pro jiné lidi, jak můžeme sloužit jiným lidem, jak můžeme milovat druhé jako Ježíš, když žijeme v takových životních nejistotách. Přece nemohu být vůči jiným štědrý, protože, co kdybych ztratil práci? Přece nemohu odpustit, protože co když mi dotyčný nebo dotyčná zase ublíží? Nejsou právě tohle okamžité reakce? Když si uvědomíme, že láska znamená odpuštění, hned nás napadá, jestli to znamená, že se musím chovat, jako by se nic nestalo (to ovšem není správný pohled na odpuštění: smíření a obnovená důvěra trvá déle a chce spolupráci obou zainteresovaných stran, ale odpuštění je vnitřní věc, kterou mohu a vlastně musím udělat já sám bez ohledu na to, zda se mi viník omluví nebo ne – jinak se sám posadím do vězení neodpuštění). Když si uvědomíme, že láska znamená prokázat milost, hned nás napadne, jestli tím neříkáme, že si každý může dělat to, co chce, a jestli tím neschvalujeme hřích. Když si uvědomíme, že láska znamená žít štědře vůči druhým, hned nás napadne, co by se stalo, kdyby se nám něco stalo: musíme tedy být opatrní a tvořit rezervy.

Přece jen, starosti a obavy jsou realitou, které každý z nás alespoň někdy čelí. Starosti jsou vůbec zajímavý fenomén. V dnešní době se někteří lidé obávají více než kdy předtím. Samozřejmě, jsou i jedinci, kteří se o nic nestrachují, ale o ty se většinou strachuje jejich okolí. Jiní se strachují pro změnu strašně moc, a pak je tu většina z nás, kteří si nemyslí, že by se báli nějak přehnaně, ale strachujeme se z některých situací, které nám přináší doba zmítaná obavami z finanční krize. Podíváte-li se do knihkupectví nebo na internet, najdete mraky knih a materiálů, jak jednat se stresem a obavami. Důvod, proč toho tolik máme, je proto, že se to prodává; a prodává se to proto, že se tolik lidí strachuje o tolik různých věcí. Dovolte se mi vás zeptat na dvě otázky: (1) Kdo z vás si myslí, že je schopen si prodloužit a zkvalitnit život tím, že se bude více strachovat? (2) Kdo z vás si naopak myslí, že obavy a starosti mohou život zkrátit a znepříjemnit? Myslím, že reakce je předvídatelná. To je zajímavé, dejme si to tedy dohromady: Jestli nám obavy nemohou život prodloužit ani zkvalitnit, a dokonce, jestli nám život naopak zkrátí a znepříjemní, proč se strachujeme a stresujeme? Jako váš pastor vám chci tedy říct: Přestaň s tím!

Dobrá, racionální úvaha nám ukazuje, že nikdo po obavách nijak zvlášť netouží, a jsou nám vlastně k ničemu. Všichni s tím souhlasíme, nikde neprotestujeme, ale přesto se stále stresujeme a strachujeme nad svým životem. Ježíš na téma starostí samozřejmě mluví, protože (věřte tomu nebo ne), už v jeho době se lidé stresovali. Ve své podstatě Ježíš říká, že to, co nejvíce miluješ, o to se nejvíce strachuješ. Pokud se to týká tebe, srachuješ se, pokud ne, pak se nestrachuješ. Tady je obří rozdíl mezi podobně znějícími slovy: starat se a mít starost. To nejsou synonyma: staráme se o věci a lidi (tedy máme péči), ale mít o něco starost se týká strachování či úzkosti. Aby ses strachoval a měl o něco starost, pak k tomu musíš mít osobní vztah: jsi tomu oddaný. To vysvětluje, proč je pro nás snadné hodit peníze do sbírky na chudé někde v Africe (projevujeme tím péči), ale jinak nám situace tamních lidí nijak zvlášť nebrání si užívat života. Netýká se nás to totiž osobně. Proto taky, mimochodem, když do nějaké takové země zajedeme, a setkáme se osobně s těmi lidmi, je to pro nás lehčí pocítit o ně stres. Ale nic se nevyrovná situaci, kterou řešíme my sami ve vlastním životě. Efektivně se strachovat totiž můžeme jen o svůj život. 

