Dobře
si pamatuji na den, kdy jsem se setkal osobně s Duchem svatým. Abych řekl
pravdu, nikdy jsem o něm nic moc neslyšel, snad jen to, že je součástí Boží
Trojice: tedy, že Bůh je jeden, ale zjevený ve třech různých osobách. Jenže,
zatímco Boha Otce jsem si uměl představit jako toho hlavního bosse, Stvořitele
nebe a země, a Ježíše jsem si uměl představit jako člověka (tím, že Ježíš
přišel na zem v podobě člověka, je to snadné se s ním identifikovat a
konkrétně jej následovat), Ducha svatého je poněkud složitější si představit.
Duch je totiž duch. Navíc, je jako vítr, těžce jej chytneme. Měl jsem rád
Ježíše, byl jsem mu vděčný za jeho přátelství a za jeho odpuštění a přijetí. Z lásky
ke Ježíši jsem mu chtěl sloužit, chtěl jsem pro něho něco udělat. Proto jsem se
přihlásil jako dobrovolník do služby, připravený dělat cokoliv bude potřeba.
Aniž jsem to čekal, velmi záhy se mi otevřely možnosti dělat další a další
věci. Cítil jsem, že moje touha sloužit Ježíši roste. Všiml si toho jeden můj
přítel, který byl o něco starší a zkušenější. Pamatuji si, jak ocenil mou touhu
sloužit Bohu a pak mi řekl, že abych mohl skutečně efektivně sloužit Bohu,
potřebuji být naplněný Duchem svatým. Moc jsem o tom nevěděl, tak mi řekl, kdo
Duch je, co dělá a co se mnou chce dělat. Především mi chce dát moc sloužit
Bohu nadpřirozeně, tedy jinými slovy: nad mé přirozené schopnosti a vlastnosti.
Byl jsem mladý, ale moc dobře jsem věděl, že mé schopnosti jsou omezené. Tak
jsem si ten večer klekl k posteli a poprosil jsem Ježíše, aby mě seznámil
s tím jiným Pomocníkem, Advokátem, Utěšitelem, prostě, jak jej Ježíš
nazval u poslední večeře se svými následovníky, a kterého slíbil poslat svým
učedníkům. Poprosil jsem jej, aby mě tímto Duchem pokřtil, a aby mě zmocnil
dělat všechno, co po mě bude jednou chtít. Když jsem se modlil, zatočila se mi
hlava, měl jsem pocit, že se vznáším. Vstal jsem od postele s vírou, že
když prosíme Boha o jeho Ducha, dá nám svého Ducha (přesně jak to Ježíš popsal).
Od
té chvíle se můj život začal převracet naruby. Ne, že bych začal dělat nějaké
šílenosti, ale začal jsem mít moudrost, která nekorespondovala s mým věkem
a znalostmi. Pochopte mě správně, bylo mi tenkrát 14 let, ale byl jsem vysoký a
vypadal starší. Kvalita mého uvažování a schopnosti se vyjádřit srozumitelně
však zdaleka převyšovala moje schopnosti. Věděl jsem, že to není díky tomu, že
bych byl tak skvělý a chytrý kluk, ale že je to něco silnějšího. Byl to dar.
Bylo to poprvé, co jsem začal na sobě pozorovat účinky duchovního daru
vyučování (i když tehdy jsem to neuměl definovat ani popsat), jednoho ze tří
nebo čtyř hlavních duchovních darů, které mi Duch dal. Tak začala moje cesta
poznávání Ducha a jeho zmocnění, které Ježíšovým následovníkům dává. Zatím jsme si v předchozích dvou postech řekli, jak Ducha svým následovníkům
představil Ježíš a co Duch svatý primárně dělá. Také jsme si ukázali, že Duch
je jako zásnubní prsten od Ježíše, závdavek budoucí svatby Ježíše a jeho církve.
Proto Duch připravuje Ježíšovy následovníky na věčnost s Kristem tím, že
je ponoří, pokřtí, do církve a daruje jim charakterové ovoce Ducha, které jim
pomáhají v jejich vztazích v církvi. Následkem je jednota Ducha,
která působí pokoj, a na jejímž základě můžeme Bohu sloužit jeho duchovními
dary a nadpřirozenými schopnostmi.
