Musím
se vám k něčemu přiznat. Nevím, jak vy, ale někdy, ne úplně moc často, ale
někdy se cítím zdánlivě bezdůvodně smutný. Jako by bez nálady. A to, prosím
pěkně, jsem spíše rozumový než emocionální typ. Máte to někdo podobně? Smutek
je zajímavá emoce, kterou obecně nemáme rádi,
a kterou považujeme prakticky vždy za negativní. Chápu, proč ho nemáme rádi.
Máme pocit, že smutek zasahuje do našeho nitra, až na dno naší duše. Jako by to
byla předzvěst smrti. Neřekl snad Ježíš před
svým ukřižováním při modlitbě v zahradě Getsemane, kdy se najednou, slovy
evangelisty Matouše,
začal rmoutit
a znepokojovat a řekl: “Má duše je smutná až k
smrti. Zůstaňte zde a bděte se mnou.” Chápete? Ježíš, Boží Syn, někdo, kdo
by měl být vždy nad věcí (alespoň tak si ho představujeme), tady říká, že jeho
duše je smutná až ke smrti! Samozřejmě, byl v situaci, kdy na rozdíl od
svých učedníků věděl, že jeho smrt číhá doslova za dveřmi, protože jeho zrádce
s chrámovou stráží již byli na cestě, aby jej zatkli, vydali Římanům a
popravili. Ke smutku měl tedy důvod. Smutek totiž není
nutně negativní emocí. Může být přirozenou reakcí na ztrátu,
ať už uskutečněnou nebo očekávanou. Kdykoliv ztratíme něco, čeho
jsme si vážili, nebo koho jsme měli rádi, cítíme smutek. Když mi
v sedmnácti letech zemřela maminka, cítil jsem smutek, ale ten nebyl bez
příčiny. Každému, komu někdy zemřel blízký člověk, je pocit smutku známý, a je zcela
na místě. Dokonce v Bibli najdeme verš, abychom se radovali s radujícími a plakali s plačícími. V našem
životě je tedy místo pro obojí, radost i smutek, a od našeho okolí se dokonce očekává, že budou
plakat spolu s námi, stejně tak, jako že se budou radovat, když máme
radost my. V takových chvílích je jasné, že nás stejně jako autora Žalmů
napadá výkřik: Do hloubi
duše jsem vyděšen – Hospodine, jak dlouho ještě?! Obrať se, Hospodine, život mi
zachovej, pro svoji lásku zachraň mě! Tento výkřik je nám důvěrně známý:
Jak dlouho to mám ještě snášet? V takové chvíli chceme slyšet zaslíbení,
které zaznamenal Jeremiáš: Ano, občerstvím duši znavených a duši
chřadnoucích nasytím.
Co
se ale děje, když litujeme ztráty, která se nikdy nestala? Můžeme třeba hledat
něco, co jsme zdánlivě ztratili, a přitom nevědět, že to ještě máme. Ztratit
věc je ovšem jedna věc, ale co takhle ztratit vztah? Ztratíme vztah se svou
rodinou, ztratíme přítele, ztratíme vztah s Bohem? Ale co když je náš
smutek jen domnělý? Co když si myslíme, že jsme vztah ztratili jen proto, že
jsme si nechali někým nebo něčím do hlavy nakukat, že už není možnost vztah
zachránit? Platí to jak v mezilidských vztazích, tak i s Bohem. Co
když cítíme, že na nás Bůh zapomněl, nebo že nás opustil jen proto, že jsme
uvěřili lži o svém vztahu a o povaze Boha? Víte, jak málo křesťanů ví, co jsou
v Kristu? Co Bůh říká o nich a o sobě? O své věrnosti a vztahu
s námi? Pokud to nevíme, pak se lehce může stát, že jsme smutní bez
příčiny. V takovém případě je apoštol Pavel nekompromisní a píše
Radujte se v Pánu vždycky,
znovu řeknu: radujte se! Možná si říkáš: Kdyby to bylo vždy tak jednoduché.
Přikázat své duši radost. Možná to je možné v situaci, kdy jsme smutní bez
jakékoliv příčiny nebo snad proto, že jsme uvěřili lži. Co však dělat, když nás
smutek ze ztráty vztahu je opravdový? Co když náš smutek symbolizuje poškození
naší duše? Co když ukazuje, že naše duše je oddělená, v rozporu, zkrátka,
že nejsme spojení s Bohem, s druhými lidmi nebo sami v sobě?
