Minulý týden jsem se vám snažil ukázat známou pravdu, že muži potřebuji respekt a ženy lásku. Méně frekventované téma je ovšem vysvětlení, proč muži potřebuji úctu a ženy lásku.
Je to proto, že fundamentální vrozená bitva v mužově životě se týká studu, kdežto v ženině životě je to
strach. Apoštol Pavel
v pasáži, kterou jsme si četli, totiž mluví o tom, že tajemství skvělého
manželství spočívá v projevu bezpodmínečné lásky muže k ženě a
bezpodmínečné úctě žen k mužům. Myslíme si, že láska agapé by měla vždy být
bezpodmínečná, a ženy to právem od svých mužů vyžadují. Zároveň však mnozí
věříme, že respekt musí být zasloužený, a proto, pokud si muž
nezaslouží úctu, neposkytnu mu ji. Žena se bojí, že když prokáže úctu muži,
který si ji nezaslouží, on toho zneužije. Jasně, to nebezpečí tu je, ale stejně
tak je tu nebezpečí, že když muž projeví svou lásku k ženě, která si ji
nezaslouží, ona toho zneužije. Místo, toho Pavel říká: Ať ovšem každý jednotlivý z vás miluje
svou manželku jako sám sebe. A žena ať má svého manžela v úctě. Pavlovo
použití slov „ať" implikuje naprosto stejný přístup. Jak láska, tak úcta musí být dávány bezpodmínečně. Lásku
a úctu můžeme začít budovat tak, že najdeme
co nejvelkorysejší odůvodnění chování svého partnera a začneme mu věřit i
s veřejnými projevy. Možná
se vám po těchto slovech zdálo, že nadržuji mužům. Možná. Dnes se však obrátím
především k mužům.
Ještě před začátkem FamilyFestu jsme měli sérii Nová
pravidla pro randění, kde jsme citovali slavnou pasáž o lásce
z Pavlova dopisu Korintským, kde píše slavná slova: Láska je
trpělivá, láska nezávidí, láska se nevychloubá ani nepovyšuje, není hrubá,
nehledá svůj prospěch, není vznětlivá, nepočítá křivdy, není škodolibá, ale
raduje se z pravdy, všechno snáší, všemu věří, vždycky doufá, všechno
vydrží. Konec celé té pasáže byl však velmi zvláštní. Připomeňme si to. 1. Korintským 13:11 Dokud jsem byl dítě,
mluvil jsem jako dítě, myslel jsem jako dítě, měl jsem dětské názory, když jsem
však dospěl, s dětinskými věcmi jsem se rozloučil. Někteří z nás
přistupují k randění, vztahům a k manželství jako děti k pohádce, a chováme
se jako děti. Je ovšem čas dospět a rozloučit se s dětinskými názory. Ale
co přesně mohou být dětinské názory, ze kterých je potřeba dospět
k opravdové lásce? Dnes se s vámi podívám na
dětinské názory ohledně žen. Nejen dívek, se kterými chodíte, nebo manželek,
které jste si vzali, také k ženám obecně. V našem
světě se totiž o ženách mluví, zpívá a chová, jako by to bylo zboží. Zboží,
komodita, je něco, co má určitou užitnou cenu: tedy, je to něco, co mohu použít
a když se mi to už nelíbí, pak to mohu vyměnit nebo prodat za něco jiného s jinou
hodnotou. Ke zboží nejsem emocionálně vázaný. Používám ho. Víte, co zní v
poselství o ženách v naší kultuře ve filmech, knihách, písních, prostě
v celkové kultuře? Vezmi si mě,
použij si mě, dělej si se mnou, co chceš, a pak mě vyměň za jinou. Pak si
pustíme jinou píseň, mrkneme na jiný film, přečteme jinou knihu nebo časopis, a
co uslyšíme? Stejné poselství. Není pak divu, že mužové si dnes myslí, že ženy
jsou prostě jen zboží. Dneska se tedy pokusím změnit naše myšlení o ženách,
protože tohle je základ křesťanského manželství, které vydrží.
Některé věci se budou některým z vás zdát kontra kulturní a staromódní, a chci,
abyste věděli, že máte pravdu. Když však tyto myšlenky byly poprvé napsány,
byly ještě mnohem více kontra kulturní, než jsou dnes. Byly tak radikálně
odlišné, protože když byly v prvním století uvedeny do života, ženy nebyly
vnímány jako zboží, ve skutečnosti ženy doopravdy byly zboží.
