Vítám vás u třetí části seriálu Stop! To tady neděláme!, ve kterém mluvíme o několika hodnotách, chování
nebo postojích, které nechceme v Elementu trpět, protože se protiví
kultuře naší rodiny. Církev je rodina, a podobně jako fyzická rodina má svou
kulturu, i místní komunita církve jako je Element má svou kulturu. Tato kultura
může zahrnovat pozitivní rysy, které chceme podpořit, ale může také definovat
negativní postoje, které doslova chceme ze sebe svléct, byť je okolní kultura
považuje za normální. Dnes se podíváme na třetí zápornou hodnotu, kterou je manipulace.
Možná jste se někdy cítili manipulováni, protože vás někdo přesvědčoval k něčemu, co nechcete udělat. Jenže, co když to byla jen
motivace? Jaký je rozdíl mezi motivací a
manipulací? Hranice mezi manipulací a motivací je velmi tenká, v obou
případech přece přesvědčujeme druhého, aby udělal něco, co tak úplně nechce.
Příkladem může být už výchova dětí: „Ukliď si hračky! Sněz to! Nelez
tam!“ Je to manipulace? Těžko, že? Chce vás dítě s radostí poslechnout?
Asi stejně, jako jste vy chtěli poslechnout své rodiče, když jste byli
v jejich věku. A co třeba učitel ve škole, když chce po žácích nějaký
konkrétní výkon nebo úkol. Kdy je to motivace (kterou tolik potřebujeme) a kdy
je to zavržení hodná manipulace? Nemusíme jít někam daleko: Jak vnímáte, když
po vás chce něco – třeba službu nebo štědrost – pastor nebo vedoucí církve? Je
to manipulace nebo motivace? Jak vidíte, situace mohou být různé a někdy je ta
hranice tak tenká, že je těžké pro nás rozlišit motivaci a manipulaci. Zatímco motivaci chceme a vyhledáváme,
manipulaci chceme v Elementu vystavit jasnou stopku. Manipulace totiž
ničí osobnost jednotlivců a nakonec ničí komunitu – úplně stejně jako
manipulace dokáže zničit manželství nebo vztahy mezi rodiči a dětmi. Proto je pro nás důležité chápat rozdíl a nedávat manipulaci žádný
prostor.
Samozřejmě, mohli bychom říci, že manipulace se od motivace odlišuje podle motivů toho, kdo někoho ovlivňuje.
S tím souhlasím, ale dokážeme vždy rozpoznat něčí motivy? Můžete se zeptat na mé motivy, ale budete mi věřit, když
vám řeknu, že jsou zcela čisté – pro vaše dobro? Jak jistě vidíte, téma
manipulace je poměrně těžké téma, které všichni cítí, když jsou manipulaci
vystaveni (cítíme se „použitě“), ale velmi těžce se tato situace popisuje. Je
jasné, že některé případy jsou lehce rozpoznatelné a je snadné je odmítnout –
je to taková základní úroveň manipulace.
Před lety navštívila naše setkání jedna paní, ze které všechno hned ve dveřích
křičelo, že přišla z lidí tahat peníze. Na to jsme citliví, takže jsem si
toho hned všiml. Tehdy se nás scházelo jen pár, takže jsem všechny lidi rychle
obešel a požádal je, aby paní nic nedávali, a kdyby něco chtěla, aby ji poslali
za mnou. Paní to zkoušela, ale když ji nikdo nic nedal, naštvaně ze shromáždění
odkvačila, ale asi za půl hodiny mi napsala smsku, že jsem hrozný pastor, když
se nezajímám o to, že zemře hlady. Upřímně, na smrt moc nevypadala, a tak jsem
ji odpověděl zpátky, že pokud umírá hlady, aby se stavila do zastavárny a
prodala mobil, ze kterého mi píše sms o smrti hladem. Později jsem to vyprávěl
mému kolegovi z Prahy, a ten říkal: „To mi připadá
povědomě.“ Když jsem mu paní popsal, řekl, že ji nejen zná (měl podobné
historky, paní mu dokonce v noci volala, že pokud hned nepřijede a neudělá
to, co chce, tak že si pustí plyn), ale že je známá v různých církvích
v Praze, kde za víkend obejde několik shromáždění a z lidí vytáhne
hned několik tisíc korun. Z té paní to ale úplně vyzařovalo – nebyl to
problém takovou manipulaci odmítnout.