Jak
jsme si řekli minulý týden, duše je
jedním z nejdůležitějších slov v Bibli, ne vždy si však představíme
zcela jasně, co to duše vlastně je. I když neznáme definici, instinktivně
víme, že nás někdy naše duše bolí, protože nejsme duševně v pohodě. Na
sobě jasně vidíme, že nejsme jen tělo – i v situaci, kdy ho dobře živíme,
kdy jsme relativně zdraví a spokojení se svým vzhledem, stejně to nezaručuje
pohodu našeho vnitřního světa. Místa, kde žijí mé tajné myšlenky, naděje a
přání, a kde na rozdíl od vnějšího světa plného úspěchu, reputace, práce a
vnější krásy, nemusíme nic předstírat, protože jsme tam sami sebou, až do
(někdy temných hlubin) naší duše. Naše
duše má schopnost zahrnout všechny části do jednoho celistvého života. Chce
spojit naši vůli, mysl a tělo do celistvé osobnosti, a touží po spojení
s dalšími lidmi, se stvořením a s Bohem, který nás učinil a chce,
abychom v něm zakořenili jako strom u životodárného pramene. Duše je popis
naší nejhlubší bytosti. Proto ve Starém i Novém Zákoně, a dokonce i
v další starověké literatuře je duše jednoduše synonymem pro celého
člověka. Naše duše zahrnuje naší vůli (osobnost,
záměry), mysl (myšlenky, pocity, hodnoty a svědomí) a tělo (tvář, řeč těla a
skutky) do jednoho celistvého života. Zdravá duše integruje, spojuje.
Jenže, pokud tvá duše je nemocná, je to proto, že zakouší oddělení. Je to
doslova rozpojená.
Co když tedy náš smutek je ukazatelem tohoto vnitřního
rozpojení? Co když je indikátorem jakési vnitřní války? Apoštol Petr napsal (1 Petr 2:11 CSP): Milovaní, prosím vás jako cizince a
příchozí: zdržujte se tělesných žádostí, které vedou boj proti duši. Tělesné žádosti, které jsou ve válce proti naší
duši? Jak mohou rozpojené žádosti těla vést boj proti naší duši? Je tu zpátky
to slovo hřích. Hříšné touhy totiž
dokážou přechytračit naší vůli a zabránit Bohu v uzdravení naší duše. Hřích vždy působí rozdělení naší duše:
nejprve nás oddělí od Boha, hřích nás také oddělí od dalších lidí, a nakonec
oddělí jednotu mezi naší vůli, myslí a tělem. V té chvíli začneme žít
rozsypání, bez hlubšího smyslu. Je to jakoby každá součást našeho života táhla
jiným směrem: naše tělo nás táhne někam jinam než naše vůle, naše pocity a
myšlenky se stávají protichůdnými, nerozumíme sami sobě. A nerozumí nám ani
nikdo jiný. Cítíme ztrátu vztahu s Bohem, lidmi i se sebou. Co máme dělat
v takovém okamžiku? Cítíme smutek, ale ne ze ztráty milovaného nebo
vzácné? Cítíme smutek, ale ne bez příčiny kvůli nějaké lži. Cítíme smutek kvůli
vnitřnímu rozporu, který působí hřích. Ale ten rozpor se smutkem nemizí. Jak
v sobě toto napětí řešíme?
Před nějakou dobou jsem četl třetí knihu amerického
sociologa Dana Arielyho, která v češtině vyšla pod názvem Jak drahá je nepoctivost? Kniha
pojednává o dopadech našeho vnitřního rozporu. Ariely popisuje dvě primární
motivace chování: První je sobecky získat to, co chceme. Chceme se například vyhnout
bolesti, utrpení a nepohodlnosti. Pro to, co doopravdy chceme, jsme schopni
lhát, podvádět a být celkově nepoctivými. Druhá motivace je touha být sami se sebou
spokojeni. Chceme se podívat do zrcadla a mít o sobě dobré mínění.
Chceme se vnímat jako dobří, čestní a ctění lidé. Je jasné, že tyto dvě
motivace jsou vůči sobě ve vnitřním konfliktu. Pokud chceme sobecky získat
cokoliv si zamaneme, pak by nám z nás mělo být špatně, ne? Ariely tvrdí,
že v této chvíli nastupuje „úžasná kognitivní flexibilita“. Zkrátka, dokud
podvádíme jen trochu, můžeme získat z nepoctivosti sobecké výhody a i
nadále se cítit jako skvělé bytosti. Samozřejmě, co Ariely nazývá úžasnou
kognitivní flexibilitou, apoštol Pavel nazývá bezbožností a nepravostí lidí, kteří svévolně potlačují pravdu.
Každopádně, když ale nepoctivého člověka dožene jeho hřích, co byste čekali, že
udělá? No, možná bychom čekali omluvu nebo, že půjde zkrátka do sebe. Ariely
ale dokazuje, že je to přesně naopak. Když člověk hřeší a je nepoctivý (a
projde mu to díky tomu, že hřích racionalizuje a vysvětlí – omluví si ho před
sebou), výsledkem je naprosté uvolnění mravů. Je to jako byste byli na dietě,
kterou porušíte, a pak si řeknete: „Stejně jsem ji porušil, to už se mohu
rovnou pořádně nadlábnout!“ A následně se totálně přežerete. Možná jste si
říkali, jako to, že lidé byli třeba při nějaké genocidě tak zlí. Copak to
neviděli? Ale ano, jenže se dostali do fáze, kdy jejich duše byla natolik
oddělená od jejich morálky, že si řekli: „No a co?“ Když už jsem zabil tyhle,
mohu rovnou zabít i támhlety. Tomuto efektu se říká „What-the-Hell“ efekt.
