Toto léto jsem byl na řadě svateb. Svatba je vždy radostná událost nového společného života dvou
lidí plných ideálů a plánů, je to ten čas, kdy rodina je naměkko a všichni jsou
dojatí. Běžně to funguje tak, že ještě před samotnou svatbou žádá ženich
nevěstu o ruku se zásnubním prstýnkem jako slibem společné budoucnosti.
Ten prstýnek symbolizuje: Myslím to
s tebou vážně a slibuji, že jednoho dne si tě opravdu vezmu. Po celou
dobu do svatby tak prstýnek vyjadřuje přítomnost ženicha, a to i kdyby nebyl
fyzicky přítomný. V minulém příspěvku jsme si vyprávěli o poslední večeři, kterou měl
Ježíš se svými nejbližšími přáteli a následovníky, na které jim řekl pro ně
šokující zprávu: Oznámil jim, že od nich odchází pryč, aby pro ně připravil
místo, a aby se pro ně jednoho dne vrátil. Jeho učedníci to později nazvou Druhým příchodem Krista, který vyvrcholí
Svatbou Beránkovou, tedy obrazně
oslavou věčného spojení Ježíše jako ženicha a jeho církve jako nevěsty. Do
doby, než se tak stane, nás podle svých slov nenechává jako sirotky, vlastně nám
dává zásnubní prsten jako slib, že to s námi myslí vážně. Tím prstenem
není nic jiného, než osoba Ducha svatého. Jen se podívejte na to, jak to
apoštol Pavel popisuje v Efeským
1:13-14:
V něm jste i vy (když jste uslyšeli
slovo pravdy, totiž evangelium o vaší spáse, a uvěřili mu) byli označeni pečetí
zaslíbeného Ducha svatého. Ten je závdavkem našeho dědictví: zaručuje, že Bůh
vykoupí své vlastnictví. Skrze svého Ducha je Bůh opravdu s námi do
skonání věků a nikdy nás neopustí. Ve skutečnosti je Duch svatý závdavkem nebo
slibem, že jednoho dne si nás Ježíš vezme, že to s námi myslí vážně, a že
s námi plánuje společnou budoucnost. Svým nanebevstoupením se totiž Ježíš
nestal chybějícím Bohem. Jen jako Bůh
k učedníkům přišel v jiné osobě. Tajemství
Boha je jeho zjevení ve třech osobách, každá odlišná od druhé, ale přitom
zakouším jednoho Boha, který je všechny z nich. Dnes Boha zakoušíme
skrze Ducha svatého a kdykoliv cítíme jeho dotek, těšíme se na svatbu, na
opětovné shledání s Ježíšem, který je pastýřem naší duše.
V tomto seriálu mluvíme o třetí osobě Boží Trojice, o Duchu svatém. V jedné z prvních
Ježíšových zmínek o Duchu svatém, řekl Ježíš (v překladu Slovo na cestu - Jan
3:8): Ovšem s Duchem svatým je to jako s větrem: Nemůžeš ho ovládat, ale
pozoruješ jeho účinky. Ducha nemůžeš ovládat, ale můžeš pozorovat jeho
působení, stejně jako to můžeš vidět na větru. Vítr tě uschopní, vítr tě
zrychlí, vítr ti pomůže, když bys už nezvládal pádlovat, vítr ti dá naději.
Přesně totéž dělá Duch svatý. Jeho vánek je neustále s tebou, pokud
následuješ Ježíše. Pokud totiž Ježíši patříš, on ti obrazně na prst nasadil
svůj prsten závdavku, a to ukazuje, že se nemusíš modlit za to, aby
s tebou Bůh ve tvém životě byl, ale spíše za to, abys viděl účinky jeho
přítomnosti. To je důležitý koncept. Jeho působení se totiž projevuje mocí a
odvahou, a to opravdu potřebujeme. Protože naše budoucnost s Kristem je
společná, Duch svatý už dnes komunitu víry připravuje. Jak to dělá? Skrze křest.
