Minulý
týden jsem začal novou sérii, která má za cíl ukázat, že pokud se chceme dostat
k Bohu, nebo pokud se chceme dostat do nebe, nestačí se jen snažit být
dobrým člověkem. Tohle je totiž velmi často sdílená představa lidí věřících i
nevěřících (zhruba polovina nevěřících totiž také věří na posmrtný život nebo
osud či princip karmy/odplaty). Představa zní zhruba takto: Pokud existuje Bůh, pak je to dobrý Bůh, který žije na
dobrém místě, které připravil pro dobré lidi. Tohoto Boha známe pod různými
jmény a je za každým hlavním náboženstvím. Proto všechny hlavní náboženství
ukazují cestu k Bohu, tedy do nebe. Kritérium jak se tam dostat, je být
dobrým (tedy konat dobro). Každé náboženství má svou definici dobrého, ale mají
společné to, že identifikují věci, které lidi dělat musí nebo nesmí pro to, aby
si zajistili s Bohem to správné místo. Jenomže,
jak jsme si ukázali minulý týden, tahle logika neobstojí. Nedokážeme totiž zjistit,
jak dobrý je dost dobrý, nebo kdy budeme tak dobří, že nás Bůh přijme. Jasně, zdá
se to fér, že si dobří lidé zaslouží dobré věci a špatní
lidé zaslouží špatné věci. Problém však je, že si myslíme, že my jsme ti
dobří a proto si zasloužíme dobré zacházení. Pokud ovšem děláme něco špatně,
chceme shovívavost. Nakonec to totiž dopadne tak, že chceme, aby Bůh znásilnil
naši svobodnou vůli pouze když někdo chce udělat něco zlého a
jinak nás nechal na pokoji; a aby zasáhl pouze v případě, že někdo dělá něco špatného
nám, ne když děláme něco my. Jenže, co když jsme všichni v něčem
selhali? Existuje pro nás naděje? Dovol mi hned na začátek říct, že ano, a že
je to naděje, která je ještě lepší než dobrá. Abychom se totiž dostali
k Bohu, abychom se dostali do nebe, abychom zakusili nový start, potřebujeme
něco víc, než být jen dobrými. Být dobrým prostě nestačí. Proč? Protože nevíme, co přesně je
„dobré“. Morální kompasy našeho svědomí nejsou dostatečné. Nemáme
od Boha žádné vodítka a měřítka určit jak na tom jsme. Ježíš dokonce tvrdil, že nejzbožnější
lidé jeho doby nebyli dost dobří a že je předbíhají jiní. Tak jakou máme alternativu?
Alternativa zní: Ne dobří
lidé, ale lidé, kterým bylo odpuštěno,
se dostanou do nebe. Protože křesťanství tvrdí, že zná alternativu teorie, že se
dobří lidé dostanou do nebe, podíváme se nejdříve velmi
rychle na to, o čem křesťanství je. Není o tom, dělat z lidí lepší
lidi, i když je jasné, že pokud někdo se s vírou setkal opravdově, stane
se lepším člověkem. Křesťanství je o Ježíši Kristu, který se prohlašoval za
Mesiáše, Božího Syna, který přišel aby obětoval svůj život jako výkupné za lidský hřích. Takto
o sobě Kristus sám mluvil. Buď tedy
mluvil pravdu nebo lhal. A jeho učedníci, kteří to zapsali, si buď vymýšleli nebo
mluvili pravdu. Neradi to slyšíme. Téměř všechna náboženství na světě Ježíše
považují za někoho speciálního a hodnotného, ale přitom
odmítají jeho tvrzení o výlučnosti. Což je zvláštní. Většinou si
neceníme lidí, kteří o sobě prohlašují věci, o
kterých jsme přesvědčeni že jsou přeháněním. Vlastně
máme jen pár možností: Ježíš o
sobě lhal. Přestože je jasné, že nevěříme-li jeho
tvrzením, musí být lhář, lidé obvykle toto neříkají. Proč? Možná
proto, že i nevěřící se na Ježíše dívají jako na morální autoritu.
Ježíš byl blázen. Anebo Ježíš
byl Syn Boží, který přišel odejmout hříchy světa. Jestliže ale Ježíš
lhal, a učedníci si vymysleli vzkříšení, proč byli
všichni ochotní za to zemřít? Nikdo přece dobrovolně neumírá za
vědomou lež.
Učedníci však
neumírali za svou víru, oni umírali za to, co viděli.
Křesťanství tedy stojí na posledním argumentu: Ježíš byl Synem Božím, Božím
Beránkem, který snímá hříchy světa. Hřích totiž vyžaduje trest. Všichni jsme se jim
provinili. A odpuštění stojí všechno. Jenže opravdově odpouštět všechny hříchy
(i ty, které se nás netýkají) může pouze Bůh.
