Jedna z mých oblíbených věcí, kterou děláme, když začínáme
novou malou skupinu v Elementu, je sdílení příběhů na prvním setkání. Když si vyprávíme své příběhy, zjišťujeme, jak moc je
v našich životech ovlivněno konkrétními rozhodnutími. Dá se dokonce říct,
že jsme
soubor na sebe navazujících rozhodnutí. Samozřejmě, jsou věci, které
jsme nemohli ovlivnit: třeba zdravotní potíže nebo svůj sociální původ nebo
situaci v době, kdy jsme přišli na tento svět. Ale mohli jsme ovlivnit
naše postoje k těmto momentům a mohli jsme ovlivnit naše rozhodnutí, jak
se zachovat v té či oné situaci. Jedno rozhodnutí vede k dalšímu a
v dlouhodobé perspektivě najednou zjišťujeme, že jsme produktem dávného
rozhodnutí, které jsme dokonce už zapomněli. Ve chvíli, kdy jsme se totiž rozhodovali,
jsme neviděli budoucnost a nedokázali jsme odhadnout, jak moc naše právě
probíhající rozhodnutí tuto budoucnost vytvaruje a ovlivní. Logicky nás pak
napadá: Co kdybychom se tenkrát rozhodli jinak? Co kdybychom se hlásili na
jinou školu? Co kdybychom si vzali jinou ženu? Co kdybychom zůstali v tom
městě? Co kdybychom nešli na tu schůzku?
Platí to samozřejmě v dobrém i ve
zlém. Je jasné, že když přemýšlíme nad zklamáním z nějakého rozhodnutí,
můžeme se cítit až poraženě, ale platí to také v dobrém. Mnozí z vás
se například v posledních dvou týdnech zúčastnili Global Leadership
Summitu, který pro Česko a Slovensko organizujeme. Jak jsme se ale k tomu
dostali? Začali jsme to organizovat proto, že mě Willow Creek oslovil. Jenže,
jak se o mně dozvěděli? Oslovili mě proto, že jsem pět let v ČR a na
Slovensku organizoval semináře pro pastory pod organizací EQUIP Johna Maxwella.
Jenže, jak jsem se dostal k tomu? Kdysi dávno, před nějakými 12 lety, jsem
dostal od někoho email, že spolupracovník Johna Maxwella bude projíždět Evropou,
kde bude hledat potenciální spolupracovníky pro nějaký kurz, který chtějí
spustit. Dotyčný člověk, jmenoval se Billy, měl být jeden v Praze, a email
zval kohokoliv, kdo by měl chuť pomoci, aby tam přijel. Ten, kdo mi to poslal,
k tomu připsal: Vím, že rád čteš Maxwella, možná budeš o to mít zájem.
Když jsem to dostal, řekl jsem si: Skvělé, že budou něco dělat v Česku.
Byl jsem tolik požehnaný skrze Maxwellovy knihy, že pokud budou s čímkoliv
potřebovat pomoci, rád to udělám. Vzal jsem si volno a jel na ono setkání do
Prahy. K mému překvapení jsem byl úplně jediný, kdo tam přijel. Potkal
jsem se s Billym, a protože jsme byli jen dva, pozval jsem ho na večeři.
Koupil jsem mu velkého stejka, a od té chvíle jsme byli kamarádi na život a na
smrt! Díky tomu jsem se stal národním lídrem EQUIPu, díky čemuž jsem se stal
národním lídrem Willow Creek, díky čemuž... Chápete. Jedno rozhodnutí, které
vede k dalšímu rozhodnutí, což způsobuje další možnosti.
Když jsme děti a mladí, děláme rozhodnutí
bez nějakého velkého přemýšlení, což vysvětluje některé naše životní omyly. Čím
jsme ovšem starší, tím více vidíme, jak i malé rozhodnutí může zásadně ovlivnit
naší budoucnost. A proto se začínáme bát dělat významné rozhodnutí jen tak.
Začínáme hledat vodítka. Někdy je hledáme na nesprávných místech. Někdy
svěřujeme svůj život do rukou lidové magii v pohanském nebo křesťanském
rouše. Divíme se pak, proč máme ještě více problémů. A tady také vstupuje do
naších životů hledání Boží vůle, pokud jsme tedy lidmi, kteří věří v Boha.