Proto se dnes bude budu věnovat tématu zmocnění Duchem. Je to totiž tak důležité, že apoštol Pavel napsal ve svém dopise
Efezským, že budeme-li naplňováni Duchem, budeme se chovat moudře a nebudeme
jako hlupáci! Efezským 5:15-18: Pečlivě
dbejte na to, jak žijete: nechovejte se jako hlupáci, ale jako moudří lidé.
Využívejte svěřený čas, protože doba je zlá. Nežijte v nevědomosti, rozumějte
Pánově vůli. Neopíjejte se vínem (což vede k prostopášnosti), ale nechávejte se
naplnit Duchem.
Všimněte si, že mluví v průběžném čase – naplňování Duchem není
jednorázová událost, ale je to něco, co bychom měli umožnit Bohu neustále.
Zajímavé v této pasáži taky je kontrast plnosti Ducha k opíjení se alkoholem.
Kontrast je mezi hloupostí a moudrostí. Budeš-li se opíjet, budeš náchylný
k hloupému chování, doslova „bez rozumu.“ Budeš-li plný Ducha, budeš
náchylný k moudrému chování, kdy budeš rozumět tomu, co je Boží vůle pro
tvůj život. Budeš zmocněný Duchem.
Nejprve se podíváme na to, jak to všechno začalo. Ještě před Ježíšovým veřejným
působením začal sloužit lidem v Izraeli poslední z velkých proroků Starého
Zákona, Jan Křtitel. Jeho poselství bylo jednoduché: Blíží se Boží království,
proto čiňte pokání (tedy odvraťte se od svých hříchů) a na znamení, že to
myslíte vážně, nechte se pokřtít ve vodě. Jan si vedl tak dobře, že se sbíhaly
davy, aby poslouchali a nechali se křtít. Logicky tedy některé napadlo, že Jan
bude očekávaný Mesiáš, ale ten rychle tyto myšlenky utnul slovy (Marek 1:7-8): Po mně přichází někdo
silnější než já! Nejsem hoden ani sehnout se a rozvázat mu řemínek sandálu. Já
jsem vás křtil vodou, ale on vás bude křtít Duchem svatým. Odkazoval se na Ježíše, který tedy má své následovníky ponořit
do Ducha. A Ježíš to svým následovníkům na závěr své pozemské služby jasně připomenul (Skutky 1:5+8): Jan křtil vodou, ale vy budete brzy pokřtěni Duchem
svatým. (…) Přijmete ale moc Ducha svatého přicházejícího na vás a budete mými
svědky v Jeruzalémě, v celém Judsku, v Samaří a až na konec světa. Říká tedy: Čeká vás ještě jiný křest než ve vodě.
Budete ponořeni do Ducha, a až se to stane, přijmete moc, která způsobí, že
budete mými svědky počínaje Jeruzalémem, a konče úplným koncem světa. Ježíš
tady tedy jasně říká, že ono ponoření do Ducha zmocňuje ke službě
Ježíši.
To je taky význam křtu v Duchu. Duch totiž už působí ve
tvém životě: Vede tě ke Kristu. Ponořuje tě do církve. Vysvobozuje tě od těla a
hříchu. Dává ti vítězství nad sebou samým. Učí tě pravdě. Ale jeho naplnění je
zmocnění ke službě Ježíši. Pokud tedy nemáš v úmyslu sloužit Ježíši, pak
je otázkou, proč bys měl hledat naplnění Duchem. Nebo ještě jinak. Pokud tak
moc miluješ Ježíše, že mu chceš co nejlépe sloužit, pak potřebuješ naplnění
jeho Duchem. Dary, které ti Duch chce dát, jsou nadpřirozeným uschopněním ke
službě Ježíši. Nejsou to dary pro show nebo pro zábavu. Nejsou určeny proto,
aby ses vytahoval nebo dokonce poměřoval s jinými křesťany. Dary jsou
určeny pouze a výhradně ke službě Ježíši. Proto novozákonní autoři dávají tak
velký důraz na to, že si máme těmi dary vzájemně sloužit. Není to jen Pavel,
který to píše, ale také Petr (1 Pt 4:10): Každý
z vás dostal nějaký dar, a tak si jimi navzájem služte jako dobří správci rozmanité
Boží milosti.
