Dnes
se společně podíváme na jeden malý příběh ze Starého Zákona. Tento příběh bude speciálně mluvit k těm z nás, kdo mají náboženské pozadí a chovají se
duchovně, ale přitom mají tendenci se schovávat za své modlitby při své
nezodpovědnosti. Víme, že jsme v něčem nezodpovědní, tak se modlíme. A
když někdo ukáže na naši nezodpovědnost, řekneme mu: „Víš co, modlím se za to.“
Pokud jsi tady jako člověk, který není věřící, možná je právě tohle ten důvod,
proč tě věřící tak iritují: chovají se nezodpovědně, ale na všechno odpovídají
duchovně. Pak tento příběh mluví k těm, kdo mají zbloudilý soucit. To jsou lidé, kteří jsou soucitní, ale na nesprávném
místě. Jsou to lidé, kteří vidí člověka, který je nezodpovědný, ale místo
konfrontace raději volí cestu soucitu a politování. Ve své mysli začínají
vytvářet omluvy a výmluvy pro nezodpovědnost: měl těžký start, těžké dětství,
není tak chytrý, a nakonec, aniž by to chtěli, vytvářejí silné podloubí pro
nezodpovědnost.
Předtím,
než se ponoříme do příběhu, uvedu vás trochu do kontextu. Tato kniha popisuje
příběhy Jozueho, náčelníka Izraele, který tento národ převzal po Mojžíšovi po
čtyřicetiletém putování v poušti mezi Egyptem a Zaslíbenou zemí. Jeho
úkolem bylo dostat národ přes řeku Jordán a získat tuto zemi. Což, upřímně,
vytváří trochu nepříjemný pocit pro ty z nás, kdo tento příběh čtou
s filtrem moderního chápání. Jozue vede 2-3 miliony lidí do země, ze které
nakonec budou vyhánět všechny ostatní. Když to čteme z dnešního pohledu,
nevíme, jak se k tomu postavit, tohle není něco, co by v moderní době
mělo někomu projít. Před 650 lety před tímto příběhem řekl Bůh Abrahámovi, že
z něj udělá velký národ. Abrahám pak má syna, a ten další syny a
rodina se velmi rozrůstá. Bůh také Abrahámovi slíbil, že z něho učiní
národ na jiném místě země, což se stalo v Egyptě. Tam otročili 400 let, a
nyní se vracejí domů. Když Kanaán opustili, bylo jich asi 45, teď se vracejí
s 3 miliony.
Nebude
to lehké. Další věc, kterou pro pochopení příběhu a vyhnání Kanaánců
potřebujeme vědět, je verš napsaný v Genesis 15. Je to důležité proto, že
když čtete Starý Zákon, říkáte si, jak je možné, že tento Bůh je stejným Bohem
popsaný v Novém Zákoně? Všechny ty války, násilí, honičky, prostě akční
scenérie... Genesis 15:13+16 „Buď si
jist, že tví potomci budou přistěhovalci v zemi, jež nebude jejich; tam budou
zotročeni a utiskováni po čtyři sta let. (...) Sem se ale vrátí až čtvrté pokolení, neboť nepravost
Emorejců ještě není dovršena.“ Tady vidíte jistou dynamiku příběhu, která
je pro naše chápání důležitá. Není to emocionálně uspokojivá odpověď, ale
faktem je, že v Kanaánu žily kultury, které byly tak zkažené a extrémní,
že jim ve své podstatě Bůh říká: „Dám jim čas k nápravě, ale pokud se
nenapraví, pak je pro lépe, aby tyto kultury přestaly existovat.“ V těchto
kulturách bylo zvykem obětovat malé děti, k ženám se chovali naprosto
příšerně, byly to dost zkažené civilizace. Když tedy Bůh přiváděl Izraelce do Zaslíbené
země, nechtěl, aby si jeho lid tyto lidi bral za manželky, nechtěl, aby
s nimi měli co do činění obchodně ani společensky. Bůh s nimi nechtěl
mít nic společného a chtěl, aby byl Izrael zcela oddělený od těchto kultur. Dal
jim čas k nápravě, ale po čtyři sta let se to jen zhoršovalo. To je tedy kontext našeho dnešního příběhu.
Jozue
se dostal s celým národem za Jordán a první město, které porazili, bylo
Jericho. Ten příběh je známý tím, že tam při obléhání padly zdi, a poražení
toho města bylo vlastně velmi jednoduché. Bůh to způsobil právě proto, aby
Izraelité viděli, že mají spoléhat na něj a ne na svou vojenskou moc. Dalším
městem pak mělo být mnohem menší město Aj. Jenže se mezitím stala jedna
maličkost, o které Jozue neměl páru. Bůh dal Izraeli najevo, že až dobydou
Jericho, nic z toho, co tam najdou, si nemají vzít: ani majetek, zlato,
stříbro, prostě nic. Bůh jim zakázal se obohatit čímkoliv z tohoto města.
