Vítejte u třetího dílu seriálu CORE, kde prozkoumáváme evangelium
podle Elementu, tedy „co v Elementu považujeme za jádro dobré
zprávy“. V minulých dílech jsme
si řekli, že prvním slovem musí být LÁSKA, což je úplný základ
Božího charakteru. Základní poselství
tedy je: Bůh tě má rád! Opravdu, Bůh tě má rád. Nejsme však slepí. Nutně nás napadá, že jestli je Boží příběh příběhem lásky, proč
necítíme více lásky okolo sebe? Musíme připustit těžkou a tvrdou realitu: Svět okolo nás je plný bolesti a
zla. Druhým slovem je tedy ZLO.
Což je trochu matoucí. Nemůžeme zpochybnit zlo okolo sebe, ale
zároveň okolo sebe vidíme také různé střípky dobra a krásy. Klademe si pak otázku,
jak může dobro a zlo
koexistovat vedle sebe? Jsme-li upřímní, vidíme, že zlo prochází lidským srdcem.
Naše srdce je, slovy biblických autorů, převrácené, nebo dokonce tvrdé jako
kámen. Co s tím? Tak se dostáváme ke třetímu slovu našeho
pevného základu, kterým je ŘEŠENÍ.
Bůh nás totiž nechce nechat vláčet mezi dobrem a zlem. Chce nás zachránit a chce
nám také dát autoritu a moc se zlu postavit a stát se místo toho někým, kdo je
nástrojem dobra.
Co znamená, že Bůh má pro nás řešení?
Znamená to, že vyřeší všechno zlo rázně hned teď? To bývá častá námitka, ale
existuje důvod, proč je řešení komplikovanější a dlouhodobější. Samozřejmě by
bylo nejjednodušší začít znovu: Jen zničit svět zla a všechny původce zla.
Znáte to, někdy máte nějaký pracovní úkol nebo práci do školy a pořád se vám to
nedaří. Napadá vás, že nejjednodušší by bylo to vymazat a začít znovu. Podobně
to platí i se světem. Tak, proč Bůh neudělá prostě tvrdý reset? Proč neudělá
restart? Z jednoduchého důvodu. Kvůli našemu prvnímu slovu. Bůh má tento
svět a jeho obyvatele rád. Bůh si dává zdánlivě načas kvůli lásce. Většinu zla na světě (snad z výjimkou některých, i
když ne všech, přírodních katastrof a některých nemocí) má totiž na svědomí sám
člověk – má tedy Bůh zničit lidstvo jako
činitele zla? Ano, máme tendenci říct, ale ať zničí jen ty horší, než jsme
my sami. Zlo, které produkujeme my, nebo které jsme schopni způsobit, není tak
závažné, jako zlo „tamtěch“ jiných. To ovšem neznamená, že Bůh nechává zlo jen
tak bez povšimnutí. Udělal něco důležitého pro celý svět, udělal něco
důležitého pro nás osobně, a má pro nás plán, který je jeho plánem řešení pro pokažený svět. Svět byl
stvořen jako dobrý, nicméně se pokazil příchodem zla a hříchu. Bůh ho ovšem
chce k dobrému světu zase vrátit a k tomu si chce použít tebe. Příběh
lidstva je příběhem lásky, kde si Bůh získává důvěru a srdce vzbouřené lidské
rasy, a přesně lidi, kteří jsou k němu nastaveni nepřátelsky si používá
k tomu, aby proměnil svět k dobrému. Ale to trochu předbíhám.
Podíváme-li se pozorně dovnitř
svého srdce, uvidíme v něm zvláštní napětí. Pavel ho shrnul do těchto slov
(Římanům 7:15+18-19): Sám nerozumím
tomu, co dělám; vždyť nedělám to, co chci, ale to, co nenávidím. (...) Vím totiž, že ve mně (to jest v mé
tělesnosti) není nic dobrého. Chtít dobro, to umím, ale konat je už ne. Nekonám totiž dobro, které chci, ale zlo,
které nechci. Vsadil bych se, že mezi námi je dnes mnoho
lidí, kteří by mohli Pavlova slova v plném rozsahu podepsat: Chceme dělat
dobro, opravdu chceme. Snažíme se, ale zdá se, že navzdory tomu kapacita ke zlu
nejenže nemizí, ale dokonce je silnější než snaha konat dobro. Stále se v nás pere pýcha, chtíč a chamtivost. Máme problém s hříchem.