Ježíš tedy své učedníky požádal,
aby počkali, dokud na ně nesestoupí Duch, který je zmocní. Stalo se to o
letnicích, tedy padesát dní po Velikonočních událostech a zhruba deset dní po
Ježíšově odchodu ze země. Skutky 2:1-4 Když
přišel den Letnic, byli všichni spolu. Náhle se z nebe ozval hukot, jako by se
řítil prudký vítr, a naplnil celý dům, kde seděli. Ukázaly se jim jakoby ohnivé
jazyky, které se rozdělily a spočinuly na každém z nich. Všichni byli naplněni
Duchem svatým a začali mluvit jinými jazyky, jak jim Duch dával promlouvat. Letnice
začaly tím, že 120 Ježíšových následovníků bylo spolu. Pravděpodobně se
modlili. Každopádně ale byli spolu, protože církev je o tom, být spolu. Když Duch svatý přišel
na první věřící, jeho příchod byl jako prudký vítr, který naplnil celou
místnost. Bylo to něco jako tornádo. Ohnivé tornádo. Ve SZ se Boží přítomnost
často projevovala ohnivým plamenem: Mojžíšovi se ukázal v hořícím keři,
Izrael vedl ohnivým sloupem, Mojžíšovi dal zákon na hoře Sinaj, kde přebýval
v ohni, Šalamoun viděl oheň sestoupit na nejsvětější místo při zasvěcení
chrámu. Ve Skutcích 2 Boží oheň usedl nad hlavu každého věřícího. Každý věřící
se stal hořícím keřem – místem Boží přítomnosti. Boží přítomnost byla tam, kde
je jeho lid. Skutky 2:5-11 V Jeruzalémě tehdy pobývali zbožní Židé z každého národa na světě. Když
se ozval ten hukot, sešla se spousta lidí a byli ohromeni, protože je každý
slyšel mluvit svou vlastní řečí. Úžasem bez sebe říkali: „Hleďte, copak ti
všichni, kdo tu mluví, nejsou Galilejci? Jak to, že tedy každý slyšíme svou
rodnou řeč? 9-11 Parthové, Médové, Elamité a obyvatelé Mezopotámie, Judeje i
Kappadokie, Pontu a Asie, Frygie i Pamfylie, Egypta i krajů Libye vedle Kyrény
a příchozí z Říma, jak Židé, tak proselyté, Kréťané i Arabové – slyšíme je
mluvit našimi jazyky o velikých Božích věcech!“ Když Duch poprvé káže
evangelium, činí tak ve všech jazycích najednou. Evangelium je hnutí jednoty
v bohatství kulturní rozdílnosti. Církve, které jsou nejvíce zaměřeny na
práci Ducha svatého, jsou zároveň i nejvíce kulturně rozmanité. Duch svatý
totiž do svého království přivádí rozmanité lidi, kteří vůbec nejsou stejní.
Lidé však z toho byli
zmateni a někteří dokonce začali tvrdit, že učedníci jsou opilí. Skutky 2:14 Tehdy vstal Petr s ostatními jedenácti a
hlasitě k nim promluvil. To je důležitá a zajímavá zmínka. Petr jen před
několika týdny zapřel Ježíše před mladou dívkou u ohně během Ježíšova výslechu.
Pak se setkal se vzkříšeným Kristem, což ho zcela proměnilo. Ale když na něj
sestoupil Duch svatý, získal najednou odvahu se za Ježíše postavit před tisíci
lidmi, který zcela otevřeně řekl (Skutky 2:32-33+36-37): A právě Ježíše Bůh vzkřísil – my všichni jsme toho svědkové! Byl
vyvýšen na Boží pravici, přijal od Otce zaslíbení Ducha svatého a to, co teď
vidíte a slyšíte, je jeho vylití. (...) Ať si je všechen lid Izraele jist, že
Bůh učinil Pánem a Mesiášem právě Ježíše, kterého jste ukřižovali!“ Kde se
v něm vzala ta odvaha? To byla práce Ducha svatého. Stejný vzor vidíme
znovu a znovu. Když o nějakou dobu později začnou autority církvi vyhrožovat a
zakazovat jim mluvit o Ježíši, církev se modlí o nové naplnění. Výsledkem je
(Skutky 4:31): Místo, na kterém se
shromáždili, se po jejich modlitbě zatřáslo. Všichni byli naplněni Duchem
svatým a začali směle mluvit Boží slovo. Odvaha, smělost, jsou průvodní znaky
Duchem naplněného člověka.
