Před několika lety nás na konferenci Global Leadership Summit vyzval jeho zakladatel Bill Hybels, abychom se pokusili ve svých
týmech shrnout své základní poselství do pouhých pěti slov. Hybels mluvil
o nutnosti říct své poselství jasným a srozumitelným způsobem. A protože církev
je přímo postavena na nějakém poselství, vzal jsme tu výzvu, a v našem
LeadTeamu se pokusili shrnout do pěti slov to, jak v Elementu chápeme
evangelium. Možná jste slyšeli toto slovo „evangelium“ jako evangelium podle
Matouše nebo Marka, případně podle mého předchůdce Lukáše. Znamená to „dobrá
zpráva“ nebo „dobré poselství“. My se v této sérii mrkneme na to, co je
dobrá zpráva podle Elementu, tedy co je evangelium podle Elementu. Tvoří to náš pevný základ.
Když jsme se do toho pustili, zjistili jsme,
že to rozhodně není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Bible má
přes 1500 stránek, a důležitých témat je tam celá řada. Nebyl by problém
připravit seriál s dvaceti tématy, kdysi jsem třeba napsal knihu Základů
křesťanství, která měla 12 kapitol a i tak jsem nezahrnul témata, o kterých si
mnozí mysleli, že by tam měla být. Dát celý příběh Boha a jeho světa do pouhých
pěti slov se ukázalo náročným cvičením. Strávili jsme nad tím docela dost času.
O čem jsme ovšem měli jasno od úplného začátku je to, že jedním z prvních
slov, vlastně – úplně prvním slovem musí být LÁSKA. Nejenže je to nejfrekventovanější téma Bible, nejenže Ježíš
shrnuje všechna přikázání SZ do věty Miluj
Boha a miluj lidi, ale je to úplný základ Božího charakteru. Bez Boží lásky
nám jeho příběh nedává žádný smysl. Ježíšův učedník Jan si to uvědomoval, a
proto do svých spisů (které najdeme v Novém Zákoně) vložil mnoho pasáží zabývající
se láskou k Bohu, láskou k lidem, ale také Boží láskou k nám. Je
autorem nejznámějšího verše vůbec (Jan 3:16): Neboť
Bůh tak miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něj
věří, nezahynul, ale měl věčný život. Tento verš shrnuje poselství evangelia
a ukazuje Boha jako někoho, kdo to vše udělal proto, že měl svět rád. A když
říkám svět, nemyslím tím obecně naší planetu (i když svět zahrnuje i tu), ale
myslím tím tebe! To je základní poselství Bible: Bůh tě má rád! Opravdu, Bůh tě má
rád.
Ale zdá se, že Janovi to nestačí.
Pochopitelně. Mnoho z nás má přece rádo různé lidi – své životní partnery,
rodiče, děti, kamarády, a tak vůbec lidstvo obecně (aspoň to říkáme). Přitom
však dokážeme lidi nemilovat. Dokonce dokážeme i nenávidět. Láska
je totiž pro lidi něco, co děláme, ale ne něco, co jsme. Pro nás je to
činnost, pocit, nebo postoj, ale není to součást naší identity. Podle Jana se
právě v tom lišíme od Boha. Nejprve píše, že Bůh miluje a proto posílá,
proto zachraňuje, proto pro nás dělá různé věci. Pak ovšem nakonec napíše zcela po lopatě, že tato
láska nespočívá jen v Božím rozhodnutí, ale v jeho osobnosti,
v jeho identitě, v jeho charakteru (1. Janova 4:16): A my jsme poznali lásku, kterou k nám Bůh má, a uvěřili jsme jí. Bůh je láska.
Bůh je láska – tato slova mají obří dopad na to, jak
chápeme vztah s Bohem. Vždyť lidé všech národů a historie věřily v Boha
a bohy, uctívali je, klaněli se jim, sloužili jim, poslouchali je, ale aby je
jejich bůh nebo bohové miloval(i)? To je zcela neslýchané. V jejich
chápání je člověk hvězdným prachem. Nedávno jsme probírali v sérii 4 malá slova, že příběh stvoření popsaný
v Bibli byl příběhem lásky a byl velkým vyhraněním jiným stvořitelským
mýtům. Genesis, první kniha Bible, která tuto báseň o stvoření popisuje, byla
finálně revidována v Babyloně, kde byli Židé ve vyhnanství. Ti věřili, že svět vznikl tak, že bůh Marduk
zabil bohyni Tiamat a z jejího rozervaného těla vytvořil zemi a nebesa.
