Bouřky mě vždycky fascinovaly. Šlehající
blesky, dunivé hromy, prostě to všechno je děsivě krásné. Dodnes si pamatuji na
několik situací, kdy jsem fascinovaně sledoval úžasné představení blesků, deště
a větru. Před lety, kdy jsem ještě žil v Chomutově, jel podél Krušných hor
domů z nějakého setkání, a nad kopci na hřebenu hor zuřila úplně ukázková
bouřka s blesky a deštěm, zatímco já jel po suché silnici a obdivoval jsem
tu scenérii. Škoda, že jsem tehdy neměl foťák! To bylo ještě před dobou
instagramovou! Musím podotknout, že bouřky se moc dobře pozorují, když sedíte
doma za zavřeným oknem, nebo v autě, nebo jste v letadle nad bouřkou.
Mnohem horší pocit máme při sledování bouřek, když jsme přímo v ní. Když
nás totiž bouřka zastihne venku, a my nejsme dostatečně připravení, mizí ta
děsivá krása, a zůstává jen ta děsivost. Být fyzicky v bouři není legrace
a hlavně tam není moc klidu. A to ještě české bouřky nejsou nic proti tajfunům,
hurikánům a tornádům. Prožene-li se taková bouře zabydlenou oblastí, vidíme následně
jen trosky.
Podobně se cítíme také v bouřkách našeho
života. Dějí-li se lidem okolo nás trampoty, pak to pozorujeme
z bezpečného odstupu, sice naše přátele politujeme, ale vlastně nevíme, co
jim přesně říct. Někoho opustil životní partner, jiný zjistil vážnou nemoc,
další má rozkol v rodině se svými dětmi, a ještě další přišel na mizinu.
Ztrácí práci, trpí nepochopením, a bojují s nedostatkem. Jsou
v bouři. A my jsme zatím na suchu, zatímco se oni topí v bouři svého
života. Snažíme se jim nabídnout své přístřeší, ale nejsme v bouři
doopravdy s nimi. Ne proto, že bychom nechtěli, nebo že by nám na nich
nezáleželo, jen nevíme, co máme přesně dělat, a co jim přesně říct. Jenomže pak
se do bouře dostaneme i my, a chceme, aby tam s námi někdo byl, ale zakoušíme
stejné otazníky v očích ostatních, jaké byly předtím i v našich
očích. Když se dostaneme do bouře
života, chceme, aby nás uchopil za ruku někdo, kdo je silnější než bouře.
V dětství, ve fyzickém světě, nějak doufáme, že naši rodiče jsou silnější než
bouřka, proto přiběhneme do ložnice rodičů a schoulíme se k nim, jakoby
jejich přítomnost nám mohla pomoci od bouřky. Jakoby rodiče byli silnější než
hromy a blesky. Ale ke komu se schoulíme v bouřkách našeho života? Kdo má
moc nad živly, které kolem nás zuří?
Vítám vás u čtvrtého dílu seriálu Anatomie zázraků. Díváme se v ní pod
pokličku Ježíšových zázraků, snažíme se nahlédnout a definovat si, co znamenají
dnes pro nás. Přestože zázraky jsou popsány ve všech čtyřech evangeliích, my se
díváme na sedm apoštolem Janem pečlivě vybraných zázraků, které popisuje jako
znamení – o tom, kdo Ježíš byl, a o tom, co se můžeme o Bohu dozvědět i my. Těch sedm zázraků ukazuje na
Ježíšovu moc nad nedostatkem (proměnu
vody ve víno a nasycení tisíců lidí), moc
nad zkázou (různá uzdravení a vysvobození) a moc nad smrtí. Dnes se podíváme na docela podivuhodný zázrak, který
ukazuje na jeho moc nad přírodou. Příznačně, protože zázrak
jsme si definovali jako zásah nadpřirozené nebo vnější síly do řádu
přírody. Příběh, který si dnes povíme, může pro některé z nás, kteří procházejí bouřkou, být velmi
důležitý. Ježíš je totiž pánem elementů, které zuří okolo nás.
Celý náš
dnešní příběh chronologicky navazuje na nakrmení tisíců lidí dvěma rybami a
pěti chleby. Ve své verzi
příběhu evangelista
Matouš barvitě popisuje, že hned
po zázraku nad nedostatkem přiměl
učedníky, ať nastoupí na loď a jedou napřed na druhou stranu, než on propustí
zástupy. Když zástupy propustil, vystoupil o samotě na horu, aby se modlil.
