Nový
rok bývá spojován s předsevzetími, ze kterých máme egraci – skoro nikdo je totiž není schopen dodržet. Nemám
nic proti tomu, abychom si stanovovali cíle, kterých chceme dosáhnout, ale je
jasné, že Novým rokem nezačíná opravdu nic nového – pokračuje náš starý život,
staré zvyky, staré hodnoty, staré vztahy. Jen jsme změnili číslo v datu.
Ale, přece jen je něco nového. Snaha. Opravdu, jako by nový rok přinášel novou
snahu (i když později se změní ve zklamání). Úplně to chápu. Je to mentální předěl: Co kdyby se
doopravdy mohly věci změnit? Co kdybych se doopravdy mohl stát někým lepším? Co
kdybych se doopravdy mohl stát doslova NOVÝM? Nebo ještě jinak: Kdyby to bylo
možné – jak by to vypadalo? Jak bych vypadal já v nové verzi? Jaké vztahy
bych měl? Kolik úspěchu bych dosáhl? Kam až bych došel? Mohl bych zapomenout na
svou minulost? Mohl bych začít úplně nově?
Minulost
je vůbec zajímavá. Je to
jediná věc, kterou nemůžeme změnit – minulost se prostě stala a je navždy
součástí našeho příběhu. Můžeme ji ale uzavřít podobně, jako skončí kapitola
v nějaké knize a začíná nová kapitola. Ta je sice postavena na událostech
předchozí kapitoly, ale poskytuje nové možnosti a nové zápletky a nové
vyvrcholení příběhu. Právě jen díky pochopení, uchopení, vlastnění a uzavření naší minulosti můžeme úplně pochopit svou identitu, kým jsme. Jinými slovy, věřím,
že obnova (mám rád to slovo – vychází
z možnosti nových začátků) je možná
jen tehdy, když si plně uvědomujeme stav, ze kterého se máme obnovit.
S tím bývá problém. Naše paměť totiž funguje
poměrně selektivně – máme tendence si pamatovat ty lepší zážitky a ty špatné
vytěsňujeme ze své mysli. Je to pochopitelný
obranný mechanismus – kdo by chtěl neustále zažívat nějaké trauma nebo
zneužívání nebo hádky nebo hanbu? Proto si myslíme, že čas léčí – ve
skutečnosti náš mozek upravuje vzpomínky. Problémem však je, že tento
mechanismus také zkresluje naší identitu, protože si namlouváme, že to nebylo
tak zlé, že jsme za hádku ani nemohli, že jsme měli hodně polehčujících
okolností, že jsme měli smůlu. Nakonec se může stát, že si pamatujeme jen to,
co si pamatovat chceme. Svedou nás na scestí. Upravené vzpomínky totiž mohou způsobovat silnou nespokojenost se současností.
Krásný
příklad najdeme rovnou v Bibli. Starověký Izrael je zázračně vysvobozen ze
stovky let trvajícího otroctví a na cestě do zaslíbené země překonávají různé
překážky. Bůh je s nimi neustále fyzicky
viditelně každý den (jako ohnivý a oblačný sloup), a řeší jejich problémy:
pronásledující Egypťany, vodní překážky, nedostatek vody, nedostatek chleba,
nedostatek masa, prostě všechno. A do toho najednou mají tito bývalí otroci
pocit, že se s nimi nehraje poctivá hra – mají možnost a dokonce nutnost
se rozhodovat a důvěřovat. A tak si neustále stěžují a reptají. Jeden
z jejich nářků mě vždy fascinoval. Najdete ho v knize Numeri 11:5-6 Vzpomínáme na ryby, které
jsme v Egyptě jedli zadarmo, na okurky a melouny, na pórek, cibuli a česnek.
Teď máme jen vyprahlé krky a v dohledu nic než ta mana! ...Proč jsme jen odešli
z Egypta? Kromě toho, že si významně idealizovali své
vzpomínky, úplně vypustili ze své paměti, že úpěli pod dřinou faraóna a volali
k Bohu o vysvobození, že se je několikrát pokusil faraón fyzicky zničit. Najednou jim chybí cibule a melouny!
Když to čtu, tak si vždycky říkám, jaké štěstí, že Bůh není jako já. Kdybych já
byl Bohem a slyšel tyhle nevděčníky skuhrat, že by raději byli v otroctví
s cibulemi, pak bych je začal bombardovat cibulemi. Melouny. A okurkami.
Prostě bych je pohřbil v zelenině! Neděláme ale přesně to samé i my?
Zapomínáme na to, co jsme byli, vidíme jen přítomnost a máme pocit, že není
dostatečná a proto reptáme? Copak to neznáme z vlastní národní minulosti,
kdy si romanticky děláme legraci z doby komunismu a nakonec si nejen
někteří pamatujeme jen pozitiva, ale dokonce bychom si přáli návrat režimu?