No-a-co?
Tak daleko ale nemusíme dojít. Pokud podléháme ve válce proti naši
duši a hřešíme, prožíváme smutek, který může být signálem umírání naší duše.
Dokud se tváříme, že jsme v pohodě, ale nejsme, pak pouze předstíráme a
trápíme vlastní duši. Ztrácíme vztah s Bohem, lidmi i sami se sebou.
Stáváme se lidmi dvojí mysli, jsme rozdvojení mezi svými žádostmi a tím, co
víme, že je správné. V tomto okamžiku to nejlepší, co můžeš udělat, je
přijít ke Spasiteli své duše a vyznat mu to. To, co duše v zápase opravdu
potřebuje, je smíření. Smutná duše totiž hledá smíření.
Pokud je smutek oprávněný kvůli ztrátě, hledáme smíření sami se sebou a
s nastalou situací. Pokud jsme smutní kvůli falešné představě a lži, naše duše hledá smíření s pravdou. Pokud je smutek reakcí na náš hřích, pak hledáme
(vědomě nebo nevědomě) smíření s Bohem. Aby naše duše
mohla být zdravá, aby mohla najít bezpečné místo, musí najít smíření. Tohoto
smíření dosáhneme pomocí staré, a velmi důležité
disciplíny schované za nábožně znějícím slovem, které se dnes již téměř
nepoužívá, totiž pokání.
V církvi,
kterou Pavel založil v městě Korintu, se děly věci jen pro silné žaludky.
Jedna z nich byla, že jakýsi člověk, který patřil do církve, žil na
hromádce s manželkou svého otce, což bylo chování pobuřující dokonce i
mezi pohany, u kterých byl velký stupeň sexuální nevázanosti. Pavel celou tuto
situaci, ale ještě víc neochotu církve s tímto člověkem jednat, velmi
kritizoval. Bylo to nepřípustné, a proto Pavel požadoval po vedoucích církve
jeho vyloučení z církve, což mělo za následek něco, co Pavel označuje
termínem „vydáme jeho tělo ďáblu, aby duch byl zachován“. Bylo to, jakoby
samotný akt vyloučení z církve u toho člověka vypůsobil tak dramatické
problémy v jeho životě, že se rozhodl vrátit zpátky k Bohu. Může se
nám to zdát drastické, ale pokud existuje život po smrti, a jako křesťané
v něho věříme, pak je důležitější, kde budeš na věčnosti, než to, jak
přesně vypadá tvůj život na této zemi. Pro život na věčnosti Pavel volil tvrdé
řešení. Ale podařila se mu ještě jedna věc. Svým postojem a činem přinesl
smutek celé církvi, a nejen to, Pavel to považuje za pozitivní, a vysvětluje
rozdíl mezi zármutkem k životu a zármutkem ke smrti. 2. Korintským 7:8-10
Ačkoliv jsem vás ve svém dopise
zarmoutil, nelituji toho - třebaže jsem toho i litoval - neboť vidím, že vás
onen dopis - byť i nakrátko - zarmoutil. Teď se raduji ne proto, že jste byli
zarmouceni, ale proto, že jste byli zarmouceni k pokání. Byli jste zarmouceni
podle Boha, takže jste od nás v ničem neutrpěli škodu. Zármutek, který je podle
Boha, působí pokání k záchraně, jehož nelze litovat, kdežto zármutek světa
působí smrt. Podle Pavlových slov je zármutek podle Boha takový, který nás
vede k pokání, a i když nám přináší smutek a lítost a trápení, je to jen
dočasné. Z dlouhodobého hlediska je tento zármutek veskrze pozitivní a
života přinášející. Co to tedy je to pokání?
Obvykle
máme za to, že kaje se ten, komu je líto to, co udělal. Lítost je důležitá
součást procesu pokání, ale není ta nejdůležitější. Když totiž děláme něco
nesprávného a nějak se to provalí, může nám být líto spíše toho, že se to
provalilo než toho, že jsme dělali něco nesprávného. Ale opravdové pokání zahrnuje více než jen
lítost. Znamená lítost nad tím, co jsme udělali,
spojená se změnou myšlení a opačným jednáním. Pravé pokání zahrnuje
skutek, ne pouze lítost. Za pasáží dopisu, kterou jsme četli, Pavel
oceňuje jakou akci, horlivost a změnu tento zármutek a následné pokání
přineslo. Zármutek je ovšem většinou prvním možným ukazatelem stavu, kdy se
musíme zamyslet, jestli není v našem vztahu něco, kde musíme udělat změnu
a obrátit se naruby. Pokud je vztah s lidmi nebo Bohem narušený, a přináší
nám smutek, musíme se zamyslet nad tím, jestli jsme neudělali něco, za co se
musíme omluvit, ale kde také musíme začít dělat věci jinak a nově. Pravé pokání
je totiž spojeno s restitucí, nápravou pokaženého. Tato náprava pak vyústí ke
smíření, což je přesně to, co duše poškozená hříchem tak nutně potřebuje, aby
našla bezpečný domov.
Žádné komentáře:
Okomentovat