Mnohem horší je skrytá
duchovní manipulace. Může mít mnoho podob: Například
obviňováni nemocného člověka, že nemá dost víry, když bere léky. Nebo zasévání
semínek nedůvěry k vedoucím církve nebo církvi jako celku. Skoro slyšíte
slova hada Evě v Ráji: „Opravdu vám
Bůh zakázal jíst ze všech stromů v zahradě?” Opravdu to s tebou myslí
v té církvi dobře? Opravdu je tam dost Boha? Opravdu tam cítíš lásku?
Opravdu tam rosteš? Takový projev manipulace je doslova duchovní útok. Před
lety, ještě když jsem bydlel v Chomutově a o Hradci jsem nic nevěděl, mě
navštívil jistý člověk z Hradce a požádal o pomoc. Řekl mi, že má
proroctví pro církve v Hradci, ale nikdo je nechce slyšet. Zeptal jsem se
na podrobnosti a dozvěděl se, že proroctví jsou o tom, že pastoři se stali samo
se pasoucí pastýři, kteří nedbají o stádo, a Bůh je bude soudit. Na mou otázku,
do jaké církve chodí on, řekl, že do žádné. Tak jsem mu řekl, že to je problém,
protože když sám stojí mimo církev, nemá autoritu církvi něco říkat. Moc se mu
to nelíbilo. O dva roky později jsme najednou byli v Hradci a začínali
Element. Tento člověk se párkrát přišel podívat, ale moc se mu tu nelíbilo.
Pak, pár let později mi napsal, že bych měl činit pokání z kázání o
desátcích – nepovažoval to za správné. Osobně o desátcích moc nemluvím, věříme
spíše ve štědrost, nicméně jsem mu napsal, že nebudu činit pokání
z ničeho, co je v Bibli. Vyměnili jsme si pár emailů, a pak najednou
píše: „Situace se změnila, Lukáši. Už i ty jsi samo se pasoucí pastor, kterého
Bůh bude soudit.“ Tak jsem mu napsal, že jsem rád, že jsme si vyjasnili, co si o sobě
myslíme, protože já od této chvíle každému, kdo přede mnou řekne jeho jméno,
řeknu, ať si na něho dá pozor, protože ho považuji za vlka v ovčím rouše.
Přesně před takovými lidmi totiž Ježíš varuje (Matouš 7:15-16) Dávejte si pozor na falešné proroky, kteří
k vám přicházejí v ovčím rouše, ale uvnitř jsou to draví vlci. Poznáte je po
jejich ovoci.
Apoštol Pavel před manipulativními lidmi varuje v Římanům
16:17-18 Prosím vás, bratři, dávejte si
pozor na ty, kdo působí roztržky a kladou překážky učení, které jste poznali.
Vyhýbejte se jim! Takoví lidé neslouží Kristu, našemu Pánu, ale svému břichu.
Jde jim jen o to, aby svými lahodnými řečmi a pochlebováním oklamali srdce
bezelstných. Tady vidíte, že manipulativní lidé chtějí ovládat ostatní
pomocí rozporuplné kombinace působení roztržek a pochlebováním. Zažili jste
takového člověka? Nikdy jste si nebyli jisti, jak na tom u něj jste: Buď vás
chválil, nebo vám vyhrožoval. Pamatuji se na několik lidí, kteří mi hned při
prvním setkání (aniž bychom se znali) říkali: „Ty jsi náš pastor.“ V tom
okamžiku mi bylo jasné, co přijde vzápětí. Kritika, hádání se, roztržky, neustálá
nespokojenost. To je vysoká liga manipulace. Naštěstí takových lidí moc
neznáme.
Přesto se s manipulaci setkáváme pravidelně a to na obou koncích:
Někdy tak moc chceme někoho motivovat, že
jednáme úskočně. Jindy se tak bojíme manipulace, že nechceme být ani trochu
motivováni a povzbuzování k nějaké aktivitě. Proto musíme položit
otázku: Jak poznám, že jsem manipulovaný? Cítím
se použitý. Jinými slovy, nedělám to proto, že důvěřuji, ale ze
strachu. Bojím se odmítnutí někoho, pokud to neudělám? Manipulátor mě
postrkává ke strachu konkrétními technikami, manipulace totiž může mít agresivní
a pasivně-agresivní
povahu. Mezi agresivní techniky patří křik,
sarkasmus, sexuální svádění (nejsi dostatečný macho), pochlebování, vyhrůžky,
lhaní. Mezi pasivně-agresivní patří tichá
domácnost, povzdechy a pláč, předstíraný nezájem.
