Ať
se nám to líbí nebo ne, zdá se mi jednoznačné, že tento vesmír funguje na
principu karmy. (Ne, opravdu nemyslím tím plynovou karmu, ale duchovní princip příčiny a důsledku, které
ovlivní budoucnost dotyčného člověka.) Karma, jak o ní budu mluvit, je ve
středu všech náboženství a taky většiny filozofických systémů. Je to přesně ten
princip, že máš to, co si zasloužíš. Používáme to v různých variacích,
třeba, že každý národ má přesně takovou vládu, kterou si zaslouží. Je to
klasický princip setby a žně: sklízíš, co
jsi zasel. Zaseješ něco správného a sklidíš něco pěkného. Zaseješ něco
ošklivého a sklidíš něco nepříjemného. Není to nic přehnaně sofistikovaného
nebo komplikovaného. A hlavně, přijde nám to zcela férové. Jenže to úplně
férové není, protože to vždycky nevychází, že? Co tím myslím? Někdy se totiž zdá, že bychom si přáli, aby
princip karmy fingoval konzistentněji – a to především u jiných lidí: oko za
oko, zub za zub, život za život (stačí si přečíst diskuse o trestu smrti
kdykoliv někdo spáchá opravdu odpudivý zločin). Kolikrát škodolibě řekneme,
když nějakému grázlíkovi něco nevyjde nebo v něčem selže: „Jo jo, karma ho
dostala!“ Kolikrát si jen přejeme, aby ho jeho
skutky opravdu dostihly a potrestaly! Samozřejmě bychom si přáli, aby
systém karmy fungoval v našem životě především v dobrém (snažíme se, jsme
hodní, zasloužili jsme si to, a tak podobně), ale už daleko méně bychom si
přáli, aby nás (slovy Johna Lennona v jeho písni Instant Karma) dostala
okamžitá karma a rovnou nás srazila na zem, když uděláme něco ne úplně
správného sami. Ve skutečnosti bychom si přáli instatní, okamžitou, karmu
u druhých: divíme se, že jejich provinění jim prochází, přejeme si, aby se Boží
mlýny točily mnohem rychleji, chceme, aby dostali to co si zaslouží (a to nebude
nic pěkného, že?). Pokud dokonce věříme v Boha s velkým „b“ nebo
nějaké bohy s malým „b“, pak mu nebo jim dokonce vyčítáme, že je s
odplatou pomalý a toužíme vidět, jak nás (ty pravé oběti!) pomstí!
Stačí
si přečíst starověké Žalmy, což jsou většinou modlitby a zpívané modlitby,
abychom viděli, jak moc je nám tento pocit vlastní - chceme spravedlnost a
chceme odplatu. Vidím to krásně na sobě. Mám chuť se pomstít, když mi někdo
ukřivdí a dokonce i když mi ukřivdí jen zdánlivě. Samozřejmě to omlouvám svou
choleričností (za to vlastně nemůžu, takže moje vznětlivost je vlastně Boží
problém - neměl mě tak stvořit - no ne?). A protože jsem dobře vychovaný a taky
už věkem pomalejší, stačí mi už jen to pomýšlení, že mě pomstí Bůh. Skoro
mě až blaží ta představa, že se to někomu vrátí zpátky, když mi opravdu nebo
jen zdánlivě nějak ublíží. Dokážu se tou představou opájet. Je tu někdo se
mnou? Někdo, kdo mi rozumí? No, a to je v jádru problém s karmou. Počítáme, že
život je řízený karmou, ale vnitřně toužíme po něčem lepším, po něčem větším a
hlubším než je jen tvrdý, chladný a
neúprosný zákon nabídky a poptávky, setby a žně. Všichni totiž toužíme po
tom, abychom mohli sklízet tam, kde jsme nezaseli. Všichni chceme ohledy tam,
kde jsme je sami nebyli moc ochotní dát. A pokud jsme je dali, jsme naštvaní,
pokud je někdo nedá nám. Vždyť jsme zasévali dobrou karmu, no ne? Ve
skutečnosti (zvláště, pokud jsi k sobě upřímný) ve svém srdci toužíš po
světě, který se karmou neřídí. Toužíš
po mnohem větší myšlence. Možná to nevíš, možná si to neuvědomuješ, ale toužíš
po něčem lepším.
