V naší Sérii o ničem jsme se
propracovali k úplnému závěru a já se nemohu dočkat až se podíváme na
opravdu důležitý verš napsaný apoštolem Pavlem o ničem. Než se k němu
dostaneme, pojďme si rychle připomenout, o čem vlastně celá série byla. Říkali
jsme si, že slova ne nebo nic jsou důležitá pro naše priority
a postoje. Kdykoliv říkáš něčemu ne,
říkáš něčemu jinému ano a kdykoliv říkáš něčemu ano, říkáš něčemu ne. Instinktivně
to chápeme – víme, že nemůžeme mít všechno, protože některé věci jsou
protiklady. Nemůžeš mít třeba hluboká přátelství, když lidi „vidíš“ jen na facebooku. Nemůžeš být
moudrým a chytrým člověkem, když je zdroj tvých informací jen televize a internet. Když tedy něčemu řekneš ne, objevíš bohatství na druhé straně. Takže, řekneš ne pouhému
sezení před počítačem, začneš se stýkat s lidmi a objevíš sílu formujících
přátelství, kde se přeš, směješ, hledáš, a děláš věci – společně. Abys objevil
některá požehnání, musíš některým činnostem říct NE. A tak jsme v naší
sérii zjistili, že slovo NIC může být velmi bohaté a hluboké na druhé straně.
Začali jsme s modlitbou krále Davida: Hospodin je můj pastýř, vážně mi nic nechybí. Pokračovali jsme
s andělským povzbuzením překvapené Marii, která měla praktickou námitku na
to, co po ní Bůh chtěl: „Jak se to může stát?“, a dostalo se ji odpovědi, že U Boha přece není nic nemožné. Pak
jsme probírali rovnou dvě nic: Nic jsme
si na svět nepřinesli a nic si z něho nemůžeme odnést, což nám dává
neuvěřitelnou perspektivu věčnosti a střízlivého pohledu na sebe, své možnosti
a své cíle na světě. Ve čtvrtém díle jsme společně objevovali, co má Ježíš na
mysli s větou, že Není nic skrytého, co nebude zjeveno, ani nic
tajného, co nebude poznáno. Mluvil o svém poselství učedníkům – mají ho odvážně
hlásat beze strachu z lidí a jejich odsudků. Mají si přitom dát pozor, aby
se jejich slova nikdy nevzdálily od jejich života (aby neříkali něco jiného než
žijí), a aby si dali pozor na rychlé odsuzování jiných lidí šířením nebo
nasloucháním pomluv – místo toho mají svítit světu tak, aby nejen slyšel, ale především viděl poselství Boží lásky.
Aby svět viděl a slyšel poselství Boží lásky. To je výborný konec
předchozí části. Už jsem zde v Elementu několikrát říkal, že jsem se léta
vyhýbal kázání na téma „láska“. To slovo tak moc ztratilo svou vnitřní sílu, že
se stalo banálním a zbytečným. Měl jsem za to, že milujeme tolik věcí,
tolik situací, tolik lidí, že vlastně nechápeme, co láska je. Cítil jsem, že je
to vyprázdněné slovo. A navíc jsem si říkal, že kdo je na to tak asi zvědavý,
když toto slovo slyší stokrát denně v různých souvislostech. Jenže, pletl
jsem se. Ze strachu, abych nebyl banální jsem se vyhýbal samotnému smyslu Boží
i lidské existence. Nedávno jsem se tomu věnoval více v sérii CORE. Láska
není jen základní Boží vlastností. Láska je přímo Božím jádrem. Poznali jsme lásku, kterou k nám Bůh má, a uvěřili jsme jí. Bůh je láska. To píše Jan ve
svém dopise církvi (1. Janova 4:16). A o chvíli předtím píše tentýž Jan ve svém evangeliu: Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého
jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něj věří, nezahynul, ale měl věčný život. (Jan 3:16) Janovo poselství
je jasné: Bůh nás má opravdu rád! Láska
je základním prvkem vztahu s Bohem.
To je skvělé, že to Jan říká. Jenže… Boží lásku vždy necítíme. Může za to
hodně důvodů - jsme zaneprázdnění se na ni soustředit, cítíme se zahlceni
životem, trápí nás starosti nebo jsme oslepení radostmi. Nejčastějším důvodem
je ovšem něco jiného. Jsou to pochyby. Pochyby o Bohu a pochyby o sobě.
Známe se a víme, jak to obecně chodí ve vztazích mezi lidmi. Víme, že dokážeme
lidi zklamat a také, že prožíváme rozčarování z jiných lidí. Víme, jak se
kradou iluze. Víme, že pro dobré a trvalé vztahy musíme někdy hrát divadlo.
