Dnes
pokračujeme se sérii FORWARD: Tvoje cesta
kupředu. Všichni chceme v životě jít kupředu; chceme, aby se nám vedlo
lépe, byli jsme úspěšnější, měli pevnější rodiny a vůbec vztahy obecně. Zároveň potřebujeme zvyky, které si
osvojíme; abychom se posunuli dál ve svém duchovním životě až na místo, kde nás
Bůh chce mít. Minulý týden jsme si
řekli, že nejdůležitějším návykem pro cestu kupředu, je umění žít ve společenství. Na náš život, na naše rozhodnutí a na
naše myšlení má vliv mnoho věcí: knihy, které čteme; filmy, které vidíme; co
jsme se naučili ve škole; jakou máme práci; co slyšíme v církvi za
přednášku; a tak podobně. Ale zcela jistě nejvíce nás ovlivnily konkrétní vztahy
nebo setkání s konkrétními lidmi. Je to proto, že křesťanská víra je založena na subjektivní a osobní zkušenosti, ale
žije se veřejně ve společenství ostatních. Ve skutečnosti se dá
říct, že základem naší křesťanské
zkušenosti je objevená a obnovená láska k Bohu a z toho vyplývající
důsledky k obnově vztahů mezi lidmi.
Vztahy
mají obrovský potenciál, pokud je chápeme správně. Co tím myslím? Něco vám
prozradím z mé práce s lidmi. Kdykoliv se sejdu s někým, kdo
řeší vztahový problém nebo konflikt, který došel tak daleko, že už zoufale
hledají pomoc u pastora, vycházím z jednoho konkrétního postoje, který mají
podle mě všichni lidé společný: všichni jsme sobci, kterým jde především o
své vlastní blaho. Koneckonců, i to je jedním z hlavních důvodů,
proč chceme svůj vztahový problém vyřešit: konflikt nás štve, trápí nebo bolí.
Na základě toho, kdykoliv mluvíme o vztazích, slyšíme především na to, jak
vztahy budou pomáhat mě, nebo jak mi budou prospívat. A ony ti budou prospívat,
protože to je přirozenost vztahů, nicméně, dokud nepochopíme, že vztah
potřebuje mít pevné hranice a spojnice, nikdy se nám nepodaří je vybudovat
opravdu tak, jak máme. Dovolte mi to vysvětlit trochu prakticky. Kdybych
se vás zeptal, co je nejdůležitější vlastnost ve vztazích (jako třeba
v rodině a tak dále), stejně jako většina lidí byste se shodli, že hlavním
faktorem vztahu je láska (a
to dokonce i když se neshodneme na její definici). Dobře je to vidět
v manželství. Láska drží manželství dohromady díky vzájemné péči, potřebě
společného života, a společným hodnotám, které nám pomáhají vybudovat něco
lepšího, než bychom to dokázali sami díky společnému překonání sobectví,
nezralost a zranění. Ale manželství, a vlastně všechny vztahy obecně, potřebují
více než jen lásku. Potřebují ještě nejméně svobodu a zodpovědnost. Když mohou spolu dva lidé svobodně
nesouhlasit, mají také svobodu milovat. Pokud svobodní nejsou, žijí ve strachu
a jejich láska umírá. A když dva lidé společně přijmout zodpovědnost za to, aby
dělali, co bude pro jejich vztah nejlepší, může jejich láska růst. Obě
vlastnosti jsou nezbytné dohromady: svoboda neznamená anarchii a falešnou
volnost, svoboda se zodpovědností vytváří prostředí pro růst lásky. Rovnováha
mezi svobodou a zodpovědností definuje vztahové hranice.
Když se bavím s lidmi, kteří řeší
různé vztahové potíže, obvyklý scénář je takový, že mají pocit, že se rozdávají,
že do vztahu více investují než ti ostatní, že ho ti druzí tak trochu
zneužívají. Ale výsledek je bolest nesouladu. Chybí jasně stanovené hranice. Celý
koncept hranic vychází ze dvou biblických veršů, které shrnují téma svobody a
zodpovědnosti: Galatským 5:1: V této svobodě, do níž nás Kristus vysvobodil, pevně stůjte; nenechte
se znovu zapřáhnout do otrockého jha.
