Minulý týden jsem při posledním dílu série STORY mluvili o tom, jak podle Ježíše reagujeme na jeho pozvání k následování a na jeho slovo,
které nám říká. Lidé reagují různě: někteří
nerozumí a nechtějí rozumět tomu, co Ježíš po nich chce, a jeho slova jsou pro
ně maximálně jen teorii, nebo krásnými slovy. Další ztrácí slovo kvůli pokušení
a slabému kořenu: jejich víra je přenesena, není osobni zkušeností. Zdá se, že
tohle jsou lidé, kteří věří v Boha, ale nikdy se nedostanou k tomu,
aby svou víru opravdu důsledně žili. Když přijdou těžkosti, když se jim někdo
za víru vysmívá, když věci nejsou tak, jak by měly, jejich víra lehce skomírá. Další
slovo přijímají, slyší a rozumí mu. To je ti, kdo zapracovávají Ježíšovo slovo
do svého života, a nakonec přinášejí dobrý a vytrvalý užitek. Pak je tady ale
skupina lidí, kteří v Boha uvěří, ale nedají Bohu moc velký prostor kvůli starostem,
iluzi bohatství a rozkošemi života. Tihle nedovolí Bohu, aby rostli, takže
nedozrají, aby nesli ovoce. Je to totiž tak trochu cena za trvalý růst. Žijeme v době, kdy
jsme v dobrém (a také ne až tak v dobrém) tlačeni do touhy mít více,
zažít více, užít si více, uspět více. Na tom na jedné straně samozřejmě není
nic špatného, a já vám všem přeji maximální životní úspěch a naplněný
potenciál. Na druhé straně však nás tato touha vede k nutnosti jet na plný
plyn, nenechávat si žádnou rezervu, a to ani časovou, ani finanční, ani
duchovní. Tato touha se pak může stát bodláčím, které přidusí ten Boží život
v nás, a způsobí, že si sice víru udržíme, budeme však zcela neplodní. Zároveň
nemůžeme nevidět, že tato touha se až příliš často transformuje do iluze
finanční svobody, kdy si myslíme, že nejprve musíme uspět, abychom mohli
doopravdy žít: a tedy být požehnáním pro druhé. Jenže, jako při každé fata morgáně, nikdy se toho nedožijeme,
protože si vytvoříme zlozvyky sobectví místo dobrozvyků štědrosti (nejen
finančně, ale také v čase nebo s pozorností).
Trochu mi to připomíná jeden příběh,
který jsem kdesi četl, a byť je zřejmě vymyšlený, ilustruje dobře pointu. Jakýsi
americký turista pozoruje mexického rybáře vracejícího se s úlovkem. Pochválil
mu úlovek a zeptal se, proč nezůstal na moři déle, aby ulovil více ryb. Mexičan
mu řekl, že pro jeho rodinu to stačí. Načež dostal otázku, co tedy dělá
s volným časem. „Hraji se se svými dětmi, trávím siestu s manželkou
Marií, večer jdu na procházku do vesnice, kde se svými přáteli popíjím víno a
hraju na kytaru. Je to rušný a naplněný život.“, odpověděl. Američan mu řekl,
že má titul z mezinárodního obchodu a mohl by mu pomoci, aby se mu dařilo
více, aby si mohl pořídit větší loď. Z výnosu by si pak pořídil flotilu,
pak sklady a obchody. Přestěhoval by se do Mexico City, pak do Los Angeles a
řídil by vlastní mezinárodní firmu. Mexičan se ho otázal, jak dlouho by to
trvalo. Prý takových deset patnáct let. „Ale co pak?“ otázal se. Pak by prý
přišlo to nejlepší, prodal by firmu, zbohatl by a vydělal milióny. A pak?
Podnikatel řekl: Pak byste mohl jít do
důchodu, přestěhoval se zpět na pobřeží, kde byste mohl dlouho spát, trochu
rybařit, hrát si s dětmi, trávit siestu s manželkou, popíjet večer
víno s přáteli a hrát na kytaru. Tento příběh krásně ilustruje, jak se
pachtíme, abychom nakonec zjistili, že ve
skutečnosti chceme pracovat, abychom žili; ne žít, abychom pracovali. Plnohodnotný
život je pro mnohé z nás správně spojený také s rodinou a přáteli.
Opravdu plodný život je samozřejmě také spojen s Bohem a s prostorem,
který si na něj, a na svůj život uděláš. Tuto sérii jsem připravil proto, že náš
život bývá zadušen starostmi, iluzemi o bohatnutí a životním stylem
užívání, a tak Boží život v nás skomírá a sotva přežívá. Když si vytvoříš
prostor, uslyšíš, porozumíš, a zapracuješ Boží slovo a nakonec přineseš užitek
Bohu, sobě i ostatním. Když to však neuděláš, tvůj život bude nakonec
charakterizován přepracovaností, stresem a únavou. Proto se společně budeme
učit dělat si prostor.
