Nedávno
jsem byl v kině s několika přáteli na novém dílu StarTrek a jak jsme tak čekali na samotný film a dívali se na
upoutávky filmů, co se do kina valily v dalších týdnech, napadla mě
myšlenka: Proč máme rádi superhrdiny? Poslední dobou jich bylo docela dost:
Superman, Spiderman, Batman, Ironman, Transformeři, Fantastická čtyřka, X-meni, Kapitán Amerika a další Avengeři a tak dále. Dobře, možná
zrovna ty nepatříš mezi fanoušky komiksových hrdinů, ale i pro tebe je tady
další plejáda hrdinů: James Bond, Jason Bourne, Neo a Harry Potter.
V seznamu 30 nejvýdělečnějších filmů všech dob je 7 komiksových hrdinů, 7
Pottrů, 3 piráti z Karibiku, 5 fantasy filmy a zbytek zachraňují taková
díla jako Titanic, Příběh hraček, Skyfall s Bondem, Jurský park (!!!), Alenka
v říši divů a Šrek. I když ten je taky (skoro)hrdina. Vlastně se dá říct, že každý dobrý příběh, ať už ve filmu,
knize nebo v dějinách, je příběhem hrdinů. Takže, proč nás hrdinové
fascinují? Podle některých filozofů proto, že toužíme po někom, kdo je jako my,
ale přitom má nadpřirozené schopnosti, které nás přesahují. Také prý proto, že
jsou povzneseni na nízké pudy, chamtivost, sobeckost a tak dále, což jsou
emoce, které tak důvěrně známy my. Možná si ale také představujeme, jaké by to
bylo, kdybychom my, i když jsme obyčejní (a hodně hluboko to o sobě všichni
víme, ať už nám říká kdo chce, co chce), měli schopnost zachránit sebe a
dokonce, jen tak mimoděk, zachránit celou planetu! Je to lákavá představa, a přivádí
nás k otázce, zda se opravdu dokážeme zachránit ze situací, do kterých se
v životě dostaneme. Zda jsme zachránci, spasitelé.
Dnes začínám novou sérii s názvem
PSEUDOSPASITEL, a budu v ní mluvit o tom, proč zkrátka nestačí být jen
dobrým člověkem. Pokud se zaměříme na otázku víry v Boha, velmi mnoho lidí
věří v různé mýty nebo polopravdy, které zní velmi dobře, ale někdy nás
spíše ještě více matou. Dnes se tedy podíváme na utkvělou představu, kterou
v nás tak povzbuzují všechny ty super hrdinské příběhy, a to, že: Dobří lidé se přece dostanou do nebe. Nebo snad ne? Jednou jsem slyšel o učitelce
v jedné církevní škole, která se snažila dětem vysvětlit, jak
se dostane člověk do nebe. Když se je ptala, dozvěděla se, že do
nebe se dostane ten, kdo například uklízí svůj pokojíček, nebo pomáhá druhým.
Taky ten, kdo je hodný k lidem i zvířatům (hlavně zvířatům, sourozenci se
prý nepočítají). Další (asi trochu pokročilý) navrhoval, že bys měl rozdat
všechny své peníze chudým. No, nejsou to špatné nápady, ale jen jeden byl
správný: Aby ses dostal do nebe, musíš
nejdříve umřít. A to je ten problém. Jestli se jen mrtví dostanou do nebe a
pak musíš být mrtvý, abys věděl, jak ses tam dostal. Dnes se podíváme na starou
a populární teorii, které v nějaké míře věří téměř všechny
civilizace. A přestože je to teorie stará a populární, ještě to nutně neznamená,
že je správná. Tato teorie říká: Pokud existuje Bůh, pak je to dobrý Bůh, který žije na dobrém
místě, které připravil pro dobré lidi. Tohoto Boha známe pod různými
jmény a je za každým hlavním náboženstvím. Proto všechny hlavní náboženství
ukazují cestu k Bohu, tedy do nebe. Kritérium jak se tam dostat, je být
dobrým (tedy konat dobro). Každé náboženství má svou definici dobrého, ale mají
společné to, že identifikují věci, které lidi dělat musí nebo nesmí pro to, aby
si zajistili s Bohem to správné místo. To zní rozumně, ne? Vlastně ani ne. Tahle logika smysl nedává.
Možná jsi nad tím nikdy pořádně nepřemýšlel. Rád
bych ti ale řekl, že křesťanská víra od tebe nevyžaduje slepý přístup. Možná
jsi potkal věřící, kteří tvrdili, že se nemáš ptát otázky nebo pochybovat.
Jenže jistota se přeceňuje. Každý, kdo v něco věří, totiž pochybuje.