Jinými slovy, Bůh si nade vše cení svobody, ke které nás
Kristus vysvobozuje. Na mnoha místech také autoři Bible píší, aby se ovšem tato
svoboda nestala výmluvou pro anarchii nebo konání zla. Naopak, jsme volání
k zodpovědnému životu. Každý z nás je totiž zodpovědný za svůj život,
za své srdce, za své postoje, za svá slova, za své chování. Jsme zodpovědní
jeden druhému, nejsme odpovědní jeden za druhého. Podívejte se, co o tom píše
Pavel v Galatským (6:2+5): Neste břemena jedni druhých a tak naplňte Kristův zákon. (…) Každý musí
nést svůj vlastní náklad. Slovo břemeno označuje něco jako velký
balvan, jako je třeba velká finanční, zdravotní nebo emocionální krize. Ale
zároveň je tu onen verš o vlastním nákladu, který si můžeme představit jako
každodenní zodpovědnost člověka, jeho pocity, postoje, hodnoty a zvládání
všedních těžkostí života jako je třeba zodpovědnost za vlastní život, za svou rodinu, za svou práci. V tom si sice lidé také mohou pomáhat, ale
v konečném důsledku je za ně zodpovědný každý sám. Když
si ustanovíme hranice, pak také víme, že nad některými věcmi nemáme moc: musíme
totiž respektovat svobodu druhého, my ho totiž nevlastníme. Při hranicích také
dokážeme říct a vyslechnout ne, což z nás nedělá méně přitažlivé, naopak. Díky hranicím se ukáže
naše vnitřní motivace, zda děláme věci proto, že musíme, nebo proto, že
doopravdy chceme. Celkově
se tedy dá říct, že koncept lásky kombinovaný se svobodou a zodpovědností vytváří
prostor pro společný růst jakéhokoliv vztahu ke zralosti a atraktivitě.
Někdy však chceme, aby se o nás někdo postaral v každém ohledu: a pomohl nám dokonce nést nejen naše břemeno, ale také náš náklad. My však potřebujeme přátele, kteří nás povzbudí k nesení nákladu a případně k probrání našeho "batohu", kde možná taháme cihly, které jsme už dávno měli vyřešit a z nákladu jej vyhodit. Jen tehdy, když zvládneme nést svůj náklad, budeme připraveni opravdově pomoci někomu s opravdovým břemenem. A když pak naše komunita nám pomůže nést břemeno, dějí se velké věci. Podívejte se na tento krásný příklad popsaný
v evangeliu Lukáše 5:18-25, který jsem rozebíral obšírněji během
série Pseudospasitel: A hle, muži nesli na lůžku člověka, který
byl ochrnutý, a snažili se ho vnést dovnitř a položit před něj. A když kvůli
zástupu nenalezli způsob, jak by ho vnesli, vystoupili na střechu a spustili ho
s nosítky skrze hliněné tašky doprostřed před Ježíše. Když uviděl jejich víru,
řekl: "Člověče, jsou ti odpuštěny tvé hříchy." (...) Abyste však
věděli, že Syn člověka má pravomoc na zemi odpouštět hříchy," řekl
ochrnutému: "Tobě pravím, vstaň, vezmi svá nosítka a jdi do svého
domu." Skvělý příběh
odpuštění hříchů a uzdravení. Dnes se ovšem soustředíme ne na samotného
uzdraveného, ale na jeho přátele.
