úterý 18. prosince 2012

Kdo je ten muž? :: Pád vznešenosti



Vítám vás u třetího dílu sériálu Kdo je ten muž? V minulém postu jsme se podívali na Ježíšův vztah k ženám. Paradoxně si někdy lidé dnes myslí, že církev je sexistická (hlásající nadřazenost mužů nad ženami) nebo misogynská (že ženy přímo nenávidí). Když se ovšem podíváte na Ježíšův příklad a poselství, nemůžete si nevšimnout, jak významné místo Ježíš ženám přisuzoval, a vlastně vedl revoluci způsobující přesný opak, takže nakonec apoštol Pavel jeho poselství shrnul slovy, že nejde už o to, kdo je Žid nebo Řek, otrok nebo svobodný, muž nebo žena – všichni jste jedno v Kristu Ježíši.

Minulý týden jsem slíbil, že se podíváme na Ježíše a muže, protože byste si mohli naopak myslet, že církev je nějaký feministický klub řízený mužskými oficíry. Dává to smysl. Schválně se zkuste zamyslet nad tím, co jsou vlastnosti typicky připisované Kristu a jeho následovníkům, a určitě tam uvidíme jemnost, pokoru, mírnost, lásku, a podobně. Většina lidí si myslí, že následovat Krista vyžaduje hodnoty, které jsou přirozenější pro ženy. Pod heslem „Být jako Ježíš“ si představujeme, že vždy milujeme, staráme se, jsme soucitní, a jemní. Ježíš zkrátka nesoudí, ale lidi objímá. Fakt? Jste si tímto obrazem Krista jisti? Doufám, že dnes uvidíte, a týká se to především mužů, že Kristus není žádná baba. Ve skutečnosti se s Kristem můžeš zcela ztotožnit, pokud jsi velmi maskulinní chlap, protože přesně takovým chlapům (a ženám, které nemají rády „bačkory“) Ježíš vždy velmi imponoval. Tak, kde se bere obrázek Krista s ženskými rysy?

Možná za to může Ježíšův příchod na zemi, kdy doslova padla vznešenost. Ježíš se narodil jako mamzer, což označuje dítě, které mají nesezdáni rodiče. V každém jazyce pro takové děti je nějaké slovo, a nikdy to není hezké slovo. Ježíš se narodil v chlévě. Prostě, ne moc vznešeně jako král. A zemřel ještě hůř. Obviněn, popliván, zbit, zbičován, krvácející, nahý, ponížený. Vznešenost při jeho příchodu a odchodu by bylo slovo zcela nepatřičné. Ve stejnou dobu, evangelia popisují, že se Ježíš narodil v čase krále Heroda. Pro starověkého čtenáře by byl Herodes, krutý vládce nad Izraelem, hrdina. (Byl tak zlý, že Cézar o něm prohlásil, že je lepší být Herodesovým prasetem než synem: to proto, že měl deset nebo jedenáct manželek, ale pochyboval o motivech té, kterou jedinou opravdově miloval, a tak ji nechal popravit, stejně jako svou tchýni, dva švagry, a dva syny. Ještě pět dní před svou smrtí nechal popravit dalšího syna za to, že se snažil získat moc příliš brzy.) To bylo považováno za opravdové mužství: zdrtit nepřátele. Jeho biografie se nazývala: Herodes: Král Židů a přítel Římanů. Ve stejné době Ježíše nazývali „přítelem hříšníků“. To nebyla poklona. Navíc, Ježíš učí věcí, jako miluj své nepřátele a žehnej jim. Nastav jim druhou tvář a dej víc, než o co tě žádají. Není divu, že Ježíš je vnímaný jako mírný, sám to o sobě prohlásil, stejně jako na začátku vyhlásil, že (Matouš 5:5) Blaze mírným, neboť dostanou zemi za dědictví. Myslíme si, že mírnost je měkkost nebo slabost, ale definice mírnosti je síla pod kontrolou. Mírnost je reflektována na konci Ježíšova příběhu, kdy si vědom, že mu patří všechno, vzal zástěru a umyl svým učedníkům nohy.