To, po čem doopravdy
toužíš, byla Ježíšova největší myšlenka, která byla tak radikální, že ji mnozí ani
v jeho době nedokázali přijmout a uchopit. Ježíšova největší myšlenka byla
milost,
tedy situace, kdy nedostáváš to, co si
zasloužíš. A kdy těm, kteří ti ublížili, neodplácíš podle toho, co si zaslouží.
Milost je totiž jádrem odpuštění. Je jádrem laskavosti. Milost je jádrem lásky.
Ježíš o milosti neustále vyprávěl, nejvíce skrze své příběhy a podobenství. Hrdinové
jeho příběhů byli lidé, kteří dostali to, co si nezasloužili, a nedostali to,
co si zasloužili. Bylo toho tolik, že většina novozákonních autorů končí své
dopisy s přáním: Milost Pána Ježíše ať je s vámi.
Ježíš ve svém nejslavnějším podobenství vyprávěl
příběh o otci se dvěma syny, z nichž jeden ho zneuctil, vzal si dopředu
své dědictví (tím vlastně otci řekl, že si přeje jeho smrt, protože dědictví se
mělo vyplatit po smrti), utekl a žil si svým nezávislým životem, který ho
nakonec dovedl až k prasatům (což byla potupa pro židovského mladíka).
Nakonec se rozhodl vrátit ke svému otci se strachem, ale nadějí, že ho přijme
aspoň jako sluhu. V tom slavném příběhu otec svého marnotratného syna
vyhlíží a jakmile ho spatří, běží ze všech sil naproti. To je moc hezké, ale
pro Ježíšovy posluchače musel být tento příběh neuvěřitelný. Víte proč? Protože
v jeho době staří mužové nikdy neběhali. Čím starší, tím
pomalejší jste byli a nikdy, prostě nikdy jste neběželi. To, že otec běží
s otevřenou náruči k synovi, který si to nezaslouží, který ho
zneuctil a přál mu smrt, bylo zcela radikální. N.T. Wright říká, že bychom měli
toto podobenství přejmenovat na příběh o otci, který běžel.
Milost
ti totiž dá něco, co chladné náboženství viny, pokání a odčinění nedokáže. Nechápejte mě špatně. Pokud jsme se
provinili, pokání je na místě, stejně jako restituce a retribuce. Ale když se
kajeme a když něco odčiníme, máme trochu pocit, že jsme si odpuštění zasloužili
(děláme to tak i v lidských vztazích). Jenže milost je jiná. Nabízí
odpuštění tam, kde nemáš nic na svou obhajobu. Všechno, co můžeš udělat, je jen
padnout na kolena a vykřiknout: Milost! Proto apoštol
Pavel píše v Římanům 11:6 Je
to díky milosti, ne díky skutkům – jinak by milost už nebyla milost.
To z milosti dělá něco
radikálního a úžasného. Milost potlačuje zákon karmy. Láska přerušuje řetěz
následků našich skutků, což je v mém případě dobrá zpráva, protože jsem
udělal docela pár opravdových hloupostí. Jde o to, že pokud je karma mým
soudcem, nedopadnu moc dobře. Takže, aniž bych se snažil omlouvat své
nedostatky, natahuji se po milosti, protože fakt, že Ježíš vzal na kříž moje
hříchy, provinění, prostě všechen ten zmatek, který
jsem svou hloupostí způsobil, je mou nadějí (a taky nadějí, že moje záchrana
nezávisí na mé zbožnosti). Milost je tedy přízeň, kterou Bůh prokazuje
hříšníkům, a jejím jádrem je, že se nedá zasloužit nebo získat. Dá se pouze
přijmout. Tak mocný dar to je. Ještě jednou apoštol Pavel v Efezským 2:8-9: Touto milostí jste skrze víru spaseni.