Nikde to nejde
vidět lépe, než v příběhu popisovaném v nejstarším evangeliu Marka
2:1-5: Po několika dnech opět přišel do
Kafarnaum. Když se proslechlo, že je doma, shromáždilo se takové množství lidí,
že už se nevešli ani ke dveřím. Zatímco k nim promlouval Slovo, přišli k němu
čtyři muži a nesli ochrnutého. Kvůli davu ho ale k němu nemohli přinést, a tak
odkryli střechu nad místem, kde byl, probořili ji a nosítka s tím ochrnutým
spustili dolů. Když Ježíš uviděl jejich víru, řekl ochrnutému: "Synu, tvé
hříchy jsou odpuštěny." Dramatický příběh, kdy je přece jasné, co ten
člověk potřebuje, chce přece to „kouzlo“, potřebuje zázrak, chce být zdravý.
Ale Ježíš ví něco, co tento muž neví, že totiž má mnohem větší problém než je
jeho nemoc. Ale hřích nejsou jen špatné věci, v pravém smyslu slova je to
ignorování Boha, který nás stvořil. Hřích znamená vyjádření touhy po
nezávislosti, nejlépe popsaném slovy: Budu si žít, jak já sám chci! Tohle je
věc, kterou Ježíš považuje za největší problém člověka. Ježíš tomuto muži
vlastně říká: „Chceš, abych tě uzdravil, ale nejdeš dost hluboko. Podcenil jsi
hloubku tužeb svého srdce. Myslíš si, že když tě uzdravím, už nebudeš nikdy
chtít nic víc, ale ve skutečnosti, až euforie opadne, zapomeneš na mě a na své
uzdravení, začneš ho považovat za samozřejmost a nakonec budeš podobně
nešťastný, jako jsi teď.“
V Plavbě Jitřního poutníka z cyklu
Letopisů Narnie, možná si pamatujete na scénu, kdy se mladý kluk Eustác,
dostane na ostrov, kde narazí na jeskyni plnou zlata. Raduje se, že je boháč, a
že teď teprve všem ukáže, zač je toho loket. Co je netuší, je to, že tato
hromada bohatství je dračí zlato, a když si ho někdo vezme, stane se drakem.
Eustác usne, a když se probudí, je z něj velký a ošklivý drak. C.S.Lewis
píše: Jak spal na dračím pokladu
s chtivými dračími myšlenkami v srdci, proměnil se v draka sám. Nemůže
se vrátit na loď, jeho život propadá zoufalství. Pak se ale objeví lev Aslan,
hrdina Narnie, který jej přivede ke studni čisté vody a řekne Eustácovi, aby se
svlékl a skočil do vody. Eustác pochopí, že může dračí kůži sundat, a tak začne
ze sebe strhávat šupiny. Skutečně to jde, ale po sloupnutí kůže draka
s hrůzou zjistí, že pod ní má další dračí kůži. Zkusí to znovu, ale narazí
jen na další vrstvu. Aslan mu nakonec řekne: „Budeš se muset nechat svléknout
ode mne.“ Jinými slovy, budeš mě muset nechat zajít do větší hloubky. Eustác později
vypráví: Když do mě poprvé zaťal drápy,
myslel jsem, že mi je rovnou vrazil do srdce. A jak začal trhat kůži dolů,
bolelo to víc než všecko, co jsem kdy v životě zažil. Vydržel jsem to jen
kvůli té radosti, jakou člověk měl, když cítil, že to jde dolů. …Pak mě chytil
a hodil do vody. Pálilo to, jak nevím co, ale jenom chviličku… Zase jsem se
proměnil v kluka.