Možná to je jedním
z hlavních důvodů, proč čteme v Novém Zákoně poměrně často frázi
„takoví jste byli“. Je to důležité a nutné pro pochopení naší dnešní identity.
Ne jen to, co jsme, ale co jsme byli. To nám pomáhá mít v perspektivě také
to, co jsme dnes. To je důležité proto, že to, za koho se považujeme, ovlivňuje také
to, co děláme. Pokud vím, kdo jsem, pak vím, co se ode mne očekává a co
mám v určitých situacích dělat. Jak mám reagovat, nebo co naopak dělat nemám. Proto
autoři Nového Zákona používají mnoho příkladů a příměrů, které měly za úkol
budovat identitu věřících. Mluví o následovnících Krista jako o občanech nebe,
světlu světa, dědice Kristovy, údy jeho těla. Přirovnávají je k atletům
nebo vojákům, k větvím vinného kmene, dokonce i nemluvňatům, které touží
po mléku Božího slova. Pro opravdovou změnu ovšem potřebujeme vědět, kdo jsme
byli, ne jen, kdo jsme teď. Proto apoštol Pavel třeba píše v 1. Korintským
6:9-11: Nepleťte se:
Smilníci, modláři, cizoložníci, rozkošníci, zvrhlíci, zloději, lakomci, opilci,
pomlouvači ani vydřiduchové nebudou mít podíl na Božím království. A takoví
jste někteří byli, ale jste omyti, jste posvěceni a jste ospravedlněni jménem
Pána Ježíše Krista a Duchem našeho Boha. Pavel si nedělá iluze
o stavu křesťanů, kteří se ocitli v církvi. Nebyli to hodní nebo dobří
lidé, kteří hledali Boha, aby tak doplnili svoje dobré portfolio. Ne. Byli to
smilníci, zvrhlíci, modláři, opilci, pomlouvači a vydřiduchové. Ale už nejsme,
protože jsme umyti, posvěceni a ospravedlněni tím, co pro nás Ježíš udělal a
tím, co v nás Duch svatý dělá. Jasně, Pavel neříká, že takoví byli
všichni, jen někteří. Patří ovšem k síle identity vědět, od čeho nás Bůh zachránil. Spasení není
neutrální termín, ale vždy implikuje stav, ze
kterého jsme zachráněni a stav, ke
kterému jsme zachráněni.
To je také hlavním motivem celého dopisu
Pavla církvi do Efesu. Toto město, ležící v dnešním Turecku, bylo významnou křižovatkou
v Římské říši. Bylo také duchovní město plné pohanských bohů, což
vysvětluje, proč se Pavel v dopisu věnuje duchovnímu zápasu s démony a
nadpřirozenými silami zla. Hlavním náboženstvím bylo uctívání Artemis, její
chrám byl považován za jeden ze sedmi divů antického světa. Efes byl také plný
sexuální nemorálnosti, prostituce (zejména chrámová) ve městě kvetla.
Archeologové dokonce našli tajné tunely mezi knihovnou a nevěstincem, takže
zatímco si ženy myslely, že se jejich muži oddávají studiu, oni se ve
skutečnosti oddávali nevěře. V tomto městě Pavel zůstal dva roky a pomáhal
trénovat celou generaci křesťanských vůdců, nakonec tady zakotvil dokonce
apoštol Jan, který adresuje v knize Zjevení dopisy sedmi historickým
církvím, z nichž ta hlavní byla přímo v jeho městě. Apoštol Pavel
psal své dopisy z různých důvodů. Někdy odpovídal na otázky (1K), jindy
řešil konflikty a krize v konkrétní církvi (Ga), Efeským je dopis, který
se týká identity věřících.
Pavel ho napsal novým následovník Krista, kteří pod tlakem své kultury byli pokoušeni k návratu k životnímu stylu bez
Boha. To je ostatně pokušení, které hrozí každému jednomu z nás, kdo se považuje za následovníka
Krista i v dnešní době. Pavel se proto chce ujistit, že tito noví
křesťané chápou, kdo vlastně jsou, co způsobilo změnu v jejich stavu, a od
čeho byli zachráněni. Aby zdůraznil, co se vlastně stalo, používá frázi v Kristu.
Tuto frázi najdeme v Pavlových spisech celkem 216x a je to fráze, kterou
nemůžeme najít v jiných spisech před Pavlem a je používaná zřídkakdy u
jiných spisovatelů. Pro Pavla znamenala jednu věc: V Kristu jsme novým
stvořením, tedy nový počátek je možný ne proto, že jsme v novém
roce, ale protože jsme v Kristu. Pokud jsem v něm, má obnova je
možná. Pokud v něm nejsem, pravděpodobně budu selhávat ve snaze se
obnovovat opravdově bez mentálního triku neustálého zapomínání své minulosti.
Proto křesťan s plným vědomím může říct: Takový jsem byl, ale teď jsem
v Kristu.