Jádrem manipulace je zahleděnost do sebe a
destruktivní sobectví, které chce dosáhnout svého navzdory všem lidem a jejich
touhám. Jenže, manipulativní člověk nakonec zničí sebe, protože kdo manipuluje,
bude manipulován. „Krásným“ biblickým příkladem manipulativního člověka je
zcela určitě starozákonní Jákob. Narodil se jako druhý
z dvojčat a už od dětství byl vystavený manipulaci své matky proti svému
bratrovi, kterého si oblíbil otec. Lstí získal jeho prvorozenství, lstí získal
požehnání, které mělo patřit jeho bratrovi. Když uprchl před jeho hněvem ke
svému strýci, lstí si získal majetek z jeho stád. Výsledkem jeho úskočného
života ale byly manipulace zase na něj: Jeho strýc ho podvedl s manželkami,
podváděl ho se mzdou za jeho služby. Jákobův život byl prodchnutý manipulacemi
od začátku do konce. Ano, Bůh si ho vyvolil a použil, to ale svědčí spíše o
tom, že Bůh si může a chce použít i nezralé nebo nezdravé osobnosti. Jákobův
život byl naplněn úskoky natolik, že když se ve zralém věku měl setkat se svým
podvedeným bratrem Ezauem, dostal strach. Genesis 32:8-9: Na Jákoba padl veliký strach a úzkost. Rozdělil své lidi, brav, skot i
velbloudy do dvou táborů, neboť si pomyslel: „Přijde-li Ezau k jednomu táboru a
pobije ho, bude se ten druhý tábor moci zachránit.“ Jákob celý život jednal
úskočně, nebylo tedy divu, že když měl sklidit ovoce svých skutků, přepadl ho
strach z následků.
Pak se ale stala jedna zvláštní věc. Noc před samotným
setkáním s Ezauem se pak stalo něco hodně zvláštního. Genesis 32:25 Tehdy Jákob zůstal sám. Někdo s ním ale
zápasil, až dokud nezačalo svítat. Když viděl, že ho nepřemůže, udeřil ho do
kyčelního kloubu, takže se Jákobovi při tom zápasu vymkl kyčel. Tehdy řekl:
„Pusť mě, začíná svítat!“„Nepustím tě, dokud mi nepožehnáš!“ odpověděl Jákob.
28 „Jak se jmenuješ?“ zeptal se ho.
„Jákob,“ odpověděl. Na to mu řekl: „Tvé jméno už nebude znít Jákob, ale Izrael,
Boží bojovník, neboť jsi zápasil s Bohem i s lidmi a zvítězil jsi!“ Co se
stalo? Jákob zápasil s Bohem, který ho zranil. To byl symbol zlomenosti a
pokoření. Následně Bůh mění Jákobovo jméno (což v době SZ vždy
symbolizovalo změnu života a osudu). Z Jákoba, což znamená „Bude
v patách“ nebo "Uchvatitel" se stal Izrael „Boží bojovník“. Bůh si ho použil, ale nejprve
jej pokořil. To je poselství pro všechny, kteří manipulujeme, abychom dosáhli
svého. Manipulativní život nás nakonec dostihne a Bůh nás pokoří – jen tak si
nás může použít.
Nebylo by jednodušší se spíše pokořit pod jeho ruku rovnou a
uvěřit, že on nám dá to, co doopravdy potřebujeme? Apoštol Petr má pravdu, když
píše (1 Pt 5:6-7): Pokořte se tedy pod
mocnou Boží ruku, a on vás v pravý čas povýší. Všechnu svou starost svěřte
jemu, vždyť jemu na vás záleží. To je mnohem lepší plán než manipulovat,
abychom dosáhli svého. Proto
říkáme STOP manipulaci! To tady neděláme!
Žádné komentáře:
Okomentovat