Pochybnosti jsou nástrojem hledání. Kdo hledá, ten najde. Pochyby tvoří
otázky a my tady v Elementu máme rádi otázky, protože díky nim společně
hledáme. Podíváme se tedy i na náš logický názor. Kupodivu, většina lidí
se shoduje, že na světě jsou nevysvětlitelné záhady, a že pravděpodobně je kromě nás ještě nějaký život,
a že tu ve vesmíru nejsme sami. Mnoho z těchto lidí
zároveň vnitřně cítí, že tento život nekončí smrtí a že je ještě něco za smrtí. Já vím, že žijeme v Česku, které je
považováno za ateistické, ale podle statistik i u nás věří v posmrtný
život čtvrtina až polovina populace: samozřejmě většina věřících, ale také až
polovina nevěřících. Olga Nešporová z
Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí a Sociologického ústavu AV ČR v Praze
napsala: V rozhovorech se ukázalo, že jen menšina osob
je pevně přesvědčena o tom, že smrt znamená definitivní konec života. Zhruba
polovina informátorů v průběhu rozhovoru připustila, že smrt zřejmě nemusí být
úplným koncem lidské existence. Podle jejich přesvědčení smrt sice přinese
rozpad fyzického těla, ale nějaká další (duševní) složka člověka snad přežívá.
Jakým způsobem, o tom měl jasnější představu jen málokdo z nevěřících. To dává smysl, že? Na jedné straně slyšíme svědecké výpovědi lidí,
kteří prožili klinickou smrt, ale na druhé straně nemůžeme mít
úplnou jistotu, jak to přesně vypadá, protože známe velmi málo mrtvých,
kteří by nám o tom pověděli. Takže,
vlastně nevíme, ale připouštíme.
Dobře, zkusme pracovat s tím, že patříš mezi
ty, kteří připouštějí, že Bůh by mohl existovat a že by tudíž mohl existovat i
posmrtný život. Představ si, že se před tebou jednoho
dne tento Bůh objeví a zeptá se tě: „Proč bych tě měl vzít do nebe?“ Jak by jsi odpověděl? Většina lidí
by řekla něco jako: „Vždycky jsem se snažil…“, „Nikdy
jsem…“, „Dělal jsem to nejlepší…“. Většina lidí
různých
náboženství ukazuje na vlastní úsilí žít dobrý život. Proč? Protože (podvědomě)
věříme, že dobří lidé to
mají dobře spočítané. Podobně přistupujeme
k utrpení okolo nás. Vždy když se někomu podle nás nevinnému něco zlého
stane, říkáme si: „Jak je to jen možné, vždyť to byl
takový dobrý člověk…“ Mezitím jak stárneme, začínáme
pozvolna myslet na 100% jistotu: každý umírá. V té době si říkáme:
„Byli jsme dost dobří?“ Doufáme, že ano, především
když se poměříme s tou nepříjemnou
sousedkou odvedle, která přece je na lidi tak zlá. Nicméně, máme tady
díky tomuhle příkladu dobrou otázku: Jak dobrý je dost dobrý? Kde je
hranice? Kdo určil pravidla? Třeba si říkáš: „Kdo
to rozhodne?“ Bůh? No, pokud je to on, tak by mohl dát trochu
jasnější systém, abychom chápali, jak to funguje a kdy
jsme dostatečně dobrými. Samozřejmě, různá náboženství nám dávají odpovědi, ale
stejně nevíš, jestli jsi dostatečně dobrý. Jinými
slovy, jestli Bůh tvou úroveň dobroty oceňuje a uznává. Proč jsme si
tak nejistí? Protože nám tady nikdo nemůže říct, kdy už
je našemu snažení dost. To ale nezní jako odpověď dobrého Boha, že?
