Právě jsme uprostřed pětidílné série PROSTOR, protože se chceme naučit,
jak si v životě udělat nějaké místo, abychom mohli volně a svobodně
dýchat. Minulý týden jsme si řekli, že pokud chceme moudře spravovat svůj čas,
musíme začít tím, že se na svůj život podíváme ze správné perspektivy a ustanovíme si správné priority, především, pokud se to týká našeho duchovního života.
Naše víra nás totiž nedokáže uchránit před stresem, únavou a neplodným životem,
ve skutečnosti jsou podle Ježíše právě starosti, honba za iluzí bohatství a
rozkoše důvodem, proč je náš život přidušený. Ukázali jsme si, že musíme vidět
náš život z perspektivy věčnosti (kdy si
uvědomujeme jeho krátkost a pomíjivost, což nás vede k pokoře a
k závislosti na tom, na kterém se dá skutečně stavět – pro stavbu na nás
samotných nemáme totiž dost času), a potřebujeme postavit své priority
na Bohu (který je centrem všech našich aktivit, ne pouhou položkou na
seznamu aktivit, což ovlivní každou oblast našeho života). Jenže, pořád jsme ve
stresu. Jak se z něj tedy můžeme dostat? Má Bůh pro nás nějakou strategii, kterou si potřebujeme osvojit,
abychom si vytvořili prostor? Touto otázkou jsme minulý týden skončili a já
jsem rád, že se vám na ni pokusím dát dnes odpověď.
Než se dostaneme k samotné
strategii, dovolte mi říct, že čas má některá obecná pravidla, která platí pro
všechny z nás bez výjimky, a to ať jsme staří nebo mladí, muži nebo ženy,
věřící nebo hledající. Tyto pravidla nám pomůžou chápat, proč ohledně času prožíváme
takové napětí, a proč to (většinou) dovolená nespraví.
· Investováním malých dávek času v dlouhodobém horizontu
nakupíme jistou hodnotu. Disciplína vytváří návyk.
· Opomíjením důležitých (ale třeba nenaléhavých) věcí
v našem životě se kulminuje stejným způsobem.
· Opomeneme-li malou časovou investici, nevidíme žádný okamžitý
následek – dobrý ani špatný.
· Urgentní věci v našem životě, kterými vytlačujeme důležité
věci, nemají naopak žádnou nakupující se hodnotu.
· V kriticky důležitých oblastech života ztracený čas dohnat
nedokážeme (nemůžeme se potrestat extra časem).
· Nezkrocený (tedy nenaplánovaný) čas plyne směrem k naším
slabostem a podléhá vlivu dominantních lidí.
· Nezkrocený čas se podřizuje nepředvídatelným okolnostem a bývá
investován do toho, co si získá okamžité uznání.
· Rychlost má navrch a není-li regulována, rozpíná se kamkoliv se
jí to hodí (zatlačuje do pozadí dlouhodobé věci).
· Zrychlování vytlačuje prostor a vzdálenost (viz kritika prvních lokomotiv:
nemůžeme se kochat krajinou a jsme roztěkaní).
I když to víme, a dokonce se snažíme moudré
rady ohledně času aplikovat na svůj život, paradoxně jsme z rychlosti (a
marnivosti) svého života přímo frustrování. Podívejte, každý z nás má 168
hodin týdně, třetinu života prospíme, třetinu propracujeme či prostudujeme.
Každému z nás zbývá jen asi 56 hodin týdně na všechno ostatní: na zábavu,
kamarády, koníčky, televizi, kulturu, učení se, sport, rodinu, dovolenou, a tak
dále. Do nabitého koláče omezeného času pak přijde Bůh a s ním také
církev, služba, noví kamarádi, nové zájmy, nové čtivo, nové akce a nové
možnosti. Jasně, uděláme Boha centrem všech aktivit, ale jak se v praxi projeví, že je Bůh Pánem mého času? A dá se
vyzrát na neustálou akceleraci zážitků a povinností, které vedou
k šílenému tempu, zatímco doopravdy stojíme na místě a nikam se
nevyvíjíme? Abychom si odpověděli na tyto důležité otázky, musíme se vrátit
zpátky k Mojžíšovi, o kterém jsme mluvili. Jen pro ty, kteří jste sice jeho
jméno slyšeli, ale úplně si nevybavujete, o koho přesně šlo: Mojžíš vyrostl jako princ na dvoře egyptského faraona,
nejlepší léta svého života (celkem 40) strávil jako pastýř, a nakonec měl na
krku nevděčný národ Izrael, který se na cestě do zaslíbené země točil dalších
40 let v kruhu na poušti, než tam došel.
