Když
jsem se připravoval na tuto sérii, původně jsem plánoval, že bych na začátku
této třetí přednášky v naší sérii Tváře
zla vyprávěl jako příklad nějaký příběh o zlu. Přečetl jsem si dokonce
několik knižních příběhů, kdy různí autoři velmi působivě popisovali realitu
zla – například jsem četl životní příběh Angličanky Tiny Nashové, která před několika lety
prožila doslova peklo u sebe doma, kdy ji její přítel zmlátil do bezvědomí, pak
ji prsty vydloubl oči, a posléze ji
několik dní vyčítal, že si za to všechno může sama. Díky tomu ji pak už nebylo
pomoci, oční kanálky vyschly a Tina navždy zůstala slepá. Po přečtení několika
těchto příběhu jsem se tak rozrušil, že jsem si uvědomil, že to asi nebyl dobrý
nápad. Stačí si totiž otevřít noviny nebo internet a každý z vás si může
přečíst o zlu, které se na tomto světě děje neustále. Kdokoliv z nás, kdo umí
číst, nepotřebuje přesvědčovat, že tento svět je zlý, a že některé zlo musí mít
hlubší původ než v nás. Některé zlo je tak silné, že ho popisujeme slovy:
„Co to do něj vjelo?“, což implikuje motivační zdroj zla ležící mimo
pachatele zla. Ano, o tom jsme mluvili minulý týden. Autoři Bible popisuji
tento motivační zdroj jako osobnost, jako duchovní osobu, jako temného anděla,
jako satana, jako ďábla, jako žalobce, lháře a vraha. Moderním pohledem na věc
odmítáme existenci osoby, kterou nazýváme ďábel, protože nám to přijde jako
středověká pohádka, a tak raději hledáme jiné zdroje zla. Je to pochopitelné,
ale dřív nebo později dojdeme k výsledku, že existuje povaha zla mimo
lidskou zkušenost, která je doslova nadpřirozená, což znamená, že je mimo naši
přirozenou zkušenost. To implikuje výrok: „Co to do tebe vjelo?“
Minulý
týden jsme si řekli, že Ježíš získal zpět autoritu nad ďáblem, ruší jeho skutky
a zjevuje Boží vůli, která zahrnuje vykoupení ze zlého světa a také moc se ďáblu
aktivně postavit. Jakub to pak shrnul slovy (Jk 4:7-8): Poddejte
se tedy Bohu. Vzepřete se ďáblu a uteče od vás, přibližte se Bohu a přiblíží se
vám. Jakub nás učí, že když žijeme v poddání Bohu, máme autoritu
od Ježíše se vzepřít ďáblu, a přiblížit se k Bohu, který je
zdrojem života a dává nám sílu obstát. Možná ale máme pocit, že i když v Ježíše věříme, nepřítel
víry má stále navrch, a my nevíme proč. Je tu jeden problém, proč to někdy nefunguje.
Ďábel totiž proti nám nepracuje sám. Má ochotné pomocníky, vždy připravené
asistovat u našeho hříchu a pokušení. Pokud totiž nepoznáme tyto pomocníky,
budeme neustále mít tendenci hledat konkrétní důvod, kdo za to v našem životě
může, čí je to vina, a kdo je zodpovědný. Dokonce budeme mít tendenci všechny
své zlé rozhodnutí svést na samotného ďábla, protože on je přece Ten Zlý. Jenže
naneštěstí to není tvůj jediný nepřítel. Kdo to tedy je? A co s tím můžeme
dělat?
Zmíněného
velkého nepřítele své vlastní víry znáš poměrně dost dobře. Vidíš ho dokonce
každý den. V zrcadle. Ano, jsi to ty sám. Každý z nás je sám sobě
největším svůdcem, hranice dobra a zla nepochází mezi národy, kmeny, lidmi, ba
ani sportovními fanoušky. Linie zla prochází přímo uprostřed nás, prochází
naším srdcem. To bylo základní linii příběhu o potopě, uvědomění si, že všichni
jsme zlí. Zlo bylo v každém člověku. Pro mě
osobně ve filmu byla asi nejsilnější pasáží scéna, kdy se Noema jeho žena snaží
přesvědčit, že jeho děti jsou dobré. Vidí v nich pozitivní vlastnosti.