Myslíme si, že
se zachráníme sami. A tak strháváme svou kůži, své zvyky, a své hříchy. Ale
vždycky když sundáme jednu vrstvu, objeví se pod ní další dračí šupiny. Nejsme
schopni se jich zbavit sami. Potřebujeme jít do mnohem větší hloubky, přímo
k našemu srdci. Jenže to sami nezvládneme, potřebujeme někoho, kdo ví, co
je až na dně našeho srdce. Potřebujeme někoho, kdo se nenechá ošálit našimi
hezkými tužbami a krásnými modlitbami. Potřebujeme někoho, kdo nás zná a kdo
vyřeší nejhlubší problémy, o kterých nevíme pořádně ani sami. Víte, touha být
slavným a bohatým není zlá. A určitě, zcela rozhodně není zlá ani touha být
zdravý! Vždyť zdravíčko si vzájemně přejeme všichni. Jenže problém je to, když
si myslíme, že naplněné tužby nás zachrání a dají nám životní štěstí, po kterém
tolik toužíme, a které nás vnitřně uzdraví z mezer našeho srdce. Jenže
tuto mezeru může naplnit jen Bůh, my to však nevíme. Marek 2:6-8 Byli tu ale někteří ze znalců Písma. Seděli
tam a v srdcích si říkali: "Jak to mluví? To je rouhání! Kdo může
odpouštět hříchy než samotný Bůh?" Ježíš v duchu ihned poznal, co si
pro sebe říkají… Je jasné, v čem je problém. Ježíš se právě postavil
do situace, kdy hříchy jiných bere osobně a osobně je také odpouští. Když Ježíš
pohlédne na chromého a odpustí mu hříchy, říká tím vlastně, že tento muž
zhřešil proti němu, což dává smysl jen a jen v případě, že Ježíš je jeho
Stvořitel. Takže, ano, náboženští vůdcové situaci pochopili zcela správně. Jen
Bůh může odpouštět hříchy, a pokud Ježíš na sebe toto privilegium vztahuje, pak
se označuje za mnohem více než učitele, za mnohem více než rabína, za mnohem
více než kouzelníka nebo divotvůrce. Ježíš se skutečně právě prohlásil za Boha.
A pak pokládá Ježíš velmi těžkou otázku: Marek 2:8 …zeptal se jich: "Jak to přemýšlíte? Co je snadnější? Říci
ochrnutému: `Tvé hříchy jsou odpuštěny,´ anebo: `Vstaň, vezmi si lehátko a
choď?´ Ale abyste věděli, že Syn člověka má na zemi moc odpouštět
hříchy" - tehdy pověděl ochrnutému - "říkám ti, vstaň, vezmi si
lehátko a jdi domů." On hned vstal, přede všemi vzal své lehátko a odešel.
Všichni byli ohromeni a oslavovali Boha: "Nic takového jsme nikdy
neviděli!" Ježíš vlastně říká: Přátelé, odpustit hříchy bude mnohem,
mnohem těžší, než si dokážete představit. Prohlásit „vezmi si své lehátko a
choď“ umí říct kdejaký šarlatán, ale jen Spasitel světa může člověku říct:
„Všechny tvé hříchy jsou ti odpuštěny.“ Ježíš se začne odhalovat ne jako další
prorok či učitel a náboženský vůdce, ale jako Spasitel. Jako Bůh, který se stal
člověkem a za lidi byl ochotný zemřít.
Možná si ovšem říkáš, že jsi dobrý, a Spasitele nepotřebuješ, protože dobří lidé se přece dostanou do
nebe. Co když ale nejsi dobrý dostatečně? Poslyš, křesťanství učí, že dobří lidé se do nebe
nedostanou. Nejsme totiž dost dobří.
Křesťanství ukazuje, že potřebujeme
Spasitele. Opravdového Spasitele. Hned ale vyvstává otázka: Jak to může být fér
prohlašovat, že pouze my máme pravdu? Že pouze Kristus je někdo, kdo dokázal
zaplatit na hřích lidí? Většina náboženství a filozofii vytvořila seznam, který
musíš dodržet, aby bylo s tebou zacházeno férově. Křesťanství je ale jiné.
Hlavní hodnota tam není férovost, ale odpuštění. Křesťanství je založeno na předpokladu, že Bůh
odložil férovost (co si zasloužíme nebo nezasloužíme) a místo toho si vybral milost. Co
kdyby nám Bůh skutečně dával to, co si zasloužíme? Já vlastně nechci, aby byl
Bůh ke mně férový. Jsem rád, že mi Bible nabízí víc než spravedlnost: milost.
Podívej, křesťanství nabízí (1) Přístup všem,
(2) Se všemi je zacházeno stejným způsobem, (3) Všichni zvládnou přijmout toto
odpuštění. Totiž, chce to jedinou věc: uvěřit ve Spasitele. Jasně, Ježíš má moc uzdravit, Ježíš má moc ti požehnat, Ježíš má moc tě
nasměrovat. Ale Ježíš také ví, že to všechno nejde dost do hloubky. On chce
sundat tvou dračí kůži, on se chce zarýt až ke tvému srdci. On nechce jen
splnit tvá přání, on chce odstranit hřích, který zotročuje a pokřivuje i krásné
touhy. Stručně řečeno, potřebujeme odpuštění. To je jediný opravdový lék na
naši nespokojenost, na náš vnitřní hlad a na naše strádání po smyslu. Ježíš
totiž chce jít do hloubky a chce se stát tvým pravým Spasitelem.
Žádné komentáře:
Okomentovat