V nedávné sérii přednášek v Elementu s názvem Základech víry, jsme mluvili o tom, že víra je cesta, po které kráčíme. Ta cesta nás dovede k různým
rozhodnutím a k různým výzvám. Díky víře budeme mít zcela jinou identitu,
budeme zkrátka vidět jinak své místo na světě. A budeme mít touhu tento svět
nějak změnit či ovlivnit. Koneckonců, Ježíš sám to řekl svým následovníkům (Matouš 5:13-14): Vy jste sůl země. Jestliže sůl
ztratí chuť, čím bude osolena? Nehodí se již k ničemu, než aby byla vyhozena
ven a lidé po ní šlapali. Vy jste světlo světa. Nemůže být ukryto město ležící
na hoře. Ježíš ukazuje, že jako věřící ovlivňujeme svět již jen svou
přítomností. Záleží však na nás, zda pozitivně
či negativně. Můžeme být solí, která dává tu správnou chuť a ovlivňuje, nebo
solí, která je k ničemu, protože ztratila svou slanost. Můžeme být
světlem, které ukazuje směr, nebo můžeme být zbytečným světlem, které je
přikryté nádobou. V Ježíšově době byla sůl tak
důležitá, že byla považována za druhou nejdůležitější komoditou na světě po
slunci. Ve starověkém Římě byla sůl dokonce jednu dobu i platidlem. Sůl
konzervuje, sůl čistí, sůl působí žízeň, sůl rozpouští. Sůl je agresivní. Ale
jestli sůl ztratí svou slanost, jestli sůl ztratí svůj význam, jestli sůl
ztratí své poslání, je vyhozena ven. Ježíš také říká, že jsi světlem světa. Jako Kristovy velvyslance a jako Boží
vůni k životu nebo smrti nás Bůh povolal k vlivu na tento svět. Vlastně
to takhle Bůh zamýšlel od počátku. Příběh Genesis nám popisuje, že
Bůh stvořil člověka, aby byl Božím obrazem, a postavil ho do zahrady Eden, aby
ji obdělával, střežil a panoval nad ní. Bůh i dnes volá lidi ke stejným
dvěma úkolům: být obrazem jeho slávy
a naplnit svěřený úkol. Zní to pateticky, ale přesně to dává životu smysl a rozměr, který nás naprosto přesahuje.
V knize
Skutků, která popisuje příběhy rané církve, čteme o jistém následovníku Ježíšovu
jménem Štěpán, který se stal jedním z prvních vedoucích jeruzalémské
církve. Nežil dlouho, velmi záhy po začátku své veřejné služby byl umučen a
popraven. Přesto velmi ovlivnil svět, ve kterém žil. Štěpán ovlivnil rozvoj
celosvětové misie. I když církev měla jasné Ježíšovo poslání jít do
celého světa, po určitou dobu zůstávala pouze v Jeruzalémě. V té době
se církev skládala téměř výhradně ze zbožných Židů, kteří věřili
v nesmírnou důležitost chrámu jako místa, které si Bůh vyvolil. Když pak
ale Štěpán kvůli zvěstování poselství o Kristu stál před soudem, při své
obhajobě uvedl, že Bůh není vázán na jedno místo: chrám. Zdůrazňoval, že Bůh je
všudypřítomný a že svaté místo je všude
tam, kde je Bůh. Ne naopak. Od té doby se jako červená nit vine myšlenka,
že Bůh je stále s námi, i když jsme v pohybu kdekoliv. To je jedna
z nejdůležitějších věcí pro misii. Krátce nato Pavel a Barnabáš jedou na
první misijní cestu s tímto vědomím. Štěpánova smrt také způsobila
celocírkevní pronásledování, jehož následkem ale bylo jediné – šíření evangelia
více než kdykoliv jindy. Můžeme tedy bezpečně říci, že Štěpán ovlivnil rozvoj
šíření evangelia. Svým krátkým životem ale ovlivnil něco mnohem většího.
Štěpán
ovlivnil obrácení apoštola Pavla.
Pavel, (tehdy ještě známý pod jménem Saul) byl židovský radikální farizej,
který v křesťanství spatřoval herezi a hrozbu a proto Ježíšovy
následovníky pronásledoval. Mnoho učenců věří tomu, že právě Štěpánova smrt
měla obrovský (byť mírně opožděný) vliv na jeho obrácení. Štěpánova odvaha,
jeho víra a láska oslabily Pavlovo odhodlání potírat křesťany. Později u popisu
svého vlastního příběhu obrácení uvádí, že tam stál, když byl Štěpán vyslýchán
a kamenován. Když byl u jeho výslechu, slyšel obvinění,
které Štěpán pronesl vůči Izraelitům. Na vlastní oči viděl, jak Štěpánova tvář
září jako tvář anděla, i to, že umíral s modlitbou na rtech. Augustin řekl, že kdyby se Štěpán nemodlil
za své vrahy, církev by neměla Pavla. Slyšel, jak Štěpán říká, že
vidí Syna člověka stojícího po Boží pravici. Nedokázal Štěpánovo svědectví vnitřně
potlačit. Anglický učenec John Stott k tomu říká: V těch křesťanech bylo cosi
nevysvětlitelného – něco nadpřirozeného, něco, co hovořilo o Ježíšově Boží
moci. Právě fanatismus, s jakým vedl Saul pronásledování, prozrazuje jeho
rostoucí vnitřní neklid, “protože fanatismus,” píše Jung, “se vyskytuje jen u
jednotlivců, kteří si jím vyvažují své skryté pochybnosti”.