Kde jinde bychom tedy měli začít, než
u pravděpodobně jediného konkrétního člověka, o kterém evangelisté píšou, že mu Ježíš řekl, aby toho
nechal a nestresoval se, jinými slovy, aby si vytvořil prostor? Víte o kom
budeme mluvit? Je to jeden z nejbližších lidí pro Ježíše, a je to žena. Už
víte? Jmenuje se Marta. Ježíš za svého života měl stovky následovníků, ale
zvolil si několik málo přátel, aby byli v jeho úzkém kruhu. Patřili tam
tři učedníci Petr, Jakub a Jan, a pak tři sourozenci, Marie, Marta a jejich
bratr Lazar. Tito sourozenci bydleli na předměstí Jeruzaléma v městečku
Betánie, a z dalších textů to vypadá, že Ježíš k nim často chodíval
si odpočinout, pravděpodobně pro něj měli nějaký hostovský pokoj podobně, jako
ve Starém Zákoně jiná rodina pro proroka Elíšu. Jak Ježíšova služba roste a
stává se z něj slavný učitel, roste i množství lidí, kteří od Ježíše něco
chtějí: více uzdravení, více zázraků, více moudrosti. Čas od času Ježíš se
vytratí na pustá místa, aby se modlil a byl sám, a někdy je pro něj takovým
útočištěm také dům našich třech sourozenců v Betánii. Při jedné
z těchto příležitostí se Ježíš u svých přátel znovu zastaví, a my si přečteme, co se stalo a jak to dopadlo.
Lukáš 10:38-42 Cestou přišel do jedné vesnice, kde ho k
sobě přijala jistá žena jménem Marta. Její sestra Marie se posadila k Pánovým
nohám a poslouchala jeho slova. Marta však byla zaneprázdněna spoustou práce.
Nakonec za ním přišla a řekla: „Pane, tebe nezajímá, že má sestra nechala
všechnu práci na mně? Řekni jí přece, ať mi pomůže!“ Pán jí odpověděl: „Marto,
Marto, staráš se a trápíš se mnoha věcmi. Jen jedno je však potřeba. Marie si
vybrala správně a to jí nikdo nevezme.“ Situace je zcela
jasná. Ježíš se neplánovaně zastaví u svých přátel, vypadá to, že Lazar tam
dnes není, a není moc času na to se pořádně na návštěvu připravit. Víte, jak to
je, když návštěvu čekáte: uklidíte si, navaříte, prostě se připravíte. Když se
ovšem na návštěvu připravit nemůžete, je to tak trochu stres, a to i
v případě, že přijde někdo, s kým máte hodně dobrý vztah.
Ježíš slouží lidem, hádá se
s kritiky, uzdravuje nemocné, a teď tedy přijde na návštěvu. Umím si
představit, že Marie je opravdu ráda, že Ježíše vidí. Ptá se ho, jak se má, co
farizejové, jak to šlo, a tak. Ježíš s nimi může mluvit upřímně, jsou to
jeho přátelé. Zatímco si Marie s Ježíšem povídá, Marta mizí
v kuchyni, aby připravila nějaké jídlo, tedy aby naplnila Ježíšovy fyzické
potřeby. Marie si mezitím s Ježíšem povídá. O pár minut později Marta
vybuchne. Možná se snažila s Marii spojit očima, aby ji naznačila, že by
ji měla jít pomoct, ale Marie má oči jen pro Ježíše. Nic nepomáhá, ani to
nevypadá, že by Marta začala schválně třískat hrnci, aby ji to dala najevo (jak
to někdy manželky dělávají), takže místo toho přijde a skočí do konverzace
Ježíše s Marii. Co je zajímavé je, že vůbec nemluví na Marii, ale zato svá
slova míří na Ježíše. Pane, tebe
nezajímá...? Tady máme Mesiáše, Boha, který přišel na svět v lidském
těle, aby zaplatil za naše hříchy, který dny a noci vyučuje, uzdravuje, a
naplňuje lidské potřeby; a Marta si na něm vylévá svou frustraci: Pane, tebe nezajímá, že má sestra nechala
všechnu práci na mně?
Představuju si, jak tam Marta mává lžící před obličejem, frustrovaná z toho, že všechno je necháno na ní. Není divu, že říká: Je ti to jedno Ježíši, že má líná sestra (to "líná" jsem tam samozřejmě dodal, ale pokud jste v takové situaci se svým sourozencem byli, asi tušíte proč) nechává
všechno na mě? Řekni jí přece, ať mi
pomůže! Řekni mé líné sestře, aby mi šla pomoct, než něco s tou
lžící, kterou držím v ruce, udělám! Ježíš mohl říct něco ostrého Martě,
která má máchá lžící před tváří. Ale Ježíš ji nic
nevyčítá. Místo toho říká: Marto, Marto,
staráš se a trápíš se mnoha věcmi. Představuji si, že ji to Ježíš říká
jemně, jako přítel, který vidí, že se zbytečně stresuješ a trápíš. Je to,
jakoby ji řekl: „Polož tu lžíci, a zhluboka se nadechni. Vidím, že jsi unavená
a vystresovaná. Tolik věcí tě tlačí a zaneprázdňuje. Vypadá to, že si moc
neužíváš, že jsem tady. Víš, Marto, když se tady zastavím, je to kvůli našemu
přátelství. Chci si s vámi tady popovídat. Kdybych chtěl nějakou pětihvězdičkovou
večeři, dokázal bych si ji nějak zajistit. Před pár týdny jsem nakrmil pět tisíc
lidí, víš? Dokonce jsem před nějakou dobou na svatbě udělal jsem skvělé chardonnay. Dokážu
se o sebe postarat.“
A pak Ježíš říká, že je jen jedna věc
opravdu potřeba, a Marie si ji vybrala správně. Tu věc nikdo od ní nevezme.