V řeckořímském světě bylo otroctví legální, se svými otroky jste si mohli
dělat, co jste chtěli: prodat, znásilnit, zabít. Nikdo by neřekl ani „popel“.
Navíc, nikdo nechtěl dívku, všichni jen syna, takže epidemicky rostlo zabíjení nebo
odhazování malých děvčat. Muži nechtěli děti, takže pro ně prostitutky byly
forma antikoncepce: prostě nechtěli mít vůbec sex se svými manželkami. Dokonce
i svobodné a bohaté ženy byly jen o stupeň víc než otroci. Mužové mohli mít
více manželek, a měli hodně milenek. Ženy neměly postavení a hodnotu. A do
tohoto světa promluvil Ježíš a apoštolové věci, které byly neuvěřitelně
radikální, a zároveň tak přitažlivé, že ženy doslova utíkaly do církve, protože
tam byly ženy vyvýšeny na úroveň mužů. Proto bylo tak radikální, když Ježíš
říká: Milujte jedni druhé, jako jsem já
miloval svět. Dokonce i ženy! Podle
toho poznají, že jste moji učedníci. Proto bylo tak radikální, když Pavel
napsal: V Kristu není rozdílu mezi
mužem a ženou, otrokem a svobodným, Židem a Řekem. Proto bylo tak
radikální, když Pavel říká, že muži mají milovat ženy tak, aby se obětovali a
zemřeli za ni. Tohle je zcela odlišné kultuře, která je obklopovala.
A víte, co říká apoštol Petr? Ten, který
viděl, jak Ježíš mluví se Samařskou ženou a neodsuzuje ji? Do světa, který se
k ženám chová jako ke zboží, píše: 1.
Petrova 3:7 A vy, muži, mějte ke
svým manželkám porozumění. Prokazujte jim úctu jakožto slabšímu pohlaví a jako
spoludědičkám daru života, aby vašim modlitbám nestálo nic v cestě. „Prokazujte
jim úctu“ je fráze, která je použita v NZ takto jen jedinkrát. Do světa,
který tvrdí, že si můžeš dělat co chceš, pokud máš prachy a sílu, říká Petr,
abys prokazoval úctu, protože žena je spoludědička daru života. Není to zboží. Ježíš
za ni zemřel stejně jako za muže. Petr navíc říká: Pokud to neuděláte, tak pak
Bůh neuslyší vaše modlitby! A to je síla, co? Zdá se tedy, že Bůh tento princip
bere dost vážně, co myslíte? Jak si ovšem muž vypěstuje návyk ženy ctít podle
tohoto vzoru? Myslíte si, že to začne v manželství? Upřímně? Myslím, že
ne. Většinou, když se bavím s lidmi, kteří jsou v manželství, mají
tam problémy zachovat úctu, protože
se v manželství poznáme úplně jinak, než se známe před ním. Pokud nemáme
vypěstovaný návyk úcty k ženám jako pohlaví ještě před manželstvím, pak
v manželství se to určitě nenaučíme. Proto
můžete předvídat chování svého muže v manželství k vám podle toho,
jak se chová k ženám obecně za svobodna. K ženám v jeho životě:
matka, sestry, spolupracovnice, a ženy v církvi. Proto můžete
předvídat, jak se bude chovat k vám v manželství podle toho, jak se
k vám chová před ním. Před lety jsme s Ditou měli kamarádku, která
chodila s klukem, do kterého byla vášnivě zamilována. Ale před svatbou ji
v hádce udeřil. Hned se omlouval, že to tak nemyslel, a ona řešila, co
teď. Někteří ji řekli: Vezmi si ho, on se změní. Jiní ji řekli, včetně nás:
Jestli to udělal teď, udělá to i pak. Její chemická lázeň v mozku, které
říkáme zamilovanost, ji přesvědčila, že první skupina má pravdu. Tak si ho
vzala. O pár let později, zbitá a po jeho nevěrách, skončila sama s něčím
mnohem horším než modřinami na těle: skončil její sen o lásce muže, který se za
ni obětuje. Její muž se k ní totiž choval jako ke zboží.