Nesmíme ztratit tvář a maskujeme své osobní já. Víme, že kdyby nás druzí znali doopravdy, jejich láska k nám by
nebyla tak samozřejmá. Samozřejmě, platí to různě v různých vztazích.
Protože pochybujeme o sobě, je lehké pochybovat po Bohu. Jestli my dokážeme
ztratit nervy s jinými lidmi tak lehce, je jasné, že Bůh s námi
ztrácí také nervy. Zasloužíme si to. Cítíme totiž emoci vyplývající z viny.
Cítíme hanbu. Vina je pocit,
který se dostaví krátce poté, co jsme vědomě udělali něco nesprávného.
Dostaví se také poté, co jsme něco špatného udělali nevědomky, ale někdo nás na
to upozorní nebo si to uvědomíme sami později. V té nejčistší podobě je vina
Božím darem, vede nás ke změně, k pokání, k nápravě,
k polepšení. Jenže, vina bez odpovědi má jinou vlastnost. Stává se
z ní její krutá sestřenice hanba.
Na rozdíl od viny (která vede k nápravě a pokání) vede hanba jinam. Vede
k obviňování a zahanbení. Útočí na vlastní identitu. Útočí na vztahy, kde
se cítíme zahanbeni a stydíme se. Vina je dar, ale hanba vzbuzuje pochyby o
nás, a nakonec o Bohu. Neumíme si totiž představit, že by nás mohl přijímat
takové, jací doopravdy jsme. Nakonec
začneme pochybovat o tom, zda mu lze věřit, když říká, že nás opravdu miluje.
Ne nadarmo ovšem také Jan napsal (1. Janova 3:21 ČEP): Moji milí, jestliže nás
srdce neobviňuje, máme svobodný přístup k Bohu. Jan jinými slovy píše, že když nás srdce
obviňuje, naše cesta k Bohu je blokovaná. Nemáme svobodný přístup. Ztrácíme
radostnou důvěru. Naše zahanbení způsobí, že vidíme sebe jako nehodné Boží lásky.
A přestože fakticky máme pravdu (opravdová láska v jakémkoliv vztahu je
dar, který si nelze koupit), nakonec se naše zahanbení promítne ve ztrátě
důvěry. Není přesně tohle důvodem, proč Boží lásku nedokážeme v některých
chvílích cítit?
V Janově evangeliu, 9. kapitole, najdeme jeden z nejlepších
příběhů Nového Zákona. Za úsvitu, brzy ráno, přichází Ježíš do Chrámu a farizeové k němu přivádějí
ženu chycenou při cizoložství, tedy při nevěře. Sex mimo manželství označovali
za smilstvo, sex s někým jiným než se svým manželským partnerem (my dnes
říkáme nevěra) nazývali cizoložství, tedy spát na cizím loži. Chrám je to
poslední místo, kde by chtěla být. Chrám, Boží přítomnost, bohoslužby za
hříchy… Chrám stojí jako pomník jejího hříchu, hanby, odloučení od Boha. Cítí
se zahanbena. Oprávněně. Farizejové ale sledují jiný cíl. Chtějí Ježíše
nachytat na něčem, co odporuje zákonu, aby ho mohli z něčeho obvinit.
Tedy, podle Zákona ji mají ukamenovat. Co na to Ježíš. Ten příběh je notoricky
známý. Ježíš si něco čmárá na zem do prachu. Čím déle píše, tím více mlčí. Dává
také prostor, aby zkoumali svá srdce. Jsou zmateni. Ježíš většinou odpověděl
něco hned, něco jasného nebo pronikavě chytrého. Proč teď mlčí? A tak naléhají.
„Kdo z vás je bez hříchu, ať po ní první hodí kamenem.“, uslyší nečekanou
odpověď. Začnou se jeden po druhém vytrácet, nakonec Ježíš zůstal s tou ženou
sám. Jan 9:10-11: Ježíš se zvedl a zeptal se jí: „Kde jsou
tvoji žalobci, ženo? Nikdo tě neodsoudil?“„Nikdo, Pane,“ odpověděla. „Ani já tě
neodsuzuji,“ řekl jí Ježíš. „Jdi a už nehřeš.“ Ježíš ji odpouští. Ježíš ji
vede ke změně a obnově.