Měli ho zničit se vším, co tam bylo a vše tam také nechat. To není jednoduché,
zvláště pro jednoho muže, který se jmenoval Achan. Když procházel Jericho,
uviděl někde ležící zlato a stříbro, a řekl si: „Přece to tady nenechám. Když
to neseberu já, sebere to někdo jiný.“ Už jste si někdy něco takového řekli, když
se vám naskytla příležitost si polepšit nesprávně nebo dokonce protiprávně?
Nebudu se ptát, abyste zvedli ruce. Není jednoduché odolat, že? Achan si to
vzal a schoval si to ve svém stanu. Jozue 7:2-3 Jozue totiž z Jericha vyslal muže do místa zvaného Aj (jež leží u
Bet-avenu východně od Bet-elu) a řekl jim, ať jdou prozkoumat tu zem. Muži tedy
šli a prozkoumali Aj. Když se vrátili k Jozuovi, řekli mu: „Není potřeba, aby
se tam vypravoval všechen lid. Stačí, když vytáhnou dva nebo tři tisíce mužů a
obyvatele Aj pobijí. Nezatěžuj všechen lid, vždyť je jich tam málo.“
Jozue
to také tak udělal, ale čekalo na ně obrovské překvapení. Jozue 7:4-6 A tak z lidu vytáhlo asi tři tisíce mužů,
ale museli se před ajskými dát na útěk. Ajští muži z nich pobili asi třicet
šest; pronásledovali je od brány až k lomům a na stráni je pobíjeli. Lid tehdy
ztratil odvahu, rozplynula se jako voda. Jozue roztrhl svůj plášť, padl před
Hospodinovou truhlou tváří na zem, zůstal tak až do večera spolu se stařešiny
Izraele a sypali si na hlavu prach. Izraelci jsou otřeseni, protože vůbec
neví, co se stalo. Jak to, že tohle malé město Aj je dokázalo takto zaskočit a
porazit? Jejich odvaha je fuč. Rychle začnou zpochybňovat, co mají dělat, a
ptají se přesně to, co bychom se ptali my: „Kde je Bůh? Proč to dopustil?“ Je
to nakonec tvoje vina, že jsi nás sem poslal. Proč jsi nevyslyšel naše
modlitby?
Jozue
7:7-9 Ach, Pane můj, Hospodine!“ řekl
Jozue, „Proč jsi vůbec převáděl tento lid přes Jordán? Abys nás vydal do rukou
Emorejců? Abys nás zahubil? Mohlo nám přece stačit, abychom se usadili za
Jordánem! Odpusť, Pane můj, ale co mám říci, když se Izrael před svými
nepřáteli dal na útěk! Až to uslyší Kananejci a všichni obyvatelé této země,
obklíčí nás a vyhladí naše jméno ze země! Co pro své veliké jméno uděláš pak?“ Jinými
slovy, je to tvoje vina. Co uděláš pak až zmizíme ze země? Bože, je ostuda i
pro tebe, nejen pro nás. Vidíš? Lidi si řeknou: „Jo, to jsou ti, co neuctívali
žádné modly, co tvrdili, že mají jediného pravého Boha, že následují pravdu – a
vidíš jak dopadli!“ Není to snad ostuda i pro tebe? Jozue 7:10 „Vstaň!“ odpověděl Hospodin Jozuovi. „Proč
tu ležíš na tváři? Teď není čas na modlitbu. Proč vůbec ležíš na tváři?
Ležím, protože ti dávám za vinu, co se nám děje. Jozue, vstaň. Teď není čas na
modlitbu.
Jozue 7:11 Izrael zhřešil. (Ne,
vím, že to byl jen jeden člověk, ale nezodpovědnost je vždy společná věc, ne?) Porušili mou smlouvu, kterou jsem jim
vydal. Vzali něco z věcí, které propadly klatbě – ukradli to, zatajili a
uložili mezi své věci! Proto synové Izraele nemohou obstát před svými nepřáteli
a obrací se před nimi na útěk, protože té klatbě propadli sami. Nebudu už s
vámi, pokud to proklaté neodstraníte ze svého středu! Bůh jinými slovy
říká, dovolil jsem to, dokud si nevyřešíte svou nezodpovědnost. Jozue 7:13 Vstaň, posvěť lid a řekni jim: ‚Posvěťte se
pro zítřek. Neboť toto praví Hospodin, Bůh Izraele: Proklaté je ve tvém středu,
Izraeli! Nebudeš moci obstát před svými nepřáteli, dokud to proklaté
neodstraníte ze svého středu.
V tomto
příběhu vidíme, co se stane, když je někdo v jakékoliv společnosti
nezodpovědný. Achan věděl, že to tam má nechat (proto to taky schoval), ale
jeho nezodpovědnost ovlivnila celý národ. Když to čteme, říkáme si, že to
opravdu není fér, protože proč by měl národ trpět kvůli hříchu jednoho? To je
ovšem přirozenost vztahu, ať je to rodina, práce, skupina, církev nebo národ.