Pokud se ale dá úcta k ženám
naučit, pokud se všichni mužové na tomto místě mohou dnes rozhodnout, že si
mohou podat přihlášku do klubu gentlemanů, pak to znamená, že někde musíme
začít. Ve zbytku dnešního posledního dílu FamilyFestu vám, mužům, tedy řeknu
několik konkrétních věcí, co můžete udělat, abyste si vypěstovali postoj lásky
a úcty, který do našeho světa přinesl Ježíš a do naší situace ho přenesli
apoštolové Pavel a Petr. Pokud jsi svobodný, musíš to začít dělat. Tvá
budoucnost je v sázce. Pokud jsi ženatý, doufám, že ještě pro tebe není
pozdě, ale i ty se do našeho klubu gentlemanů můžeš přihlásit. Poslyš, vím, že
není příjemné poslouchat rady do tvého manželství od jiného chlapa. Vím, že tvé
ženě (současné nebo budoucí) se to bude líbit. Neříkám to ovšem proto, že jsem
větší borec než ty. Říkám to proto, že mi na tobě záleží, a že si přeju, abys
byl vítěz a tvým modlitbám, jak říká Petr, nic nestálo v cestě.
o Začneme
s hudbou, kterou se tak rádi bavíme: Pokud máš ve svém přehrávači písně, které o
ženách mluví jako o děvce nebo kurvě, a je jedno, že je to
v angličtině, kterou úplně neovládáš jako "bitch" nebo "whore", pak ještě dnes tyto písně musíš ze
svého playlistu navždy vymazat. Je to pro to konkrétní důvod. Kdekoliv
byla genocida nějakého kmene nebo národa, vždy to začalo označkováním těchto
lidí. Ve Rwandě se Hutuové rozhodli, že Tutsiově jsou jen švábi. Když je
dehumanizovali, bylo jednoduché se jich zbavit. 800 tisíc lidí zemřelo.
V nacistickém Německu Židovkám přezdívali kurvy a Židům říkali krysy. A
tak bychom mohli pokračovat. Na nálepkách záleží. Pokud se bavíš písněmi, které
o ženách mluví jako o děvkách, jak se k nim budeš chovat? Jako
k děvkám. Možná namítneš, že je to jen zábava. Kultura. Ale všechny kultury nejsou rovnoprávné. Křesťanská kultura, která bere ženy za rovnoprávné s muži,
protože za ně zemřel Spasitel, je nadřazená kultura těm, kde je žena jen zboží.
o Co
dál? Erotické
obrázky. Pokaždé, když si sedneš, aby ses pobavil pohledem na obrázky nahých
žen, jsi ve škole. Učíš se tam tři velmi důležité lekce: 1. Opravdové tělo není
dostačující. 2. Jedno tělo není dostačující. 3. Tělo tvé ženy není dostačující.
Mužové svobodní i ženatí, pokud chcete mít skvělé manželství, pak ta
nejlepší věc, kterou můžete udělat pro svou vlastní budoucnost, je se
z této školy úplně odhlásit. Přejděte na jinou školu! Dlouhé roky křesťané
říkali, že pornografie škodí mužům, rodinám i celé společnosti, a lidé se na
nás dívali jako na cvoky ze středověku. Dnes však přicházejí stále nové
výzkumy, které potvrzují jejich škodlivý vliv. Když se pornu věnuješ dost
dlouho, něco se ve tvém mozku chemicky změní. Vytváří závislost jako droga, nutí
tě vidět ženy jako zboží, a umrtvuje tvou touhu po opravdové ženě. Zrovna
v pátek jsem četl v novinách článek o nebezpečí toho, jak se malé
dívky ještě před svým sexuálním životem začínají oblékat a chovat podle porna,
které vidí (a to dokonce soft porna), a jak stoupá obliba technik, které za
svou popularitu děkují jen pornu: třeba anální sex. Jedna bloggerka na idnes.cz
v článku Anální frigidka
napsala: „Dost mužů má odpor přebalit svoje vlastní dítě, protože mu byť jen
pohled na to nadělení v plenkách spouští dávící reflex, ale přitom
neváhají zanořit svůj zbožňovaný nástroj lásky do lokality vytvářející obdobný
produkt.“ Zkrátka, křesťanský muž se dívá na jakoukoliv ženu s úctou. Změň
školu!