Pozdě večer tam zůstal sám. Pojďme se podívat, jak ho popisuje Jan 6:16-18: Večer jeho učedníci sešli dolů k jezeru,
nastoupili na loď a plavili se na druhý břeh do Kafarnaum. Ačkoli se už
setmělo, Ježíš k nim nepřišel. Jezero se začalo vzdouvat silným větrem. Když odpluli asi pětadvacet nebo třicet honů,
spatřili Ježíše, jak kráčí po hladině a blíží se k lodi. Vyděsili se, ale on
jim řekl: „To jsem já, nebojte se!“ Tehdy ho ochotně vzali na loď, a ta se hned ocitla u břehu, k němuž pluli.
Chodit po
vodě? To není obvyklá záležitost. Ten, kdo v Káně proměnil vodu ve víno, změnil
Galilejské jezero ve skleněné moře. Vůbec, Galilejské jezero bylo svědkem mnoha
Ježíšových zázraků - ať už pod hladinou
(nadpřirozený úlovek ryb) nebo nad ní
(utišení bouře), nebo dokonce na jejich
březích (nakrmení zástupů a mnoha uzdravení a vysvobození). Nic nebylo
ovšem tak zajímavého, jako to, že si Ježíš udělal procházku po vodě. Podotýkám,
nebylo to nějaké hopsání, Ježíš po vodě ušel zhruba 5 kilometrů, takže tento
zázrak trval nejméně hodinu. Technicky vzato, i my bychom dokázali chodit po vodě, kdybychom vyvinuli
dostatečnou rychlost – přesně 108 km/h.
Problém je, že i nejrychlejší muž planety, Usain Bolt, vyvine rychlost „jen“ 44,7 km/h. Dosáhnout rychlosti 108 km/h
by vyžadovalo 15x více energie než je lidské tělo schopno vyprodukovat. Proto
nám to přijde dost neuvěřitelně. Což by nás u zázraku neměli překvapit.
V roce 2006 jistý expert na oceánografii Doron Nof spočítal, že díky specifickým
atmosférickým podmínkám se na Galilejském jezeře vytvářejí kusy plovoucího
ledu, a tento fenomén se opakuje každých pár tisíc let. Podle nich tedy Ježích
nechodil po vodě, ale po kusech plovoucího ledu. Nejsem si jistý, z čeho
mám být více nadšený: Z toho že Ježíš dokázal chodit po vodě,
nebo načasoval procházku jednou za tisíc let zrovna tehdy, když se objevily kousky ledu, na kterých
pak 5 kiláků surfoval! Umíte si to představit zpomaleně? Naše touha
vždy racionálně vysvětlit to, co nedokážeme vysvětlit, nás někdy dovede
k ještě úžasnějším výsledkům! Je to jako na kalkulačce: Když tam zadáte
mnohočíselné údaje, ukáže se chybová hláška. Zázraky mohou působit tak mimo
naši zkušenost, že se v mozku ozve hláška „intelektuální chyby“. Právě
proto se učedníci vyděsili a (podle svědectví dalších autorů evangelií)
považovali Ježíše za přízrak. V jejich mysli nebylo nic, co by skutečnost
před jejich očima dokázalo obsáhnout jejich dosavadní zkušeností. Náš první
princip dnes bude: Zázrak nedokážeš vždy pochopit, vysvětlit a
někdy dokonce ani popsat.
Galilejské jezero leží hodně nízko
a má díky tomu nad sebou tepleji než ve svém okolí. Náhlé bouřky jsou tam tedy
obvyklé. A mohou být opravdu zákeřné. V roce 1992 bylo například přístavní
město Tiberias zničeno třímetrovými vlnami. Vlny v našem příběhu mohly být
stejně vysoké, nebo klidně vyšší. Ale o to nejde. Pokud jste někdy byly u moře
s opravdovými vlnami, dokážete si představit jejich ničící sílu. Když jsem
byl kdysi poprvé v Austrálii a s nadšením jsem vletěl do Pacifiku,
vlna se mnou hodila tak, že jsem vyprovokoval netečného plavčíka, aby mě
upozornil ať se držím ve vymezeném území. Teď se soustřeďte na to, co Jan
vypráví: Ježíš nešel po vodě v klidném stavu. Ježíš se doslova protančil
několikametrovýma vlnami! Jen veslovat mezi nimi bylo namáhavé, ale
chodit po vzdouvajících se vlnách? Navíc, Galilejské jezero je zhruba 12
kilometrů široké a 27 kilometrů dlouhé a až 48 metrů hluboké. Učedníci
v bouři veslovali „pětadvacet nebo třicet honů“, tedy asi 5 kilometrů.
