Minulý měsíc jsme v Elementu mluvili na
téma ctností ve smyslu pozitivních hodnot jako je cudnost, oběť, pokora a úcta.
Tyto hodnoty jsou dnes často pozapomenuty – jdou totiž proti duchu doby. Autoři
Nového Zákona nás ovšem nabádají, abychom je na sebe aktivně oblékli – abychom
dělali čest Bohu, který nás naplnil svým životem a láskou. Tyto hodnoty
z nás dělají neodolatelné lidi, kteří na sebe vyzývavě neupozorňují, kteří
přinášejí oběti, kteří neprosazují primárně sebe, a kteří jednají s každým
člověkem s úctou a respektem ne kvůli tomu, jak se tito lidé chovají, ale
kvůli Stvořiteli, který všechny lidi učinil ke svému obrazu a miloval je
natolik, že za ně poslal svého Syna zemřít. Doufám, že se vám ta série líbila
alespoň tolik, jako mně. V sérii, kterou jsme začali minulou neděli, to
ovšem obrátíme naruby. Místo pozitivních ctností, které na sebe oblékáme, budu
mluvit o negativních hodnotách, postojích a chování, chcete-li, které bychom
naopak chtěli ze sebe svléct. Budeme v tom aktivní. Budu chtít, abychom
společně vyjádřili odhodlání, že tyto postoje tu opravdu nedovolíme!
Možná vás překvapí, že vůbec existují některé
postoje, které nechceme v Elementu dovolit. Jak si to můžeme dovolit, když
zároveň chceme být církví, která ctí různé názory? Je to proto, že církev není
budova a dokonce ani shromáždění v neděli. Církev je primárně rodina –
proto si křesťané říkají bratři a sestry. Vyjadřují tím, že náš vztah má povahu
rodiny. Můžeme spolu nesouhlasit, můžeme mít jiné názory, ale zůstáváme spjati
poutem lásky, přátelství a přitom jsme k sobě pravdiví. Tak totiž vypadá
rodina, která funguje, jak má. Každá rodina má však zvyky, mluvu a chování,
kterému rozumí jen členové rodiny. Když jsem se například přiženil
k rodině Dity, záhy jsem si všiml, že společné jídlo u stolu je velká
hodnota. Přitom v mé rodině si každý vzal jídlo a sedl si kam chtěl –
někdo k televizi, někdo ke stolu, někdo ke knize. Ale u Dity tohle
rozhodně nehrozí. Tam si zkrátka všichni sednou spolu ke stolu, přinese se
jídlo, každý si nabere a co nejrychleji to sní. Přitom ale povídá, směje se,
srká horkou polévku, prostě dělá všechno to, co mi u stolu v mé rodině
zakazovali. Navíc, nikdo tam na nikoho nečeká. Pokud si nandáte málo a jíte
způsobně pomalu, jen zděšeně koukáte, jak rychle všechno mizí, protože se
všichni naučili jíst rychle a vesele horké jídlo rovnou do žaludku. Chvíli mi
trvalo, než jsem zjistil, jak to funguje, ale pak jsem se rychle adaptoval.
Jinak bych totiž zůstal hladový. A teď pozor! Vůbec tím nehodnotím, který
způsob je lepší. Oba totiž vyjadřuji kulturu té či oné rodiny. Pokud chcete
ovšem patřit do rodiny, musíte se adaptovat. Jinak budete v jednom případě
jak buran, a v druhém případě věčně hladoví. Říká se tomu kulturní
adaptace. Každá rodina má kulturu. A každé jiné společenství lidí má nějakou
kulturu, která vyjadřuje hodnoty: „Takhle to děláme tady. Tohle tady neděláme.
Bez toho se tady neobejdeme.“
Také každá místní církev má nějaké hodnoty. Ty
mohou vycházet z konkrétního teologického porozumění
Bible, ale také jsou ovlivněny prostředím, ve které se daná církev
nachází a zkušenostmi, kterými si prošla. Hodnoty byly vtisknuty
zakládajícími vedoucími církve a vyjadřují styl této konkrétní rodiny. Element
jako rodina má hodnoty, které považuje za důležité. Některé hodnoty jsou patrné
v tom, kam lidi směřujeme, nebo co umožňujeme na našich setkáních.
