Práce pastora přináší někdy veselé a někdy
smutné zážitky. Jedna z radostných je příprava párů na svatbu a pak
samotný svatební obřad. Je to hezké, rodiče jsou úplně naměkko, pár natěšený,
všechno je pěkné. Je to zkrátka krásný den. Před několika lety jsem takto vedl
jeden svatební obřad pro pár, který není součástí Elementu a jak je to dnes
běžné, novomanželé využili služeb svatební agentury, která všechno zajišťovala.
Po obřadu jsem se chvíli zdržel a pak se vydal na cestu ke svému autu, abych
odjel domů. Slyšel jsem, jak jedna slečna z agentury na mě volá, abych
počkal. Zeptal jsem se: „Co se děje?“ Odpověděla, že se mě musí na něco
důležitého zeptat. Pobídl jsem ji, a tak mi začala vyprávět příběh o svém
dědečkovi, kterého měla moc ráda. Když ji ale bylo asi 12 let, dědeček tragicky
zemřel a to dokonce přesně na její narozeniny. Strašlivě ji to zranilo. Vůbec
nevěděla, jak se s tím vypořádat. Pořád jsem netušil, proč mi příběh
vypráví – svatba s ničím takovým neměla nic do činění. Pak ale ta slečna
řekla: „Nevím, jestli Bůh opravdu existuje nebo ne. Ale od prvního okamžiku,
kdy se to stalo, jsem věděla (dala velký důraz na slovo „věděla“), že mi mého
dědečka Bůh zabil! Prostě to udělal schválně, aby mě nějak za něco potrestal.“
Byl jsem v šoku, opravdu jsem nečekal takové vyústění. Pak se ta slečna na
mě podívala se slzami v očích a zeptala se mě: „Proč to udělal? Proč mi
zabil dědečka?“ Co můžete říct na takovou otázku? Je jasně, že tato otázka není
racionální – cokoliv bych řekl (že lidé nevyhnutelně umírají, nebo že je to
smůla), bylo pro ní nezajímavé. Její otázka byla emocionální povahy.
Někde možná slyšela něco o Bohu, co ji přimělo věřit tomu, že když uděláš něco
zlého nebo odporného, Bůh tě potrestá – třeba tak, že ti vezme něco nebo někoho
vzácného – jako třeba tvého milovaného dědečka. Té slečně bylo už dávno přes 20
let, ale dodnes se trápí nad Boží krutostí. Přemýšlí, jak je nemožné věřit
v Boha. Problémem však je, že bůh, ve kterého nemůže věřit, přesně ten
bůh, který trestá naše chyby smrtí někoho blízkého, nikdy neexistoval. Nevěřili byste, kolik lidí odmítá věřit
v boha kvůli něčemu, co tento bůh dělá nebo nedělá – jenže bůh, kterého
odmítají možná nikdy neexistoval.
Právě na problém podobných neexistujících bohů se dnes podívám v druhém dílu seriálu Připravený. V této sérii přemýšlíme nad tím, co říct na otázky
víry, když nemáme moc času a nemáme ani moc opravdového zájmu o hlubokou
odpověď. Je jasné, že pokud má někdo zájem o hlubší rozhovor nebo se o nějaký
problém zajímá hlouběji – vždy jim můžeme nabídnout nějakou zajímavou knihu
k tématu nebo se s nimi můžeme domluvit na klidném a delším setkání,
kde ty věci probereme. Většina příležitosti, které k rozhovoru
ovšem máme, jsou v povaze rychlého údivu, komentáře nebo popíchnutí.