Není to z vás – je to Boží dar; není to ze skutků, aby se nikdo nechlubil.
Když
se totiž zamyslím nad tím, proč vůbec já osobně v Ježíše věřím, milost je hlavním důvodem. Jen milost mi
totiž může dát sílu přijmout odpuštění a taky odpustit. Řeknu vám na závěr krásný
příklad. Tuto fotografii jsem viděl jako dítě u mého otce v nějakém fotografickém
časopise.
Je to ikonická fotografie, která symbolizuje úplný zmar války. Vyfotil
ji Nick Ut, fotograf agentury Associated Press v roce 1972 severně od
Saigonu po bombardování napalmem, tekutou hořlavinou, která se přichytila na
lidské tělo a přivedla mu strašné spáleniny. Tato fotografie devítileté
holčičky Kim Phuc, které po zásahu napalmem začaly hořet šaty a proto si je strhala,
se okamžitě stala natolik ikonickou fotkou vietnamské války, že historikové
říkají, že pomohla ukončit tuto strašnou válku. Níže se můžete podívat na krátké
video, kde nám Kim i fotograf Nick po 43 letech řeknou příběh této fotografie.
Příběh Kim Phuc je příběhem milosti. Je příběhem odpuštění. Server CNN přinesl
její příběh, ve kterém vypráví, jak se za tuto fotku styděla, vždyť přece
zachycovala moment jejího trápení a mučení, ale díky ní mohla také začít cestu
k pokoji a míru. „Uvědomila jsem si, že tomuto obrázku nemohu utéct, tak
jsem se rozhodla k němu vrátit a pracovat s ním k míru. Je to
moje volba.“ Kim je dnes velvyslankyni dobré vůle OSN, a se svou nadací ukazuje
na zvěrstva válek, staví nemocnice, školy a sirotčince. Jak se k tomu ale
dostala?
Po zásahu napalmem strávila
přes rok v nemocnici, kde prošla bezpočet operací a nakonec se, i přes
jizvy, které ji zůstaly, uzdravila tělesně. Nicméně, nemohla najít klid ve své
duši. Chtěla zmizet. Chtěla se ztratit. Přála si zemřít. To ji však přivedlo
k otázkám a k hledání odpovědí. Začala studovat také různá
náboženství. O deset let později, když ji bylo 19 let, stala se křesťankou a
svou nově nalezenou víru označila za důvod, proč dokázala znovu přijmout život.
Říká: „Když jsem se stala křesťankou, získala jsem nádherné spojení: vztah
mezi mnou a Ježíšem, a Bohem. A od tohoto momentu jsem se naučila odpustit.“
Od tohoto momentu jsem se naučila odpustit. Jen milost ti dá sílu odpustit
natolik, že dokáže uzdravit tvé srdce.
Ahoj Lukáši, já patřím k těm, kdo jsou velmi rádi, že zákon karmy nefunguje a že je zachránila milost. Nicméně jsem slyšel řadu kázání o zákonu setby a sklizně. Stašek tak dokonce jedno kázání nazval a i ty v kázáních o štědrosti říkáš, že se štědrost vyplácí. Do nějaké míry tedy musí platit i karma - zákon příčiny a následku. Budeš-li jíst sladké a mít málo pohybu, velmi pravděpodobně příjde cukrovka. Proč nás tedy Boží milost neosvobozuje od důsledků našeho jednání? Ve Starém zákoně nám přeci Bůh říká: „Dělej A,B,C a D a já ti budu žehnat. Nedělej to, nebo dělej X,Y a Z a příjde prokletí.
OdpovědětVymazatJsme tedy spasení milostí, ale ve všem ostatním zákonu "karmy" podléháme?
Každopádně díky za tohle kázání i článek!
Davide, to jsou výborné otázky, které byly obsahem dnešní části série :-) Takže, počkej na podcast a blog a pak se k tomu když tak vrátíme. Díky za komentář.
Vymazat