Tento biblický příběh je jedním
z nejsilnějších příkladů principu vidění světa z perspektivy
ostatních: Ani dnes to nemají ochrnutí lidé v naší rychlé plynoucí
společnosti jednoduché. Ale není to nic proti tomu, co zažívali lidé před dvěma
tisíci lety. Ve starověkém Řecku a Římě byly naproti tomu ochrnuté nebo
zdeformované děti zabíjeny. V Izraeli takoví lidé trpěli jiným stigmatem:
od narození hendikepovaní byli považováni za následek hříchu. Ochrnutý muž ve
starověku byl naprosto bez užitku, většinou to byl žebrák. Muž v našem
příběhu má ale něco naprosto speciálního: má přátele. Na nich býval závislý. To
mají opravdoví přátelé mezi sebou: důvěryhodnou
zranitelnost a závislou věrnost.
Nehledáme jen lidskou dokonalost, ale atmosféru pokory a důvěry, ve které
můžeme být sami sebou a přesto můžeme být přijímáni takoví, jací jsme. Pak
Ježíš přijde do jejich města a přátelé se rozhodli, že musí svého ochrnutého
přítele dostat k Ježíši. Jak to ale udělat, když je tam tolik davu? Pak se
najednou začne sypat drť, která vyplňovala dřevo a listy na střeše. Zkus si
představit tu situaci. Zkus si představit majitele toho domku. Přátelství se projevuje službou a
tito čtyři muži sloužili svému příteli. Opravdová komunita je budována lamači
střech. Někdo pravdivě napsal: Ukaž mi své přátelé a já ti řeknu tvou
budoucnost. Minule jsem vás požádal, abyste se zamysleli, kdo jsou lidé
na vašich kruzích, se kterými jste spojeni. Dnes vás však chci požádat ještě o
jednu důležitější věc: Rozhodněte se
vypěstovat komunitu přátel, kteří pomohou tvé víře růst.
Ježíš tvrdil, že lékaře potřebuji nemocní
ne zdraví. Ve vztazích platí totéž. Ať už k dobrému nebo ke zlému, lidé
okolo nás formují víc než jakákoliv jiná síla v životě. Ježíš uviděl
jejich víru a ochrnutému nejen odpustil hříchy (což byla důležitá reakce na
židovskou víru o provázanosti nemoci a hříchu), ale také ho dokonale uzdravil.
To způsobila ne Ježíšova víra, nebo víra nemocného, ale víra jeho přátel. Budete-li číst evangelia, uvidíte, že Ježíš neustále mluvil, nejvíce
oceňovat a toužil vidět víru. Vírou myslím to, že žijeme způsobem, že Bohu
můžeme věřit. Chce, abychom přistupovali k nahodilostem života způsobem,
že Bohu jde důvěřovat, že nás doopravdy miluje. Jinými slovy, že se chováme jako
někdo, kdo si je plně vědom, že Bůh je s ním. Jeden z hlavních způsobů, jak Bůh pěstuje víru, je skrze zásadní vztahy. Jinými slovy, pokud opravdu máš ve svém životě břemeno, potřebuješ komunitu přátel, kteří věří v Boha (dokonce i kdyby tvá víra skomírala), a kteří udělají cokoliv (včetně lámání střech), aby tě dostali až před Ježíše!
Kdybych měl celý příběh shrnout, řekl bych, že si potřebuješ
vypěstovat komunitu vědomého přátelství s lidmi, se kterými budeš
zranitelně otevřený, kde si budete věrně sloužit, a kteří ti pomohou nést
břemena a povzbudí tě k nesení vlastního nákladu. Tohle je
komunita, která dokáže úžasné věci, protože se vzájemně povzbuzuje a napomíná a
motivuje se. Tohle nemůžeš získat z knihy nebo internetu, nedokážeš získat
takovou komunitu ani z poslechu podcastů nebo návštěvy nějakých
konferencí. Všechny tyto věci mají své místo, ale řeknu ti, že NIC nenahradí
místní církev, pokud funguje tak, jak má. A pokud funguje správně, bude tě
povzbuzovat k tvorbě takovýchto komunit víry, které z nás nakonec
udělají něco mnohem důležitějšího než je klub: rodinu!
Žádné komentáře:
Okomentovat