Nebo za to může jedna z Ježíšových přezdívek. Ježíšův bratranec Jan, zvaný Křtitel, spatřil Ježíše a zvolal (Jan 1:29) „Hle, Beránek Boží, který snímá hřích světa! Označení Ježíše za Beránka mělo svůj teologický důvod, jako smírčí oběť za naše hříchy, proto to spojení, že snímá hříchy světa. Jenže slovo beránek také označuje charakter. Beránek je přesně to, jak si představujeme Krista: mírného, pokorného, tichého, svatého, milujícího. Není tedy divu, že církev miluje obraz beránka? Není divu, že se podle příkladu beránka řídí? V praxi to ale má velmi ženské rysy: ceníme si více slz než hněvu, ceníme si víc lásky než odvahy, ceníme si víc mluvení než dělání. Jen se zkuste zamyslet, jak většina církví praktikuje vedení: muži nemohou vést jako muži. Chceme, aby byli starostliví, sentimentální, o všem do hloubky mluvili, dělali rozhodnutí souhlasem. Copak bychom považovali za křesťanské, kdyby se v konfliktu dva vedoucí církve vyzvali: „Pojď se mnou ven, a tam si to vyříkáme jako chlap s chlapem!“ Asi ne, že? Ale proč? Co by udělal Ježíš?

To je výborná otázka! Jsem rád, že jste se na ni zeptali. Odpověď totiž není zdaleka tak jasná, jak se na první pohled zdá. Ano, Ježíš je Beránek Boží, ale Ježíš je také nazván podle jiného zvířete. Obě přezdívky ukazuji notný kus Kristova charakteru, a my musíme přijmout obě, jinak nám hrozí, že budeme věřit spíše v karikaturu Krista než jeho plný obraz. Jak tedy Krista ještě nazývají? Jan, který ve svých spisech nazývá Ježíše Beránkem nejčastěji nám dává také další Ježíšovu přezdívku. Popisuje ji ve Zjevení 5:1-5: Na pravici Sedícího na trůnu jsem viděl knihu popsanou zevnitř i zvenčí, zapečetěnou sedmi pečetěmi. Potom jsem viděl silného anděla, jak volá mocným hlasem: „Kdo je hoden otevřít tu knihu a rozlomit její pečeti?“ A nikdo na nebi, na zemi ani pod zemí nemohl tu knihu otevřít ani do ní nahlédnout. Velmi jsem plakal, že se nenašel nikdo, kdo by byl hoden otevřít tu knihu a nahlédnout do ní. Jeden z těch starců mi však řekl: „Neplač. Hle, zvítězil Lev z pokolení Juda, kořen Davidův! On otevře tu knihu a jejích sedm pečetí.“ Lev z Judy, který zvítězil! To je přezdívka, která dává zcela jiný pohled na Krista, není-li pravda?

Ve skutečnosti máme dva popisy Krista, které se doplňují, a které se vzájemně potřebují, abychom vnímali, kdo on je skutečně je, abychom odpověděli na otázku: Za koho mě považuješ ty? Kristus-beránek je oblíbený obraz Krista v pop kultuře, v médiích, a dokonce mezi našimi spolužáky. Když se média ptají na to, jak si představuješ Krista, myslí tím zejména obrázek beránka, skoro jako někoho, kdo si má všechno nechat líbit. Jenže, zatímco je beránek klidný skoro jako by praktikoval zen, Lev z Judy je neustále na hraně nějakého skandálu. Neustále napomíná přítele, uráží farizeje, nebo vyhlašuje soud nad městem. Ignoruje prosbu zoufalé ženy, protože nebyla Židovka, a uráží její národ tím, že je nazývá psy. Dnes bychom Krista za jeho slova potahovali jako rasistu a sexistu. Kristus je velmi temperamentní, a často je netrpělivý se svými vlastními učedníky, které kritizuje za nedostatek víry. Když si v chrámu plete bič a převrací stoly směnárníků, kteří tam neměli co dělat, neprokazuje mnoho beránčího soucitu, pokoje, jemnosti nebo sebeovládání. To je obraz Krista, který nám není úplně pohodlný a příjemný. Většina církvi mluví o Ježíšově lví povaze asi tak často jako se v rodině mluví o šíleném strýčkovi, kterého jsme před návštěvou raději zamkli na verandu.