Protože je jasné, že pokud Bůh je, zná všechny možnosti naších rozhodnutí, a
dokonce nás k některým z nich povolává specificky. Dobrá zpráva je,
že Bůh skutečně mluví různými způsoby i k nám a chce nás v životě ke
své vůli nasměrovat. Jak jsme si řekli minulý týden, jeho vůle má několik
rovin: (1) Svrchovanou Boží vůli, kdy
Bůh udělá to, co chce, bez ohledu na to, co chceme my, (2) Morální Boží vůli, která zahrnuje jeho přikázání a pravidla, a (3) Osobní Boží vůli, což je konkrétní
plán pro nás. Platí, že čím více se budeš
orientovat s Boží svrchovanou vůli (čím více budeš znát jeho úmysly tak,
jak je zjevuje v Bibli), a čím více budeš poddaný jeho morální vůli, tím
snadnější pro tebe bude objevit Boží osobní vůli pro tvůj život.
Boží svrchovaná a morální vůle jsou základem pro to, jak tě Bůh vede osobně.
Bůh nám totiž nedává své vedení ke zvážení. Pokud mluví, očekává, že jeho
následovníci udělají to, co jim říká. Poddání jeho známé vůli narovnává cestu
k poznání jeho neznámé vůle.
Musíme
mít ovšem na paměti, že hledání Boží vůle přímo vyplývá ze vztahu, který
s Bohem máme. Jinými slovy, pokud se poddáme
jeho cestě, a naučíme se mu důvěřovat (to je základem každého dobrého vztahu),
pak on urovná naše stezky: nasměruje nás. Můžeme pak vnímat Boží hlas skrze přírodu,
slyšíme ho skrze svědomí, osloví nás čtení Bible, vypěstujeme si citlivost na hlas Ducha svatého, zažijeme nadpřirozené
nasměrování, a často k nám Bůh promluví skrze konkrétní lidi.
Jedna z otázek, které jsem vám minule radil, abyste se ji zeptali moudrých lidí, byla: Co je podle tebe
moudré? A právě moudrostí se
budeme zabývat dnes. Pro připomenutí, v tomto seriálu se každý týden díváme na jednu
klíčovou otázku, kterou si prostě musíme vyřešit, abychom našli Boží vůli. První
byla: Bojím se ztráty kontroly? Druhá zněla: Jaký příběh o sobě chci vyprávět? Třetí otázka byla velmi
prostá: Jsem připraven naslouchat? Naše
dnešní má přezdívku „dokonalá otázka“ a zní: Je to
opravdu moudré?
Aby bylo jasno, pokud je mi známo,
nikdo do života nevstupuje s cílem si ho co nejvíce pokazit. Nikdo se
nežení s cílem se prohádat k rozvodu (a přesto to vidíme kolem sebe),
nikdo nejde na školu s cílem být vyhozen pro neschopnost (a přesto každý
rok nám mizí pár studentů, protože to nezvládli), nikdo nezačíná podnikání
s cílem zkrachovat (a přesto všichni známe lidi, kteří s dobrými
úmysly skončili v byznysu bídně), nikdo nezačíná chodit s klukem
s cílem co nejdříve otěhotnět (přesto je okolo nás dost svobodných matek,
protože se „hrdina“ nějak rychle ztratil) nebo se nakazit pohlavně přenosnou
chorobou. Nikdo neplánuje chaos a zmar ve svém životě. Je to tak? Dokonce
vedeme své děti k moudrosti, a ty nám říkají stejné věci, které jsme
používali jako argument vůči svým rodičům i my. Nevěří nám. Přesto je
v našem životě spousta hloupých rozhodnutí, jejichž řešení nás připravuje
o drahocenný čas, o nejlepší léta našeho života. Proč? Možná proto, že nás
nikdo nenaučil správným rozhodnutím. Možná jsme vyrostli v prostředí, kde
nám řekli: „Na to musíš přijít sám.“ Nebo naopak nám říkali co je správné a
špatné, ale my jsme na to chtěli přijít sami. S tím může být potíž, že?