Proč vůbec v tuhle
utkvělou představu věříme? Věříme tomu, protože se nám to zdá fér. Podle nás si zkrátka dobří lidé
zaslouží dobré věci a špatní lidé zaslouží špatné věci. Chováme
se tak k sobě navzájem (Nic ti nedám, protože jsi zlobil,
versus Jsi moc hodná, takže sis to zasloužila) a očekáváme, že
se takto k nám bude chovat i Bůh. Přistupujeme tedy k Bohu s otázkou, jak
jen může dopustit, že se dějí špatné věci dobrým
lidem. Jednou jsem měl na toto téma zajímavý rozhovor s jistou paní. Začala
s tím, že dobrým lidem by se mělo dařit dobře a zlí lidé by měli být
potrestáni. Naprosto jsem s ní souhlasil, že by si zlí lidé měli zasloužit
přísný trest. Tahle představa mi vůbec nevadila, naopak. Jenže, pak jsme se
pustili do detailů, kde to začalo trochu drhnout. Shodli jsme se, že vražda je
zlá v každém případě a zaslouží si trest. Dohodli jsme se s paní také
na tom, že by Bůh mohl vraha rovnou zabít a tím by to bylo vyřešené. Paní
nadšeně souhlasila. Takový Bůh by se ji líbil. Pak jsme se ale dostali ke
krádežím. Navrhl jsem, abychom pro čistotu a jednoduchost řešení nechali stejný
trest: okamžitou smrt. Paní trochu váhala, ale jsouc si jistá, že nikdy nic
vědomě neukradla (nějaké zapomenuté věci se nepočítají, že), nakonec souhlasila
s tím, že by Bůh mohl potrestat i zloděje (hlavně ty velké, tuneláře,
korupčníky a podobně – PS. Minulý týden v novinách psali, že zatímco lidé
odsuzují korupci, loni u lékaře dalo úplatek 15% Čechů a úředníkům dalo
úplatek 13% Čechů, aby dostali potřebné povolení nebo licenci, například na
stavebním úřadě). Paní určitě nechtěla pozabíjet třetinu Čechů, kteří dali
úplatek, ale myslím si, že si rozumíme. Když jsme přišli v našem rozhovoru
na lhaní, paní už se zabíjením zlých lidí zcela přestala. Nazlobeně mi řekla,
že lež přece může být i dobrá a laskavá, i když nedokázala popsat, kdo má
rozhodnout, která lež je dobrá a která je ta zlá. Nakonec to totiž dopadne tak,
že chceme, aby Bůh znásilnil naši svobodnou vůli pouze
když někdo chce udělat něco zlého a jinak nás nechal na pokoji; a aby
zasáhl pouze v případě, že někdo dělá něco špatného nám, ne když děláme něco my.
Věříme
tomu, protože to souhlasí s názorem, že Bůh je dobrý. Dobrý Bůh na dobrém
místě je ideální místo pro dobré lidi. Problém
s dobrým Bohem je nasnadě. Někdy si říkáme, že „všechna náboženství jsou vlastně stejná“.
Na první pohled možná, ale podíváš-li se podrobněji na to,
co učí a praktikují různá hnutí,
uvidíš obrovské rozdíly. Všichni nemohou mít pravdu, že? V posledních
letech se nám například roztrhl pytel s islámskými teroristy,
kteří se snaží dostat do nebe tím, že vybuchují i
s oběťmi okolo sebe. Je jejich Bůh dobrý?
Oni si myslí, že ano. Je náš Bůh dobrý? My si myslíme, že ano. Ale podle našich
standardů „dobrého“ by přece žádní
teroristé neexistovali. Jakou ale
máme alternativu? Jestli se ale pleteme a tento názor pravdivý není,
jakou máme alternativu? Že by špatní lidé šli do nebe? Nemožné! Vždyť všechny
náboženství a filozofie ukazují, že dobří se tam dostanou. Přece se
nemohou všichni experti plést!
Jestliže dobří lidé jdou do nebe, pak
potřebujeme jasnou definici, co je dobré. Jestli Bůh dovoluje dobrým lidem se do nebe dostat a
zároveň nám žádný jasný a všemi přijatelný
seznam neposkytl, pak jak dobrý Bůh to asi je?! Šli byste do zkoušky ve škole nebo
na závod bez jasných, předem daných, pravidel? Možná si říkáš, že všichni
máme všichni nějaké instinkty toho, co je dobré nebo špatné. To
je pravda. Všichni máme svědomí, které nám říká, že
bychom neměli zabíjet, krást a lhát. Jenže svědomí je
zajímavé. Pokud by nám skutečně vždy jasně ukázalo dobré od špatného, pak bychom nepotřebovali
náboženství, zákony ani společenská pravidla. Jenže, naše standardy se hodně
rozcházejí. Je velmi těžké najít alespoň dva lidi,
natož dvě kultury, kteří by se
shodli na tom, jak dobrý je dost dobrý. A hlavně: Naše vlastní přesvědčení o tom, co
je dobré a špatné se po čase a různých zkušenostech mění. Měníme se a
spolu s námi se mění naše hodnoty, etika a morálka. Koneckonců, jak
bychom to vyřešili s tím, že splníme měřítka
„dobroty“ třeba na 70%. Dostaneme se do nebe? A proč ne na 60%?
A co 80%?