Co se tedy stalo dál? Skutky 2:37-39: Ta slova je zasáhla do srdce. Začali se
Petra a ostatních apoštolů ptát: „Co máme dělat, bratři?“ „Čiňte pokání,“
odpověděl Petr, „a každý se nechte pokřtít ve jménu Ježíše Krista, aby vám byly
odpuštěny hříchy. I vy přijmete dar Ducha svatého, neboť to zaslíbení platí pro
vás a vaše potomky i pro všechny, kdo jsou daleko – kohokoli povolá Hospodin,
náš Bůh.“ Petrova slova je zasáhla a na otázku, co dál, slyšeli, že
potřebuji tři věci: 1. Činit pokání, 2. Nechat se pokřtít ve vodě, 3. Přijmout dar Ducha svatého,
protože toto zaslíbení o Duchu platí i pro všechny budoucí generace, tedy
včetně nás! I my potřebujeme zmocnění Ducha a jeho přítomnost. Proto se i ty, ať už jsi sám nebo to čteš s někým, můžeš a vlastně i musíš modlit za
naplnění Duchem svatým. Než se do toho pustíš, dovol mi několik praktických rad:
(1) Ujisti
se, že jsi přijal Ježíše jako Pána a Spasitele a tedy vyznej mu své hříchy.
(2)
Přijmi skutečnost, že křest v Duchu svatém je dar od Boha.
(3) Buď připraven přijmout Ducha vírou, a ne
intelektem či pocity. Neboj se, že bys mohl přijmout něco špatného.
(4) Uctívej
Ježíše a pros jej, který je Křtitelem v Duchu svatém, aby tě naplnil.
(5) Pokud
ucítíš vnitřní pnutí, dovol proudu modlitby v neznámém jazyku, aby
vytryskl ven během uctívání Ježíše. Je velmi pravděpodobné (i když tomu tak
není ve všech případech), že poté, co jsi byl naplněn Duchem svatým, jsi přijal
dar modlitby v jiných jazycích. Jsou to jazyky, které ses neučil a kterým
ve většině případů nerozumíš. Tento dar
ti pomůže v modlitbě v těžkých situacích, nebo v modlitbě za jiné lidi. Někdy se nám totiž
stává, že máme silnou potřebu se za někoho modlit, ale nevíme přesně, za co ani
jak. Počítej ovšem s tím, že Duch svatý ti dá dar(y), jak sám uzná za
vhodné. Tyto dary poznáš nejlépe tak, že začneš sloužit tam, kde je potřeba, a
dovolíš Bohu, aby ti skrze další křesťany otevřel dveře ke službě, kde budeš
moci zkoušet další věci, pozorovat výsledky té služby i své pocity při ní.
Nakonec si v té službě získáš potvrzení od vedoucích v církvi, ale to
předbíháme. Všechno ohledně darů začíná tím, že požádáš Ježíše, aby tě naplnil
svým Duchem a přijmeš ho jako dar, který tě zmocňuje, a který ve tvé životě
bude působit jako vítr!
Pojď se modlit.
No vida :-) Upřímně jsem nečekal, že se v Elementu o tom někdy bude mluvit, ale mile mě to překvapilo. Je to velmi hezky a nenásilně napsané. Jsem povzbuzen :-) Díky, Lukáši.
OdpovědětVymazatDěkuji za komentář a jsem rád, že jsem Tě mohl povzbudit :-) Není to ovšem zdaleka první série o Duchu svatém, kterou jsme v Elementu měli (ať už v neděli nebo na jiných setkáních). Každopádně, doporučuji si poslechnout tuto sérii na našich podcastech: http://element.cx/detail_audio.php
Vymazat