Přísloví 28:26 říká: Kdo spoléhá na svůj rozum, je hlupák, ale kdo žije
moudře, unikne zlému. To docela chápeme, ale jak můžeme
žít moudře? Kde se moudrost dá sehnat nebo koupit? Proč je tak lehké dělat ve
svém životě pošetilosti a dělat hloupá rozhodnutí? Proč je tak těžké se dobře
rozhodnout? Proč je tak těžké poznat Boží vůli? Možná proto, že jsme se nikdy
neptali nejlepší otázku svého života. Nikdo neplánuje dostat se do potíží, že
ano? Problém je, že ani neplánujeme to, jak se nedostat do potíží. Místo toho se ptáme: Jak daleko je moc
daleko? Jak blízko nemorálnosti se můžeme dostat aniž bychom se stali
nemorálními? Jak blízko hříchu se můžeme dostat bez toho, že bychom zhřešili? Jak
moc mohu porušit zákon, aniž bych ho porušil? Jak se dostat do těžkostí aniž
bych je zakusil? Otázka, kterou se musíme začít ptát při našem rozhodování není
zda je to dobrý nápad; který ještě není hřích; kdy to ještě je dovoleno; kdy je
to legální a možné. Otázka, kterou se musíme naučit ptát zní úplně jinak. Tato
otázka je založena na verši v Efezským 5:15-17: Pečlivě
dbejte na to, jak žijete: nechovejte se jako hlupáci, ale jako moudří lidé.
Využívejte svěřený čas, protože doba je zlá. Nežijte v nevědomosti, rozumějte
Pánově vůli.
Všimněte si, že apoštol Pavel tady
v těchto verších kombinuje otázku moudrosti s hledáním Boží vůle a s
časem. Co když hledání Boží vůle má kromě všech těch nadpřirozených a
přirozených vodítek, o kterých jsme mluvili minulý týden, také rovinu intelektuální?
Jinými slovy, že se snažíme porozumět Boží vůli. A co když nás vlastně Pavel
nabádá, abychom jen nečekali na to, co nám Bůh řekne, ale místo toho žili
moudře v poznání, kterému jsme schopni porozumět sami už teď? Jak ovšem
zjistíme, co Bůh chce teď? Na jiném místě Pavel píše v Římanům 12:2: Nenechte se
formovat tímto světem – raději se nechte proměňovat obnovou své mysli, abyste
dokázali poznat, co je Boží vůle – co je dobré, náležité a dokonalé. Pavel tady jednoduše říká, že svět nás bude formovat v naší mysli, ale my
se můžeme rozhodnout do naší mysli vložit nová data, a tato nová data nás
promění. Díky nim poznáš, kdo jsi a co potřebuješ, a kdo je Bůh, a co může a
chce ve tvém životě udělat. To je počátek moudrosti. Tato nová data promění
tvou mysl. Proměněná mysl povede ke změně tvého života. Povede
k moudrosti. Abychom tedy mohli
pochopit, co po nás Bůh chce, musíme mít změněnou mysl. Proč? Protože jinak náš
tlak okolního světa přinutí dělat věci, kterých budeme později litovat. Tak abychom
mohli zkoumat Boží vůli, která je dobrá, přijatelná a dokonalá, potřebujeme se
naučit klást si nejlepší otázku našeho života, o které Pavel mluví tak jasně: Je to moudré?
Nejlepší otázka našeho života
v mezičase hledání Boží vůle, když využíváme svěřený čas, tedy zní: Je to opravdu moudré? Otázka vypadá prostě, ale nenech se zmýlit. Ve
skutečnosti je to mnohem těžší otázka než ty ostatní. Když se totiž
rozhodujeme, máme tendenci se ptát na to, co je přijatelné; dovoleno; možné;
morální; legální; správné či duchovní. Když se ptáme na tyto otázky, chceme
vytvořit systém, pokud možno černobílý systém, podle kterého se dá žít, ale
který nakonec povede k náboženskosti nebo zákonictví. Jenže mnoho otázek
nejsou morální nebo etické otázky, kde se dá uplatnit jasné ano a ne. Mnoho
otázek je ve formě možného. A právě
v těchto oblastech, kam patří mnoho z našeho běžného rozhodování,
potřebujeme v mezičase hledání Boží vůle proměnit svou mysl jeho
hodnotami, poznat jej osobně, a snažit se využít svěřený čas pomocí snahy žít
moudře.
Otázku moudrosti si navíc můžeme
položit v kontextu naší minulosti, současnosti i budoucnosti. Jinými
slovy, jak by vypadalo tvé rozhodování, kdyby ses na každé rozhodovací
křižovatce zeptal sám sebe: Ve světle mých minulých zkušeností, je
moudré to udělat? Ve světle současné fáze mého života, je moudré to udělat? Ve
světle mých budoucích snů, je moudré to udělat? Nezapomeň, nakonec jsme
soubor na sebe navazujících rozhodnutí. Budoucnost začala už dnes, je tedy
moudré udělat to, co mám na mysli, že chci udělat?
Žádné komentáře:
Okomentovat