Například, duchovní zralost charakterizujeme jako štědrý, zodpovědný a
proměněný životní styl. Je nám jedno, jak moc se někdo tváří nebo mluví
duchovně, pokud není štědrý a zodpovědný a pokud na něm není patrná životní
proměna, je pro nás stále nezralým křesťanem. Další sada hodnot je to, že
chceme, aby naše veřejná shromáždění byla bezpečným prostředím pro každého, kdo
chce objevovat a poznávat svou víru. To znamená, že jsme velmi netolerantní
k několika možným porušením této hodnoty: Nechceme, aby někdo někoho
obtěžoval, nechceme, aby někdo někoho pomlouval, a nechceme, aby někdo někomu
něco prodával nebo nabízel – aby z církve dělal tržiště. Netvrdíme, že to
takhle má dělat každá církev, ale je to kultura naší církve – rodiny Elementu.
V této sérii se podíváme na čtyři oblasti, kterým chceme dát jasnou
stopku! Chceme tím vyjádřit, že jsou některé postoje, kterém říkáme jasné a
kategorické NE v rodině Elementu.
První takovou zápornou hodnotou, na kterou se
podíváme, je předuchovnělost. To může znít zvláštně, že? Být
přece věřícím následovníkem Krista znamená přijmout nový duchovní život,
znamená to být naplněný Duchem svatým, a znamená to duchovní povahu vztahu
s Bohem. Jak by to mohlo být špatné? Aby bylo zcela jasné:
Předuchovnělostí nemyslím mít vztah s Bohem, být plný Ducha svatého nebo
snad mít duchovní život, dary a očekávání. Myslím tím něco úplně jiného, co
možná duchovně vypadá, ale ve skutečnosti to s životem s Bohem nemá
nic společného. Přitom většina z vás pravděpodobně předuchovnělé lidi už
někdy potkala: Způsob jejich mluvy, chování, „pohoršování se“ nad světem a
světskými záležitostmi, to vše zkrátka nějakým způsobem dráždilo, ale přitom
jste možná nedokázali popsat, co je špatně. Tito lidé se s vámi dokázali
pohádat na jinak hodně biblická témata: třeba na svatost nebo na cizokrajně
znějící témata jako soteriologie, pneumatologie, eschatologie nebo
eklesiologie. Varovali před odpadnutím církve, špatnou teologii, a hlavně před
těmi „ostatními“, kteří to nemají srovnané jako oni, a kteří proto kážou
„liberální“ evangelium.
Možná už někteří tušíte, co mám na mysli.
Apoštol Pavel ve svém dopise Timoteovi napsal tyto zajímavá slova, která mě
zaujala již před lety, když jsem ani nevěděl, koho má na mysli. 1 Tm 1:3-7 Jak
jsem tě už prosil cestou do Makedonie, zůstaň v Efesu a zakaž jistým lidem
šířit odlišná učení. Ať už se přestanou zabývat bájemi a nekonečnými rodokmeny,
které vedou jen k dohadování namísto naplňování Božího záměru ve víře. Tohle
je zajímavé místo. Pavel tady žádá svého žáka a nástupce, aby některým lidem
zakázal šířit nějaká učení, která jsou odlišná od evangelia, které káže on. Jak
vidíte, ne každý teologický názor má podle Pavla stejnou hodnotu a některé
vedou k nekonečnému dohadování a doslova plní lidi fantasmagoriemi (to
jsou ty „báje“, kdybyste se divili, co mám na mysli). Tohle neustálé dohadování
nad Biblí odvádí lidí od toho, co Pavel považuje základ křesťanské víry. 5
Cílem přikázání je přece láska z čistého srdce, z dobrého svědomí a z upřímné
víry. Cílem Bible je láska k lidem. Otázkou tedy je: Vede mé
učení lidi k tomu, aby více milovali Boha a lidi? Nebo to vede lidi k hádkám?