Štěpán byl skutečným
Ježíšovým následovníkem. Stejně jako Ježíš byl obviněn falešnými svědky, byl
obviněn z rouhání se, před popravou se modlil dvě modlitby: za odpuštění svým popravčím a za svého
ducha, kterého odevzdával Bohu, potažmo Ježíši. Štěpán se tak stal obrazem
svého Pána a příkladem k následování.
Musíme si ovšem uvědomit, že v době svého působení nebyl Štěpán dlouho
věřící, nanejvýš asi čtyři roky. Někdy máme pocit, že Bůh si může použít pouze
někoho velmi zralého a zkušeného. Ovlivnit svět však může být každý křesťan,
který se rozhodl jít naplno za Ježíšem. Štěpán nebyl jediným, podobně ho
ovlivnili později další na víru obrácení mužové a ženy ze Židů i pohanů. Tito
byli někdy zkušenější (byli z náboženského prostředí), jiní byli ve víře
krátce. Vždy ale milovali Ježíše a sloužili mu. Štěpán mě však fascinuje, protože vzbuzuje otázku, zda na něm bylo něco
konkrétního, co můžeme napodobit, abychom ovlivnili svět způsobem, který si
Ježíš přeje. Myslím, že ano. Skutky popisují Štěpána jako muže, který byl pro
vliv připravený.
Jeho příběh začíná ve Skutcích sporem, který mladá
církev řešila: církev byla různorodá a obsahovala tehdy dvě skupiny Židů:
z diaspory, kterým se říkalo Helénisté a místním, kterým se říkalo
Hebrejové. Spor se týkal rozdělování jídla. Církev rychle rostla a řešila
(stejně jako řešíme dnes) mnoho provozních problémů. Zatím ale neměla moc
nějakou strukturu. Byla tam skupina apoštolů (jedenáct Ježíšem osobně vybraných
nejbližších spolupracovníků), které všichni respektovali jako vedoucí a
naslouchali jejich vyučování o tom, co všechno Ježíš říkal a dělal. Pak tam byla masa nově uvěřivších křesťanů, mnohdy nadšených,
prodávajících celý svůj majetek a darujících ho do církve. Církev se tak stala
rychle rostoucí komunitou, která se mimo jiné starala o své sociálně slabší,
zejména vdovy. Jenomže Helénistům se zdálo, že jejich vdovy jsou poněkud
přehlíženy na úkor těch Hebrejských. Začali si (podobně jak to děláme i dnes,
že?) stěžovat. Spor, který vznikl, byl manažersko-vůdcovský spor: Jak zajistit,
aby vše fungovalo tak, jak má, aniž by apoštolové zodpovědní za duchovní zdraví
církve, přestali vyučovat a začali řídit provoz u stolů s jídlem.
Apoštolové tedy přinesli řešení: Vybereme
nějaké spolehlivé lidi, kteří se stanou manažery provozu církve, abychom se mohli
nadále věnovat tomu, co je naše povolání: Vyučovat Ježíšova slova. (Skutky
6:3 ČSP): Vyberte si tedy,
bratři, mezi sebou sedm osvědčených mužů, plných Ducha Svatého a moudrosti, které ustanovíme pro tento úkol.
Všimněte si: První
vlastnost, kterou se hlavní vedoucí hledali, bylo: Jsi osvědčeným člověkem? Osvědčený znamená spolehlivý a věrný. Později
dokonce Pavel píše, že věrnost je předpokladem ke svěření služby (1Tm 1:12): Děkuji tomu, který mne posilnil, Kristu
Ježíši, našemu Pánu, že mě uznal za spolehlivého a ustanovil ke službě. Ani nevíte, jak moc je tato vlastnost
důležitá pro službu Bohu. Co to znamená, že jsme spolehliví? Přirozeně, znamená
to, že je na nás spolehnutí. Když slíbíme, že něco uděláme, tak to uděláme.
Znamená to, že jdeme druhou míli – uděláme něco navíc. Myslím, že všichni víme,
kdo je spolehlivý – a víme, proč nás takový člověk přitahuje. Všimněte si, že
spolehlivost nebo osvědčenost apoštolové hledali dokonce ještě dříve, než
plnost Ducha nebo moudrost (obě vlastnosti jsou důležité pro
manažersko-vůdcovskou roli). Spolehlivost je ale trumfla. Jinými slovy: Můžeš
být duchovní jak chceš, ale pokud nejsi spolehlivý, Bůh ti žádnou významnou
službu k ovlivnění světa nesvěří. Proč by taky měl?