Izrael před svým vysvobozením strávil
čtyři sta let v otroctví, nikdo z nich si tedy nedokázal představit, jaké
to je žít jako svobodný člověk. Otrok nemá práva: jste k dispozici 24
hodin denně. Nemáte budoucnost, nikdo totiž nebude utrácet za léky pro
nemocného otroka. Pokud jste kdysi viděli slavný film Amistad, je tam strašná scéna, kdy posádka lodi v bouři, aby
si ulehčila, házela živé otroky do moře. Být otrokem je hrozné. Najednou je
ovšem tento národ svobodný, a Bůh je vede do zaslíbené země. Samozřejmě, tato
velká skupina potřebuje nová pravidla, protože jediné, co má, jsou pravidla
otroků. Bůh tedy ustanovuje nový národ pomoci více než 600 pravidel, podle
kterých se mají naučit žít ve svobodě. Některá pravidla jsou velmi známá, my
jim říkáme Desatero, protože jich bylo deset. Lidé naší kultury se obvykle
hlásí k tomu, že Desatero uznává, byť ani neví, kde ho hledat. Těchto
deset přikázání se dá rozdělit do dvou částí a jednoho svorníku. První část (3
přikázání) se týkají našeho vztahu k Bohu, druhá část (6 přikázání) se
týká našeho vztahu k lidem. Pak je tady ovšem čtvrté přikázání, které
zajímavým způsobem spojuje tyto dvě části, protože se týká jak vztahu
k Bohu, tak vztahu k lidem. Zároveň je to zdaleka nejdelší přikázání.
Je to princip sabatu, od něhož máme slovo sobota. To nám nepřijde nijak objevné. Volná sobota,
no a co? Máme volnou i neděli, vlastně celý víkend! Je těžké pochopit, že
myšlenka, že si vezmeš celý den volna z práce, byla pro tyto lidi nejen zcela
nepochopitelná, ale dokonce i nebezpečná.
To proto, že v té době nikdo
neměl ledničku, takže, když jsi nepracoval, nemusel si ani jíst. Bůh říká svému
lidu, který je zvyklý pracovat 24 hodin denně a 7 dní v týdnu, že jedním
z jeho nejdůležitějších přikázání je vytvořit si prostor od práce. Jak
byste nemohli milovat Boha, který jedno z prvních přikázání dává povinnost
odpočinku! Samozřejmě, nám to přijde normální, ale pro ně to byla kompletně
otázka důvěry: opravdu se o nás Bůh postará? Celý princip sabatu tak byl, že od
pátečního večera do sobotního nebudeš dělat nic, co se týká tvé běžné práce. Ve
skutečnosti, budeš mít pouze jednu povinnost a to je povinnost si to užívat!
V době Ježíše farizejové dotáhli princip sabatu k zákonu, kdy
trestali dokonce snahu někomu pomoci. Ježíše na takovou snahu jasně odpovídá,
že (Marek 2:27) Sobota byla
učiněna pro člověka, ne člověk pro sobotu. Jinými slovy, Bůh připravil princip sabatu pro to,
aby se člověk naučil důvěřovat Bohu, že se o nás postará, i když jsme nestihli
všechno udělat. Sabat totiž není otázka dovolené, ale otázka důvěry.
Dovolte mi to vysvětlit. Naše
kultura má mnoho zábavy, říkáme tomu dokonce zábavní průmysl. Jsou to opravdu
celé továrny na zážitky, které jsou prožívány v pohodlí vlastního křesla
doma nebo v kině. Také máme hodně dovolené (o které se naším předkům vůbec
nezdálo), a máme jen osmihodinovou pracovní dobu. Přesto jsme stále více
unavení. Je to zajímavé. Tato podoba vyčerpání
svědčí, že už nerozumíme opravdovému odpočinku, který se liší od vyhledávání
zábavy. Krásně je to vidět na popisu slova dovolená v angličtině
„vacation“, což implikuje vyprázdnění. Jestliže cílem dovolené je vyprázdnění
od práce, ještě to neznamená, že jsme si doopravdy odpočinuli. Sabat oproti
tomu má svůj původ u stvoření, kdy si Bůh „odpočinul“. Byl snad Bůh vyčerpaný?
Těžko. Přestal snad být v sedmý den aktivní? Ne. Jeho odpočinek tedy
nevylučuje aktivitu, a není následkem zhroucení z vyčerpání. Musí mít tedy
jiný cíl, než je se vyprázdnit. Odpočinek shledává potěšení v Bohu a ve
všem, co Bůh reprezentuje. Je to krása Božího charakteru, co dodává odpočinku
smysl. V jistém smyslu je to oslava toho, co bylo vykonáno. Běžná práce tedy
nebyla o sabatu povolena, dokonce navařeno má být předem. Sabat byl plánovaný,
a stal se důležitou součástí naší rutiny. Takový sabat je společnou, tedy
komunální záležitostí (Lukáš 4:16). Odpočinek není jen koncem práce, ale také
předehrou k dalšímu týdnu. Proč si tedy volno neužíváme? Možná proto, že
jsme řízení emocemi pýchy, rozptylování a strachu, přičemž strach je zdaleka
největší. Jsme pyšní na to, že máme hodně práce (jsme totiž potřebování, a to
nám dělá dobře), jsme roztěkání z množství informací, které se na nás valí
(ale jsme rádi, že jsme v obraze a o všem víme), a jsme vystrašení,
protože nás trápí otázka „Co kdyby...“ (chceme mít svůj život pod kontrolou, i
když je to jen iluze). Sabat tyto emoce řeší tím, že jim vystaví hradbu. Bůh
často mluví o kontrastu strachu a víry. Prostor je otázka víry více než jen
plánování. Opravdu se Bůh postará, když nebudu tak žádaný, když nebudu o všem
vědět, a když nebudu mít život ve svých rukou?
