Pokračujeme s naší sérii Evangelium podle Elementu, kde se pokoušíme dát dohromady celé
poselství naší církve do pouhých 5 slov. Minule jsme si
řekli, že je jasné, že prvním slovem z těch základních pěti musí být
LÁSKA, což není jen
nejfrekventovanější téma Bible, a není to jen Ježíšovo shrnutí celé Bible do
věty Miluj Boha a miluj lidi, ale je
to úplný základ Božího charakteru. Pro nás je láska něco,
co děláme, ale ne něco, co jsme. Není součást naší identity. Vnitřně
milujeme ty, kteří si to zaslouží, nebo ty, od kterých něco čekáme. Nepodmíněná láska je ovšem něco, pro co se rozhodujeme,
a co se učíme. Po celou historii lidé bohy nebo božstva uctívali, sloužili jim, poslouchali je, ale lásku od nich nečekali. Proto je tak významné, že autoři Bible popisuji, že láska je základem
Božího charakteru. Proto je základní poselství: Bůh
tě má rád! Opravdu, Bůh tě má rád. Nejsme však slepí. Nutně nás napadá, že jestli je Boží příběh příběhem lásky, proč
necítíme více lásky okolo sebe? Kde se tato láska schovává? Pokud je láska
základem Božího stvoření, proč se zdá, že je svět poháněn násilím? Nemají nakonec
pravdu ty starodávné pohanské mýty o stvoření skrze násilí a smrt? Při pohledu okolo nás, do vlastních životů nebo
do životů lidí okolo nás, ovšem musíme připustit těžkou a tvrdou realitu: Svět
okolo nás je skutečně plný bolesti a zla. Je tedy jasné, že druhým slovem,
na které se podíváme, je ZLO.
Podvědomě se nám to nelíbí. Nechceme o zlu přemýšlet a už vůbec nechceme o něm
mluvit. Někdo se možná dokonce bojí, že když budeme mluvit o zlu, tak ho na
sebe přivoláváme. To je ovšem strach vyplývající z pověry – ať už
starodávné (vyslovením to zhmotním) nebo moderní (narušuji energické pole).
Lidé, kteří těmto strachům podléhají, se snaží za všech okolností tvářit
pozitivně. Zlo je pro ně již překonaný problém. Je to ovšem skutečně tak? Jsem přesvědčen,
že žijeme ve zlém světě. S tímto tvrzením budeme mít tendenci polemizovat,
protože zažíváme také mnoho krásných momentů na tomto světě. Mate nás to.
Uvědomujeme si, že každý z nás má kapacitu se na zlu podílet. Filozofie,
náboženství, výchova, kultura a podobné prostředí mají schopnost nás
civilizovat, takže se většinou chováme
skvěle nebo aspoň přiměřeně, ale v krizových situacích se (zdánlivě
najednou) projeví naplno, co skutečně dřímá
uprostřed nás. Kde se to tam vzalo? Jsme z toho trochu zmateni: většina
z nás si myslí, že jsme v jádru dobrými lidmi – určitě nejsme
zločinci jako třeba masoví vrazi nebo podvodníci. Přesto při nahlédnutí do
nitra tam v jistých momentech uvidíme chuť udělat něco zlého. Máme
samozřejmě strach z následků, a proto neděláme, co bychom vlastně udělat
chtěli, kdybychom věděli, že nás za to nikdo nebude popotahovat. Nechápeme, kde
se to zlo v nás bere, odkud pochází a co vlastně je.
Jisté je jen to, že
každý člověk na světě zná realitu zla z vlastní zkušenosti, ať už ve formě
bolesti, utrpení, nemoci, neštěstí a
smrti. Zároveň jsme zmateni, protože stejně jako můžeme zahlédnout
v našich životech zlo, vnímáme tam i krásu a dobro, jsou to ozvěny jakoby
z jiného světa: Nádherný západ
slunce, rozkvetlá příroda, smích, slzy štěstí na svatbě, jásot při narození
dítěte, milování, a dokonce šťavnaté jídlo. Jak si můžeme užívat krásu
světa, na kterém se přesně ve stejnou dobu našeho štěstí a radosti rozvíjí
ponurý a temný příběh zla? Dokonce to nemusí být na druhém konci světa. V jednom bytě obyčejného paneláku může
probíhat moment krásy: oslavy zrovna narozeného dítěte, aby v tomtéž domě
na jiném podlaží někdo právě tloukl svou manželku. Jak může dobro a zlo koexistovat?
Jinými slovy: „Jak mohl Bůh
zlo dopustit? Pokud existuje, je vůbec dobrý?“ Tím ovšem předpokládáme, že
skutečně existuje něco, co můžeme nazvat zlem. To je jasné, řeknete si, každý přece zlo a dobro vidí. Jenže některé ze
základních lidských filozofických směrů popírají existenci zla. Jedním dechem
musíme dodat, že existence zla zároveň dokazuje existenci dobra. Slovy C. S.