Když začíná Ježíš mluvit o starostech, začíná u peněz, což bývá pro nás nejčastější zdroj starostí (pořád je to stejné). Matouš 6,24-25 Nikdo nemůže sloužit dvěma pánům. Buď totiž bude jednoho nenávidět a druhého milovat, nebo se bude toho jednoho držet a druhým pohrdne. Nemůžete sloužit Bohu i mamonu. Proto vám říkám: Nemějte starost o svůj život ani o své tělo – co budete jíst a pít a co si oblečete. Není snad život více než jídlo a tělo více než oblečení? Většina z nás se nestrachuje o základní potraviny, i oblečení máme většinou více, než kolik jsme schopni unosit. Dnes by Ježíš řekl něco ve smyslu: Nestrachuj se o svou práci; neboj se o svůj důchod; neboj se, jestli se dostaneš na tu školu; neboj se, jestli najdeš manželku; neboj se! Ježíš říká: neboj se! Nás automaticky napadne: Jak to myslíš Ježíši? Chceš říct, že to není důležité? Chceš říct, že není důležité, co si obleču a čeho se najím? Samozřejmě, že je to důležité a ty se staráš. Ale mít starost? Nemiluješ tedy „věci“ víc než cokoliv jiného? Nestrachuješ se proto, že objektem tvého uctívání jsou „věci“? Jídlo? Oblečení? Reputace? Vztahy? Zamysleli jste se, odkud se tyhle starosti berou?

Dobrá, co tedy Ježíši navrhuješ? Máš nějaké řešení? Ježíš odpovídá docela politicky nekorektním způsobem: Matouš 6,26-29 Podívejte se na ptáky na obloze. Cože? Já nemám čas na nějaké ptáky na obloze! Zbláznil ses? Já mám opravdové starosti, a ty si děláš legraci! Ježíš čeká, až náš výbuch dohasne, a pak řekne: Už jsi skončil? A zopakuje: Podívej se na ptáky na obloze. Nesejí, nesklízejí, neshromažďují do stodol, ale váš nebeský otec je živí. Nejste snad vy mnohem dražší? Copak si někdo z vás samými starostmi prodlouží život o jediný den? A proč si děláte starosti s oblečením? Pomyslete na polní lilie, jak rostou. Nepracují ani nepředou, ale říkám vám, že ani Šalamoun ve vší své slávě nebyl oblečen jako jedna z nich. Jakkoliv těžké to může být pro tvou post-ateistickou mysl, Ježíš tady právě říká, že Bůh tě miluje víc než ptáky a květiny; a jako o takové se taky bude starat! Ne, Ježíšova pointa není: Buď nezodpovědný a všechno dobře dopadne. To by byl fatalismus. Samozřejmě, že mnohokráte nám Písmo ukazuje, jak je práce důležitá, jak je rodinná podpora důležitá. Ježíšova pointa jeho vyučování je, že pokud miluješ „věci“ víc než Boha, pak se logicky strachuješ o věci tohoto světa. Jinými slovy, křesťanský (nebo jiný) ateista se strachuje proto, že chce mít život pod kontrolou. U běžných ateistů to chápeme, nakonec to bývá jedním z hlavních emočních důvodů, proč jsou ateisté. Zkrátka nesnesou pomýšlení, že by sami sobě nebyli pánem. Ale křesťanský ateista přece věří v Boha, proč se tedy strachuje? Strachuje se proto, že ústy říká, že všechno, co má, je Boží, ale v praxi chce mít věci plně pod kontrolou stejně jako jeho ateistický kamarád.

Ježíš pak pokračuje a říká: Matouš 6,30-32 Jestliže tedy Bůh takto obléká polní trávu, která dnes je a zítra bude hozena do pece, neoblékne snad mnohem spíš vás, vy malověrní? Nemějte tedy starosti. Neříkejte: Co budeme jíst? Co budeme pít? Co si oblečeme? Všechny tyto věci vyhledávají pohané, ale váš nebeský Otec ví, že to všechno potřebujete. Když uděláš vše, co jsi měl, nakonec zůstává fakt, že Bůh tě miluje víc než zbytek stvoření. Mění to situaci? Jenomže, proč je to tak těžké? Právě ze stejného důvodu, proč je tak jednoduché se strachovat. Strachujeme se o věci, které milujeme; a proto je tak těžké se uvolnit a věřit Ježíšovým slovům: Matouš 6,33-34 Hledejte nejprve Boží království a jeho spravedlnost, a toto vše vám bude přidáno. Nemějte starost o zítřek; zítřek bude mít své vlastní starosti. Den má dost svého vlastního trápení. Tyto verše patří k nejvíce citovaným a nejméně pochopeným Ježíšovým slovům. Máme za to, že když budeme žít správně, budeme sloužit Bohu, budeme věřit správné doktríně, budeme plnit svou povinnost platit desátky, pak se o nás Bůh postará. Co když je ale víra v pouhé principy málo? 