A tak církev udělala
přesně tohle. Vybrala spolehlivé lidi ke službě řízení (Sk 6:5): To slovo se zalíbilo celému shromáždění, i
vybrali Štěpána, muže plného víry a Ducha Svatého, Filipa, Prochora, Nikánora,
Timóna, Parména a Mikuláše, proselytu z Antiochie. Apoštolové je pověřili
ke službě tím, že na ně vložili ruce a modlili se za ně a výsledkem bylo (Sk
6:7): Slovo Boží se šířilo a počet
učedníků v Jeruzalémě velmi rostl. Také velký zástup kněží byl poslušný víry. Je
zřejmé, že když spolehliví lidé slouží na správných místech, vede to
k růstu církve. Dokonce se obraceli kněží, což je naprosto fantastické: to
byli přece Ježíšovi oponenti. Zpátky ke Štěpánovi, u kterého se stalo něco
úžasného. Lukáš píše (Skutky 6:8): Štěpán,
plný milosti a moci, činil mezi lidem veliké divy a znamení. Štěpán začal
jako manažer provozu, ale Bůh mu dal své duchovní dary, které jeho funkci
přerostly, Štěpán tak začal sloužit lidem i v duchovní oblasti. Bůh skrze
něj dělal zázraky. Štěpán začal kázat evangelium a to tak, že Lukáš píše, že
oponenti se (Sk 6:9-10) ...hádali se
Štěpánem, ale nemohli odolat moudrosti a Duchu, v němž mluvil. Kde se to
v něm vzalo? Když se pozorně podíváme na těch pár veršů, které jsme si o
Štěpánovi řekli, všimneme si, že Lukáš specificky zmiňuje hned pět Štěpánových
„plností“: Byl plný Ducha svatého, plný
moudrosti, plný víry, plný milosti a plný moci. Co to znamená?
plný
Ducha svatého Duchem
naplněný člověk je ten, jehož osobnost je prodchnuta a kontrolována Duchem
svatým. Bible nás nabádá, že i my máme být plni Ducha.
plný moudrosti Štěpán měl dar
citlivého vhledu do situace. Je to více než poznání. Je to zároveň vědění, kde
a jak toto poznání použít nejlépe. Duch mu dal schopnost argumentovat natolik
silně, že teologičtí oponenti ze tří kontinentů mu nebyli schopni stačit. I my bychom měli toužit po
moudrosti, jak napsal Jakub. Moudrost je dokonce jeden z duchovních darů.
plný víry Štěpán byl věřícím
člověkem. Co Ježíš řekl, považoval za fakt. Tato víra mu pomohla přijímat Boží
dary a jednat v nich.
plný
milosti Milost je nezasloužená láska, která plyne skrze nás. Díky
tomu, že byl Štěpán plný milosti, byl plný lásky a soucitu. Proto mohl mít tak
úžasnou službu nemocným lidem. Vidíme, že uměl jednat s lidmi. Lidé ho
měli rádi. Když zemřel, církev byla velice zarmoucena. To ukazuje na to, že
Štěpán byl oblíbený mezi lidem. Žijeme ve světě, který je svázán konceptem viny
a příčiny a následku. Je to svět karmy. My reagujeme na něčí skutek, což
vyvolává zpětnou reakci a my reagujeme pod pocitem viny znovu, což má za
následek… Nikdy nekončící kolotoč. Milost ale znamená, že nedostáváme to, co si
zasloužíme (odsouzení), ale dostáváme to, co si nezasloužíme (novou šanci,
odpuštění). Ježíš chce,
abychom jako jeho následovníci byli lidmi milosti. Ježíš sám byl totiž příkladem
člověka, který demonstroval život milosti.
plný
moci Boží království nespočívá v řeči, ale v moci.
Štěpánova slova se zakládala právě na této moci. Byla to Boží moc, která ho
uschopnila říct evangelium, bránit víru a projít mučednickou smrtí. Až dosud připisoval autor a
historik Lukáš v knize Skutků zázraky pouze Ježíši a apoštolům. Nyní
otevřeně říká, že je konají i jiní. Věřící bez rozdílu jsou povoláni se modlit
za nemocné a sloužit duchovními dary.
Štěpán je náš vzor. Co
nás může naučit? Následovník Krista by měl být člověk charakterem podobný
Štěpánovi. Měl by se snažit mít jeho vlastnosti. Štěpán nás učí radikálnímu
učednictví a sebevydání. Učí nás ochotě, spolehlivosti a touze být plný Boha. To je počátek největší proměny,
kterou můžeme zažít.
Žádné komentáře:
Okomentovat