Proto Pavel píše (Efeským 2:1-3): I vy jste byli mrtví ve svých vinách a
hříších, jimž jste se kdysi věnovali podle způsobu tohoto světa, pod vlivem
onoho ducha, který mocně ovládá ovzduší a který nyní působí v neposlušných lidech.
My všichni jsme kdysi spolu s nimi podléhali svým tělesným žádostem. Plnili
jsme přání těla a mysli, a tak jsme svou přirozeností byli odsouzeni k Božímu
hněvu stejně jako ostatní. Uvědomujeme si, jací jsme byli – byli jsme
odděleni od života (to znamená obrat „mrtví“) a díky tomu jsme podléhali
žádostem našeho těla. Ale Bůh nám nabídl cestu ven – spojil nás zpátky se sebou
(a tedy obživil) a duchovně nás posadil už rovnou do nebe. 2:4-7 Ale Bůh je tak nesmírně milosrdný!
Zamiloval si nás tak velikou láskou, že spolu s Kristem obživil i nás, mrtvé ve
vinách – jste spaseni milostí! Spolu
s ním nás vzkřísil a posadil na nebesích v Kristu Ježíši, aby svou laskavostí k
nám v Kristu Ježíši projevil v budoucích dobách nepřekonatelné bohatství své
milosti. Naše nová identita zahrnuje fakt, že již neleží na tomto světě.
V Kristu se měnil náš status – už teď jsme duchovně v nebi. Co to
znamená? Znamená to, že jsme Božími velvyslanci na zemi. Znamená to, že zdroj
našeho chování a myšlení nespočívá v současné etice. Znamená to, že se
nemusíme bát toho, co se děje na zemi. A znamená to, že když se modlíme, aby se
Boží vůle stala za zemi tak, jako je v nebi, tato prosba vychází
z našeho vztahu s Bohem a naší autority v Kristu.
Tato identita však nespočívala
ve snaze se zlepšit. Byl to dar, pro který můžeme přijmout, ale nemůžeme si za
něj připsat zásluhy. Jen díky tomu chápeme, co znamená být povolán dělat to, co
si Bůh přeje. 2:8-10 Touto milostí jste
skrze víru spaseni. Není to z vás – je to Boží dar; není to ze skutků, aby se
nikdo nechlubil. Jsme přece jeho dílo! Bůh nás v Kristu Ježíši stvořil k dobrým
skutkům, které předem připravil, abychom se jim věnovali. To je opravdu
důležité. Náboženství (myslím tím obecně všechna náboženství) jsou postavena na
základě snahy a neustálého zlepšování. Prakticky v každém náboženství,
pokud potřebuješ Spasitele, uvidíš ho pravděpodobně v zrcadle – je to o
tvé snaze. Musíš umrtvit své žádosti. Musíš se zkultivovat a být morální. Musíš
se odpojit od své smrtelné zkušenosti. Musíš konat dobré skutky. Musíš se hodně
modlit. Musíš přinášet oběti. Musíš dodržovat Zákon. Musíš se uvolnit. Celá
identita je tak stále otázkou tvého zlepšení. Křesťanství je jiné. Nevede
ke zlepšování, ale k obnově. To je velký rozdíl spočívající
v tom, co dělá Ježíš.
Efeským 2:11-12 Pamatujte,
že pokud jde o tělo, byli jste původně pohané (které ti, kdo patří k obřízce,
ručně vykonané na těle, nazývají neobřezanci). V té době jste byli bez Krista,
oddělení od společnosti Izraele, cizí pokud jde o smlouvy zaslíbení, bez naděje
a bez Boha na světě. Pamatuj na to, kým jsi byl a teď se podívej na to, kým
jsi: 2:13-14 Nyní jste ale v Kristu
Ježíši! Kdysi jste byli vzdálení, ale teď jste díky Kristově krvi blízcí. On
sám je náš pokoj; on spojil oba tábory v jedno a zbořil hradbu, která je
rozdělovala. Ježíš zboural zeď, která nás oddělovala od Boha a díky tomu
boří zdi, která nás oddělují od lidí. Proto přináší poselství pokoje: 2:17-19 Přišel a vyhlásil „pokoj vám vzdáleným i
pokoj blízkým,“ neboť skrze něj můžeme všichni přistupovat v jednom Duchu k
Otci. A tak již nejste cizinci a přistěhovalci, ale spoluobčané svatých a
členové Boží rodiny. To, co jsme dnes, je výsledkem našeho nového stavu
(jsme v Kristu). Ale nikdy nemůžeme zapomenout na to, co jsme byli. Co
kdyby sis dnes napsal do svého deníku seznam toho, co jsi byl
a seznam toho, co jsi dnes v Kristu? Nakolik by se proměnilo očekávání
toho, co vlastně budeš dělat tento rok? Bude to další rok zoufalé snahy se
zlepšit, nebo to bude rok, který tě povede, abys byl více v Kristu? Aby
ses přiblížil k němu a uviděl, kam tě vlastně Bůh posadil?
Žádné komentáře:
Okomentovat