Naše odpověď v takovém případě je důležitá – může vzbudit větší zájem,
který třeba může vyústit v pozvání k návštěvě církve, nebo ještě
lépe, k pozvání poznat toho, ve kterého jsme uvěřili – tedy do koho jsme vložili
svou důvěru. Naše odpověď by (podle Ježíšova blízkého přítele Petra, jak jsme
si řekli minulý týden) měla být sdílena vlídně a s úctou. Měla by
zahrnovat důvod naší naděje, jinými slovy, měli bychom být připraveni poskytnout odpověď na
otázku, proč jsme se rozhodli následovat Krista. Tady to začne být zajímavé. Většina
lidí nemá velký problém s Kristem, obecně ho považují za velkého nebo
skvělého muže dějin – a to dokonce i tehdy, kdy nepřemýšlejí nad tím, co Ježíš
o sobě nebo Bohu nebo světě opravdu řekl. Mají však problém s Bohem, a
protože Ježíše automaticky s Bohem neztotožňují (byť se on sám
s Bohem ztotožňoval), jejich otázka většinou nezní: „Jak to, že jsi začal následovat Krista?“ Jejich
otázka ohledně víry většinou zní: „Jak můžeš věřit v Boha, když…?“ Tam
si doplňte mnoho možností: …když je na světě zlo? …když očividně věda dokázala,
že Boha není třeba? …když nedokážeme věřit všemu v Bibli? …když Bůh
nevyslyšel mou modlitbu? …když mi zabil dědečka?
Zajímavé je to proto, že některé verze
boha, kterého lidé odmítají, jsou verze, které rozhodně nepocházejí
z křesťanství. Aniž bychom si to uvědomili, bezděky zjistíme, že nevěříme
v Boha, ale věříme v jeho karikaturu. Česká spisovatelka
Kateřina Lachmanová na toto téma napsala fantastickou malou knihu Karikatury Boha. Karikatura je zpravidla
obraz, ve kterém jsou některé charakteristiky obličeje zvýrazněny tak, že obraz
reality deformují. Člověk si pak na základě různých střípků informací
a vlastních vztahových zkušeností vytváří „nějaký“
obraz Boha, více či méně posunutý od originálu. Když pak lidé kladou
otázku, jak můžeš věřit v Boha, většinou mají na mysli nějakou karikaturu,
která je Božímu obrazu tak, jak ho představil Ježíš (kterého následujeme), na
hony vzdálená. Možná tvůj přítel nebo rodinný příslušník řekl: „Nemohu věřit v Boha.“ Uděláš dobře, když se zeptáš zpátky: „Pověz
mi, v jakého boha nemůžeš věřit.“ Je totiž velmi pravděpodobné, že
se shodnete, protože bůh, kterého tak odmítá, nikdy neexistoval. V takovém
případě je jenom dobře, že v takové bohy nevěří. Dává nám
to příležitost představit v jakého Boha věříme doopravdy. Lidé, kteří odmítají víru, tak často činí na
základě představ o Bohu, a když o těchto obrazech slyšíš, musíš si říct: „Kdo
ti řekl, že Bůh je takový? Kde jsi to slyšel? Proč si myslíš, že Bůh je
takový?“ To byla přesně má otázka oné slečně ze svatební agentury. Překvapivě,
sama netušila. Bůh, ve kterého nedokázala věřit, na kterého byla nazlobená,
kterému spílala a vůči kterému byla zahořklá, tento bůh, který zabíjí příbuzné,
aby se pomstil za nějaký náš hřích, tento bůh nikdy neexistoval! Možná to byla
nějaká dětská představa, možná ji někdo tuto karikaturu představil jako věrný
obraz. Nevíme. Právě proto je velmi
důležitou součástí sdílení naší naděje to, jakého Boha doopravdy představujeme.
Kateřina Lachmanová popisuje
karikatury Boha jako vodič loutek, policajt, záchranář, bůh wellness, kámoš
nebo trapič. Musíte si to přečíst sami. Někteří bohové mohou být ještě
tristnější. Je to jakási dětská verze Boha. Možná nám takhle Boha někdo
představoval, a teď nás tento bůh zklamal. Při bližším zkoumání bys ale
zjistil, že tento bůh v křesťanství nikdy neexistoval. Nedávno jsem slyšel Andyho Stanleye
mluvit o těchto několika bozích, o těchto Božích karikaturách, které lidé přisuzují do křesťanství - tito bohové ale v poselství Ježíše neexistují. Uvedl trochu jinou sestavu než Katka Lachmanová, mrkneme se na ni:
Bůh
bodyguard, který spočívá v představě, že když se budeš snažit žít
dobře, když budeš dobrým člověkem, pak tě bude chránit, aby se ti nic zlého
nestalo. Protože se lidem dějí zlé věci, protože zažíváme bolest, odmítáme
Boha. Jenže, nikdo v křesťanství nikdy netvrdil, že věříme v Boží
existenci proto, že se zlé věci nedějí dobrým lidem. Ve skutečnosti, křesťanství začalo s opravdu strašnou věci,
která se stala opravdu dobrému člověku. Kdyby křesťanství věřilo bohu
bodyguardovi, nikdy by nepřežilo ani první století! Tenhle bůh nikdy
neexistoval! Alespoň ne v křesťanství.