Tento příběh budí již po mnohá staletí vášnivou imaginaci. Je totiž
evangeliem v kostce. Ale ta žena skutečně zhřešila! Zcela správně cítila
vinu. Dokonce cítila správně i zahanbení. Vůbec se nevymlouvá na to, že
s ní správně měli přivést i muže, se kterým byla nevěrná. Její vina je i
tak nepopiratelná. A přesto ji Ježíš odpouští. A vede ke změně života. To je radikální milost. Je to zcela radikální láska. Ježíš, který přesně zná
a ví, jací doopravdy jsme, který zná
naše tajné hříchy a provinění, a který by mohl k našemu zahanbení
přidat i své odsouzení a odmítnutí, říká: Ani já tě neodsuzuji.
Jdi a už nehřeš. Pocity, které tento příběh vyvolává ho zcela správně řadí mezi
zlaté poklady evangelií. Trochu podobný pocit máme, když čteme životní dílo
apoštola Pavla, které známe jako dopis do Říma. V něm Pavel mistrovsky
shrnuje celou svou teologii – o vlastním hříchu, naší náboženské snaze, a o
dobré zprávě v Kristu a moci Ducha k jinému životu. Na konci 8.
kapitoly tohoto skvělého dopisu najdeme také naše dnešní NIC.
Římanům 8:31-35 Co na to řekneme?
Když je Bůh s námi, kdo proti nám!? Neušetřil svého vlastního Syna, ale vydal
ho za nás za všechny; jak by nám s ním tedy nedaroval i všechno ostatní? Kdo
obviní Boží vyvolené? Vždyť Bůh ospravedlňuje! Kdo nás odsoudí? Vždyť Kristus
Ježíš zemřel, ale hlavně byl vzkříšen z mrtvých, je po Boží pravici a prosí za
nás! Co nás oddělí od Kristovy lásky? Snad soužení, úzkost nebo pronásledování,
hlad, nahota, nebezpečí nebo meč? Jak je psáno: „Pro tebe nás zabíjejí v kteroukoli chvíli, za ovce na porážku
mají nás.“ V tom všem ale skvěle vítězíme skrze Toho, který nás miluje! Jsem si jist, že smrt ani život, andělé
ani démoni, věci přítomné ani budoucí, žádná moc, výšina ani hlubina ani nic
jiného v celém stvoření nás nemůže oddělit od Boží lásky v Kristu Ježíši, našem
Pánu!
Pavel píše tato slova lidem, kteří skutečně jsou posílání na smrt kvůli
Ježíši. Rozhodli se stát součástí jeho království a vyznali, že patří králi
Ježíši, ne císařovi. Moc dobře tedy ví, že v životě můžeš prožívat různé
těžkosti a problémy. Čtyřikrát se tam Pavel ptá: „Kdo nás
odsoudí? Kdo nás obviní? Kdo je proti nám? Kdo nás oddělí od Boha?“ Nikdo
to nedokáže, protože Ježíš vstal z mrtvých a právě teď se za tebe
přimlouvá. Ježíš se za tebe modlí právě teď. Dokonce i tehdy, kdy ví, jaký doopravdy jsi! Tato Ježíšova služba jeho
lidu, kterou dnes koná, je zmíněna i Janem i v knize Židům, a také
Lukášem ve Skutcích. Nacházíme v ní ohromnou vzpruhu a útěchu. Ježíš tě
zná a přesto tě neopouští. Ježíš tě zná a modlí se za tebe. Modlí se, abys
vydržel. Modlí se, abys našel odvahu ke změně. Modlí se, abys znovu důvěřoval.
Dává ti znovu světlo, které tě vede ve tvých temnotách, ve tvém údolí stínu
smrti. Díky němu ti nic nechybí.
Jsem si jist, že nás smrt ani život, andělé ani démoni, věci přítomné ani
budoucí, žádná moc, výšina ani hlubina ani nic jiného v celém stvoření nás
nemůže oddělit od Boží lásky v Kristu Ježíši, našem Pánu! Tohle je dobrá
zpráva. To je pravé evangelium. Jako dramatická symfonie na závěr Pavlova
velkého argumentu o hříchu, vině a hanbě zní, že Ježíš zemřel, ale hlavně vstal
z mrtvých a dnes žije a přimlouvá se za tebe! Jeho láska je natolik velká,
že navzdory tvému stavu, navzdory tvým hříchům, tě neodsuzuje. Vede tě ke
změně, vede tě k sobě. Protože NIC v celém stvoření tě neodloučí
od Boží lásky, která je v Kristu.
http://element.cx/detail_audio.php nebo na iTunes zde http://bit.ly/13q8U9g.
Žádné komentáře:
Okomentovat