Pavel si ovšem nedává oddech a dodává: 6 Někteří ale z této cesty
zbloudili a uchýlili se k prázdnému tlachání. Chtěli by být učiteli Zákona,
přitom ale vůbec nechápou, co říkají ani na čem trvají. Prázdné
tlachání! Duchovni řeči bez toho, aby vedly k lásce k lidem, jsou jen
prázdným tlacháním. Mohl bych vám vykládat celé příběhy o lidech, kteří se na
mě snažili zapůsobit duchovním tlacháním. Neustále používali fráze typu: „Bůh
mi řekl“ nebo „Bůh mi ukázal“, neustále mě zahrnovali svými zážitky, sny a
vizemi. Mě jen překvapovalo, jak často „Bůh“ v jejich podání měnil názor.
S Bohem to nikdy nemělo moc společného. Tito lidé předuchovnělým způsobem
chtěli říct svůj názor a mysleli si, že když do toho Boha nějak vpašují, bude
to mít větší hodnotu. Chyba! Začal jsem jim říkat, že na nikoho dojem
duchovními řečmi neudělají. Je to jen prázdné tlachání.
Předuchovnělost ovšem nejsou jen slova, byť ta
mohou být celmi zničující (předuchovnělý člověka obviňuje nemocné z nedostatku
víry, vedoucí z nedostatku duchovního zjevení, a všechny z nedostatku
duchovnosti). Může se projevit méně nápadně, ale o to nebezpečněji. Jedním
z klasických úskoků předuchovnělosti je snaha o „svatost.“ Dal
jsem slovo svatost v tomto kontextu do uvozovek, protože svatost jako
taková je velmi důležitá. Znamená to, že jsme oddělení od hříchu a oddělení pro
Boha. Jsme vydáni Bohu. To je důležité. O takovou svatost musíme usilovat,
protože udržuje naše srdce čisté – a to je předpokladem lásky (jak psal Pavel
v pasáži, kterou jsme četli). Ovšem „svatost“ v předuchovnělé verzi
je snaha o vnější výlučnost projevující se konzervativním trváním na
praktikách a chování, které samo o sobě není důležité. Je to například
strach, že když budeme v něčem moderní (třeba v hudbě nebo stylu
bohoslužby), že se tím budeme připodobňovat světu, jinými slovy, že
zesvětštíme. Jenomže v pasáži, kde nás Pavel varuje před připodobňováním
světu, mluví především o našem myšlení, které je formováno světem, ne o
používání současné kultury, hudby nebo třeba barevných světel. (Římanům
12:2) Nenechte se formovat tímto světem - raději se nechte proměňovat
obnovou své mysli, abyste dokázali poznat, co je Boží vůle - co je dobré,
náležité a dokonalé. V tom je ta potíž – můžeme být myšlenkově
formování světem jinak, než bychom čekali. Například strachem. Nebo pýchou.
Nebo třeba touhou ovládat svou budoucnost. Jeden ze znaků světa je
touha po nezávislosti – na Bohu, na jiných lidech, prostě na komkoli. U
křesťanů se projevuje třeba touhou po nezávislosti na církvi – přece mi nebude
někdo říkat, co mám a nemám dělat, že? Projevuje se také touhou říkat Bohu, co
by měl nebo neměl dělat. Předuchovnělost vede k podvědomé manipulaci
Bohem. Aniž bychom si to uvědomili, najednou věříme v principy víry víc
než v Boha samotného. Ze vztahu se stává rituální manuál na to, jak
ovládat Boha, aby udělal to, co potřebujeme. Než se nadějeme, z Boha nám
zbyl malý bůžek, lehce ovladatelný. Prostě kapesní bůh. Z víry se stalo
spíše zaříkávání. Lidová magie plná rituálů, jak si naklonit Boha svým směrem.
To je hlavní problém s předuchovnělostí. Navenek vypadá strašně zbožně,
ale uvnitř je prázdná. Slovy Pavla (2 Tm 3:5) Navenek sice budou
ztělesněná zbožnost, ale její moc budou popírat. Od takových se odvracej.