Ve skutečnosti, Nový zákon popisuje hned několik křtů. První křest, který
najdeme, je křest ve vodě. To křtí následovník Krista
nového následovníka Krista ve vodě jako symbol vlastní smrti a vzkříšení
k novému životu s Ježíšem. Je to veřejné přiznání k následování. Další je křest Duchem,
což podle Jana Křtitele dělá Ježíš a je to první naplnění ke službě, svědectví a svatosti. O tom budu
mluvit více příště. Pak je tady ovšem křest, kterým nás křtí samotný
Duch. Tento křest je do církve, protože Ježíšova víra je vždy
společná, vždy v místní komunitě jeho následovníků, kteří tvoří místní
církev.
Pavel
to popisuje v 1. Korintským
12:12-13:
Tělo tvoří jeden celek, i když se skládá
z mnoha částí; i když je všech těch částí mnoho, přece tvoří jedno tělo. (Tělo
je Pavlův nejoblíbenější obraz církve, do té míry, že ji nazývá Tělem
Kristovým) A právě takové je to s
Kristem. Ať už jsme totiž Židé či Řekové, otroci nebo svobodní, všichni jsme
jedním Duchem pokřtěni do téhož těla a jeden Duch se nám všem stal nápojem. Podívejte
se na ten verš pomalu. Církev, to Kristovo tělo, je plné Židů a Řeků, otroků a
svobodných. Proč je Pavel vypichuje? Protože jsou to protiklady. Žid
v přirozeném světě neměl (a ani nechtěl) mít nic společného s Řekem a
naopak. Otrok v reálném světě neměl nic společného se svobodným. Přesto jsme
všichni Duchem ponořeni (protože přesně to znamená slovo křest) do jednoho těla, do jedné církve jako lidé, které
v přirozeném světě nic moc nepojí. Možná, že najdeš v církvi lidi
s podobnými zájmy nebo v podobné životní situaci. Když se však
podíváš pořádně okolo sebe, jsem si zcela jistý, že
v normálním, přirozeném světě, byste se s některými lidmi nikdy ani
nepotkali a nepromluvili spolu, natož abyste spolu něco dělali nebo se dokonce
přátelili. To, že je církev různorodá, a že miluje svou rozdílnost, a přitom
stejně mluví jedním hlasem, je vždy práce Ducha svatého.
Není
vůbec divu, že to, na co se Duch v našem životě zaměřuje, se týká osobních
postojů a kvalit pro vztahy s dalšími lidmi. Abychom totiž dokázali být
spolu ve vší své skvělé (a někdy až ne tak skvělé) rozdílnosti, potřebujeme
k tomu něco víc, než je Boží moc. Galatským 5:22-23 Ovocem
Ducha je pak láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost,
mírnost a zdrženlivost. Všimněte si, že skoro všechny tyto charakterové
vlastnosti se týkají vztahů s dalšími lidmi. Duch svatý nás tedy vede do
církve (doslova nás do ní ponořuje) - je to koneckonců trénink, příprava na věčnost, kdy budeme s Ježíšovými následovníky už napořád - a abychom tam opravdu dokázali existovat,
začíná v našem životě vytvářet prostor pro růst charakterového ovoce Ducha,
které se projeví ve vztazích. Církev je totiž jinak skupina lidí, které by nic
přirozeně nepojilo, v Římanům 5:5 dokonce Pavel říká, že Bůh do našich srdcí vylil svou
lásku skrze Ducha svatého, jehož nám daroval. Láska k lidem,
kterou nově objevíme s vírou v Ježíše, je tedy dar. Tato láska však
není samoúčelná. Vytváří prostředí pro naší službu. Nedávno jsem psal, že služba je oběť, která funguje nejlépe skrze
naše duchovní dary a existuje pro užitek Těla Kristova, tedy církve. Když
budete duchovní dary studovat, všimnete si, že nejobsáhlejší pasáže, které se
jim věnují (1. Korintským 12 a 14) jsou
přepůleny slavnou kapitolou 13., která je celá o lásce, a kde je dokonce
napsáno, že kdybych měl různé duchovní dary, ale neměl lásku, nic to neznamená,
byl bych jen dunící zvon a řinčící činely. Láska je jediným prostředkem a
prostředím pro fungování duchovních darů. Pokud toužím po darech, po Boží moci,
po použitelnosti od Boha za jakýchkoliv jiných důvodů, než je láska
k lidem, pak jsou mi dary spíše ke škodě než k užitku. To je důvodem,
proč Duch bude především v našem životě pěstovat ovoce, tedy charakterové hodnoty ovlivňující vztahy.