Aby bylo jasno. Hřích je slovo, které dneska nemá
nikdo rád, a hlavně, během staletí toto slovo kompletně změnilo význam. Od
původního „minutí se správného cíle“ se ze slova hřích stalo synonymum pro
slovo „zločin“. Takže, zatímco kdysi byli hříšníci všichni lidé, kteří
minuli Boží plán pro svůj život, dneska je hříšník někdo, kdo páchá skutečně
odporné zlo: Možná násilník nebo terorista. Protože jsme v jádru slušní a
spořádaní lidé, kteří zločiny nepáchají, za hříšníky se nikdo z nás
nepovažuje. Což je škoda. Protože jen
opravdový hříšník dokáže ocenit odpuštění hříchů.
Všichni se přece míjíme
cíle, a to nejen Božího, ale dokonce míjíme i vlastní cíle. Hřích je nebezpečný
ne proto, že od začátku vypadá hrozně. Je nebezpečný proto, že vypadá jako
skvělá volba, jako zábava, jako potěšení. Vypadá lákavě. Chutná sladce.
Chápete, co mám na mysli? To je motiv, který popsal třeba autor Přísloví 27:7: Sytý i pláství medu pohrdá, hladovému se každá hořkost sladká zdá. Pokud máš hlad (jakýkoliv hlad – tělesný, duševní,
finanční, sexuální, intelektuální) i hořkost se ti zdá slaďoučká. Hlad
přehlušuje skutečný stav věcí. Nakonec to však většinou dopadne tak, jak popsal
ničemníky jeden z Jobových přátel (Job 20:12-14): I když mu zlo chutná v ústech sladce, i když
je chová pod jazykem, i když je vychutnává, nemá
naspěch, i když je převaluje na patře, v útrobách mu ale ten pokrm zhořkne, promění se mu v hadí jed. Je to lidská zkušenost. Vypadalo to tak
vábně, ale vyklubal se z toho jed. Právě proto, že je to univerzální
lidská zkušenost, všechna různá náboženství nebo filozofie, a dokonce i
politika, psychologie a sociologie se snaží najít způsob, jak se s tímto
zklamáním vypořádat, na koho svalit vinu, jak popřít hořkou chuť, a tvářit se,
že jsme v pohodě. Celý svůj život se stáváme stále lepšími v tom, jak
se s takovým zklamáním vyrovnáváme. Každý po svém.
A tak není divu, že apoštol Pavel zoufale
zvolal (Římanům 7:22-24): Ve svém nitru
radostně souhlasím s Božím Zákonem, ale ve svých údech vidím jiný zákon, který
bojuje proti zákonu mé mysli a činí mě zajatcem zákona hříchu, který je v mých
údech. Jak ubohý jsem člověk! Kdo mě vysvobodí z
tohoto smrtelného těla? Pavel si jasně uvědomoval, že je sám o sobě
slabý vyřešit tu hlubokou brázdu mezi svou ochotou k dobru a skutečnou
snahou dobro konat, a kapacitou ke zlu, které v něm spočívá bez ohledu na
to, jak moc se snaží. Nakonec došel
k důležitému mezníku, ke kterému dochází každý, kdo přijímá Boží řešení
– došel k uvědomění, že je ubohý člověk. Předtím než ho
v mysli odsoudíme jako nějakého negativistu, považte: Pavel byl velmi vzdělaný
člověk, byl vážený a byl předním ve svém národě, byl uznávaný. Přesto tvrdí, že
nakonec při pohledu dovnitř mu nezbylo než přiznat: Jsem ubohý člověk! Kdo mě
zachrání?
Jedním slovem dodává, co je zdrojem jeho záchrany, jeho naděje, jeho
řešení (Římanům 7:25): Díky Bohu – on to
udělá skrze Ježíše Krista, našeho Pána! Tohle je řešení, které Bůh pro
nás připravil. Většina si myslí, že to hlavní o čem je víra, je dodržování nějakých
pravidel a přikázání. Bůh však chce něco jiného. Chce, abys důvěřoval
jeho Synu, který tě dokáže vysvobodit z otroctví hříchu. Proto
hned pokračuje (Římanům 8:1): A proto již není žádné odsouzení pro ty,
kdo jsou v Kristu Ježíši. V Kristu
tě Bůh již neodsuzuje. Možná cítíš vinu za věci ve své minulosti. Ve své nejčistší podobě je vina Bohem daný dar jako emoce, která nám
ukazuje, s námi není vše v pořádku. Pokud je ovšem vina nevyznaná a
neodpuštěná, pak se z ní stává krutá sestřenice jménem Hanba. Mezi vinou a
hanbou je rozdíl. Vinu cítíme za to, co děláme. Hanbu cítíme za to, co jsme.
Hanba říká, že protože mám mezery, jsem neakceptovatelný, ale milost říká, že i
když mám mezery, jsem převzácný, protože v Kristu není žádného odsouzení
pro ty, kteří jsou v něm! Pavel pokračuje (Římanům 8:2): Zákon
Ducha života v Kristu Ježíši tě totiž osvobodil od zákona hříchu a smrti.