Chápejte mě správně: principy jsou obecné pravdy, které většinou fungují. Budeš-li se chovat pěkně ke své ženě, budeš mít šťastnější život. Budeš-li dobře vychovávat děti, vyrostou z nich slušní lidé. Budeš-li dávat pravidelně část svého příjmu do církve nebo na charitu, naučíš se bojovat proti své přirozené chamtivosti. Budeš-li dělat správné věci, budeš s větší pravděpodobností žít lepší život. Jenže zůstaneme-li u principů, nezbude pak z víry jen forma „self-help“ hnutí?  Ježíš totiž říká něco jiného. Říká, že řešením je změnit objekt, který milujeme. Říká, abychom místo důvěry ve „věci“ raději věřili Bohu. To ovšem není možné bez poznání milosti. Dokud věříme v principy, zůstáváme ve starozákonním principu karmy, kdy dbáme na smlouvu s Bohem, dodržujeme přikázání a Bůh je prakticky povinen nám dát úspěch ve všem co děláme. Autor knihy Židům však píše (7:18-19): Tím se sice ruší předchozí nařízení pro jeho slabost a neužitečnost - vždyť Zákon nic nepřivedl k dokonalosti - uvádí se však lepší naděje, skrze niž se přibližujeme k Bohu. Zákon se všemi principy se prokázal jako slabý. Bůh však uvedl lepší naději, která spočívá ve faktu, že se můžeme přiblížit k Bohu. Lepší naděje umožňuje skutečně uctívat, umožňuje skutečně milovat, a skutečně žít. Proč bychom chtěli žít v tlaku „lepšího života“ když můžeme mít požehnání „lepší naděje“?

Když Ježíš požádal Matouše, aby ho následoval, nechtěl po něm změnu, jen to, aby šel za ním. Ježíš samozřejmě mohl vytáhnout celý seznam věcí, které Matouše nedělal správně, ve kterých hřešil, a proč si vůbec nezaslouží respekt a lásku, a co má změnit. A měl by úplnou pravdu. Místo toho ho jen zve za sebou. Mohli bychom namítnout, že se Matouš přece změnil, stal se jedním z apoštolů, a že změna je nezbytnou součástí následování Krista. Samozřejmě, my ovšem známe celý Matoušův příběh, protože se na něj díváme uceleně s odstupem zpět, ale zkuste si představit pocity Ježíšových učedníků v tom konkrétním momentu: oni nevěděli, že se Matouš změní. Právě to byl pro ně skandál milosti. Kdyby měli lidé pocit, že Ježíš naznačuje pozdější změnu, neměli by potřebu se urážet. Oni se však urazili právě proto, že jim nepřišlo, že by Ježíš Matouše ke změně cíleně vedl. Matoušova změna se stala tak trochu mimoděk: když jsi s Kristem a následuješ jej, děje se sama. 

Petr později tento koncept popisuje slovy (1. Petrova 2:4-5): Když přicházíte k němu, k živému kameni zavrženému lidmi, ale vyvolenému a vzácnému před Bohem, sami se stáváte živými kameny ve stavbě duchovního chrámu a svatým kněžstvem přinášejícím duchovní oběti přijatelné před Bohem díky Ježíši Kristu. Ježíšova blízkost proměňuje. Dokud věříme v principy tohoto světa, máme tendenci s Bohem smlouvat, ale když ho doopravdy poznáme, a když se do něj doopravdy zamilujeme, pak začneme uctívat. Pak také začneme milovat druhé lidi. Pak začneme být doopravdy štědří. Pak budeme žít v opravdovém odpuštění. Do té doby smlouváme a žijeme pod tlakem si zasloužit přízeň a ve strachu z nedostatku. 

Myslím si, že vás teď napadají otázky, jako: Jak takové smlouvání vypadá? A znamená to, že když žijeme ve svobodě, můžeme si dělat, co chceme? Jsem rád, že jste se zeptali. O tom totiž budeme mluvit za týden.

Žádné komentáře:

Okomentovat