Lewise: Když jsem byl ještě ateistou, mým
argumentem proti Bohu bylo to, že je vesmír tak krutým a nespravedlivým. Jenže,
jak mě napadlo, že je něco spravedlivé a nespravedlivé? Člověk neřekne, že se
nějaká čára kroutí, pokud nejdříve nemá představu rovné čáry. Zlo nemůže
existovat samo o sobě, je možné jen ve světě, který byl dříve dobrý. Zlo
je opravdový nedostatek, degradace nebo korupce dobré věci. Otázku,
proč je tolik zla, tedy můžeme obrátit naruby. Vycházíme z předpokladu, že
svět je dobrý. Pokud je ale svět zlý, můžeme se zeptat: „Jak to, že je na světě
tolik dobra? Odkud se bere dobro na zlém světě?“ Tahle otázka zní jinak, že?
Pokud nás Bůh stvořil z lásky, jak jsme si řekli, pak je nasnadě, že dobro
pochází od Boha. Proč ale existuje zlo? Nepramení
přece jen v nás, některé projevy zla nemáme a ani nemůžeme mít pod
kontrolou. Ano, některé věci jsme mohli
ovlivnit (násilí, války, hlad, některé nemoci), ale jiné se dějí bez našeho přičínění a přinášejí
utrpení (přírodní živly, nemoci a umírání). Pokud je na světě zlo, co to tedy znamená?
Slovo svět se v Bibli používá ve více významech.
Jedním z nich je svět lidí. Tento svět miloval Bůh natolik, že poslal
svého Syna, aby za něj zemřel. Slovo svět se ovšem používá také ve významu
systému, jak tento svět funguje. Svět je také vyjádřením vzpoury vůči Bohu, kdy
si lidstvo zvolilo žít podle svých vlastních názorů, Boha strčilo do kapsy (ve
skutečnosti vytvořilo celou plejádu bohů v kapse), a svět se pokazil.
Tento svět se stal nepřátelským vůči Bohu a všemu, co s Bohem souvisí. Apoštol Jan napsal (1. Jan 2:16): Svět je samá touha těla,
touha očí, namyšlenost života – nic z toho není z Otce, vše je to ze světa. Svět tedy začal žít podle třech základních principů: podle pýchy (já vím všechno nejlépe), podle
žádostí očí (já chci všechno pro sebe), a podle žádosti těla (chci mít všechno,
po čem mé tělesné smysly touží). Jen se na chvíli zamysleme: Nejsou tyto
tři základní rysy světa přesně tím důvodem, proč si někdy volíme zlo
v situaci, kdy se můžeme svobodně rozhodnout? Není snad základem většiny
našich hříchů proti jiným lidem a dokonce proti nám samotným naše pýcha, naše
touha těla a naše touha očí?
Jak se ovšem
dostalo zlo na dobrý svět? To je důležitá otázka. Tento svět je zlý z konkrétního důvodu, svět totiž sám o sobě
nevznikl jako zlé místo, ale jako dobré. Proto vidíme na tomto světě a
v lidských vztazích záblesky krásy a dobra, někdy tomu přímo říkáme, že
jsou to záblesky nebe. Jsou to střípky původního dobra, střípky krásy, která
nás vrací na začátek příběhu, kdy zlo neexistovalo. Jsou to také momenty naděje
na svět, ve kterém zlo znovu nebude, stejně tak, jako nebude trápení. Je to
naděje světa, kde Bůh setře každou slzu z očí. Jak se dobrý svět mohl stát
zlým? Je tady mnohem temnější strana
zla, které má nadpřirozený původ. Ježíš sám nás nabádá ve své vzorové modlitbě,
abychom prosili Boha, aby nás vysvobodil
od Zlého. Autoři Bible velmi otevřeně popisují „toho Zlého“ jako ďábla -
reálnou bytost, která vládne zlému světu a přetváří jej ke svému obrazu.
Koneckonců, tady máte několik příkladů: Jan napsal
v 1. Jan 5:19: ...celý svět leží ve
Zlu. Pavel pak napsal v 2. Korintským 4:4: Těmto nevěřícím zaslepil bůh tohoto světa mysl. Jak to, že
pokud Bůh stvořil svět jako dobrý, je tento svět zlým a navíc je dnes pod
vládou někoho, kdo se jmenuje ten Zlý?