Protože máme rádi celé evangelia, připouštíme, že se Ježíš někdy chová jako lev, ale máme za to, že uvnitř je to pořád beránek. A přesně tohle chceme od svých mužů v církvi: aby se chovali jako beránci, které jde snadno ovládat. Kdo by chtěl církev plnou lvů, kteří se nespokojí se stavem tohoto světa, kteří s tím hodlají něco udělat, kteří hodlají zvítězit a ne se pouze zúčastnit? Co kdyby to skončilo revolucí převrácených stolů? Protože, podívejme se na to upřímně: naše chápání a předpoklady o Kristu ovlivní mimo jiné také to, jak interpretujeme Bibli. Když narazíme na pasáž v evangeliu, kde se Ježíš chová tvrdě, nebereme to jako svůj příklad. Myslíme si, že je to jen metafora, jak se máme chovat k nespravedlivým záležitostem tohoto světa. Když Lev z Judy přijde k nám do církve, nepoznáme ho. Když někdo je upřímný nebo od nás něco vyžaduje, straníme se toho, protože by to mohlo urazit něčí city. O některých oblíbených lvích slovech, jako je hřích, pokání nebo peklo, raději ani nemluvíme. Myslíme si, že protože Bůh je láska, cítí ke všem hřejivé pocity, a neuvědomujeme si, že Ježíšova samotná definice největší lásky je, že nikdo nemá větší lásku, než ten, kdo položí život za své přátele. Ježíšova láska nebyly jen hřejivé pocity, ale odvaha se obětovat, odvaha čelit zlu, odvaha se postavit za tebe proti všem. Ježíšova láska rozhodně nemaže jeho hněv nebo fakt, že sám o sobě mluví jako o Králi, které se jednoho dne na tuto zemi vrátí, aby soudil (ano, podržte se, aby soudil) svět.

Co to znamená v praxi pro nás? Máme snad odmítnout všechny ty krásné obrazy, které přicházejí s Ježíšem-beránkem a vidět v Ježíši jen lva? Ne. To bychom byli stejně tak nevyvážení, jako když vidíme v Ježíši jen beránka. Potřebujeme ale vidět Krista jako beránka i lva zároveň. Koneckonců, Jan ve Zjevení v pasáži, kde mluví o vítězném Lvu mluví také o tom, že je to Beránek. Není to buď anebo, je to „A“. Ve skutečnosti, tento pohled na Krista v nás vytváří tenzi, napětí. Miluji Beránka Božího, ale jsem zastrašen Lvem z Judy. To vytváří napětí, které je tak lákavé pro muže. Muži si cení lásky, ale také oceňují takové to chlapské povzbuzování, tvrdého kouče nebo velitele, kterému jde věřit, ale který vyžaduje výkon a sílu, což nás tlačí až k hranicím našich možností. Přesně to chtěl po svých následovnících také Ježíš. Muži možná říkají, že touží po Beránkovi, ale v jejich srdcích něco volá po Lvu z Judy. Není divu, že C.S. Lewis v Letopisech Narnie vybral pro postavu charakterizující Krista lva a ne beránka. Kdyby vybral beránka, kluci by to nečetli.

V Kristu nejsou žádné sociální, rasové, nebo jiné hranice, a není ani muž ani žena. Kristus si proto používá ženy stejně jako muže. Co se mohou naučit muži od Kristova příkladu Beránka-Lva? Můžeme se naučit, že síla a odvaha jsou stejně tak Kristovské hodnoty jako laskavost a pokora. Ve skutečnosti je mírnost síla po kontrolou, a pokora vědomí si své síly a přesto rozhodnutí sloužit, být zodpovědný, držet slovo, pomáhat, a přinést pozitivní změnu do tohoto světa. Pokud chceš příklad muže, který převrátil koncept vznešenosti na hlavu, pak je Ježíš přesně mužem, kterého hledáš.

Originální audio přednášku ze seriálu KDO JE TEN MUŽ? naleznete zde: 
http://element.cx/detail_audio.php 
nebo na iTunes zde: 
https://itunes.apple.com/podcast/podcast-element/id365889259

Žádné komentáře:

Okomentovat