Víra je jako okno. Pointa okna není udělat kousek zdi ze skla. Pointa okna je možnost se skrze ně dívat ven, a zároveň dovolit světlu vstup do místnosti. Víra nám dovoluje vidět svou vlastní situaci v Božím světle, které nám ukazuje Boha dynamicky se o nás zajímajícího z lásky, mocného a svatého, někoho, komu na nás opravdově záleží, a kdo dokáže obrátit naši situaci naruby. Co ovšem otevřená okenice znamená?
Dovolíš Bohu, aby zasáhl svým velkým ALE do tvého příběhu? O Vánocích jsme v Elementu měli stojan s různými příběhy nebo krátkými poděkováními, kde Elemenťáci Bohu říkali, jak v jejich životech zasáhl. To byly tyhle Boží ALE v našich životech. Někteří se na to ovšem dívali, a říkali si: já bych si přál, aby Bůh někdy zasáhl v MŮJ prospěch. Připadá jim totiž, že jiní mají své příběhy, ale oni strádají se svým uvíznutím. Ty ovšem můžeš mít aktivní postoj pro to, aby Bůh ve tvém životě mohl působit, ale to až v posledním díle blogu. Teď se podíváme na to, co znamená otevřít svou okenici.
Otevřená okenice znamená ochranu. Jeden z biblických patriarchů Starého Zákona se jmenoval Jákob, později přejmenovaný na Izraele. V první části svého života byl Jákob velmi úskočný. Přesto ho Bůh miloval, protože Boží láska nespočívá v tom, že jsme dobří lidé. Nikdo z nás nemůže získat přízeň od Boha svou snahou, je to dar. To neznamená, že nezáleží na dobrém charakteru, koneckonců Jákob si díky svému pokroucenému charakteru zažil své: musel uprchnout před hněvem své vlastní rodiny, pak musel uprchnout před hněvem rodiny své ženy, a plody žárlivosti sklízel také v Josefově příběhu, kdy žil plný lítostí a zármutku nad ztrátou nejbližších. Přesto se v jeho životě projevovalo Boží ALE tím, že jej Bůh chránil, aby mu neubližoval jeho tchán více, než mohl. V příběhu v Genesis 31 Jákob s celou svou rodinou utíká tajně před jeho hněvem. Svým ženám řekl (Genesis 31,6-7): Samy víte, že jsem vašemu otci sloužil ze všech sil, ale váš otec mě šidil. Desetkrát změnil mou odměnu, ALE BŮH mu nedovolil, aby mi ublížil. A tak se vydávají na útěk, Lában je pronásleduje, ale v noci jej Bůh varuje. Nakonec Lában se s Jákobem setká a říká mu (Genesis 31,27-29): Proč jsi tajně utekl? …Nenechal jsi mě ani políbit mé syny a dcery - zachoval ses jako hlupák! Mohl jsem vám býval ublížit, ALE BŮH vašeho otce ke mně minulé noci promluvil a řekl: Neodvažuj se Jákobovi něco vytýkat! Podobnou zkušenost s ochranou udělal David, než se stal králem, a byl pronásledovaný Saulem. 1 Samuel 23,14 zaznamenává: David pak pobýval v pouštních úkrytech na horách pouště Zif. Saul ho sice pořád hledal, ALE BŮH mu ho nevydal do rukou. Také Pavel řekl králi Aggripovi (Skutky 26,22): ALE BŮH mi pomáhal až do dnešního dne, a tak zde stojím jako svědek před velkými i malými. Otevřená okenice znamená ochranu.
Otevřená okenice znamená konec divadla před Bohem. Kvůli svým vztahům a strachu z odmítnutí jsme se naučili hrát správné chování, správnou řeč a hrát na správnou notu, když jsme s lidmi, na které chceme udělat dojem. Hrajeme divadlo a bojíme se, že totiž ti okolo nás poznají, jací doopravdy jsme, a proto nás už pak nebudou mít rádi. Snažíme se skrývat naše špatné vlastnosti a přešlapy a naopak nenápadně nastavujeme zrcadlo těm skvělým vlastnostem a úspěchům. Proto se snažíme zapůsobit a ošálit okolí. Na Boha ale nejsme schopni zahrát divadlo. Ježíš zrovna vyprávěl o tom, jak nemůžeme sloužit Bohu i mamonu (Lukáš 16,14-15): Ale to všechno slyšeli i farizeové. Měli rádi peníze, a tak se mu vysmívali. Ježíš jim ale řekl: "Vy chcete před lidmi vypadat spravedlivě, ALE BŮH zná vaše srdce. Podobně dopadl bohatý podnikatel, který zapomněl, že život nespočívá v tom, co má. (Lukáš 12,20) ALE BŮH mu řekl: Blázne! Ještě této noci si vyžádají tvoji duši, a čí bude to, co jsi nashromáždil? Otevřená okenice znamená, že Bůh tě dokonale zná a ty před ním můžeš být upřímný.
Otevřená okenice ukazuje více než dostatečného Boha v nedostatečném světě. Žijeme v nedostatečném světě. Kolem nás se dějí špatné věci, denně o nich můžeme slyšet. Kromě toho bojujeme s našimi problémy, které jsou menší, ale nám připadají jako obrovská hora. Bůh však má mentalitu hojnosti. To znamená, že nemusíme Boha přesvědčit, aby chtěl být na naší straně, protože on už na ní je. Když Nehemijáš obnovil hradby a obnovili bohoslužbu Bohu, během této slavnosti vyprávěli o velkých Božích skutcích, o jeho vysvobození z egyptského otroctví, a o tom, jak přesto všechno opustili Boží cesty (Nehemijáš 9,17) Odmítli poslouchat, nepomysleli na divy, které jsi pro ně vykonal. Zatvrdili šíji, zvolili si vůdce, aby se ve vzpouře vrátili do poroby! Ty jsi ALE BŮH odpuštění, milostivý a soucitný, nesmírně trpělivý a velmi laskavý. Neopustil jsi je. Stejný motiv vidíme ve slovech apoštola Pavla v 1. Korintským 10,13: Jak vidíte, nezmocnilo se vás pokušení, které by pro lidi nebylo běžné. ALE BŮH je věrný! Nedovolí, abyste byli pokoušeni nad své možnosti; uprostřed zkoušky vám poskytne východisko, abyste mohli obstát. Bůh tě neopouští uprostřed tvých těžkostí! Naopak (2. Korintským 7,6): ALE BŮH, který potěšuje sklíčené, nás potěšil…
Otevřená okenice ukazuje zdroj požehnání. Člověk s otevřenou okenicí víry si uvědomuje, že (1. Korintským 3,6) Já jsem zasadil, Apollos zaléval, ALE BŮH dal vzrůst; jinými slovy Bůh je původcem růstu a požehnání. Otevřená okenice znamená, že vnímáš zdroj života podobně jako když se podíváš ze svého okna a vidíš životodárnou moc přírody.
Když otevřeš své okenice a dovolíš Bohu vniknout dovnitř, dovolíš mu zároveň, aby ve tvém životě udělal velké ALE.
Žádné komentáře:
Okomentovat