Všimli
jste si, že když někde na světě udeří velká katastrofa, lidé se ptají: Proč se to stalo? A kde je vůbec Bůh? Jak to
mohl dopustit? Agnostici a hlavně antiteisté mají po velkých katastrofách
žně. Není to novinka, vždy tomu tak bylo. Voltaire a další tzv. osvícenci definitivně
opustili víru po velkém zemětřesení v roce 1755, které úplně zničilo
Lisabon. Nebylo tedy divu, když po dalším tsunami v Asii na Vánoce roku 2004
se v jednom americkém časopisu objevil článek nazvaný: Pošlete zprávu Bohu: Tentokrát zašel moc
daleko. V článku jeho autor napsal, že přišel čas bojkotovat Boha. A
samozřejmě se od té doby stalo mnohem více katastrof, zemětřesení na Haiti,
tsunami v Japonsku, války, hladomory, epidemie, střílení dětí v první
třídě. Jenže katastrofy nás svádějí stranou. Kolektivní neštěstí zanechává
kolektivní rány, ale toto společné utrpení je jen zlomek utrpení na tomto
světě. Lidé neustále trpí nemocemi, hladem nebo násilím, umírají a jejich
pozůstalí truchlí. Jen se tak děje jednotlivě „někde a někomu“, takže to
nevnímáme, dokud se to netýká přímo nás nebo někoho z našich blízkých. Tehdy
se utrpení stává velmi osobní a bolestnou
zkušeností.
Utrpení
ale samozřejmě nelze měřit nebo ho dokonce porovnávat. Tsunami roku 2004 zabilo
více lidí než tsunami v Japonsku v roce 2011, teroristické útoky zabily
více lidí než střílení na školách, kdy mladý kluk začne systematicky pálit do
prvňáčků. Všechno jsou to tragédie a lidem moc nepomáhá, když poměřují jejich
dopad. Stejně tak nepomůže člověku s migrénami, když mu někdo řekne, že
jsou lidé v horší kondici, například s AIDS nebo smrtícím virem
ebola. Každé utrpení je utrpení. Neexistuje nějaká stupnice trápení. Jsou jen
jednotlivci, kteří trpí. A kteří se diví, proč to Bůh dopustil. A kteří mají
zcela oprávněný pocit nespravedlnosti: vždyť my věříme lépe než oni, chováme se
lépe než tamti, jsme svatější, zodpovědnější, prostě slušnější, než jiní, a ti
jiní jsou v pohodě, a my se trápíme. Když kdysi Dita pracovala jako
pečovatelka v domově pro matky s dětmi, nešlo ji na rozum, jak to, že
tyto matky, které si mnohdy svých dětí nevážily a chovaly se k nim hrubě,
mají krásné a zdravé děti, a jiní lidé, včetně
některých vychovatelek, po dětech touží a nemají žádné. Utrpení může mít mnoho
podob, a bylo by zvláštní, kdyby nás v něm nenapadlo, jak to, že to Bůh
nevyřeší, když mu věříme. Je jasné, že existují lidé, mnoho lidí, kteří ve
vlastním utrpení zahořkli a ztratili víru a lásku k Bohu. Ve stejné době
je ale mnoho jiných lidí, kteří naopak Boha díky utrpení a těžkostem nacházejí. Někteří se vyjadřují ve
smyslu, že utrpení pevně vztyčilo vlajku pravdy na pevnosti vzbouřenců. Než se
podíváme na to, co Bůh doopravdy dopouští a co nabízí, potřebujeme si
k utrpení jako takovému něco říci. Velké téma Bible se totiž týká tématu,
jak Bůh přináší radost nejen navzdory, ale také skrze utrpení.
Sociologové
a antropologové zkoumají, jak se jednotlivé kultury v minulosti i dnes
vypořádávají s utrpením a shledávají, že naše západní mentalita je
v jednání s utrpením jedna z nejslabších v historii. Jen se
zamyslete, ještě ve středověku v Evropě zemřelo jedno z pěti
narozených dětí před prvními narozeninami, a jen polovina dětí se dožila deseti
let. Přesto nám mnoho zpráv, kronik a zápisů z té doby ukazuje, že se lidé
s utrpením vyrovnávali poměrně lépe než dnes my. Smrt jsme vytěsnili pryč,
nepřemýšlíme o ni a nemluvíme o ni, soustředili jsme se na náš viditelný a
materiální svět natolik, že utrpení nepřisuzujeme žádný smysl, stává se pouze vyrušením nebo přerušením našeho
životního příběhu. Utrpení ničí tolik věcí, které dávají našemu pozemskému
životu smysl, že to možná vyznívá, že je nemožné pokračovat dál.