Jenže Noe si je vědomý vlastní zkaženosti, a tak ji odpovídá popisem hlavního
hříchu každého z jejich dětí, aby dodal, že sám není o nic lepší ani on,
ani jeho žena. To je vědomí vlastní zkaženosti a spravedlnosti, které nutně
potřebujeme proto, abychom mohli zakusit ve svém životě duhu naděje. V této sérii mluvíme o zlu, odkud pochází a jak
se s ním můžeme vypořádat, a proto nemůžeme jít okolo a musím říct, že
hranice zla je přímo v našem srdci. Koneckonců, Ježíš sám tvrdí (Matouš 15:18-19): Co ale z úst vychází, jde ze srdce a špiní
to člověka. Ze srdce totiž vycházejí špatné myšlenky, vraždy, cizoložství,
smilnění, krádeže, křivá svědectví, urážky. Tyto věci špiní člověka. Bůh není konsternován tím, co leze do
našich úst, jako tím, co leze z nich, protože je to ukazatel našeho srdce.
Pokud má Ježíš
pravdu, zlé myšlenky ve skutečnosti jsou z hlubšího zdroje než je naše
mysl, a tím je naše srdce. Slovy Jeremiáše 17:9: Lidské
srdce je ze všeho nejzrádnější, je nenapravitelné – kdo mu rozumí?
Právě to je náš velký problém. Celou dobu nás
totiž všichni (myslím tím opravdu všechny od rodičů, přes školu, moderní
psychologické postupy až po pop kulturu) přesvědčují, že jsme vlastní dobří, že
máme dobré srdce, a pokud děláme něco
zlého, je to jen proto, že jsme vlastně oběť.
Vždycky za to může někdo jiný: moc aktivní rodiče, chybějící rodiče,
zneužívající rodiče, škola, práce, společnost, chudoba, vláda, nevláda, špatní
kamarádi, nepřítomní kamarádi, atd. Naše společnost je založena na řešení a
potlačování vnějších faktorů, které nás přece tolik omezují a my pak věříme, že
když tyto faktory změníme, všechno bude v pohodě. Jinými slovy, věříme
v mýtus neustálého rozvoje. Vždycky můžeme být lepší, úspěšnější,
bohatší, milejší, oblíbenější, mocnější, atd. A protože věříme v mýtus
neustálého progresu a zároveň jsme krmeni tím, že jsme v jádru dobrými
lidmi, soustředili jsme se na modifikaci chování jako cestu ze
zla. A pokud se v chování změnit nedokážeme, vždycky můžeme najít viníka,
který za to může, a je za to zodpovědný. My to ale nejsme.
Jako křesťané do toho ještě přimontujeme ďábla,
který za všechno může a nakonec se můžeme vymluvit na něj, když se nám nedaří
žít tak, jak bychom si představovali. Ďábel je přece naším nepřítelem, takže
pokud hřeším, může za to on a ne já. Já jsem vlastně dobrý. Proto nás také
napadají ty obvyklé otázky typu: „Proč se
zlé věci stávají dobrým lidem?“ Jsme ale opravdu dobří? Jako fakt? Napětí,
které cítíme u Ježíšových a Jeremiášových slov je v tom, že nás
přiřazuje k problému, ne k řešení. Stejně jako v legendárním
filmu Matrix se kterákoliv oběť
systému mohla zároveň stát jeho agentem. Pokud se chceme vypořádat se zlem,
potřebujeme se od tohoto systému osvobodit. Do té doby jsme jeho součástí. Koneckonců,
je to naše žádostivost nebo dokonce chtíč, která nás pokouší ke hříchu. Jakub píše
(1:13-15): Když je však někdo
pokoušen, ať nikdy neříká, že to pokušení je od Boha. Jako Bůh nemůže být
pokoušen zlým, tak také sám nikoho nepokouší. Když je někdo pokoušen, vždycky
jej vleče a vábí jeho vlastní chtíč. Chtíč, jakmile počne, rodí hřích a hřích,
když dospěje, plodí smrt.
Proto nám nepomůže nadávat na zlý svět a
obviňovat Toho Zlého. Aktivně se na systému světa podílíme svým vlastním
chtíčem (vzpomínáte, středem zlého světa je žádost těla, žádost očí a
namyšlenost – pýcha – života). Spolupracujeme. Ale Bůh nás zachraňuje od zlého
světa a dává nám autoritu nad zlým ďáblem, protože má pro nás jiný plán a jinou
moc. Začíná tím, že nám dává nové srdce, když se jej rozhodneme následovat.
Proměňuje naše srdce, vlévá do něj lásku skrze Ducha svatého a svou
životodárnou moc. To ovšem nic nemění na tom, že se potřebujeme vypořádat se
zlem, které je uvnitř nás. Dostali jsme nové srdce, ale zároveň jsme plní zlozvyků a
vzorců chování, kterých jsme se jen tak lehce nezbavili. Přestože máme nové
srdce, pere se v nás chtíč a žádostivost, protože jsme to stále my (byť
naše postavení vůči Bohu bylo dramaticky proměněno). Slovy Pavla: Nekonám totiž dobro, které chci, ale zlo, které
nechci.
