Dnes
se s vámi podívám na polopravdu, která zní velmi biblicky (ve smyslu, že ji dokážeme
obhájit z Bible a zdá se nám jako pevně ukotvený biblický názor), ale
která v důsledku vede k pasivitě nebo naopak nezávislosti na Bohu. Je
to výrok Všechno se děje z nějakého důvodu. Kupodivu, věří ji nejen křesťané, ale také mnoho jinak nevěřících lidí. Každou chvíli se mě někdo
ptá příbuznou otázku: Věříš na osud?
Tato otázka implikuje, že co se má stát, to se stane. Jsem
vždy překvapen z množství fatalistů! Problém s touto polopravdou je
ten, že tuto větu často říkáme druhým tehdy, když prožívají nějakou tragédii
nebo utrpení. Jasně, je to dobře míněná útěcha, v tragédii však tento
fatalismus jen přitíží. Ne nadarmo apoštol Pavel radí křesťanům, aby plakali
s plačícími. Nevede je
k utěšování důrazem na to, že to bude dobré, nebo že jistě existuje nějaký
velký a grandiózní důvod, proč se to stalo. Velmi jednoduše vede ke sdílení
utrpení tím, že máme plakat s plačícími.
Ovšem,
není to snad pravda, že se věci dějí z konkrétního důvodu? Samozřejmě, kdyby
bychom zůstali na půdě příčiny a důsledku, pak ano, aktivita
vždycky vytvoří následky. Takových případů najdeme v životě i v Písmu
celou řadu. Logicky, pojedeme-li příliš rychle, zvyšuje se riziko nehody. Pokud
budeme jíst nezdravě, zvyšuje se riziko nemoci. Když se dobře neoblečeme do
mrazu, pravděpodobně prochladneme. Nebudeme-li zálohovat svůj počítač, hrozí
nám, že přijdeme o svá data. Budeme-li ignorovat Boha coby zdroj moudrosti,
zvyšuje se riziko hloupých rozhodnutí. To je všem z nás zcela jasné. Tento
výrok ovšem většinou používáme v kontextu hledání odpovědi na utrpení, kdy se
snažíme najít příčinu, důvod nebo útěchu. Aniž bychom se nad tím nějak hlouběji
zamysleli, automaticky předpokládáme, že i když nyní nerozumíme tomu, co se děje,
naše životní události se dějí v souladu s předurčeným osudem – křesťan by mohl
říct „podle předurčené Boží vůle.“ Je to víra, že Bůh vše dopodrobna naplánoval
a všechno se děje podle tohoto plánu. Hm. Vždycky, když to slyším, říkám si, že
vzato do důsledku, mohli bychom to vztáhnout i na sport nebo počasí. Takže,
pokud Bůh naplánoval také sportovní výsledky, neměl bych se modlit za zjevení a
pak sázet a sázet? Upřímně, mě by ten sport za těchto podmínek vůbec nebavil.
Vás jo? Kdybyste – jako v nějakém filmu – měli v ruce výsledky
zápasů, které teprve proběhnou? Myslím, že to bylo v kultovním seriálu Návštěvníci. Ani jim se to tehdy
nelíbilo…
Problém
s tímto postojem je, že zcela eliminuje koncept osobní zodpovědnosti za
své činy. Pokud se všechno děje podle Boží vůle, pak to znamená, že
kdyby Bůh chtěl změnit následky mých činů, udělal by to. Ale protože to
neudělal, asi chtěl, abych udělal to, co jsem udělal, já za to tedy vlastně nemůžu.