Vždy
tomu tak ale nebylo. Tradiční kultury dávaly utrpení vysoce duchovní,
společenský a morální význam. Filozofové říkávali, že hlavním smyslem filozofie
je najít smysl v utrpení. Existovalo tedy několik tradičních přístupů
k utrpení: (1) Moralistický pohled, reprezentovaný v nejčistší podobě učením
karmy, dával důraz na to, že v každém životě člověk sklízel, co
v minulém zasel. Utrpení tedy bylo odplatou za předchozí provinění. (2) Sebe-transcendentní
pohled patrný ve stoicismu nebo například buddhismu zdůrazňoval utrpení jako
následek nenaplněných žádostí, které se staly iluzí našich vlastních životů.
(3) Fatalistický
pohled charakterizovaný islámem považoval za největší čest, když
dokážeme čelit nepřízni osudu bez kompromisu a stěžování si. (4) Dualistický
pohled považoval svět za bojiště mezi silami dobra a zla, světla a
temnoty. Sebe-transcendentní pohled volal trpící k jinému myšlení,
moralistický pohled k jinému chování, fatalistický pohled
k vznešenému přijetí svého osudu a dualistický se upínal k naději do
budoucna. Všechny ale zdůrazňovaly utrpení jako součást lidské zkušenosti,
přijímaly, že utrpení jim pomáhá k naplnění jejich života, a tak pro
správné uchopení potřebují něco udělat. V novém, Modernistickém pohledu,
které dnes v naší kultuře převažuje, však utrpení žádný smysl nemá. V tomto
pohledu je život prázdný a beze smyslu. Utrpení nikdy nemůže mít pozitivní smysl,
vždy jen přerušuje dobrý život.
Utrpení tedy není příležitost nebo test, a zcela určitě není trest. Jsme oběti
neosobního vesmíru, za každou cenu tedy musíme najít centrum bolesti a okamžitě
jej eliminovat, nejlépe za pomocí expertů. V této situaci je zvláště
paradoxní, když se tento moderní člověk uchyluje v čase krize a katastrofy
k náboženským symbolům.
To
vidíme okolo sebe docela často. Pravoslavný teolog David Hart přitom ukazuje na
ironii v argumentaci proti Bohu, kterou používají skeptici slovy: Proč? Nikdy by se v jejich vědomí
tato otázka neobjevila, pokud by nebyli ovlivněni morálním vesmírem křesťanské
kultury. I když je otázka: „Proč Bůh dopouští toto trápení?“ neodvratná a
opověď zůstává tajemstvím, otázka se dá použít pouze v kontextu náboženské
víry. Nikdy jsem neslyšel kritiky víry říci lidem v trápení útěchu
v souladu s jejich světonázorem, něco jako: „Proč jsi šokován nebo smutný?
Co jiného bys čekal od neosobního a náhodného vesmíru?“ Takový přístup by se
nám zdál hodně krutý. Pokud ale hledáme odpověď na otázku „Proč?“ a obviňujeme
Boha, že není dobrý, že se nestará nebo že neexistuje (ano, jsou lidé, kteří
jsou na Boha naštváni za to, že neexistuje), pak nevědomky uznáváme Boha
v centru našeho argumentu. Křesťanský pohled na utrpení je
totiž v protikladu s ostatními pohledy: Ne rozdíl od sebe-transcendentního
pohledu křesťané věří, že utrpení je reálné, na rozdíl od karmy věří, že
utrpení je často zcela nespravedlivé a nevyrovnané, na rozdíl od dualismu
nevidí utrpení jako cestu ke spáse a platby za hřích. Křesťanský pohled na
rozdíl od modernismu vnímá, že v utrpení
může být smysl, ale tento smysl není v útrpném snášení zla. Na rozdíl
od fatalismu není v křesťanství arogance toho, že jsme zvládli osud. Křesťanům je povoleno, a dokonce k tomu
jsou povzbuzování, aby vyjadřovali zármutek pláčem a otázkami.
Je
až překvapující, jak moc je Bible otevřená v popisu frustrace lidí
uprostřed utrpení. Nechce se po nich, aby zaťali pěsti a vydrželi osud, nechce
se po nich pasivní přijetí trestu nebo utápění se v beznaději. Chce
se po nás upřímnost k Bohu. Spisovatel Philip Yancey ve svých přednáškách
na univerzitách vybízí studenty, aby našli argument proti Bohu vyřčený
nejznámějšími skeptiky a ateisty historie jako byli Voltaire, Bertrand Russell,
či David Hume, nebo současnosti jako Richard Dawkins nebo Christopher Hitchens,
které nebyly vyřčeny předtím samotnými biblickými postavami. Říká na to:
„Klidně si odmítněte Boha a jeho způsob, jak řídí svět. Já budu ovšem
respektovat Boha, který nám nejenom dává svobodu jej odmítnout, a dokonce
ukřižovat jeho Syna, ale dokonce tyto naše slova odmítnutí zachytí v našem
Písmu.“ Namátkou: Je-li Bůh s námi,
proč se tohle všechno děje? (Gedeon), Když
volám o pomoc, nenacházím spravedlnost. (Job), Probuď se Hospodine! Proč spíš? (Žalmy), Marnost, všechno je marnost. (Kazatel), Můj Bože, proč jsi mě opustil? (Ježíš).