Bůh na
vyžádání reaguje na nesobecké žádosti a prosby. Žádáme jeho pomoc a určitě
po něm nechceme nějakou hloupost či malichernost. V této představě věříme,
že Bůh odpovídá na modlitby, které nejsou sobecké. Chceme zázrak, znamení,
nasměrování. Nedostaneme to, a jsme tedy nutně zklamaní. Jenže bůh na vyžádání nikdy
neexistoval. Ježíš popisuje Boha jako živou bytost, ne spiritualizovaný automat na vyslyšenou modlitbu.
Bůh
miláček, se kterým vždycky cítíme Boží přítomnost, pokud necítíme jeho
přítomnost, pochybujeme. Jasně, někdo ti řekl, že Bůh je stále s tebou, a
ty jsi z něho udělal svého boyfrenda.
Jsi zklamaný, že necítíš jeho blízkost. Ale Bůh slibuje, že je s námi, ne
že vědomě neustále cítíš jeho blízkost. Bůh miláček nikdy neexistoval.
Bůh
viny je bůh, který tě opravdu nemusí. Má tě rád, ale nemusí tě. Utíkáme
před ním, ale náboženská vina v nás zůstává. Takový bůh pak pohání celý
náboženský systém. Kdo ti řekl o tomhle bohu? Tenhle bůh nikdy neexistoval. Je smutné, že někteří křesťané představují Boha, který tě opravdu miluje, jako náročného boha viny, který je furt nespokojený a libuje si v trestech. Možná právě u tohoto boha se křesťanství oddělilo od toho, aby bylo "cestou" k Bohu a zařadilo se mezi "světová náboženství".
Bůh
antivědy tě nutí ke slepé víře, aby ses nedíval na žádné vědecké důkazy a
slepě přijímal, že je to jinak. Je těžké předstírat, že věřím něčemu, co je
v protikladu s fakty, které jsem schopen získat. Místo toho slyšíš: „Prostě
jen věř.“ Křesťanství ovšem rozhodně není protiklad k vědě. Volba mezi Bohem nebo
vědou je falešná. Do této volby tě vlastně nutí jen fanatici na obou stranách. Není to ale nutná volba. Křesťané historicky věřili, že Bůh stvořil svět a věda je
objevování, jak to udělal. Není divu, že opravdová věda se rozvinula jen
v křesťanství.
Bůh
mezer je jev, kdy ti někdo pomůže či zažiješ něco pozitivního a automaticky to přisuzuješ Bohu. Pokud ovšem automaticky přisuzuješ prázdná
místa Bohu, svou víru nakonec ztrácíš. Máme totiž čím dál méně mezer, které
neumíme vysvětlit. Křesťanství však nespočívá
v existenci nevysvětlitelného. Nevysvětlitelné
je pouze důkazem naší nevědomosti. Není to důkazem pro Boží existenci. Křesťanství spočívá na historické události vzkříšení, ne na existenci
tajemství.
Některá popíchnutí nebo údivy
nad naší vírou jsou poháněné velmi falešnou představou o Bohu. Lehce se může
stát, že lidé odmítají Boha, a přitom odmítají jen jeho karikaturu. Odmítají
bohy, kteří nikdy neexistovali. Když vám je představen Bůh, jak ho ukázal
Ježíš, děje se v nás něco jiného. Vzbuzuje to náš zájem. Zapaluje to naše
srdce. Nasazuje nám to do hlavy brouka. Ježíšův obraz Boha způsobuje zájem. Jak
můžeme Boha představit podobně jako Ježíš? Pro pomoc se podíváme na dalšího
velkého Ježíšova apoštola, tentokrát na Pavla (původně Saula). Ten byl silně
věřícím člověkem, jenže v jiný obraz Boha, než jak ho představoval Ježíš.