Stvořitelské mýty
vycházely z představ, že svět vznikl přemáháním, likvidací a následným
porcováním božstva. Pokud svět vznikl násilně, pak je jen logické, že je poháněn násilím.
Starověkého člověka by proto ani omylem nenapadlo, že by
je bůh MOHL MÍT rád. To bylo zcela mimo jejich kategorie. Když jsem před mnoha
lety žil v Indii, napadlo mě se právě na to ptát mých známých a sousedů –
většina byli hinduisté, někteří budhisté a muslimové. Ptal jsem se jich, zda je
jejich bůh má rád. Jeden po druhém kroutili hlavou. Bohové jsou milosrdní,
říkali, dokážou se nad námi slitovat, a když chtějí (a my přineseme správnou
oběť), pak nám i dají přízeň. Ale láska?
To ne. Navázali tak na starověké mýty o stvoření. Dokonce ani sekulární
chladný materiální názor na vznik světa nedává moc prostoru pro existenci
lásky. Jsme náhoda, jejichž přežití
spočívá na přežití silnějších. Násilí
vypadá v obou případech jako jediná varianta naší identity. Stvořitelský
příběh Genesis je k těmto mýtům polemický, protože ukazuje, že člověk
vznikl ne jako odpad bitvy bohů, ale jako produkt lásky a záměru. Bůh
má k lidem přátelský vztah a proto z něj není třeba mít strach.
Člověk tedy nemusí hledat finty, jak obelstít Boha. Bůh od počátku měl záměr vytvořit a proto stvořil prostředí, kde člověk
může v klidu žít. Nejsme oběť ani odpad ani náhoda ani nehoda – jsme produkt
lásky. Pokud je Bůh láska, pak to zcela zásadně mění pohled na svět, na
naše možnosti, na naši identitu, a v konečném důsledku to přináší do
našeho života mnoho zásadního přenastavení. Jen se zamysleme:
Pokud by sis byl vědomý Boží lásky k sobě, proměnilo by
to atmosféru tvé existence. Věděl bys, že ať už uděláš cokoliv, nemůžeš Boha
přinutit tě milovat více, ale ani méně. Zároveň bys věděl, že se nemusíš
neustále snažit získat si přízeň. Byl bys motivovaný láskou, ne strachem. Pokud
se chceš změnit ze strachu nebo jsi ke změně přinucený, vnitřně se nikdy se
změnou chování nesžiješ. Ale kdybys opravdu věděl, že tě Bůh miluje
bezpodmínečně, tvá motivace by se proměnila.
Pokud by sis byl vědomý Boží
lásky k sobě, zvýšilo by ti to sebevědomí – záleží na tobě. Poselství
Bible je jednoznačné – nikdy nežil člověk, na kterém by Bohu nezáleželo. Při
pohledu do očí každého člověka, bez ohledu na hloubku jeho charakteru nebo na
jeho původ, vidíš člověka, na kterém Bohu záleží. Nejsi hvězdný prach, nejsi
náhoda nebo nehoda, nejsi produktem násilí. Jsi stvořen z lásky a bez
ohledu, jak jsi přišel na tento svět, bez ohledu na tvou rodinu, bez ohledu na
okolnosti tvého narození, Bůh tě miluje a chce tě svou láskou zahrnout.
Pokud
by sis byl vědomý Boží lásky k sobě, cítil bys pokoj v nejistém světě.
Pokoj, který dává Bůh, nemá svůj původ v tomto světě, proto dokáže přemoci
nejistoty tohoto světa. Je doslova nadpřirozený. Je to Boží dar, který nabízí.
Tím, že nás Bůh zachraňuje, že nám odpouští, že nás zahrnuje svou láskou a
přízní, můžeme prožívat tento druh pokoje.