Láska
v církvi pak způsobí jednotu, což je přesně to, za co se Ježíš modlil u
poslední večeře, když svým následovníkům řekl, že pošle svého Ducha jako
závdavek našeho vztahu. Taková jednota tvoří neodolatelné prostředí pro
fungování všech darů, které Bůh věřícím dává. Apoštol Pavel to popisuje
v Efezským 4:2-7. Buďte vždy
pokorní a mírní, trpělivě se navzájem snášejte v lásce a usilujte zachovávat
jednotu Ducha, spojeni poutem pokoje. Je jedno tělo a jeden Duch, jedna naděje,
k níž jsme byli povoláni, jeden Pán, jedna víra, jeden křest, jeden Bůh a Otec
všech, který je nade všechny a skrze všechny a ve všech. Každému jednotlivému z
nás byla dána milost podle míry Kristova obdarování. Co tady Pavel píše?
Nejprve nabádá následovníky Ježíše, aby se chovali tak, jak si Duch přeje
(všimněte si, že mírnost, trpělivost a láska jsou ze seznamu ovoce) a usilovali
zachovávat jednotu Ducha. Později bude Pavel psát o jednotě víry a jednotě
mysli, ale to je proces zralosti. Abychom mohli žít tak, jak si Bůh přeje,
potřebujeme k tomu zachovávat jednotu Ducha. V čem je rozdíl?
V Duchu svatém můžeme být jednotní i v nesouhlasu. Duch svatý totiž
primárně vyvyšuje Ježíše, takže pokud se shodneme na tom, kdo je Ježíš,
nepotřebujeme se shodnout na mnoha dalších věcech. Duch svědčí o mně, tvrdil
Ježíš, a vy o mě taky budete svědčit. Ježíš je sjednocující prvek
církve, ne různé doktríny ohledně morálky nebo teologie (byť je tam mnoho
užitečných spojovacích prvků). Tato jednota se projevuje společnou naději
v jednoho Boha.
Hned
další verš mluví zase o darech (každému byla dána milost). Jednota tedy slouží
k tomu, abychom sloužili Bohu jeho dary ve správném prostředí, se správnou
motivací a ke správným účelům. Člověk, který bude ve službě duchovními dary
plný lásky, bude přesně jak řekl Ježíš podobný větru: nezastavitelný, mocný,
naplňující. Není divu, že se v takové církvi Duch přežene jako vítr o
letnicích. O tom ale příště. Pro dnešek je pro nás důležité vědět, že jeden
z hlavních důvodů, proč Ježíš tobě, jako svému následovníkovi, dává Ducha
svatého, je slib, že si nás jednoho dne vezme. Bůh to s tebou myslí vážně.
Má pro nás připravenou společnou budoucnost, a proto začal proces charakterové
změny už dnes. A používá si k tomu komunitu věřících – církev. Možná to je jeden z hlavních důvodů,
proč se ďábel, nepřítel naší duše, snaží člověka oddělit od ostatních věřících.
Některé skrze pohrdnutí rozdílnosti (proč bych se měl s nimi družit,
když jsem lepší, chytřejší nebo úspěšnější než oni), jiné skrze cestovní
turistickou duchovnost. Co tím myslím? Myslím tím to neustálé cestování
za zážitky s Bohem na nějaká zvláštní poutní místa. Dělají to všichni.
Katolíci mají svá, evangelíci jiná, charismatici zase ty svá. Místo, aby
následovník Krista se rozhodl vydat se do vztahů ve své komunitě, aby tam
dovolil Duchu vytvořit jednotu pokoje a prostor pro pěstování charakterových
vlastností, raději mluví o Boží moci a jezdí na všechny konference, na všechny
meetingy a setkání, kde hledá Boží dotek.
Co když je to ale jinak? Co
když se tě Duch svatý chce dotknout tam, kde jsi? Co když fakt, že ten poklad –
Ducha – máš v hliněných nádobách, ukazuje, že máš dovolit Duchu, aby tě
naplnil tady, kde jsi? Co když Duch svatý chce, abys v jeho plnosti
používal své dary v téhle církvi? Co když chce, abys mu dovolil tě doslova
ponořit
do místní církve? Jak by to v tvém případě vypadalo? Co by byl ten
příští krok, který bys měl udělat? Doufám, že najdeš odvahu si tuhle otázku
položit.
Žádné komentáře:
Okomentovat