Proto Ježíšovy následovníky pronásledoval a mučil. Pak měl ovšem sám vlastní
zkušenost setkání se vzkříšeným Kristem, což způsobilo dramatickou proměnu a
následně se stal jedním z hlavních vedoucích rané církve. Tento Pavel byl
zároveň římským občanem a když ho ke konci života zatkli v Izraeli a
chtěli jej soudit, odvolal se k císařskému soudu, na což měl právo.
Novozákonní kniha
Skutků popisuje zajímavý příběh. Pavel byl ve vazbě římského místodržícího
Festa a čekal na vydání do Říma. Festa navštívil král Herodes Agrippa II, který byl Židem. Festus mu vyprávěl o
Pavlově při: „Felix tu zanechal jednoho vězně. Když jsem byl v Jeruzalémě,
vrchní kněží a židovští starší mi o něm řekli a žádali jeho odsouzení. On se
odvolal do Říma, ale nevím, co o něm napsat. Jaké je jeho provinění. Prý je to něco o mrtvém muži, o kterém Pavel tvrdí, že žije.“ Agrippa
projevil zájem si Pavla poslechnout. Skutky 26:1-3 Pavel pokynul rukou a začal svou obhajobu: „Jsem
šťasten, králi Agrippo, že se dnes mám hájit proti všem židovským obviněním
právě před tebou, zejména proto, že jsi znalcem všech židovských zvyků a
záležitostí. Proto tě prosím, vyslechni mě trpělivě.
Poté Pavel začne vyprávět svůj příběh a
vztahuje ho na to, čemu oba věří: 6-8 Teď
tu stojím, abych byl souzen kvůli naději v to, co Bůh zaslíbil našim otcům.
Dvanáct našich pokolení ustavičně slouží Bohu dnem i nocí v naději, že dosáhnou
onoho zaslíbení. Kvůli této naději mě Židé žalují, králi Agrippo! Co je podle
vás neuvěřitelného na tom, že Bůh křísí mrtvé? Vzkříšení Ježíše je základem
nejen Petrova svědectví, ale také Pavlova. 22-23 Díky Boží pomoci, kterou až dodnes zakouším, tu však stojím a vydávám
svědectví malému i velkému. Neříkám nic než to, co předpověděli proroci i
Mojžíš: že Mesiáš má trpět, jako první vstát z mrtvých a zvěstovat světlo
tomuto lidu i pohanům.“ Festus vykřikl: „Pavle, ty šílíš! Tvá veliká
učenost tě přivádí k šílenství!“ Pavel odpověděl: Nešílím. Má slova jsou
pravdivá a rozumná. Král těm věcem dobře rozumí. Jsem si jist, že mu nic z toho
neuniklo, neboť se to nedělo někde v
ústraní.
Agrippa pak řekne něco velmi zajímavého: 28 „Téměř jsi mě přesvědčil, abych se stal křesťanem.“ Tohle se stane, když někomu
představíme pravý obraz Boha tak, jak ho ukazuje Ježíš. Vzbudí to
dostatečný zájem, abychom se stali skorokřesťany.
Poslední krok k opravdovému následování Boha ale stejně zůstává na našem
posluchači. Nikoho nemůžeme přesvědčit
až k víře. Naším příběhem, postaveném na faktu, že Ježíš vstal z mrtvých
a dnes žije a můžeme mít s ním vztah, můžeme lidi přesvědčit až ke skorokřesťanství. Poslední krok je ovšem
na nich. Na křižovatce se ale musí rozhodnout sami. Křesťanem se nemůžeš stát přeneseně, za někoho, a ani z donucení. Opravdová víra v Ježíše spočívá na tvém vlastním rozhodnutí na černobílé křižovatce víry.
Žádné komentáře:
Okomentovat