Možná tě právě teď napadlo: Vždyť vy křesťané máte přece
Desatero! To je ten seznam, o kterém jsi mluvil. Opravdu? Desatero je seznam
pravidel, které Mojžíš dostal od Boha na hoře a je
popsán v knize Exodus. Žel, nikde se v jeho souvislosti nemluví o věčném životě a nebi. Ve
skutečnosti obsahuje Mojžíšův zákon
desítky dalších přikázání a pravidel, které z větší části dnes už
vůbec
nedodržujeme. Smyslem těchto zákonů bylo dát Izraeli sociální a občanský rámec
pro Izraelský národ, což byli právě vysvobození otroci. Koneckonců, ani Bůh nečekal, že to
Izraelci budou dodržovat na 100% a proto určil celý
systém obětí, který měl vést k přikrytí hříchu. Pokud
se díváš na desatero, abys našel seznam pravidel, jak se dostat do nebe, pak je
standard příliš vysoko a ty na něho
nedosáhneš. Apoštol Pavel dokonce o lidech, kteří se
snažili zákon dodržet, napsal toto: Římanům 3:23 Všichni zhřešili a
postrádají Boží slávu. 3:10 Není spravedlivého, není ani jednoho. 6:23 Mzdou
hříchu je smrt. A co
Ježíš? Neučil to snad on? Ježíš Kristus učil, že dobří lidé se
do nebe nedostanou. Ježíš učil, že lidé nedostanou, co si zaslouží, ale co si
nezaslouží. Největší problémy měl
s farizei, kteří se snažili právě všechno
dodržet. Hlavní problém s Kristem měli farizeové s tím, že odpouštěl hříchy. Jak můžeš odpouštět hříchy, když
nejsi účastníkem sporu? Ježíš dokonce ztížil Desatero a
další pravidla. Pokud si tedy myslíš, že Kristus by do nebe vzal dobré lidi,
vyhýbej se jeho učení, jak jenom můžeš. A co hůř. Ježíš dokonce řekl, že špatný
člověk se
dostane do nebe (ano, onen zločinec na kříži). Copak Ježíš neví nic o spravedlnosti?
Takže si to na závěr shrneme:
Nevíme, co přesně je „dobré“. Morální kompasy našeho svědomí nejsou dostatečné.
Nemáme od Boha žádné vodítka a měřítka
určit jak na tom jsme. Je těžké spojit dobrého Boha s takovou
nespravedlností. Bible nám nedává směr,
jak dobrý je dost dobrý. Ježíš tvrdil, že nejzbožnější lidé jeho doby nebyli
dost dobří a že je předbíhají
jiní. Tak jakou mále alternativu? Kdo se do nebe dostane? Jsem rád, že ses
zeptal, protože o tom si budeme povídat příští týden.
Dobrý deň,
OdpovědětVymazatviem, že trochu neskoro, ale predsa by som sa rád opýtal. Jedna vec mi nesedí, alebo jej nerozumiem.
Ja si myslím, že Boh dal Židom kritériá "dobroty" / pravidlá hry, práve v zákone. Viem, že mechanické dodržiavanie nariadení nestačilo, ale v zákone mali predpísané aj to, že majú milovať Boha a blížneho, takže kto nedôveroval Bohu, kto ho nemiloval sa do neba nedostal. Ježiš odpovedal aj zákonníkovi, keď sa ho pýtal čo má robiť, aby obdržal večný život toto:
Odpovedal mu: Čo je napísané v zákone? Čo tam čítaš? On odvetil: Milovať budeš Pána, svojho Boha, z celého srdca, z celej duše, z celej sily a z celej mysle, a svojho blížneho ako seba samého. Riekol mu teda: Správne si odpovedal! To čiň a budeš žiť. (Lukáš 10, 26-28).
Viem a chápem, že dodržať zákon bolo prakticky nemožné, ale systém obetí riešil aj tento problém.
Rozumiem, čo ste celkovo chceli v prednáške povedať, len tento detail ma trochu zarazil.
Ďakujem za odpoveď, Ľubo Remiar.
Dobrý den, už je to opravdu nějaký pátek :-) K těm kritériím dobroty pro Židy, jak říkáte: Shrnutí Zákona do lásky k Bohu a lidem je Ježíšova hodnota - Židé samotní tomu takto nevěřili, pro ně to bylo až skandální. Koneckonců, Ježíše samotného chtěli zabít za nedodržování soboty, například. Určitě v jejich myšlení přikázání sabatu nebrali na lehkou váhu (že jde o lásku). Apoštol Pavel podrobně ukazuje v Galatským, že podle židovského zákona přestoupení jednoho přikázání shodilo ze stolu všechno - prostě, když člověk porušil jediné přikázání, provinil se proti všem. V tomto případě by tedy Bůh dal seznam, podle kterého by rovnou všechny mohl odsoudit. Což do jisté míry udělal, proto je jeho cesta odpuštění - jak popisuji v druhém dílu tohoto seriálu (toto je první díl). Díky, že jste si našel čas blog přečíst a okomentovat!
Vymazat