o Třetí
a poslední část, o které se dnes zmíním, se týká násilí. Pokud máš problém s hněvem,
který se projevuje fyzickým násilím nebo vyhrůžkami k němu, potřebuješ
pravidelnou skupinu jiných chlapů, kteří tě srovnají do latě. Pokud jsi
někdy byl násilný, doufám, že pro tebe není pozdě, ale možná už je. Pro mě
osobně je bití žen zcela legitimní důvod k okamžitému rozvodu. Možná ale
vidíš, že máš s hněvem problém ještě před svatbou. Pokud ano, je to ten
nejlepší čas aby ses zapojil do skupiny mužů, kterým otevřeně vyznáš tyto
náběhy a začneš s nimi pracovat na zjištění příčin svého hněvu, protože,
dokud je nevyřešíš, nejsi způsobilý
pro manželství. Většinou se problém nazlobených mužů skrývá v nevyřešeném
vztahu ke svému vlastnímu otci: ať už byl násilný otec, prchlivý otec,
nepřítomný otec, nezajímající se otec; je čas odpustit a pohnout se dál. Násilí
je naučené chování, a znovu, krmíme se jím v popkultuře: Americká
kriminologická společnost například uvádí, že rapová hudba popularizuje
misogynii, tedy nenávist k ženám tím, že používá zesměšňující označení
žen, bere je jako sexuální objekty, nedůvěřuje jim, legalizuje násilí proti
nim, oslavuje prostituci a pasáctví. Vyřeš zdroj svého hněvu ještě před
chozením nebo manželským vztahem. Pokud už jsi ženatý, přihlas se na skupinu
mužů, kde o tom budeš mluvit.
Znak opravdového křesťanského muže je
mimo jiné to, že bojuje proti jakékoliv formě zneužívání, včetně diskriminace
pohlaví. Opravdoví muži ženy neponižují, ale místo toho za ně bojují. Naše
matky, sestry, manželky a kamarádky nás potřebují. Takže, tři věci pro muže: 1.
Vymaž písně nebo jiné zdroje kultury, které znevažují ženy verbálně. 2. Odhlas
se ze školy erotické představivosti. 3. Zapoj se do skupiny mužů, kteří ti
pomohou překonat zdroj tvého hněvu. Tady je ten důvod, proč o tom mluvím: Jde o tvou budoucnost, záleží
na ni! A jde o budoucnost tvého manželství!
Váš blog mi přijde trochu zmatečný. Proč v úvodu uvádíte: "že tajemství skvělého manželství spočívá v projevu bezpodmínečné lásky muže k ženě a... " tedy čtenář má chápat, že "láska" je klíčová. Potom o kousek dál píšete viz.: 1. Pet 3:7 Prokazujte svým manželkám úctu jakožto slabšímu pohlaví". Tedy čtenáři zdůrazňujete, jako by byla "úcta" klíčová.
OdpovědětVymazatPodle mne žena potřebuje lásku i úctu. A jeden z podstatných, kořenovýh faktorů špatného chování muže je, to, že doma nejspíš sám bezpodmínečnou úctu nebo bezpodmínečnou lásku nedostal/neviděl. A vyčistit si to ve svém srdci s rodiči/rodinou považuji za prvotní. Ostatní vaše rady jsou samozřejmně taky důležité.
Pavle, děkuji, že jste si přečetl tento blog. Pár krátkých poznámek: Nejprve bych chtěl upozornit, že se jedná vlastně o písemnou verzi přednášek z Elementu a tento blog tak navazuje na předchozí, který se podrobněji věnuje otázce lásky mužů a úcty žen. To, co je tady, je mírné shrnutí předchozího tématu a navázání k dalšímu. V přednášce říkám, že samozřejmě muž i žena potřebuje lásku i úctu, ale vysvětluji proč muž více úctu a žena více lásku. Tam vycházíme z textu apoštola Pavla, který implikuje bezpodmínečnou lásku a úctu. Petr v pasáži, kterou rozebírám tady, však nabádá muže k úctě kvůli konkrétním důvodům: slabší pohlaví a spoludědičky života. Je to tedy trochu jiný typ úcty, než o jakém mluví Pavel v pasáži, které se věnuji v předchozím blogu. Pokud jste ten nečetl, pak uznávám, že to zde může působit trochu zmatečně. V kontextu to smysl dává. Takže, souhlasím, že muži i ženy potřebuji lásku i úctu, i když jsem přesvědčen, že trochu jinak. Hezký den.
Vymazat