Autoři Bible popisují, že kdysi dávno,
v daleké minulosti, možná před stvořením tohoto světa, vznikla vzpoura
proti Bohu. Jistý anděl zpyšněl v touze povýšit se nad Boha. Vedl další anděly
do bitvy proti Bohu a stal se z něj satan: žalobce a pokušitel. V příběhu
z Ráje přichází ďábel v podobě hada k lidem a svede je pomoci
lži. Zpochybní Boží slova a přesvědčí lidi, že se Bohu nedá věřit. Tím, že
člověk na tuto lež přistoupil, odevzdal to, co mu patřilo právě ďáblu, který se
díky tomu stal bohem tohoto světa, vládcem, který uplatňuje svou autoritu nad
stvořením s jediným záměrem: zranit Boha tím, že od něj odvrátí dobré
stvoření, které ta vydá marnosti. Proto také přichází Ježíš (1. Jan 3:8) Proto se ukázal
Boží Syn, aby zrušil skutky ďábla. Vládne-li
ďábel pomocí lží, Ježíš je cesta, pravda a život. Ježíš je totiž obrazem Boha,
zjevuje tedy pravý obraz Boha a my dnes vnímáme Boha skrze Ježíše. Nakonec to
byla Ježíšova smrt na kříži, která nás vysvobodila z moci ďábla. Slovy
autora Židům 2:14-15: Svou smrtí zlomil
moc toho, který měl moc smrti (to jest ďábla), a osvobodil ty, které strach ze
smrti po celý život držel v otroctví. Po Ježíšově vzkříšení se dokonce mění
situace s autoritou nad světem – najednou již patří Kristu, ne ďáblu.
Tak jak to, že
stále to vypadá, že ďábel vládne? Kříž ďábla porazil, ale systém zlého světa
stále existuje, protože kdyby Bůh dnes zničil veškeré zlo, musel by zničit i
lidi, kteří jsou zatím jeho součástí. Proto také má pro církev úkol duchovně
území osvobodit a pracovat na proměně světa až k úplné transformaci a
věčné svatbě nebe se zemí, kdy se naplní naše věčná naděje. Jak ovšem máme žít do té doby? Bratr Ježíše
Jakub (Jk 4:7-8) nás učí strategii, jak na ďábla, který vyplývá z Ježíšovy
autority. Poddejte se tedy Bohu.
Vzepřete se ďáblu a uteče od vás, přibližte se Bohu a přiblíží se vám. Když
jsi poddán Bohu, tedy jsi mu poslušný a respektuješ jej jako svého Pána, pak
máš autoritu se vzepřít ďáblu, když tě trápí nebo na tebe útočí. Jenže ďábel
nepracuje sám. S kým spolupracuje?
Naneštěstí s námi. Linie zla prochází přímo
uprostřed nás, prochází naším srdcem.
Koneckonců, Ježíš sám tvrdí (Matouš 15:18-19): Co ale z úst
vychází, jde ze srdce a špiní to člověka. Ze srdce totiž vycházejí špatné
myšlenky, vraždy, cizoložství, smilnění, krádeže, křivá svědectví,
urážky. Tyto věci špiní člověka.
Bůh není konsternován tím, co leze do našich úst, jako tím, co leze
z nich: je to ukazatel našeho srdce.
Právě to je náš problém. Celou dobu
nás všichni přesvědčují, že jsme dobří, že máme dobré srdce, a pokud děláme něco zlého, je to jen proto, že jsme oběť. Vždy za to může někdo jiný, a tak
naše společnost je založena na řešení vnějších faktorů, které nás omezují,
věříme, že když tyto faktory změníme, všechno bude v pohodě. Soustředili
jsme se na modifikaci chování jako cestu ze zla. Proto nám nepomůže nadávat na zlý svět a
obviňovat Toho Zlého. Aktivně se na systému světa podílíme svým chtíčem
(vzpomínáte, středem zlého světa je žádost těla, žádost očí a namyšlenost –
pýcha – života). Bůh nás zachraňuje od zlého světa a dává nám autoritu nad zlým
ďáblem, protože má pro nás jiný plán a jinou moc. Začíná tím, že nám dává nové
srdce, když se jej rozhodneme následovat. Proměňuje naše srdce, vlévá do něj
lásku skrze Ducha svatého a svou životodárnou moc. To ovšem nic nemění na tom,
že se potřebujeme vypořádat se zlem, které je uvnitř nás. Dostali
jsme nové srdce, ale zároveň jsme plní zlozvyků a vzorců chování, kterých jsme
se jen tak lehce nezbavili. Stále se v nás pere chtíč a žádostivost, protože
jsme to stále my (byť naše postavení vůči Bohu bylo proměněno).
Slovy Pavla: Nekonám totiž dobro, které chci, ale zlo, které
nechci. Jak se z něj můžeme dostat? Potřebujeme umřít sami sobě. Všichni
tušíme, co znamená umírat sobě – jak to ale dokážeme? O tom příště. Dnes ovšem potřebujeme vědět, že zlo, které vidíme okolo sebe není a nebude
konečným stavem, protože Bůh připravil řešení – vysvobození, nový start a novou
sílu.
Tento díl seriálu CORE | Evangelium podle Elementu si můžete poslechnout na našich
podcastech zde http://element.cx/detail_audio.php nebo na iTunes zde http://bit.ly/13q8U9g.
Žádné komentáře:
Okomentovat