Hřích a smrt spolu úzce souvisí. Na jiném místě v tomtéž dopise Pavel
tvrdí, že mzdou hříchu je smrt. Když
zhřešíš, něco zemře. Zhřešíš-li ve svém manželství, vztah zemře. Zhřešíš-li ve
svém podnikání, něco zemře. Zákon hříchu přináší smrt. Tento zákon byl překonán
jiným zákonem. Praktický příklad: Když letíš letadlem, zmizí gravitace? Ne, zákon gravitace je stále stejný, ale jiný
zákon překonává gravitační zákon.
Zákon, který
překonává zákon smrti, je zákon Ducha. Co to je? Zákon Ducha je odpuštění
a milost. Někdo z vás zabil vztah skrze hřích, cítili jsme se
špatně, snažili jsme se to napravit, ale nic nedokáže uzdravit vztah tím, že
jsme dobří. Jediný způsob je dostat od ublíženého povolení, jestliže se
rozhodne tě nechat vztah napravit. Zákon Ducha říká, že Bůh se rozhodil pozvat
tebe a mně zpátky do vztahu, ne založené na našem slibu to dodržet, ale na svém
odpuštění a milosti. Jeho zákon překonává zákon smrti. Bůh ti říká: Náboženství tě dostalo přesně na místo, kde
jsem tě chtěl mít: kde potřebuješ spasitele, a přesně to jsem udělal. Poslal
jsem Spasitele. Římanům 8:3 Co bylo
pro Zákon kvůli slabosti těla nemožné, to vykonal Bůh: Poslal svého vlastního
Syna, aby se vypořádal s hříchem v těle, jaké má hříšný člověk. Na tomto těle
odsoudil hřích. Co bylo pro zákon, pro náboženství, pro systémy, pro
přikázání, pro naši dobrou a upřímnou snahu nemožné, to vykonal Bůh. Jak?
Poslal nové pravidla? Ne, poslal svého Syna. Dilema každého náboženství je to, co udělám s mou minulostí. Boží
odpověď je dar svého Syna. Ježíš se základem Božího řešení.
Ve
chvílích bolesti a utrpení nás logicky napadá: „Snaží se mě
Bůh něčemu naučit? Kde je v mé bolesti? Proč ji vůbec dopouští? Má Bůh
nějaký tajný a skrytý záměr se zlem v našem životě?“ Pokud chceš vědět, co si Bůh
myslí o utrpení a zlu, stačí se podívat, co o zlu a utrpení říkal Ježíš, a
ještě více na to, co s ním dělal. Když si já čtu evangelia, vidím
tam Ježíše plného soucitu nad utrpením, vidím tam Ježíše rozhorleného nad zlem,
vidím tam jeho slzy, lásku, přijetí. Vidím někoho, kdo nabízí opravdový život, v Janovi
10:10 říká: Zloděj přichází, jen aby kradl, zabíjel a ničil; já jsem přišel, abyste
měli život – život v plnosti. Proto můžeme
znát Boží záměry a plány, proto si můžeme být jistí Božím charakterem, proto
můžeme milovat Boha: Protože Ježíš!
Ježíš je Spasitel, který nás zachraňuje od
hříchu, smrti a ďábla. Už starozákonní prorok Izajáš předpověděl, že tohle Mesiáš udělá (Iz 53:5
ČEP): Jenže on byl proklán pro naši nevěrnost, zmučen pro naši nepravost.
Trestání snášel pro náš pokoj,
jeho jizvami jsme uzdraveni. Vidíme tu tři věci
pohromadě: Mesiáš zemřel za náš hřích,
jeho jizvy nás uzdravily, a trestání snášel pro náš pokoj. Přesně to je
Ježíšova odpověď na problém osobního zla: Odpouští hříchy, uzdravuje tělesné
nemoci a uzdravuje naši utrápenou duši. K tomu přidává zaslíbení na
uzdravení systematického zla. Ježíš totiž
začal něco zcela nového, co vyústí v totální proměnu tohoto světa, kdy
nesmrtelné pohltí smrtelné. K tomuto řešení zve také nás. Jenže, protože
je láska, dává nám volbu jeho pozvání
přijmout nebo odmítnout. Jak jeho volba vypadá, co obsahuje, a jak ji
přijmout, o tom si povíme samozřejmě zase příště ve čtvrtém dílu seriálu CORE.
Pro dnešek nám bude stačit vědět, že Božím řešením na pokažený svět je Ježíš.
Tento díl seriálu CORE | Evangelium podle Elementu si můžete poslechnout na našich podcastech zde http://element.cx/detail_audio.php nebo na iTunes zde http://bit.ly/13q8U9g.
Žádné komentáře:
Okomentovat