Jsme propojeni a nezodpovědnost jednoho se stává zodpovědností všech. Všichni,
kdo jsou spojeni s nezodpovědným sklízejí ovoce. Není to spravedlivé, ale
vidíme to neustále okolo sebe, že? Trpíme, protože tvoje nezodpovědnost je
nakonec moje zodpovědnost. Jsme ovlivnění jedni druhými. Co tedy máme dělat? Musíme
se naučit konfrontovat. Některým to jde lehce, jiným těžce, ale ne
nadarmo nás učí jak Ježíš tak tento příběh, musíme se naučit napravovat
nezodpovědnosti druhých, které vidíme. Jak jsme o tom mluvili minulý týden: Ti, kdo jsou duchovnější mezi vámi tak mají
dělat ve vlídnosti, ale mají napravovat ty, kdo jsou nezodpovědní. Na toleranci
nezodpovědnosti není nic pozitivního. Ježíš tě miluje, a přesto tě je ochotný
konfrontovat (jen čti evangelia), protože mu na tobě záleží. Je to záležitost
rodiny a celé společnosti. Proto se musíme ptát: Beru OPRAVDU na sebe zodpovědnost za svůj život?
Je čas
se přestat modlit a začít jednat. Jozue se postavil, našli toho, kdo byl
nezodpovědný, potrestali ho, napravili to, přemohli Aj a šli zase dál. Na závěr:
Schováváš
svou nezodpovědnost za modlitbu? Modlíš se neustále za nějakou věc
pořád dokola? Možná je čas se zvednout a začít něco dělat. Pokud už o tom Bůh
mluví ve svém Písmu, nemusíš se za to už modlit. Bůh se nebude opakovat, pokud
nejsi ochoten zapracovávat do svého života jeho slovo. Nemusíš se modlit za to,
jestli máš mít mimomanželskou aféru, nemusíš se modlit za to, zda máš být
čestný, nemusíš se modlit za to, jestli platit daně, nemusíš se modlit za to,
jaký je Boží názor na sex před svatbou. Nemusíš se modlit za své finance, pokud
si žiješ nad poměry, děláš dluhy a navíc jsi skoupý a nic nedáváš. Pokud se
pokoušíš vymodlit si cestu pryč z nějakého vzorce chování, který je
nesprávný, pak se potřebuješ přestat modlit a něco pro to udělat. Jinak budeš
jen nezodpovědným člověkem, který se modlí.
Bojíš se konfrontovat
nezodpovědnost? Děláme to
neustále, ne? Co musíš udělat, abys někomu opravdu pomohl? Ignorování
nezodpovědnosti nezmění situaci. Co tedy potřebuješ udělat? Především, pokud
jsi následovník Krista? Možná ti dnes Bůh říká: Je čas se přestat modlit a udělat něco, co mě povede k řešení. Ať
už je to konverzace, skutek, rozhodnutí, nebo žádost k někomu
duchovnějšímu a ochota poslechnout.
To je výborný text a pravda. Sama jsem dost nezodpovědná a zodpovědnost mě docela děsí :( . V současné době mám rozečtenou knihu "Děti a hranice" od Dr. H. Clouda a Dr. J. Townsenda, kteří vycházejí z Božího Slova a hojně ho tam citují. Mimojiné píší i o zodpovědnosti a výchově k ní. Přebrat zodpovědnost za svůj život je pro nás lidi dobré, protože pak můžem ten svůj život aktivně proměňovat a dosahovat dobrých věcí. Kdežto, když ji nepřijímáme, zaujímáme pozici oběti, která vlastně za nic nemůže a nemůže ani nic zlepšit.
OdpovědětVymazatPro mě je užitečné slyšet, že zodpovědnost je dobrá a ne ke škodě, ikdyž je obtížná. Chci být zodpovědná za svůj život a zároveň poslouchat Boha. Což mi momentálně připadá jako protimluv. Ale pravděpodobně to protimluv není. Jsem se modlila, ať mě Bůh Otec vychovává k té zodpovědnosti. Protože je zase dobrý, že nějakého Otce mám, protože to určitě zvládne líp, než když se budu převychovávat jen já sama. Dneska jsem narazila na tenhle článek, který mě dost zaujal.
Na druhé straně jsem kolikrát slyšela o nebezpečí svévole, že můžu být aktivní, čili podle mě zodpovědně něco udělat a jen se nemodlit, něco rádoby zbožného, ale přitom mi to Bůh neřek a nakonec je to taky blbě. Při slovu o svévoli mi taky tuhne krev.
Pardon, nechci tu někoho mást a mystifikovat.
Ale ujasnit si to a žít dobře :)
Ať se to daří i vám.
Dobrý den, děkuji za reakci. Mám za to, že poslouchat Boha a být zodpovědný nemůže být protimluv, když nás opakovaně v Bibli vyzývá, abychom byli zodpovědni a chovali se zodpovědně. Svévole není synonymum pro zodpovědnost, ale naopak spíše se jedná o nezodpovědnost. Je to chování, kdy si člověk dělá co chce bez ohledu na to, co chce Bůh nebo co je správné. Být aktivně zodpovědný rozhodně není svévolné jednání - prostě naplňujeme to, co Bůh už řekl ve svém Slově. Snad Vám toto doplnění na komentář odpovídá. Hezký den.
Vymazat