Koneckonců, všimněte si, co Jakub píše dál (4:1-2): Odkud pocházejí boje a
sváry mezi vámi? Nepůsobí je snad vaše choutky, které se ve vás perou?
Dychtíte, ale nemáte, vraždíte a závidíte, ale nemůžete dosáhnout, bojujete a
válčíte, ale nemáte, protože neprosíte. Prosíte,
ale nedostáváte, protože prosíte zle, abyste uspokojili své vlastní choutky. Hovoří zde o neuhasitelné žízni
po něčem víc, což jsou choutky, které se v nás perou. Hranice mezi dobrem
a zlem je právě uprostřed nás. Jak ovšem všichni víme, chutě nebudou nikdy plně
uspokojeny. Vždycky chtějí víc. Naše chutě po víc působí sváry. Jakub píše, že
nemáme to, po čem toužíme, protože neprosíme Boha, a místo toho se to snažíme
najít svou silou a ve své moci, což nakonec plodí sváry a boje mezi námi,
lidmi, a tedy zlo. Jakub nás tady vlastně nabádá, abychom místo válek mezi
sebou, místo závisti a žárlení to raději upřímně a otevřeně řekli přímo Bohu. Pak
ovšem dodává ještě jednu věc, a ta se týká naší motivace k modlitbám.
Dokonce naše modlitby mohou být zlé, pokud je vnímáme jako nástroj
k prosazení sebe sama a k zisku. Pokud se tohle nezmění, zůstáváme
součástí systému, součástí matrixu. Jak se z něj můžeme dostat? Ve filmu
to byla červená a modrá pilulka. V životě to chce jednu věc, o které se
v naší slušné společnosti nemluví. Potřebujeme
umřít sami sobě.
Potřebujeme umřít sobě, abychom žili
s Kristem a v jeho moci. Ne, to neznamená, že budeme někoho zabíjet.
Znamená to, že se opravdu a velmi radikálně vydáme Bohu a jeho moci. To
zahrnuje ono poddání se Bohu z minulého týdne pro autoritu nad ďáblem. Ale
také to přináší moc bojovat s hříchem, pýchou a žádostmi našeho života. Slovy
apoštola Pavla (Římanům 6:6): Víme přece, že
naše staré já bylo ukřižováno s ním, aby hříšné tělo pozbylo moci, abychom již
dále nesloužili hříchu. Bible
mluví o těchto dvou veličinách boje se zlem uprostřed nás jako o starém člověku
a starém těle. Zatímco starý člověk bylo synonymum pro člověka, který žil bez
Boha; staré tělo bylo synonymum pro návyky, zlozvyky a vzorce chování, které
jsme si vypěstovali. Všimněte si vzájemné závislosti. Starý člověk (tedy moje
identita v nezávislosti na Bohu, která si žila jak jsem sám uznal za
vhodné) je ukřižován s Kristem (a tedy popraven) právě proto, ABY naše
staré a hříšné tělo (a nemluvíme zde o tomto fyzickém těle, byť už taky není
nejmladší – mluvíme tady o onom souboru návyků a zlozvyků) bylo zbaveno moci a
my jsme nesoužili hříchu. Jinými slovy, pokud budeme žít z Boží moci,
z moci Ducha svatého, pak žádosti našeho těla vykonávat nebudeme, protože
budeme ustanovovat nové návyky, které dělají Bohu radost, a které nakonec nám
pomohou porazit zlo v tomto životě.
Zbavit naše tělo moci ovšem může trvat pomalu,
že? Staré zvyky umírají docela těžce. Všichni to známe. Proto nás apoštol Pavel
vybízí k radikálnímu a aktivnímu kroku. Římanům 12:21 Nenech se přemáhat zlem, ale přemáhej zlo dobrem. To je základní
cesta, kterou pro Ježíšovy následovníky má apoštol Pavel. Zlo bude mít tendence
se v tobě prát, protože žijeme ve zlém světě, jsme pokoušeni tím zlým a
máme návyky a zlozvyky, které nás vedou k hříchu. Skrze svou oběť na
kříži, kterou porazil ďábla a vysvobodil z pravomoci zlého světa, nám však
Ježíš dává sílu a moc se s tímto zlem vypořádat. Dokonce nám dává úkol
aktivně přemoci zlo dobrem. Tím přemůžeme
zlý svět, zlého anděla i zlo v nás. Co to ovšem znamená? Jak můžeme
konat dobro? Co všechno to zahrnuje? A jak to zvládneme? O tom všem si povíme
příští týden.
Žádné komentáře:
Okomentovat