Aby nám bylo jasno, co sabat je,
přečtěme si tu Mojžíšovu pasáž. Exodus
20:8-11 Pamatuj na sobotní den, aby ti byl svatý. 9 Šest dní budeš pracovat a dělat
všechnu svou práci, 10 ale sedmý
den je dnem odpočinku, zasvěceným Hospodinu, tvému Bohu. Nebudeš dělat žádnou
práci – ty, tvůj syn ani tvá dcera, tvůj otrok ani tvá děvečka, tvé dobytče ani
přistěhovalec ve tvých branách. 11 V
šesti dnech totiž Hospodin učinil nebe i zemi, moře a všechno, co je v nich,
ale sedmého dne odpočinul. Proto Hospodin požehnal sobotní den a posvětil jej. Tohle je tedy Boží strategie pro tvůj život, aby si
vytvořil prostor, a dovolil Bohu stát se doopravdy Pánem tvého času.
Několik
praktických věcí o tom, co sabat je a není. Sabat nemusí být přesně
v sobotu, protože naše možnosti jsou jiné. Není to ovšem jen pauza od práce.
Sabat má význam jako oslava, je to pozvání k potěšení. Smyslem omezení
sabatu nejsou náboženská pravidla! Naopak! Smyslem sabatu je vytvořit prostor,
abychom se nadechli čerstvého vzduchu. Sabat není práce na zahrádce nebo okolo
domácnosti, pokud je to povinnost a práce. Sabat zahrnuje potěšení. Sabat je
grilování, sabat je volejbal, sabat je četba oblíbeného románu, sabat je
stolování s příteli u sklenice vína, sabat je smích. Dan Allender napsal: Sabat je svatý čas,
kdy hodujeme, hrajeme si, tančíme, máme sex, zpíváme, modlíme se, smějeme se, vyprávíme
příběhy, čteme, malujeme, procházíme se, a pozorujeme plnost stvoření. Takový
sabat nás vede k uctívání Boha, který dává štědře a nevyčítá, jak napsal
Jakub, bratr Ježíše.
Co se stane, pokud princip
sabatu a prostoru do svého života nezakomponujeme? Jak řekl jeden filozof, nemůže-li
si člověk dovolit přestávku či přerušení činnosti, zmizí nutný odstup od práce,
kterou dělá, a člověk ztratí nadhled. Utopí se v detailech. Ba co více,
hrozí tady ztráta perspektivy a hloupé chyby například ve vztazích, které jsou
způsobené odvrácením se od zdroje moudrosti. Jak jistě víte, na konci minulého
týdne propukl v naší zemi vládní skandál, který se týkal několika lidí a
záležitostí. Nechci tu komentovat politiku, protože nechci Element rozdělit
(politika má tu moc, jak jsme viděli u prezidentských voleb), jen bych se
pozastavil u paní Nagyové, která si objednala sledování manželky premiéra vojenskou
rozvědkou. Pokud se tyto informace potvrdí, udělala to proto, aby přinutila
Petra Nečase se rozvést se svou ženou. Zároveň nechala sledovat svého vlastního
řidiče, aby měla něco v ruce, kdyby vykecal, že často jezdí
k Nečasovi. To je zcela klasický případ. Muž pracuje dlouho z domova
pryč. Do své firmy (v této situace do svého politického týmu) si najme osobu
druhého pohlaví, se kterou začne trávit více času než se svou vlastní ženou. A
dál už to znáte. Víte, co řekl pan Nečas 17.1.2013, když oznamoval své
odloučení od své manželky? „Dostali
jsme se do obdobné situace jako řada jiných manželství. Už dlouhodobě nejsme
schopni sladit naše představy o rodinném a pracovním životě, byť jsme se o to
oba poctivě snažili. Proto už několik měsíců žijeme odloučeně."
Jinými
slovy: nevytvořil si dostatečný prostor, aby si dal odstup od své práce. Už
víte, proč je princip sabatu tak významný a důležitý?
Skvělé, Lukáši, je to výživné, neotřelé - a motivující!
OdpovědětVymazatSaša
Díky Sašo! Vážím si toho.
VymazatDiky za pripomenuti, je to moc dulezity princip.
OdpovědětVymazatJinak jsem rad ze ty principy ohledne time managementu si stale jeste pamatuju z Tvoji prednasky na Festivalu United 2011 :) obycejne veci zapomenu dost rychle :)
Diky!
Díky Radku! Jsem rád, že si to pamatuješ :-)
Vymazat