Věřím, že mluvíš-li pravdu,
jsi Bohu blízko a Bohu se to líbí. Zdá se, že Bůh nám nevyčítá zármutek a
pochyby, přesto většinou neodpovídá na otázky „proč“. Jak reaguje? Většinou tichem. Stejně jako v příběhu
o Jobovi: Bůh nezjevuje své záměry, ale zjevuje sám sebe. Protože to, co
nabízí je ona kotva naděje, o které jsme mluvili minulý týden. Bůh nám nabízí svou přítomnost a svou naději v utrpení.
Tato naděje je mnohem větší než pouhý optimismus, že se věci zlepší, že se
z toho vykřešeme, křesťanská naděje nabízí proměnu stvoření. Křesťané vždy věřili ve vzkříšení na základě
stovkami očitých svědků potvrzeného vzkříšení Ježíše. Tohle je naše budoucnost:
spasení nás samotných, naše osobnost zůstane zachována, bude zkrásněná, a
zdokonalená po smrti. Nečeká nás pouhé splynutí s vesmírem nebo nicota,
nebo snad jen věčná blaženost po smrti, čeká nás naše obnova nás samotných. Do
té doby Bůh očividně preferuje nezasahovat do každé situace utrpení a zla a přírodních katastrof, bez ohledu na
to, jak bolestivé jsou. Někdy zasáhne, a někdy nám dá milost čelit bouři
utrpení s nadějí. Co tedy ale máme dělat? Máme jen čekat na
budoucnost?
A jak máme
povzbudit ty, kteří kolem nás trpí? Bůh
pověřuje nás, jeho církev, abychom se dotýkali trpících uprostřed nepřátelského
a zlomeného světa, přesně jak Pavel píše v Římanům 12:15: Radujte se s radujícími, plačte s plačícími. Antropoložka Margaret Mead se ptala svých studentů, co je
podle nich nejranější znak civilizace. Dostávala odpovědi typu: hliněná nádoba,
železný předmět, vyšlechtěná plodina. Pak studentům ukázala starou, vykopanou stehenní
kost, ukázala na konkrétní místo, které bylo tužší, kde bylo zřejmé, že se
jedná o srostlou kost po zlomenině. Takové uzdravení nejsou nikdy patrné ve
vykopávkách nejranějších divokých kultur. Tato uzdravená kost znamenala,
že se někdo o nemocného osobně staral: lovil pro něj, přinesl mu jídlo, obětavě
mu sloužil. V protikladu přírodnímu pravidlu přežití nejsilnějších měříme
civilizaci podle toho, jak se chováme ke zranitelným a trpícím. Přesně to
je druhá věc, kterou po nás Bůh chce: Chce naši přítomnost s trpícími.
Ježíš
plakal s plačícími. Pavel pak píše v 2. Korintským 1:3-7: Požehnán buď Bůh a Otec našeho Pána Ježíše
Krista, Otec milosrdenství a Bůh veškerého potěšení! V každém našem soužení nás
potěšuje, abychom ty, kdo mají jakékoli soužení, mohli povzbuzovat tímtéž
potěšením, které jsme sami přijali od Boha. Vždyť čím více utrpení pro Krista
zakoušíme, tím více povzbuzení skrze Krista přijímáme. Když tedy máme soužení, je to pro vaše povzbuzení a spásu, a když jsme
potěšováni, je to opět pro vaše povzbuzení (které se projevuje, když snášíte
stejná utrpení jako my). Proto máme ohledně vás neochvějnou naději, neboť víme,
že jako máte podíl na utrpení, tak budete mít podíl i na potěšení.
Proto se
snažím vyhýbat odpovědím na téma „Proč se to stalo?“. Každá odpověď bude znít
ploše a plytce, dokonce možná nasype sůl do ran trpícím nebo truchlícím. Jako Kristův následovník bychom spíše měli
nabídnout milující a chápající přítomnost, která pomůže ošetřit rány a uzdravit
zlomené srdce. Naděje nás totiž přiblížila k Bohu. K Bohu, který
uzdravuje, který zachraňuje, který dává naději, který dává pokoj. Tak posilni
své srdce a vykroč znovu s odvahou a upřímným srdcem k Bohu, který
dává naději v utrpení. Nakonec, jeden z nejkrásnějších slibů naděje
vzkříšení tvrdí, že pak Bůh setře každou slzu z očí.
Žádné komentáře:
Okomentovat