Cokoliv dělám, je Boží vůle, i když je to zcela nemorální nebo škodlivé (třeba kdybych
byl nevěrný své ženě). Všichni uznáme, že v tomhle se do důsledku nedá
žít, vždycky bychom si všechno dokázali omluvit. Říká se tomu racionalizace hříchu. Druhým problémem
pak je, že svalujeme na Boha zodpovědnost za všechno, co se děje a za všechno, co kdo udělal. Vzato do důsledku, tragédie
se nedějí navzdory Boží vůli, ale právě kvůli ní. Pokud to tak je, pak každá
vražda, znásilnění, krádež nebo válka, terorismus atd. je součástí Božího
plánu. Pak už se zbývá jen zeptat: „Proč se tedy koukat přes ulici, jestli
nejede auto?“ Nesmějte se, pokud je vše naplánováno a vše se děje
z nějakého důvodu, pak můžeš překračovat ulici zcela bez rozhlížení. Pokud
tě srazí auto, no co – byl to osud. Třetí problém spočívá v tom, že toto
uvažování vede přímo k fatalismu a nezájmu. Pokud se považuješ za
fatalistu, žij to do důsledku: nezapínej si pás v autě, nesnaž se jíst zdravě,
neleč se v případě nemoci, protože koneckonců, pokud máš zemřít na nemoc, léčba
by byla protivením se Boží vůli. Legrační je, že víra, že všechno se děje podle
Boží vůle obvykle končí tehdy, jakmile se začneme bavit o politice!
Jistě,
v Bibli se dočteme o konceptu Boží prozřetelnosti a svrchovanosti, což jinými
slovy znamená, že Bůh vládne. Co to ale znamená v praxi, si ukážeme na několika
možných scénářích: Můžeme Boha vnímat jako mikromanažera nebo jako nepřítomného vlastníka.
Nebo něco mezitím. Pojďme se na to podívat. Bůh jako mikromanažer. Co
to vůbec znamená? Mikromanagement představuje takový manažerský styl, kdy manažer nadměrně
sleduje a kontroluje práci svých podřízených. Všechny kroky práce jeho
podřízených musejí projít jeho kontrolou a tato kontrola se zpravidla zaměřuje
i na zcela okrajové či nepodstatné záležitosti. Vnímání Boha jako takového
kontrolou posedlého manažera se do církve dostalo především díky kalvinismu. Jan Kalvín
(1509-1564) byl právník, teolog a pastor, a významná postava reformace církve.
Jedním z jeho důrazů byla Boží svrchovanost. Kalvín věřil, že právě proto, že Bůh má autoritu nade vším,
pak Bůh v jistém smyslu je příčinou všeho, co se děje. Tomu říkáme teologický
determinismus. Jinými slovy, nic se neděje bez toho, že to Bůh
odsouhlasil a výslovně dovolí. Ovlivňuje to náš pohled na Boží předurčení. Znamená
to, že celý život se vyvíjí jakoby podle Bohem napsaného scénáře dávno předtím,
než jsme se narodili. Jedna z implikací pak je, že každý z nás byl již dopředu předurčen ke spasení nebo zatracení.
Nemáme žádnou volbu, zda Boží milost přijmeme nebo ne. Ať se snažíš odmítnou
Krista, pokud tě předurčil, budeš spasený. Ať chceš věřit sebevíce, pokud jsi
nebyl vybraný, čeká tě budoucnost v pekle bez ohledu na to, jak moc věříš nebo jak
žiješ.
Mnozí
křesťané s takovou představou Boha samozřejmě zápasili. Ano, někteří Boží dar spasení
odmítnou, ale nabídnutý je všem a všichni ho mohou přijmout. Přesto je teologický determinismus
pro některé lidi lákavý. Žijeme totiž ve světě, který je jak utržený z řetězu, a
tak představa, že Bůh kontroluje všechno je lákavá. Příběh Bible však nepůsobí
jako příběh o mikromanažerovi, který má všechno důsledně pod kontrolou. Spíše
vidíme obraz Boha jako rodiče, který učí děti samostatnosti, i když
ví, že někdy udělají špatnou volbu. Už v příběhu Adama a Evy je staví do centra
příběhu. Bůh nepředurčuje naše volby. Většina příběhu Bible je o lidském
zneužití svobody a odvrácení se od Boha. Je také o Bohu, který stále uklízí binec,
který z toho vznikl. Ježíš dává mnoho příkladů, aby ukázal na naši zodpovědnost
za své volby. Koneckonců i Mojžíš v SZ předkládá Boží volbu: „Vyberte si
život nebo smrt“ (Dt 30:19-20). Jejich volba byla opravdová. Darem svobody Bůh
riskuje. Nemůžeme ho činit zodpovědného za naše volby. Bůh nám dává rozum,
srdce, svědomí, svého Ducha, Písmo a schopnost vykládat Písmo, abychom zůstali
na správné cestě a neminuli cíl (tedy nehřešili).