Moje pointa? Nebyli rozhodně nikde blízko břehu. A přesně to je místo, kde se
stává většina zázraků. Zázraky se nedějí v brouzdališti,
ale na hlubině, kde nemůžeš došlápnout na dno, kde musíš šlapat
vodu a nemáš záchytný bod! Nikdy
nepochopíš, kolik toho v Kristu máš, dokud to není to jediné, co máš! Matouš nám ve své verzi příběhu přidává druhé
dějství, ve kterém Petr, nejhorlivější Ježíšův učedník, žádá Ježíše, aby ho
tedy pozval k sobě, pokud je to on. A v tomto dějství je ukryto silné
poselství: Abys mohl kráčet po vodě, musíš vykročit z loďky. Zázrak
se neděje v brouzdališti, ale na hlubině. Tam je to riskantní, ale tam
dovolíš, aby se Ježíš stal vším, co máš, a plně se na něj spolehneš. Ježíš je
totiž pánem nad přírodou.
Toto totiž není jediný příběh o moci nad přírodou,
který jeho následovníci viděli, v jiném příběhu zase Ježíš utišil bouří
pouhým slovem. Oba příběhy nás učí, že: Ježíš je pánem nad
přírodou a živly – tedy nad celou naší zkušeností. Samozřejmě, že
máme celou debatu nad vznikem světa: zda byl svět stvořen, proběhla evoluce,
nebo byl stvořen skrze evoluci. Máme také diskusi na téma ochrany planety, což
je další horký brambor, který si přehazujeme. Každopádně, pro nás jako
křesťany, je rozhodující fakt, že Ježíš je pánem přírody: tedy i příroda svědčí o Boží slávě, a jako
k takové se k ní musíme chovat. A jako člověk, který věří, že Ježíš
je pánem přírody, také věřím, že je jejím stvořitelem. Ať už proběhlo ono
stvoření v technickém slova smyslu jakkoliv, síla biblického popisu
stvoření a Ježíšovy ukázky autority nad stvořením směřuje k poznání, že na
světě nejsme náhodou, ale jsme objektem láskyplného Tvůrce, který si nás
představil a vytvořil ke svému obrazu.
A právě z faktu, že jsme vytvořeni
z lásky k Božímu obrazu, pramení další princip. Bůh nám dává
v bouři odvahu. Všimněte si, co Ježíš říká, když ho
učedníci v bouři uvidí a vyděšeně křičí strachem. Říká jim: To jsem já, nebojte se! Není přesně to smyslem zázraku? Ježíš
v zázraku ukazuje na sebe jako zdroj pokoje a právě to nám dává pokoj
v bouři. Právě to mi dává schopnost věřit v bouři. Věřit lze jednoduše,
když se vede, ale když kolem tebe šlehají blesky a tvá loď se potápí, protože
do ní tryská voda, tehdy je strach přirozený a víra hezká, a nereálná myšlenka.
Podle autora knihy Židům je však víra pevně spjata s tím na co, nebo ještě
lépe řečeno, na koho upíráme své oči. Doslova tam říká (12:1-3): Když jsme tedy obklopeni takovým zástupem svědků, odhoďme i my každou
přítěž i hřích, který nás tak snadno svazuje, a vytrvale pokračujme v běhu,
ležícím před námi. Nespouštějme oči z Ježíše, původce a završitele naší víry,
který pro radost, ležící před ním, nedbal na hanbu, podstoupil kříž a usedl po
pravici Božího trůnu. Uvědomte si, jaké nepřátelství hříšníků vůči sobě
vydržel, abyste neochabli a neklesali na duchu.
Všimli jste si? Jakmile Ježíše nalodili, hned se ocitli u břehu, kam
směřovali. To je poselství pro nás: Když upřeš své oči na Ježíše, všechno bude možné. Vykročíš z loďky, když
tě pozve Ježíš na hlubinu? Tam se totiž může stát cokoliv.
Žádné komentáře:
Okomentovat