Ježíš tady skutečně svými slovy dává najevo, že když navštíví své přátele
v Betánii, je to pro to, že je má rád, a že s nimi chce strávit
nějaký čas a zkrátka si s nimi popovídat, nebo jak by řekl typický Hradečák:
Prostě s nimi pobejt. Ne, Ježíš nepošle Marii do kuchyně, spíše naopak,
Marta by si měla přisednout k nim, protože ten stres a shon, který tak
cítí, nevyřeší větším nasazením, ale naopak hlubší konverzací s Ježíšem.
Víte, co je na tomhle příběhu zvláštní? Těsně před tímto krátkým příběhem
popisuje Lukáš Ježíšovu promluvu o dobrém Samaritánovi, kde pointou celého jeho
příběhu bylo: Buď aktivní! Když uvidíš někoho, kdo má nějakou potřebu, naplň ji
a pomoz mu. Hned, opravdu doslova hned po tomto příběhu Ježíš zdánlivě kárá
Martu za aktivismus, když chce naplnit jeho potřebu. Ukazuje totiž Martě, že navzdory všemu aktivismu a službě, kterou pro Ježíše děláme,
to hlavní, co od svých následovníků chce, je nerušená a neuspěchaná konverzace
s ním. Kdybych se vás dnes zeptal, kdo z vás se cítí
tak trochu ve stresu, tak trochu příliš zaneprázdněný a přepracovaný, kolik
z nás by to bylo? Nemusíte zvedat ruce. Myslíte si, že by trocha
neuspěchané a nerušené konverzace s Ježíšem mohla trochu pomoci? Vypadá to
totiž, že Ježíš Martě říká, že jediná věc, která pomůže zvládnout její hněv a
frustraci vůči své sestře, a která pomůže zvládnout ten stres, je odložit na
chvíli všechno, co musíš udělat, přisunout si židli k Ježíši a jen tak
chvíli pobejt v jeho přítomnosti. Mluvit
s Ježíšem, je totiž konverzace s někým, kdo dokáže obnovit a
občerstvit naše uspěchaná srdce. Ten někdo ti pak dá pokoj, který převýší pokoj tohoto světa.
Tohle je fakt: když jsme unaveni nebo
vyčerpání, a když nám hrozí vyhoření, děláme něco, co nám má pomoct si vyčistit
hlavu, jenže naneštěstí většina z těchto věcí jsou problematické a
návykové. Lidé se stávají alkoholiky, když nedokážou usnout bez skleničky, lidé
si pěstují sexuální zlozvyky z vyčerpání, jsou nepříjemní na lidi okolo
sebe (nejčastěji na ty nejbližší). Pokud jsme vyčerpáni a nemáme prostor, jsme rychle
a lehce iritováni. Někdo něco řekne nebo udělá, a my vybuchneme,
zdánlivě nesmyslně, ale je to známka frustrace z nedostatku prostoru
(Marta by mohla vyprávět, protože její reakce ukazuje na přesně tutéž
frustraci). Takhle poznáte lehce, že jsem se stal dnes Martou: budu nepříjemný,
nebudu se usmívat, budu pichlavý, zamračený a lehce se vytočím. Naše frustrace
není jen náš problém, protože ji přenášíme do svých rodin, mezi své přátele, do
své práce a ve své církvi. Někteří jsme pasivní, komplikujeme věci. Co
myslíte, pomohlo by, stejně jako Martě, kdybychom si našli trochu nerušeného
času, kdy budeme sami s Ježíšem? Kdy s ním půjdeme na procházku, kdy
si s ním popovídáme, a kdy se od něj něčemu naučíme? Pokud si vypěstuješ
tento čas s Ježíšem, on slibuje, že ti to nikdo nevezme, protože tohle je
ta jedná věc, které je skutečně potřeba!
Jedním slovem - super! Moc děkuji a těším se na další díly této série. Vaše kázání mne vždy dokáží nakopnout a postrčit vpřed v cestě za Ježíšem. Díky za Vás. Jdu si dělat prostor... Tereza C.
OdpovědětVymazatMoc děkuji, Terezo. Vážím si Vašeho komentáře. Hezký den!
Vymazat