Tak skvělá je jeho láska. Co je ještě lepší, je fakt, že Bůh miluje všechny lidi; i ty, kteří si to nezaslouží, i ty nejhříšnější, protože naše přijetí
jím nespočívá na naší dobrotě a snaze, ale na jeho rozhodnutí. Proto Pavel píše
(Římanům 5:8): Bůh dokazuje svou lásku k
nám: Kristus zemřel za nás, když jsme ještě byli hříšníci. Nechme chvíli působit
gravitaci tohoto verše – Boží láska se prokázala tím, že Kristus za nás zemřel
ještě předtím, než jsme se změnili, než jsme stačili vyznat své hříchy, než se
prošli pokáním. Bůh není omezený na naše chování, aby nás měl rád. Proto také
Jeremiáš 31:3 napsal: Miluji tě láskou,
jež trvá navěky. Boží láska je vetkaná do celého Božího příběhu od začátku do konce a má
různé formy (obrazy), vždyť považte tyto ilustrace jeho lásky:
Pro lidi, kteří se rádi svalí do trávy a koukají na hvězdy, pro všechny
amatérské i profesionální astronomy
říká (Žalm 103:11): Jako je vysoko
nebe nad zemí, tak velkou lásku
má k těm, kdo ho ctí. Pro milovníky
zvířat tvrdí (Lukáš 13:34): Kolikrát jsem chtěl
shromáždit tvé děti, jako slepice shromažďuje svá kuřata pod křídla, ale
nechtěli jste. Na jiném místě říká, že nás bude chránit jako medvědice
chrání svá mláďata. Možná jsi matka.
Izajáš (49:15) napsal: Zapomene snad žena
na své nemluvně? Nemá snad soucit s
vlastním dítětem? I kdyby však ony
zapomněly přece, já nikdy
nezapomenu na tebe! Ani na otce
nezapomíná (Žalm
103:13): Jako je otec k dětem laskavý, tak je laskavý Hospodin k těm, kdo ho ctí! Lidem, jako jsem
já, kteří hledali opravdového přítele,
pak říká (Jan
15:13): Nikdo nemá větší lásku než
ten, kdo položí život za své přátele. Co tím vším chci říct?
Podobně jako básník, jako umělec, Bůh používá tyto obrazy, aby ukázal, že nás
skutečně miluje – že nás stvořil z lásky a pro lásku, a když jsme jeho dar
života zahodili, miloval nás natolik, že poslal svého Syna Ježíše, aby nás
vysvobodil z moci hříchu a smrti.
Je jasné, že tyto obrazy jsou pro nás také poměrně
problematické. Pokud například byl tvůj fyzický otec nepřítomný, pokud tě
opustil předčasně, pokud se o tebe dostatečně nezajímal, pokud tě zneužíval –
je jasné, že slyšet o Bohu, že je laskavý ke svým dětem stejně, nahání spíše
hrůzu… Ne náhodou většina raných moderních ateistů měla přesně tento problém –
nepřítomné otce nebo velmi komplikovaný vztah s otci. Zároveň existuje
mnoho lidí, kteří z nedostatku nebo defektu ve svých rodinách byli uzdraveni
právě díky tomu, že poznali a zakusili Boží lásku: který tvrdí, že i kdyby na
nás zapomněla vlastní matka, vlastní otec, on nikdy. On nakonec setře každou
tvou slzu z očí. Jeho láska je
navždy a má uzdravující moc. Naneštěstí, přestože je Boží láska tak silným
základem jeho identity, lidé na nabídku jeho lásky reagují různými způsoby – buď si jeho lásky váží
(jsou ji motivování a ohromeni), nebo jeho lásku berou na lehkou váhu (a následně
se zatvrdí).
Když to tak posloucháme, nutně nás napadne, že jestli je Boží příběh příběhem lásky, proč na
světě tolik lásky necítíme? Kde se láska schovává? Pokud je láska základem
Božího stvoření, proč se zdá, že je svět skutečně poháněn násilím? Nemají
nakonec pravdu ty starodávné pohanské mýty o stvoření skrze násilí a smrt? To
jsou důležité otázky, na které musíme hledat odpověď. A to je také důvod, proč
musíte přijít do církve (nebo alespoň na tento blog) příště, protože přesně tam se posuneme. Dnes na závěr si s vděčností připomínáme Boží lásku, od které nás nic nedokáže odloučit. Takovou lásku podvědomě hledáme a toužíme po ní. Apoštol Pavel napsal v dopise Římanům
8:38-39: Jsem si jist, že smrt ani život, andělé
ani démoni, věci přítomné ani budoucí, žádná moc, výšina ani hlubina ani nic jiného v celém
stvoření nás nemůže oddělit od Boží lásky v Kristu Ježíši, našem Pánu! To je
láska, po které toužíme, kterou hledáme, a se kterou zápasíme. Proto je láska
prvním slovem v Evangeliu podle Elementu. Je to pevné jádro naší víry.
Tento díl seriálu CORE | Evangelium
podle Elementu si můžete poslechnout na našich podcastech zde http://element.cx/detail_audio.php nebo na iTunes zde http://bit.ly/13q8U9g.
Žádné komentáře:
Okomentovat