Na
opačném konci leží deismus, teologická představa, že Bůh stvořil svět, uvedl do
pohybu zákony přírody, a pak ho nechal běžet svět samospádem, jakoby na
autopilota. Místo mikromanažera tu máme nepřítomného vlastníka. V této
představě jsme Bohu vzali možnost, aby i dnes na světě aktivně působil. Pokud
je deismus pravdivý, Izrael nebyl Bohem vysvobozen z Egypta, Bůh neposlal
Ježíše nás zachránit, neposlal ani svého Ducha, aby v nás přebýval. Deismus sice
řeší otázku utrpení (Bůh tu zkrátka není přítomný), jenže to dělá tím, že ruší
většinu toho, co křesťanství učí. Křesťanství totiž vyznává, že Bůh aktivně hledá
způsoby, jak nás ovlivňovat. Pracuje na nás a skrze nás. Poslal Ježíš, aby nás
zachránil. Někdy, způsoby kterým nerozumíme, zasahuje v našem světě zázračnými
způsoby a mluví k nám. Pravda je někde uprostřed. Většina věcí se děje ne díky
Božímu přání, ale protože jsme udělali nějaká rozhodnutí nebo kvůli zákonům řídícím
přírodu a naše interakce s těmito zákony. Bůh není mikromanažer ani
chybějící vlastník.
Jenže, neříká snad Bible, že se všechno děje z Boží
vůle? Apoštol Pavel napsal ve svém dopise církvi v Římě tyto slova (8:28):
Víme, že těm, kdo milují Boha, všechno
napomáhá k dobrému – totiž těm, které povolal podle svého záměru. Tento
verš hodně lidí čte ve smyslu, že všechno se
v dobré obrátí, když jen vydržíš. Všimněte si ale, co tady opravdu
říká a neříká.
Pavel nepíše, že Bůh působí všechny věci podle své vůle. Ani
nepíše, že všechny věci, které se dějí, jsou dobré. Text upozorňuje, že Bůh
pracuje ve všem a se vším. Píše, že ať se děje cokoliv, i špatného, Bůh je
schopen z toho udělat dobré pro ty, kteří ho milují. Díky tomu zlo nakonec může
vyprodukovat dobro. Koneckonců, osoba, kterou dnes jsem, je produktem
bolestivých zkušeností a toho, jak mě skrze ně Bůh provedl. Nevěřím, že se všechno
děje z nějakého důvodu, ale někdy je důvod, proč se věci dějí tehdy, když jsme
otevření Božím plánům v našem životě – kdy jsme povoláni k jeho záměrům.
Navíc, všimněte si, tento verš není univerzálním slibem všem lidem, a dokonce
ani všem křesťanům. Jsou tam podmínky: (1) Milovat Boha a (2) být povolán podle
jeho záměru. Ježíš tvrdí, že kdo miluje Boha, dodržuje jeho přikázání. Povoláni
podle jeho záměru jsou ti, kteří jej následují. Pokud tedy nenásledujeme Boha
ve svém životě a jeho přikázání nám jsou jedno, pak se na nás tento verš beztak
nevztahuje. Jak tedy žijeme?
Bůh
nám neslíbil, že všechno nějak dobře dopadne, ale slíbil, že ať se děje
cokoliv, nikdy nás neopustí. Na tomto světě jsme ovlivňováni mnoha faktory.
Žijeme ve světě ovládaného systémem hříchu. Žije na něm matka příroda a
bratranec Murphy se svými zákony, že co
se může pokazit, pokazí se. Ten není Božím vyslancem, je vyslancem
Adamovým. Bible je příběh lidí, kteří dělají to, co si Bůh nepřeje, tragédií,
které se v životě přihodí a o Bohu, který pracuje útěchou, uzdravením a
vykupuje lidskou rasu z naších přešlapů. Mezi mikromanažerem a chybějícím
vlastníkem tak vidíme Boha, který dává svobodu a dovoluje lidem riskovat. Je to
obraz Boha, který tragédie nepůsobí, ale dokáže je využít. Je to obraz Boha,
který skrze moc Ježíšova vzkříšení dává ujištění, že nakonec smrt bude pohlcena
ve vítězství. Ne všechno se děje z nějakého důvodu, ale Bůh může pracovat se vším, co
se děje.
Žádné komentáře:
Okomentovat