Proto, přátelé, nechceme v našem středu mít
prostor pro předuchovnělost, pro rádoby zbožnost, která se kriticky dívá na
všechno, co považuje za světské a neuvědomuje si, že rozdělení na „duchovní“ a
„světské“ není biblický koncept, ale mnohem pozdější myšlenka, která měla
zdůraznit rozdíl mezi svatým prostorem kostela a nesvatým prostorem světa. Boží
pohled však je, že (Dt 10:14) Hospodinu, tvému Bohu, patří nebe i
nebesa nebes, země i vše, co je na ní. Bohu patří nebesa i země úplně
stejně. Z Božího pohledu je všechno duchovní, a proto není
třeba být předuchovnělý, abychom se vymezili proti světskosti. Nemusíme si
hrát na někoho, kdo působí duchovně. Mnohem lepší je, abychom byli takovými
lidmi jako jsme, bez přetvářky, v pravdě a ve světle. To ovšem vyžaduje
odvahu. Zároveň to neznamená, že máme být přízemní a myslet tak, jako bychom
s Bohem nepočítali. Musíme se naučit skloubit náš duchovní život, který je
nadpřirozené povahy, s naším praktickým životem tady na zemi.
Jinými slovy, nedovolíme, aby nás touha
po nadpřirozeném Božím působení odvedla od každodenních záležitostí našeho
života, ale také nedovolíme, aby nás každodenní záležitosti odvedly od touhy po
nadpřirozeném Božím působení. Proto budeme zdůrazňovat, že duchovní zralost
se bude projevovat jako štědrý, zodpovědný a proměněný životní styl.
Všimněte si, štědrost a zodpovědnost jsou praktické záležitosti každodenního
života, bez nich nemůžeme být zralými. Zralost ale také vyžaduje proměnu,
kterou může způsobit jen Duch svatý. Potřebujeme obojí. Nepotřebujeme ale
předuchovnělé řeči, manipulaci Bohem, spory a hádky o bájích a učení, které nás
odvádějí od lásky. Proto říkám: STOP předuchovnělosti! To tady
neděláme!
Lukáši. Plně souhlasím s obsahem článku. Jinak jsem moc vděčný za Tvé přemýšlení, houževnatost a službu v království našeho Pána. Děláš dobrou práci. Díky za to. Ať Ti i nadále Pán žehná a chrání.
OdpovědětVymazatTadku, moc Ti děkuji! Vážím si toho.
VymazatAhoj Lukáši, moc se mi ten článek líbí, díky Ti za něj!
OdpovědětVymazatChtěl bych se tě zeptat na názor - před nějakou dobou jsem napsal text k písničce "Známka víry", který pasuje do originální písně Známka punku od skupiny Visací zámek. Myslíš si, že ten seznam "známek víry" je vyčerpávající, nebo tě napadají další předuchovnělé příklady chování, kterými bych mohl tu píseň rozšířit?
Předem díky za odpověď.
Odkaz na text: http://david-kucera.blogspot.cz/2014/03/znamka-viry.html
Ahoj Davide, koukám, že bych měl začít poslouchat Visací zámek :-) Pro inspiraci :-) Tvůj (výborný) seznam určitě vyčerpávající není, dá se tam - žel - přidávat mnoho dalších jevů. A nejen od těch, kteří jsou nám teologicky, kulturně nebo vztahově vzdálení, ale také z našeho středu. Myslím tím například povýšování Bible na čtvrtého člena Trojice, zdůrazňování darů místo ovoce jako důkaz plnosti Ducha, touha po návratu ke kořenům hnutí, zůrazňování jedné interpretace konkrétní pasáže nebo teologie - černobílá teologie. A tak dále. Předuchovnělost má - znovu žel - mnoho projevů v každém hnutí a v každém směru. Je totiž vnitřním vyjádřením lidského srdce, pýchy, nadřazenosti a slepoty. Měj se pěkně a díky za komentář.
VymazatOd Visacího zámku se mi líbí jen Známka punku, ale obecně se rád nechávám inspirovat texty i nekřesťanských skupin, pokud nejsou v rozporu s Biblí.
VymazatDíky moc za odpověď, mám o čem přemýšlet! :) Měj se fajn.
Díky Lukáši za skvělý článek/kázání na dost odvážné, ale velmi potřebné téma. Těším se na pokračování.
OdpovědětVymazatDíky za komentář i pochvalu. Doneslo se mi, že jsi také mluvil o podobném tématu, musím si to poslechnout. :-)
Vymazat